Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 37554

Gestart door yves zaterdag 10 december 2022, 22:37:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37554
Lid sinds: 2021

offline
Marklin 37554
Ik wil een rookgenerator inbouwen in deze, blijkbaar is hij hiervoor reeds voorzien.
Welk type generator te gebruiken en hoe gaat de kap open, er zijn bovenaan nergens vijzen te zien en van de explosietekening geraak ik ook al niet wijzer.
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin 37554
Re: Marklin 37554
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37554
Citaat van: Casper op zondag 11 december 2022, 10:33:28Van modelspoor heb ik niet zoveel verstand, maar exploded views zeggen mij wel iets. Volgens mij zit de bovenkant vast met de schroeven 64 en 65.

Waarom zitten jullie naar de explode view te kijken terwijl Cees keurig verwijst naar bladzijde 24 en 30 van de door hem gelinkte handleiding, waar het toch heel duidelijk beschreven staat?
Wellicht geheel ten overvoede, maar hieronder nog maar eens de twee bladzijden uit de handleiding.
Op blz 24 is duidelijk te zien dat er drie schroeven moeten worden losgedraait en de philips schroef in het midden niet!
Br55_kap_afnemen.png
Br55_kap_rookgen_inbouw.png
 
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 37554
In ieder geval niet de kruis schroef los draaien ;)

Als de 3 schroefjes eruit zijn, je kan die voorste op de veer laten hangen, want de veer houd deze wel tegen of voor zekerheid toch even in een bakje leggen.
Dan voorzichtig optillen.

Even een spons of zacht matje eronder.
Verder is het niet heel spannend, alleen even opletten welke kant het lipje op moet van de rookgenerator.


Ik ben zelf ook net bezig met een Br55 om deze om te bouwen naar msd3.
Marklin 37551 G8.1
Deze ligt nu helemaal uit elkaar om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Wees voorzichtig met het loshalen, het huis bezit de motor en wordt gevoed door de lipjes aan de voorkant die op de print drukt.
Marklin heeft toen haar best gedaan om een mooi open model te creëren en daarom zit alles wat onlogisch gemonteerd vergelijkend bij andere modellen.

Verder let op de tandwielen onder de print van het chassis, als deze iets omhoog komt dan sluit deze niet meer aan op de rest.
Dit is een asje met tandwiel en worm met 2 messing bolletjes als lager aan de uiteinden.


Kan eventueel foto's maken als je er niet uit komt.
Lok ligt nog in onderdelen op mijn werktafeltje.
En bij mij komt er ook een seuthe rookgenerator in.

Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37554
Hallo Allemaal,
Ook ik bezit deze mooie loc en de mijne heeft inmiddels een nieuwe printplaat gekregen van Rainer Luessi. Deze printplaat was erg duur om te leveren, maar daar gaat het hier niet om. De loc rijdt alweer enige tijd heel mooi zijn rondjes over de diverse modelbanen maar dat gebeurt nu nog steeds geluidloos. Hoe dat zo is. De loc heeft wel een 21 mtc aansluiting en ook 2 lötpads voor de speaker, alleen de juiste speaker heb ik helaas nog niet kunnen plaatsen. Vanmiddag dacht ik de oplossing te hebben gevonden en kocht ik van ESU de houderset 50340. Hierin zitten diverse houders om de nieuwe suikerklont speakers te kunnen plaatsen. Dit ziet er op zich heel mooi uit, maar alle houders zijn of te groot of ze zijn te dik. Het probleem is dat er in de tender wel ruimte is boven de printplaat en onder de tendervoorraad, maar deze ruimte is 20mm x 40mm x 8mm Dit is echt de max. Ik denk zelfs dat die 8mm het ook niet wordt en dat het eerder tussen de 5 en 6 mm ligt. Ik zoek dus eigenlijk een mini speaker van 4 tot 8 ohm en een dikte van max 5 tot 6 mm en 20mm bij 40mm. Dit zijn dus echt kleine speakers. Weet er zo iemand een oplossing. Ik heb al op diverse sites gezocht, Visaton, Reichelt en diverse elektronicazaken. Maar de juiste speaker heb ik (nog) niet gevonden.
Groet, Jasper
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marklin 37554
In de Märklin V200 (nieuwste uitgave) zit een hele platte ronde speaker. Je zou eens kunnen kijken of die bij jouw past.
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37554
Hallo Henk,
welk catalogusnummer is dat?
Ik heb namelijk wel de oceaan blauw versie in tp 4 en dan zou ik die luidspreker kunnen proberen.
Dank! Jasper
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marklin 37554
Er is maar een nieuwste uitgave nietwaar. dat is 37806
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37554
Ok. Ik dacht dat je deze bedoelde

Bron: Märklin site 37824

Groet,
Jasper
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37554
Hallo Allemaal,
Volgens mij moet ik de speaker 50342 hebben

Bron: ESU website

Deze speaker heeft een afmeting van  9mm x 16mm x 3.0mm en voldoet volgens mij perfect aan de eisen. De speaker is 6 ohm, maar volgens mij is dat geen enkel probleem.
Groet,
Jasper
Re: Marklin 37554
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37554
Hoi Jasper,

Ik heb er een speakertje in gezet, die destijds bij de decoder werd meegeleverd.
Re: Marklin 37554
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 37554
Het is soms een beetje passen en meten. :D

Na een aantal suikerklontjes te hebben geplaatst vind ik ze niet verkeerd klinken.
Vooral als je er 1 of meerdere kamerdelen ertussen kwijt kunt.
Seal ze wel altijd rond om met wat lijm.

Wat ik wel tegen kwam is dat bij de ronde speakers deze soms te groot zijn voor de ronde sparing in de tender.
Dan schuur ik ze rondom weg tot het past.

Verder gewoon creatief een plek zoeken waarbij je de klankkast zo dik/groot mogelijk kunt maken.
Onderkant van de kolen deksel pas ik ook toe als ik hier wel meerdere kamers in kwijt kan en op een andere plek niet.

Werkt niet altijd, een enkele lok heeft de kleinste kamer omdat er simpelweg geen ruimte is.
Dan doet deze suikerklontje nog niet veel onder dan die van marklin.

Het enige wat ik wel shit vind van de suikerklontjes zijn de soldeer lipjes.
Deze schieten nog wel eens uit hun plekje waarbij ze omhoog komen te staan.
Je kan ze inkorten of na het solderen terug drukken en even vast lijmen.

Heb zelf wat ronde en wat rechte liggen, net wat je aangaf, soms past een rechte beter dan een ronde en vice versa.
Meestal heb ik de vierkante of rechthoek, maar als er een ronde speaker in zat komt er weer een ronde terug in de sparing.