Die gaat je vragen het sowieso voor je te houden denk ik
Maar wel interessant welk "Plan"-rijtuig dat dan zou moeten worden. Er zijn drie grote rijtuigenseries geweest die onder het "Plan-regime" zijn verschenen: Plan D, E en W. Plan K, N etc. laat ik even buiten beschouwing, omdat die vanwege de kleine omvang voor Märklin om te beginnen al niet interessant zullen zijn.
Plan D. Het model is in grote aantallen en verdeeld over tientallen oplages door Roco geproduceerd in de afgelopen veertig jaar. Die markt is absoluut verzadigd en naar alle waarschijnlijkheid voor Märklin niet interessant;
Plan E. Historisch gezien komt Plan E natuurlijk het meest in aanmerking. Die heeft Märklin als eens eerder uitgebracht, in een blikken uitvoering. Er worden door Märklin de laatste tijd nogal eens retro-modellen uitgegeven, dus een heruitgave daarvan behoort tot de mogelijkheden. Die zijn dan beter geschikt voor de retro 1100-modellen en niet zozeer voor deze 1200. Dat valt dus af. Er zou dus een volledig nieuwe ontwikkeling moeten komen om te passen bij deze loc. Artitec heeft de afgelopen jaren behoorlijk wat goed kloppende modellen van deze rijtuigen op de markt gebracht, in 1:87 lengteschaal. Märklin wil compatible blijven met ouder railmateriaal en zal dus voor verkorte versies kiezen, waarschijnlijk 1:93,5. Daarmee is het model hooguit interessant voor pure Märklin-rijders en niet voor de overige modelspoorders. Ik vraag me af of Märklin die businesscase sluitend krijgt;
Plan W. Dit rijtuigtype heeft uitsluitend gereden als 2
e klasse en is dus geen volwaardige serie. Je kunt er geen compleet stammetje mee maken. Dat is tegenwoordig wel bijna een eis voor modelspoorders. Bovendien is ook dit rijtuigtype al eens uitgebracht, door zowel LS Models als Artitec. Desondanks is de vraag wel groot tegenwoordig. Vroeger heeft Roco ook een Plan W-rijtuig op de markt gebracht, uitgaande van een Silberling-rijtuig. Op die manier was vrij goedkoop een aardig gelijkend modelletje te realiseren, maar of daar tegenwoordig nog een markt voor is...
Ik denk dat Märklin zich in de vingers snijdt als het één van de bovengenoemde rijtuigtypen als volwaardig model op de markt brengt. Als retromodel maakt een stammetje blikken Plan E wel een kans denk ik. Uitgaande van enkel de mal zoals die er is zou het leuk zijn een setje uit te brengen van eerste- en tweedeklasserijtuigen, alle met reclamebanen of juist alle zonder. Dat er bij die tweede klasse dan een raam tussen de deuren ontbreekt (vier ipv vijf) zal weinig mensen die van tin plate houden boeien.
Zelf koop ik al jaren geen Märklin-rijtuigen meer, omdat ze niet op (lengte-)schaal zijn. Ik heb ze nog wel hoor, van vroeger, om nostalgische redenen. Goederenwagens koop ik nog wel eens van Märklin, als ze een beetje kloppen met de werkelijkheid tenminste en de prijs me aanstaat.