Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanontwerp "De woelige hoek"

Gestart door pUnchY maandag 26 december 2022, 20:18:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp "De woelige hoek"
Hallo allemaal,

Vorig jaar is de zolder verbouwd en nu zijn we (mijn zoon en ik) begonnen met het bouwen van een baan. De tafel staat al zo goed als. Nu heb ik een baanontwerp gemaakt. Het is deels C-rail, deels M-rail. Ik heb al veel m-rails en ik ga binnenkort de ontbrekende c-rails aanschaffen, maar ik dacht voordat ik dat doe nog even kijken of ik iets nog over het hoofd zie, qua ontwerp, dus vandaar deze post.

Het overall-plaatje:


Maar het gaat dus vooral om de onderste laag, laag 1. Dit wordt allemaal C-rail:


Hier komt een groot station met meerdere sporen. Er komt een koploper, een DDM-stam (Dubbeldekker met 1700) en een 1600 met IC-rijtuigen te rijden.
Ik heb zes wissels reeds in bezit. De engelse wissels moet ik nog aanschaffen en de r3 bochten en een aantal rechte stukken van 188.

met vriendelijke groeten,
Rob

Re: Baanontwerp "De woelige hoek"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baanontwerp "De woelige hoek"
Met alle respect....ik kan hier geen touw aan vastknopen. Het is vlees noch vis.
Het blijft rondjes rijden met veel te veel wensen.
Een dorp, een dorpje, industrie, een berg, een camping, een "groot station" , etc.
Zelf denk ik dat je terug moet gaan naar de tekentafel.
Een "groot" station met maar 4 sporen die ook nog eens grenst aan een dorp en een dorpje is niet geloofwaardig te noemen.
Het is een speelgoedbaan en dat is uiteraard niet erg als je dat zo wilt.
Gelukkig is deze hobby voor iedereen en daardoor erg breed.
Maar verwacht op dit forum niet al te veel respons want de meesten zullen niet weten wat te doen.
Woelig is het zeker.
Re: Baanontwerp "De woelige hoek"
Dit is weer een typisch ontwerp dat het goed zou doen als 'design' baan, zonder landschap en gebouwen, veel plexi en de focus op de rijdende treinen.
Aankleden heeft geen zin en kan enkel tot een teleurstelling leiden vrees ik, maar om treinen op te showen heeft het zeker wel iets.
Re: Baanontwerp "De woelige hoek"
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanontwerp "De woelige hoek"
Aangezien ik "we (mijn zoon en ik)" zie, vermoed ik dat het vooral een leuk speelbaantje zal worden en ondertussen lekker samen knutselen. Voor dat doel lijkt me dit ontwerp prima geschikt. Ik denk dat het gebaseerd is op een bekend Märklin-ontwerp. Waar je op moet letten denk ik is de bereikbaarheid. Meestal ontsporen treinen op de plaatsen waar je er niet of slecht bij kunt. Staat deze baan helemaal vrij, of tegen een muur? In dat laatste geval zul je wat moeten doen om ontsporingen in de achtergrond te kunnen bereiken.

Mocht je voor serieuzere modelbouw gaan, dan is dit ontwerp hooguit geschikt om wat technische ervaring mee op te doen denk ik. Maar dat is hier denk ik niet van toepassing. In dat geval zou ik het ook gewoon bij één laag houden.