Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

chuf instellingen

Gestart door DA79 donderdag 08 december 2022, 20:21:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
chuf instellingen
Lid sinds: 2020

offline
chuf instellingen
Ik heb mijn Wurtt K 37059 voorzien van een msd3 decoder.
Weer met een Weixler print.

De lok heeft nu sound, cabine licht en een telex kortkoppeling extra.
Daarbij een msd3 file van start opgebouwd aangezien er nog geen K in de marklin lijst voorkwam.
(of ik heb deze nog niet kunnen vinden in zowel rij geluid als project)

Het enige waar ik tegen aan loop is het instellen van de chuf.
Ik heb de snelheid teruggebracht naar snelheid op schaal, en deze lok ging niet sneller dan 60 km/h
Dus het is niet de snelste op de baan, net als de G5/5 en br59 die ik heb.

Ik probeer de chuf zo te krijgen dat er 4 uitslagen zijn bij 1 rotatie van 1 wiel bij chuf 1
Chuf >1 is een beetje gokken

Maar hoe werken deze afstellingen eigenlijk, want wat ik had gelezen met de rekenformule dat de tijd gedeeld moest worden met 0,064.
Deze methode is niet voor marklin maar voor esu en met sds motor.
Want dan zou ik uit moeten komen op een chuf 1 van 78 bij rijsnelheid 1. (5sec/0,064)

Ik heb begrepen dat chuf 1 staat voor slagen bij rijstap 1.
Chuf >1 ???   Heb hier eerst maar 95 ingesteld.

Wie heeft een makkelijke logische manier om deze instellingen te begrijpen?
Hoe kan ik het beste beginnen als een soort startpunt/uitgangspunt met een msd3 decoder (decodertool3)

Als het goed is is de wurtt k een 4 cylinder?  Dus 4 slagen per wielomwenteling?

100% zou misschien nooit willen zonder rad sensor, maar enigszins dicht in de buurt zou mooi zijn.

Wie kan mij dus wat meer vertellen over het instellen van de chuf bij msd3 decoders.



Ten 2e, ik gebruik nu het geluid van de G 4-5, voor de wurt k aangezien deze ook niet in de mbieb staat.
Twijfel nog tussen br18 en br58/g12   
Iemand toevallig een idee welk geluid het dichts bij de wurt k komt?
De laatst uitgebrachte wurt k staat niet in de geluidsbieb van de Mdecodertool3

Vast vergeten over te nemen van esu ;-)



Re: chuf instellingen
Lid sinds: 2020

offline
Re: chuf instellingen
Ok weinig reacties. :D

Waar ik tot dusver ben achter gekomen is dat beide invloed op elkaar hebben.
Ook bij rijstap 1, dit is anders dan ik tot nu toe gelezen heb.

Ik heb als geluid gekozen voor de g 5/5, maar heb als optie nog de br 64 als universeel geluid? ( data esu 3.0 en 3.5)
Weet niet of dit bij marklin msd3 ook het geval is.

De g 5/5 die ik ook heb is een zeer leuke lok en toevallig ook een 4 cylinder compound.
De br 59 of wurt k is een 1Fh4v, waarbij de 4 staat voor 4 cylinder als het goed is.
Citeerhttps://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Four-cylinder_compound_steam_locomotives

Ik heb nu met flink puzzelen de instellingen die ik enigzins zoek.
Hoe groter de waarde bij 1 en >1 hoe sneller de slagen op elkaar volgen.
chuf >1 heeft bij mij ook invloed op rijstap 1, geen idee waarom maar wel irritant.
Want als je chuf >1 verkleind dan moet je chuf 1 weer groter maken om bij rijstap 1 op 4 slagen uit te komen.

Mijn loks zijn ingesteld op snelheid op schaal. (eclecticsite.be)
Ik zocht bij rijstap 1 4 slagen per omwenteling, maar het moest ook niet zijn dat de lok bij 60 km/h bijna explodeert qua geluid.
Nu heb ik instellingen waarbij chuf 1 bijna groter wordt dan chuf >1
Kan dit zijn door mijn snelheid op schaal dat ik niet meer in de buurt kom van de vaak voorkomende Marklin instellingen?
Daarnaast heb ik loks die compleet afwijken zoals de G5/5 met een chuf1 van 3 en chuf >1 van 95????  i.p.v. 45/95
De br 95 die ik heb zit op 28-53, ook dit kan ik niet overnemen (esu)

Over het geluid bij max snelheid ben ik nog niet helemaal tevreden, ik heb gelezen dat loks op hun max veel kabaal maakten.
Op zich zou dit realistisch zijn als dit klopt bij de br59 bij 60km/h
Van mij mag dit nog wel iets rustiger.

Zijn er meer mensen die hiermee aan het puzzelen zijn?
Want ben een uurtje of 3 aan het puzzelen geweest om het enig zins kloppend te krijgen.

Heb nu 4 slagen per omwenteling van rij stap 1 tot +/- rij stap 23, daarna valt het tellen tegen.
Eigenlijk wil ik het geluid bij 60km/h iets rustiger, dit betekend dat bij mij de chuf 1 groter wordt dan chuf >1
>>>msd3 is 45-95,  br59= 29-53 en beier g5/5 is 3-95   Mijn instellingen komen op 80-60 of 90-50 +/- <<< net tegenovergestelde dus. (nu 70-70 bij 4 slag/omw)

Weet iemand of de chuf instellingen gekoppeld zijn aan de motor instellingen?
Dat ik daarom niet in de buurt kom van de chuf instellingen van de br59 bellingrod of de bijerse G5/5?


Lokje loopt echt super, ga na het afstellen van de geluidsinstellingen verder met de gele ledjes veranderen in warm wit.
Dit loopt wat vertraging op doordat er geen wurt K/br59 geluid en template in de m-bieb zit.
De instellingen van de br 59 bellingrod is wat ik ken, en daar kwam ik niet eens in de buurt.
Re: chuf instellingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: chuf instellingen
Beste Derk,

Mijn meeste stoomloks waren originele Märklin sound loks en de stoomslagen "stonden" redelijk goed. Een paar keer heb ik een Esu loksound 4 ingebouwd en die liet ik dan op stap 1 van een 28 staps systeem rijden. Met CV57 kon ik dan het zo regelen dat er bij 1 wielomwenteling 4 uitlaatslagen te horen waren. Daarna liet ik de lok op stap 4 van een 24 staps systeem rijden en met CV58 kon ik dan proberen te regelen dat er nog steeds 4 uitlaatslagen per wielomwenteling te horen waren. Het wordt dan al een beetje vaag, je moet hele goede oren en "gevoel" hebben omdat te kunnen doen.

Een 2 cilinder stoomlok geeft per wielomwenteling 4 uitlaatslagen

Een 4 cilinder compoundstoomlok geeft 4 uitlaatslagen (de hoge druk cilinders "ademen" naar de lage druk cilinders)

En 4 cilinder stoomlok geeft 8 uitlaatslagen per wielomwenteling

Een stoommachine is heel erg vaak een machine met dubbelwerkende zuiger/cilindercombinatie, dus ook de onderkant van de zuigers "doen mee", dit in tegenstelling tot benzine en dieselmotoren.

Groet, Anne W
Re: chuf instellingen
Lid sinds: 2020

offline
Re: chuf instellingen
Dank je Anne,

Waar ik tegen aan liep is dat bij rijstap 1 zowel chuf 1 als chuf>1 invloed heeft.
Standaard loks zijn idem redelijk goed ingesteld, behalve als je de snelheid terugschroeft op schaal.
Ik gebruik van een belgische site het omreken tabel om zo mijn loks te klokken op 1 m afstand.

Had niet verwacht dat chuf>1 invloed had op rijstap 1.
Had chuf 1 ingesteld, daarna chuf >1 om niet te vroeg ontiegelijk veel slagen te hebben.
Toen bleek dat chuf 1 weer niet klopte.

Blijkt dat als ik chuf 1 aanpas chuf>1 het tegenovergestelde moet instellen om zo het plaatje voor mij een beetje kloppend te krijgen.
Had een paar keer chuf 1 ingesteld op 4 slagen en toen chuf>1 wat ruimer qua slagen gezet voor hogere snelheid.
Toen bleek dat chuf 1 van 4 slagen weer op 3 of 2 zat.
Maar ben er nu uit denk ik.
Doordat ik de snelheid soms behoorlijk terug schroef of geen sjabloon van de lok uit de M-bieb kan halen en dus alles van begin moet opbouwen heb ik nu soms een chuf 1 richting de 100 en mijn chuf>1 lager richting de 60.
Qua slagen in rijstap 1 zit ik vrij goed, bij maximum snelheid van bijvoorbeeld de BR59 / Wurttemberger K heb ik de slagen wat teruggeschroefd zodat het geen "bijna exploderend" geluid word op 45-55 km/h (schaal).

Ik weet geluid is persoonlijk en mijn instellingen zou waarschijnlijk niet helemaal kloppen.
Ben ook wel nieuwsgierig of langzame loks zoals de br59, G5/5, Br44 enz enz op hun maximum snelheid de slagen nog wel te horen zijn en of dit niet een oorverdovend geluid is van de slagen.

De snellere loks zoals de S 2/6 3/6 B4h  e.d. zullen waarschijnlijk nooit op hun maximum snelheid in lijndienst hebben gereden denk ik, dus heb je denk ik niet al bij 70km/h (schaal) de "bijna exploderend" geluid qua slagen.

S.v.p.
Wat is het voordeel om de rijstappen aan te passen?
Neem aan dat dit ook van invloed heeft op het geluid van chuf>1 ?   

Ben vrij nieuw in deze instellingen zoals je leest, komt ook dat marklin niet van alle loks een sjabloon in hun bieb heeft staan.
Zoals ik lees is bij esu de br64 het universeel geluid, misschien bij marklin ook, daar ben ik nog niet achter.
Dan is het wel handig als ik bij missende loks in de geluidsbieb bij ombouw naar msd3 de slagen enigszins kloppend kan maken.
Re: chuf instellingen
Lid sinds: 2020

offline
Re: chuf instellingen
Dat van die slagen had ik gelezen. :thumbup:  :thumbup:

Probeer via internet altijd eerst wat te vinden over de type lok in kwestie.
Niet altijd even duidelijk, en soms ook tegenstrijdig.
En categorisch opgeslagen onder favorieten natuurlijk 8o  :)

Maar in pagina's zoals deze https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Compound_steam_locomotives en https://www.stummiforum.de/t41216f2-Dampfst-e.html kom ik een heel eind.

De wurtt k staat er in ieder geval hier wel tussen.

Het geluid zelf is een beetje gokken, heb voor de wurt k het geluid van een G5/5 gebruikt omdat de k niet in het geluidsbieb staat.
Voor de C heb ik toen het geluid van een Br 18.1 gekozen, wat ik ergens had gelezen.

Zou dan ook niet weten welk geluid er op de marklin drg br 59(wurtt k) bellingrod editie staat, (denk esu 3.0 of 3.5) waarschijnlijk de esu standaard geluid Br64 aangepast aan het lok?
Hier ga ik niet aan lopen klooien aangezien deze nog origineel is behalve dan de snelheid teruggeschroefd op "schaal".

Qua ombouw update van mijn M37059, heb de link van kappa opgevolgd en jawel na wat priegelwerk de pis gele ledjes aan de achterkant vervangen voor warm wit.
Nu de voorkant nog.............. en nog een micro stekkerverbinding ertussen solderen naar de cabine verlichting. (wel zo handig bij onderhoud)
Lok heeft nu epoche 1 crew, de ketelringen zwart, sound, rook, cabine verlichting en telex via een weixler ombouw plaat.

Het liefst had ik hem een echte blanke ketel gegeven..........maar dat is best een klus.
Over de c is hiervan veel meer te vinden en te zien o.a. goede zwartwit voorbeelden en schaal.
Zoiets als dit....http://www.osterthun.com/2.Static/KM1-WuerttC2041.htm
https://www.stummiforum.de/t27378f2-Glanzblech-bei-der-w-rtt-C-1.html

Als iemand een filmpje heeft van een echte br 59 wurtt k dan hou ik mij aanbevolen ;)


Bron: stummi, osterhun, wiki.
Re: chuf instellingen
Lid sinds: 2020

offline
Re: chuf instellingen
Klopt het dat een 2 cylinder Beierse B VI ook 4 slagen per omwenteling moet hebben?

Dit is wat ik meestal lees dat 2 cylinders en 4 cylinder compound 4 slagen per omwenteling hebben en een 3cylinder 6.

Lees in wiki dat de Beierse B VI een 2 cylinder is, dus 4 slagen?

Re: chuf instellingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: chuf instellingen
Ja, 2 cilinders en 2zuigers die aan beide kanten werken, per omwenteling 2 maal 2 is 4

Groet, Anne W