Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw 3022

Gestart door Har dinsdag 06 december 2022, 08:40:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3022
Lid sinds: 2011

offline
Ombouw 3022
 

Tientallen oudere Marklin locs heb ik reeds omgebouwd. Toch liep ik bij de ombouw van een 3022 (e94) tegen een probleem aan.

De basis was een goedlopende en schone analoge 3022. Die wilde ik ombouwen met een Marklin 60944 ombouwsetje ( grote schijf).
Het motorblokje met wasbenzine helemaal gereinigd. Vervolgens zorgvuldig geolied. Bij het proefrijden bleek het anker tijdens bepaalde ( lagere) toerentallen hardnekkig te schuren en te hoesten.

Van alles geprobeerd om dit op te heffen: Ankerplaat schroefjes afstellen, koolborstels afstellen, olie erin, reinigen, nogmaals olie erin, decoder instellingen van Lopi 5 gewijzigd etc. Het schuren blijft helaas.

Het vreemde is dat deze loc als analoog subliem liep.

Wat zie ik over het hoofd? Iemand ervaring met dit hardnekkige schuren/hoesten van het motortje?

Mvg Harry
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Ombouw 3022
De endbell (koolborstelhouderplaat) van een set 60944 is dunner dan de originele endbell. Dan kan het gebeuren dat de schroefjes er aan de achterzijde iets uitsteken. En daar lopen dan de tandwielen tegenaan.
Remedie: schroefjes iets afvijlen of tussen schroefkop en endbell een ringetje leggen.
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 3022

Ga ik naar kijken thanks.. Toch krijg ergens het idee dat het anker tegen de magneet aanloopt of op andere manier ergens niet goed past.. Maar ik ga het checken..
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw 3022
Citaat van: Har op dinsdag 06 december 2022, 09:50:30Ga ik naar kijken thanks.. Toch krijg ergens het idee dat het anker tegen de magneet aanloopt of op andere manier ergens niet goed past.. Maar ik ga het checken..

Dat "schuren" of "ergens aanlopen" heb ik wel eens meegemaakt bij de standaard DCM.  Ik heb toen een ander anker geplaatst en was het probleem opgelost.  Dus waren de afmetingen van het anker blijkbaar het probleem.  Het kan natuurlijk ook aan de permanent magneet liggen die wat tolerantieafwijkingen kan hebben.

Willy
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 3022

Na daar lijkt het meer op. Misschien was het hele motorsetje 60944 niet in orde. Met een afwijking in anker en/of veldmagneet.
Ik heb helaas geen alternatief. Behalve een nieuw motorsetje. Zaterdag Houten. Es kijken..


Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ombouw 3022
Er zitten in de set twee ankers, heb je wel de goede gebruikt? 
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 3022

...Jazeker.  Het anker met 8 tanden heb ik gebruikt. Is ook voorgeschreven voor deze loc 3022. Het andere anker heeft 7 tanden en de aslengte daarvan is net iets korte waardoor het niet op de tandwielen van het motorhuis aangrijpt..
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3022
Heb je borstel wel goed gemonteerd?
Veertje in het gleufje van de borstel?
Ik laat motoren altijd eerst met een gelijkspanning voeding in lopen.
Na een kwartiertje L R , motor uit elkaar en anker schoonblazen.
 digibert
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 3022
Ha Bert!,

Dat is precies wat ik gedaan heb en zoals ik ook werk. Borstels erin borstels eruit. Borstels een halve slag draaien. Andere borstels erin. De ankerplaat meer of minder spanning geven. Ander anker erin.. geen resultaat.

 Uiteindelijk had ik het er bijna uit. Alleen in de dcc stappen 14 15 en 16 begon hij te schuren en te hoesten. Met de ESU locprogrammer de decoder andere motorinstellingen gegeven. Niets hielp.

Uiteindelijk het oorspronkelijke anker maar teruggeplaatst met een Esu Hamo magneet. Nou loopt hij zonder schuren en hoesten . Alleen nu met een drie polig anker.

Dank voor het meedenken.

Mvg Harry
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Ombouw 3022
En wanneer je het anker met magneet en endbell monteert zonder borstels, kun je het anker dan met de hand vrij ronddraaien? Of voel je weerstand? Indien anker en magneet niet bij elkaar passen zou ik het setje retourneren, fabricagefouten zijn niet uitgesloten maar vallen wel onder garantie.
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 3022
Nee hoor Henk. In dat geval draait anker gewoon rond. Nergens weerstand.
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ombouw 3022
Dag,Har.
Met belangstelling je bevindingen gelezen en daarop wil ik graag reageren.
Het is moeilijk op afstand een diagnose te stellen, dus mijn aanname van wat de storing zou kunnen zijn, is gebaseerd op jarenlang reparaties van Marklin treinen, maar geen garantie dat ik het bij het juiste eind mocht hebben. :)

Het originele anker wordt de zijde van het motorschild geborgd dmv een borgveertje.Deze borging zorgt ervoor dat het anker niet teveel heen en weer schuift in het motorhuis.
Bij digitale ombouw vervalt deze borging.
Nu zou het kunnen zijn dat het 5 polige nieuwe anker wat dieper komt te liggen in het motorhuis en daardoor tegen de binnenkant asgat "aanschuurt", omdat dat gedeelte wat mogelijk wat is ingeslagen door het gebruik.
3022 is niet bepaald het jongste model.
Nogmaals het is eenaanname!!

Het asgat motorhuis is normaal centrisch en vlak.Bij extra slijtage is er dan een schuine verkanting te zien Een soort moet, zeg maar.
Wellicht kun je aan het anker,wat niet goed draait, wat punten zien waar het anker heeft aangelopen?
Succes .
Met vr groet ,Koos