Ok weinig reacties.
Waar ik tot dusver ben achter gekomen is dat beide invloed op elkaar hebben.
Ook bij rijstap 1, dit is anders dan ik tot nu toe gelezen heb.
Ik heb als geluid gekozen voor de g 5/5, maar heb als optie nog de br 64 als universeel geluid? ( data esu 3.0 en 3.5)
Weet niet of dit bij marklin msd3 ook het geval is.
De g 5/5 die ik ook heb is een zeer leuke lok en toevallig ook een 4 cylinder compound.
De br 59 of wurt k is een 1Fh4v, waarbij de 4 staat voor 4 cylinder als het goed is.
Citeerhttps://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Four-cylinder_compound_steam_locomotives
Ik heb nu met flink puzzelen de instellingen die ik enigzins zoek.
Hoe groter de waarde bij 1 en >1 hoe sneller de slagen op elkaar volgen.
chuf >1 heeft bij mij ook invloed op rijstap 1, geen idee waarom maar wel irritant.
Want als je chuf >1 verkleind dan moet je chuf 1 weer groter maken om bij rijstap 1 op 4 slagen uit te komen.
Mijn loks zijn ingesteld op snelheid op schaal. (eclecticsite.be)
Ik zocht bij rijstap 1 4 slagen per omwenteling, maar het moest ook niet zijn dat de lok bij 60 km/h bijna explodeert qua geluid.
Nu heb ik instellingen waarbij chuf 1 bijna groter wordt dan chuf >1
Kan dit zijn door mijn snelheid op schaal dat ik niet meer in de buurt kom van de vaak voorkomende Marklin instellingen?
Daarnaast heb ik loks die compleet afwijken zoals de G5/5 met een chuf1 van 3 en chuf >1 van 95???? i.p.v. 45/95
De br 95 die ik heb zit op 28-53, ook dit kan ik niet overnemen (esu)
Over het geluid bij max snelheid ben ik nog niet helemaal tevreden, ik heb gelezen dat loks op hun max veel kabaal maakten.
Op zich zou dit realistisch zijn als dit klopt bij de br59 bij 60km/h
Van mij mag dit nog wel iets rustiger.
Zijn er meer mensen die hiermee aan het puzzelen zijn?
Want ben een uurtje of 3 aan het puzzelen geweest om het enig zins kloppend te krijgen.
Heb nu 4 slagen per omwenteling van rij stap 1 tot +/- rij stap 23, daarna valt het tellen tegen.
Eigenlijk wil ik het geluid bij 60km/h iets rustiger, dit betekend dat bij mij de chuf 1 groter wordt dan chuf >1
>>>msd3 is 45-95, br59= 29-53 en beier g5/5 is 3-95 Mijn instellingen komen op 80-60 of 90-50 +/- <<< net tegenovergestelde dus. (nu 70-70 bij 4 slag/omw)
Weet iemand of de chuf instellingen gekoppeld zijn aan de motor instellingen?
Dat ik daarom niet in de buurt kom van de chuf instellingen van de br59 bellingrod of de bijerse G5/5?
Lokje loopt echt super, ga na het afstellen van de geluidsinstellingen verder met de gele ledjes veranderen in warm wit.
Dit loopt wat vertraging op doordat er geen wurt K/br59 geluid en template in de m-bieb zit.
De instellingen van de br 59 bellingrod is wat ik ken, en daar kwam ik niet eens in de buurt.