Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

NS 1200 in grijsgeel (ongerenoveerd)

Gestart door 1200Blauw dinsdag 06 december 2022, 14:50:24

Re: NS 1200 in grijsgeel (ongerenoveerd)
En ik weet wat er achter komt plan ..... rijtuigen van marklin ;)
D
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Zie ik niet in de Neuheiten staan.

Citaat van: Baardo op dinsdag 06 januari 2026, 22:51:21Graag een linkje.

Gr. Andre
Ik krijg geen 62 mb catalogus geüpload.
Klopt worden later pas bekend gemaakt,anders komen andere fabrikant mogelijk ook met de zelfde rijtuigen.
Vind die ramen aan de voorkant altijd zo klein bij de 1200. Enorme grote lok met twee hele kleine raampjes aan de voorkant waar de machinist net door heen kan kijken. Zeker niet mijn lok.
De NS 1210 verkreeg in december 1972 de geel/grijze huisstijl. Concreet betekent dit dat hij in deze uitvoering inzetbaar is tot in 1978. Nu nog een A frontsein en de serie is qua uitvoeringen compleet.
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 januari 2026, 22:56:24En ik weet wat er achter komt plan ..... rijtuigen van marklin ;)

Er zijn al wat fabrikanten met bepaalde "plan XX Rijtuigen". Dus ben benieuwd waar ze mee willen komen. Het is altijd aardig als iemand aangeeft "ik weet wat er komt maar ik ga het niet zeggen...." Zeg dan helemaal niets  :D
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 januari 2026, 22:56:24En ik weet wat er achter komt plan ..... rijtuigen van marklin ;)
Kennelijk niet juist geïnformeerd. Als bijpassende set wordt er een set van twee Kbs goederenwagens met Bell containers geleverd.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

(plaatje uit het bericht hierboven van Laurent, waarvoor dank)

Mijn wens wordt ingewilligd!  :) :thumbup:
Daar ben ik heel blij mee! Hij is super fraai geworden in het grijsgeel.

Een paar dingen vallen me op. Hopelijk gaat Märklin die nog veranderen. De boefjes hebben alweer de prijs verhoogd, dus wat meer moeite doen om de prijs te rechtvaardigen mag best toch?
  • Uiteraard de panto's. Die zijn voor huidige maatstaven vrij grof. Op de NS 1100 komen hele fraaie. Ik zou die ook op dit model wensen;
  • Het logo van HEEMAF/Werkspoor/Westinghouse/Baldwin op de neus werd in werkelijkheid overschilderd bij het huisstijlen (dat is het omschilderen van blauw naar grijsgeel). Dat het te zien was zoals op de foto in mijn openingspost komt doordat er vuil in bleef hangen tijdens het rijden. Märklin wil het zo lijkt het in zwart gaan afdrukken. Beter geef je dat lijkt mij in reliëf weer, of in een (licht)grijze tint als schaduw als je wilt suggereren dat het er is. De zwarte optie die nu lijkt te worden gekozen is niet echt fraai vind ik. Een andere optie zou kunnen zijn geelgespoten geëtste exemplaren te monteren of desnoods mee te leveren in het zakje met accessoires;
  • Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom de roosters op alle grijsgele varianten in nieuwstaat (zilver) worden weergegeven en op de blauwe in gebruikte staat (donkergrijs). Dat doet Märklin al jaren, sinds de 1212 (de eerste Märklin 3055) in de jaren '70, maar het zijn dezelfde roosters! Die dingen vervuilden in de praktijk vaak al als je ernaar keek, dus maak ze gewoon een paar tinten donkerder, net zoals die op de blauwe 1220 van een paar jaar geleden. Dat klopt dan ook beter met mijn vorige punt, van het logo op de voorzijde;
  • Ik kan het niet goed zien op de foto (ligt dat aan de foto of aan mijn monitor?), maar het lijkt erop dat de raamstijlen van de cabine zilverkleurig worden uitgevoerd. Die waren destijds in het grootbedrijf geel. Pas na de renovatie werden er nieuwe ramen geplaatst met zilverkleurige stijlen.

Citaat van: ronaldk op woensdag 07 januari 2026, 10:15:46

Er zijn al wat fabrikanten met bepaalde "plan XX Rijtuigen". Dus ben benieuwd waar ze mee willen komen. Het is altijd aardig als iemand aangeeft "ik weet wat er komt maar ik ga het niet zeggen...." Zeg dan helemaal niets  :D
Dan ga je naar een Marklin dealer en die kan je het vertellen, hij zal dan ook vragen het voor je te houden online.
Wiki Redactie

@citaat Die gaat je vragen het sowieso voor je te houden denk ik :)

Maar wel interessant welk "Plan"-rijtuig dat dan zou moeten worden. Er zijn drie grote rijtuigenseries geweest die onder het "Plan-regime" zijn verschenen: Plan D, E en W. Plan K, N etc. laat ik even buiten beschouwing, omdat die vanwege de kleine omvang voor Märklin om te beginnen al niet interessant zullen zijn.

Plan D. Het model is in grote aantallen en verdeeld over tientallen oplages door Roco geproduceerd in de afgelopen veertig jaar. Die markt is absoluut verzadigd en naar alle waarschijnlijkheid voor Märklin niet interessant;
Plan E. Historisch gezien komt Plan E natuurlijk het meest in aanmerking. Die heeft Märklin als eens eerder uitgebracht, in een blikken uitvoering. Er worden door Märklin de laatste tijd nogal eens retro-modellen uitgegeven, dus een heruitgave daarvan behoort tot de mogelijkheden. Die zijn dan beter geschikt voor de retro 1100-modellen en niet zozeer voor deze 1200. Dat valt dus af. Er zou dus een volledig nieuwe ontwikkeling moeten komen om te passen bij deze loc. Artitec heeft de afgelopen jaren behoorlijk wat goed kloppende modellen van deze rijtuigen op de markt gebracht, in 1:87 lengteschaal. Märklin wil compatible blijven met ouder railmateriaal en zal dus voor verkorte versies kiezen, waarschijnlijk 1:93,5. Daarmee is het model hooguit interessant voor pure Märklin-rijders en niet voor de overige modelspoorders. Ik vraag me af of Märklin die businesscase sluitend krijgt;
Plan W. Dit rijtuigtype heeft uitsluitend gereden als 2e klasse en is dus geen volwaardige serie. Je kunt er geen compleet stammetje mee maken. Dat is tegenwoordig wel bijna een eis voor modelspoorders. Bovendien is ook dit rijtuigtype al eens uitgebracht, door zowel LS Models als Artitec. Desondanks is de vraag wel groot tegenwoordig. Vroeger heeft Roco ook een Plan W-rijtuig op de markt gebracht, uitgaande van een Silberling-rijtuig. Op die manier was vrij goedkoop een aardig gelijkend modelletje te realiseren, maar of daar tegenwoordig nog een markt voor is...

Ik denk dat Märklin zich in de vingers snijdt als het één van de bovengenoemde rijtuigtypen als volwaardig model op de markt brengt. Als retromodel maakt een stammetje blikken Plan E wel een kans denk ik. Uitgaande van enkel de mal zoals die er is zou het leuk zijn een setje uit te brengen van eerste- en tweedeklasserijtuigen, alle met reclamebanen of juist alle zonder. Dat er bij die tweede klasse dan een raam tussen de deuren ontbreekt (vier ipv vijf) zal weinig mensen die van tin plate houden boeien.
Zelf koop ik al jaren geen Märklin-rijtuigen meer, omdat ze niet op (lengte-)schaal zijn. Ik heb ze nog wel hoor, van vroeger, om nostalgische redenen. Goederenwagens koop ik nog wel eens van Märklin, als ze een beetje kloppen met de werkelijkheid tenminste en de prijs me aanstaat.
Citaat van: hmmglaser op woensdag 07 januari 2026, 19:03:49Dan ga je naar een Marklin dealer en die kan je het vertellen, hij zal dan ook vragen het voor je te houden online.

Dat hoef ik niet. En als ik het al zou weten dan zou ik mij daar niet over uitlaten tegenover anderen. Zeker als het nog niet algemeen bekend is.

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 08 januari 2026, 11:23:15Ik denk dat Märklin zich in de vingers snijdt als het één van de bovengenoemde rijtuigtypen als volwaardig model op de markt brengt. Als retromodel maakt een stammetje blikken Plan E wel een kans denk ik.

Aangezien Märklin de laatste jaren veel van het retrospul aan het uitbrengen is zal dat wel een kanshebber zijn. Wat je al aangaf: Andere fabrikanten hebben al zoveel materieel uitgebracht op de juiste lengteschaal e.d. Voor alleen de echte Märklinfans is een retrosetje interessant.
Wiki Redactie

Ik kom nog even op deze beide punten terug:

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 07 januari 2026, 12:48:46
  • Het logo van HEEMAF/Werkspoor/Westinghouse/Baldwin op de neus werd in werkelijkheid overschilderd bij het huisstijlen (dat is het omschilderen van blauw naar grijsgeel). Dat het te zien was zoals op de foto in mijn openingspost komt doordat er vuil in bleef hangen tijdens het rijden. Märklin wil het zo lijkt het in zwart gaan afdrukken. Beter geef je dat lijkt mij in reliëf weer, of in een (licht)grijze tint als schaduw als je wilt suggereren dat het er is. [...]
  • Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom de roosters op alle grijsgele varianten in nieuwstaat (zilver) worden weergegeven en op de blauwe in gebruikte staat (donkergrijs). [...]

Roco heeft met haar 1212 op beide punten eigenlijk een puik stukje werk afgeleverd. Dit Märklin-model zou best opknappen als de ontwerpers van Tante M er eens goed naar zouden kijken. Ik heb de vrijheid genomen even een fotootje te plaatsen van mijn Roco-exemplaar. Let vooral op het in grijstinten weergegeven logo op de neusdeur. Je ziet het nauwelijks, maar het ìs er wel. Dat is precies goed. De iets donkerder roosters op de zijwanden komen ook realistischer over.

Overigens viel me op dat de blauwe 1220 die Märklin een paar jaar terug uitbracht (artno 37025) ook werd aangekondigd met zilverkleurige roosters. Het uiteindelijk geleverde model had gelukkig de donkergrijze roosters.
Als ik naar de foto kijk van de 1212 dan zal het wel aan mij liggen hoor, maar het goedkope plastic geel van de firma Roco valt mij direct op.
Wiki Redactie

@citaat Kleuren beoordelen op foto's is een lastige zaak, dus die laat ik in het midden. Reden van plaatsen van de foto is het logo en de roosters, zodat het Märklin-product hopelijk nog fraaier wordt.
Marklin luister vooral naar Nederlandse dealer voor NL materiaal, als ze Marklin niet aanspreken op fouten bij hand monsters dan word het niet aangepast.
Roco heeft het probleem dat de bank de baas is en er gewoon elk maand geld in het laatje moet komen, dus worden modellen snel gedumpt welke je regelmatig voorbij ziet komen bij bvb modeltreinwinkel.