Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

RAPTOR

Gestart door E de Wit zaterdag 10 december 2022, 15:48:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
RAPTOR
Goede middag.
Kan iemand mij helpen met foute terug meldingen S 88 naar raptor
Ik heb gelezen over een filter voor foute meldingen?

Bvd. Ed de Wit
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Beste Ed,

Indien je er 100 % van overtuigd bent dat het geen echte "foute" terugmeldingen zijn dan zou er bij de Raptor geen foutmeldingen mogen komen, er is een standaard filter actief die de eerste meldingsverandering vergelijkt met de tweede: gelijk, dan is de melding waar en wordt genoteerd, niet gelijk dan is de melding vals en wordt weggegooid.

Daarnaast is er een software optie: 098 storingsfilter terugmelders, hiermee kun de tijd dat een verandering gecontroleerd wordt voordat hij als waar wordt beschouwd, instellen.

Als je deze optie niet hebt in je Raptor, dan is het spijtig, dan zul je die ook niet meer kunnen krijgen, Marco "Raptor" is overleden en heeft diverse zaken "meegenomen".

Groet, Anne W
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
Beste Anne
Ik heb de 098 code ingevoerd dan verschijnt er storings filter s 88
melders 1.1 tot 2.10 blijven op nul staan en daarna tot 4.16 op 2 , er onder staat  Chg (255=omdraaien).
maar de meldpunten blijven allemaal op nul staan , hoe nu verder?

Mvg Ed
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Beste Ed,

Je kunt achter de melders die storen op Chg drukken en een getal invullen wat hoger is als 0, net zo lang tot de storing weg blijft, maar denk er om, er moet geen echte fout in je meldsysteem zitten.

255 betekent dat melding pas gegeven wordt als de melder weer "leeg" is geworden

Groet, Anne W
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
Beste Anne : Ik Heb de getallen veranderd maar het blijft het zelfde alle maal nullen
Maar ik zal in het kort uitleggen wat er gebeurt is : heb na lang zoeken en proberen kortsluiting gehad in een wisseispoel : daar na problemen met de Marklin boosters 6015 6017 gehad die wilde niet meer met elkaar praten : heb deze voor LDT boosters vervangen en dacht alles werkt weer maar: treinen rijden weer maar stopte niet op de juiste meldingen , ben toen gaan kijken naar de terug melders en die stonden alle maal op nul :Dacht toen dat ook de S 88 te vervangen door RM 88N G maar dat gaf ok geen goed resultaat alles op nul : ben toen alle meldpunten vrij gemaakt en een op een de meldpunten getest en opnieuw aangesloten en alle meldpunten werkte : ben toen weer treinen terug gaan plaatsen dat ging even goed tot dat er 8 a 9 treinen had terug geplaats ,  kreeg geen meldingen meer binnen : nu staat alles weer op nul en er gebuurt niets behalve het streepje onder nullen verspringt soms .
Nu weet ik het niet meer
Kan u mijn helpen met dit probleem ben teneinde raad.
Als u wild mag u mijn ook bellen want dan zijn de lijnen wat korter en begrijpelijker
mijn nr. is  ( Nummer even weggehaald en naar Anne per PB verstuurd ( Peter Degeluidsman )) bvd.

Mvg ED
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2016

offline
Re: RAPTOR
Even als kleine waarschuwing: je telefoonnummer is nu voor iedereen te zien. Ook kijkers die geen lid van het forum zijn!
Beter is het dergelijke info te delen via een persoonlijk bericht, al is het je geheel ieders eigen keus wat je publiceert.


Groet,

Peter
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
bedankt voor de waarschuwing


mvg Ed
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Beste Ed,

Ik zal je morgen een keer bellen, maar ik ben net verhuisd en nog steeds een druk bezet mens, als je een universeel meter hebt, meet dan eens met de meter in DC Volt stand of je ca. 5 volt meet op een meldrailstaaf.

Groet, Anne W
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Beste Ed,

Welke LDT booster heb je nu?

Groet, Anne W
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
Beste Anne
Ik heb tussen de massa rail op de meld rail 2 volt gemeten.
De LTD booster die ik gebruikt is de D B 4.

Groet ED
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Bij een DB4 booster moet je één draadje leggen tussen de massa aansluiting op één van de terugmeldeenheden en de massarail. Als je dat niet gedaan hebt dan verklaart dat o.a. de door jou gemeten 2 volt.

Dit is niet nodig bij de 6015, 6017 en DB2 boosters, daar zitten alle massa's in de boosters aan elkaar, en kan de stroom van de massa rail terug naar de masa van de S88.

Overigens ga ik er van uit dat in je massarail geen scheidingen zitten.

Groet, Anne W
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
beste Anne

Kan je mij iets duidelijke uitleggen hoe ik dat massa draadje moet aanleggen.
Moet dat naar terug melders RM 88 GN zo ja waar zit die massa aansluiting?

Groet Ed
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Op de LDT terugmeldeenheid zit een aansluiting waar een omgekeerde "T" bijstaat, dit is de massa van het S88 systeem, je moet één keer een draad van één van de terugmeldeenheden leggen tussen die aansluiting en de massarail of de bruine aansluiting op de DB 4. Zie https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1558.pdf (voorbeeld)

Alleen een RM 88 GN ken ik niet, wel een RM 88 N, maar ik neem aan dat je op Märklin 3 rail rijdt

Groet, Anne W

Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
Ok ga het morgen proberen :geen tijd vanavond.
En het klopt ik rij op Marklin 3 rail.

Groet Ed
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
Beste Anne

Ik heb de massa van de boosters aan elkaar verbonden en hoera alle meld punten doen het weer en de baan is weer in bedrijf.
Anne bedankt voor je advies ik ben er blij mee.

Mvg Ed
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Beste Ed,

Helemaal snappen doe ik je antwoord niet, ik neem aan dat de massa's van de boosters nu verbonden is met de massa's van de terugmeldeenheden.

Groet, Anne W
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
Beste Anne

Ik heb van mijn 3 boosters de massa's doorverbonden en daar vandaan naar een van de terug melder de massa aangesloten.
Dus totaal 3 boosters en 1 terug melder aan de massa's door verbonden: werkt prima.
Ik hoop dat je mijn nu wel begrijpt.

  Groet ED
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RAPTOR
Beste Ed,

Ja, ik snap je nu, wel een beetje vreemd dat je de massa's van de boosters hebt doorverbonden want die zijn in principe al doorverbonden via de massarailstaven, als je er geen scheidingen in gemaakt hebt of via je ringleiding.

Die verbinding tussen één terugmeldeenheid en de railmassa deed wat je wilde, de meldingen komen weer door, nu zul je ook 5 volt meten tussen een meldrailstaaf en de railmassa/S88 massa.

Ter lering ende vermaeck: de Raptor zet 5 volt, en dus stroom, op de S88 bus, de stroom gaat, als er een trein op staat, via de meldrailstaaf naar de massa railstaaf en vandaar naar de S88 massa (stroom gaat pas lopen als er verbinding is tussen de plus en de min van een systeem), tenminste als er verbinding is tussen de railmassa en de S88 massa. Die is er altijd in de Raptor, de oude Märklin boosters en ook in de LDT DB2 booster (boosters met koelvinnen). In de huidige producten van Märklin en Esu en ook de LDT DB4 booster bestaat die verbinding niet en die moet je dus éénmaal maken. Die producten, centrales en losse boosters hebben die verbinding niet omdat dat strijdig is met het elektrische principe van die centrales en boosters, die producten hebben dan ook geen koelvinnen nodig.

Mocht je in 098 hogere waardes ingevuld hebben als 1, zet die dan op 1, hogere waardes vertragen de verwerking van de meldingen.

Veel plezier verder met je Raptor en je hobby.

Groet, Anne W
Re: RAPTOR
Lid sinds: 2022

offline
Re: RAPTOR
Beste Anne
Bedankt voor de uitleg daar heb ik wat aan en ik meet nu 5 volt op de rail staven.
Nogmaals bedankt voor de hulp ik ben er blij mee.

Groet Ed