Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ontkoppelrail 24997, welk voltage ?

Gestart door perk maandag 05 december 2022, 15:12:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Ik heb op de beurs een nieuwe 24997 gekocht, maar sta een beetje verbaast van de werking - of beter het gebrek eraan.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets probeer.

Ik heb eerst met een oude Fleischmann trafo geprobeerd, rond de 18 VAC, de rail komt klepperend tot leven maar na een 4-5 keer 'ontkoppelen' na elkaar stop ie ermee.
Zelfde trafo op DC outgang, 17 V ongeveer - doet ie het 2 tal keer ook ratelend en dan niets meer.

Nieuwe Marklin 66360 voeding, 18 V DC, werkt iedere keer zonder ratelen - perfect

Omdat de handleiding lijkt aan te geven dat de range 12-18 V AC/DC is probeerde ik het met een loodgel accu (zeer stabiele 12,6 V).
Totaal geen reactie uit de rail.

Ik kan geloven dat de oude Fleischmann een probleem zou hebben (die lag al 20 jaar in de kast, echter ik heb de voltages gemeten).
Echter dat de loodaccu niet werkt verbaast me.

Uit nieuwsgierigheid ook eens getest met de digitale baanspanning uit de MS2, doet ie totaal niets op.


Ik had graag eens geweten wat ik hier mis?   ik heb maar 1 van die ontkoppelrails in de hele baan, en daar speciaal een Marklin trafo voor moeten kopen is pijnlijk.
(Dit terwijl ik 5 V op de baan ben dit ik eventueel kan opboosten tot 12 V)


Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Een ontkoppelrail heeft niet dezelfde spoel als een wissel maar zou wel op dezelfde spanning moeten werken. de preieze gegevens heb ik nu niet zo bij de hand. Zal morgenochtend (het is hier nu half elf ´s avonds) eens wat metingen doen op het exemplaar dat ik nog in moet bouwen. Dan post ik die wel hier.
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Nou heb zojuist de metingen verricht en hier zijn de resultaten.
Op een gewone witte M trafo 6647 (32VA) gele uitgang werkt de ontkoppelrail als een droom.
Op de rode uitgang werkt deze zelfs nog bij 7VAC. Niet meer met dezelfde kracht uiteraard maar de ontkoppelbalk komt vlot onhoog en blijft daat tot de verbinding wordt verbroken.
Daarna met mijn gestabiliseerde DC voeding getest. Eerst op 12V DC. De ontkoppelbalk komt vlot omhoog met voldoende kracht en blijft daar tot de verbinding wordt verbroken. De stroomopname is dan 1A. Schroef ik de stroom omlaag tot beneden 1A dan gaat de balk omlaag en werkt het niet meer. Zolang ik de stroombeperking boven de 1A hou dan werkt de ontkoppelrail feilloos tot een minimale spanning van 4V DC en heeft dan ook nog voldoende kracht.

Conclusie: Iets is er bij jou niet goed. Aangezien de ontkoppelaar met een voeding 66360 wel goed werkt denk ik dat al je andere voedingen niet goed zijn. Hierbij in gedachten houden dat de minimale stroomopname 1A moet zijn, daaronder werkt het niet. Je zou dit zelf na kunnen meten door een multimeter aan de voeding te hangen en dan de ontkoppelrail te bekrachtigen. Dondert de spanning in elkaar dan weet je het. Meten is weten.
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
hartelijk dank voor dit allemaal te testen.

De Fleischmann lijkt maar 200ma ofzo te leveren bij inschakeling, maar de gelaccu ook.

De gelaccu is een joekel die ik gebruik voor andere zaken die veel stroom nodig hebben (mijn labvoeding is stuk) en blijft op 12V als ik het ontkoppelcontact aanzet.  Stroom is ook iets boven de 200ma dan.

Als ik de 66360 gebruik, meet ik +/- 300 ma bij inschakeling.   De rail komt vlotjes naar boven.

Ik snap het niet, oftewel is er iets mis met die rail maar dan zou ze toch niet zo vlotjes werken op de 66360

Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
of je gebruikt een hulpschakelingetje : buffer condensator

https://www.nproject.org/nl/elektronica/brommende-ontkoppelrails-verbeterd/
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
ik dacht net aan iets, ik had nog een 12V DC adaptor (1A) liggen voor een camera, getest en je hoort iets in de rail maar geen beweging.
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Citaat van: bellejt op dinsdag 06 december 2022, 10:27:51of je gebruikt een hulpschakelingetje : buffer condensator

https://www.nproject.org/nl/elektronica/brommende-ontkoppelrails-verbeterd/

Dat is gewoon een gelijkrichter schakeling zodat je iets boven de 13-14 V Dc uitkomt.   De gelaccu zou nog een vlakkere spanning leveren. 
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
maar heeft niet de nodige power die de condensator wel levert.Ik heb een gelijkaardige op de wissels staan en sindsdien schakelen ze allemaal goed en snel na elkaar.
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Ik zou eigenlijk liever niet de Marklin spoel gebruiken en er mijn eigen servo onder zetten.

Echter ik heb de indruk dat een loc de ontkoppelbrug moet kunnen indrukken, en dat lukt niet met manuele bediening of een servo.

Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Waarom zou je onder een ontkoppelrail een servo willen gebruiken? Dat ding moet een miniem koppelingsbeugeltje optillen, geen hele lok. Dat noemen ze nou "overkill".
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Omdat ik met mijn Arduino sturing heel makkelijk een extra servo kan aansturen zonder een extra voeding nodig te hebben, zonder risico op doorgebrande spoelen en als de servo ooit stuk gaat kan ik die simpelweg vervangen onder de baan zonder mijn geballasteerde rails uit te breken.

Vooral dat laatste maakt me nogal nerveus, gezien ik nog altijd niet snap waarom een joekel van een loodgelaccu deze rail niet in beweging krijgt.

Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Waarom zou die loodgelaccu wel moeten werken dan, als een 12Vdc voeding niet werkt.  ;)
Loopt nagenoeg dezelfde stroom, en het gaat ook niet om een 'vlakkere' spanning in deze, het gaat om de stroom, die moet voldoende zijn om die ontkoppelrail omhoog te krijgen, en die extra 0.6V/weerstand van de spoel schiet niet veel op.

12Vac is heel anders als 12Vdc, gezien de piekspanning van 12Vac al rond de 17V zit, gezien Vac standaard rms is.
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Ik denk dat het zou moeten werken met een loodaccu, omdat de handleiding van de rail aangeeft : 12-18 V AC/DC 

(op het doosje staat max 16 VAC)

maar ja... dat is dus niet het geval, daarmee dat ik het niet snap.
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
En daarom moet je soms even verder denken dan je vraag, waarbij je met testen goed opweg was, maar de conclusie nog even niet had getrokken. ;)
Overigens is de kans ook groot, dat als jij 5V via een boost-converter naar 12V boost, en ook niet direct hoeft te werken, gezien niet elke boost-converter een lage impedantie aan de uitgang leuk vindt...
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 06 december 2022, 03:07:02Je zou dit zelf na kunnen meten door een multimeter aan de voeding te hangen en dan de ontkoppelrail te bekrachtigen. Dondert de spanning in elkaar dan weet je het. Meten is weten.
heb je deze meting nu al uitgevoerd? Ik heb wel iets gehoord van een Ampmeter maar dat bedoel ik niet. Je moet een Voltmeter op de voeding zetten en dan de spoel bekrachtigen. Dan kun je zien of die voeding in elkaar stuikt. Die spoel moet minstens 1A op kunnen nemen, daaronder werkt het niet. En gezien dat jij het alleen maar hebt over 18VA voedingen, zit je aan de heel erg kritische kant. Laat die loodaccu voor wat het is. Ik heb er hier drie die niks meer presteren, onbetrouwbare zooi. Meet nu eens fatsoenlijk!

En ja, wat die servo betreft; Sorry voor de uitdrukking maar dat is wel de meest belachelijke reden die ik ooit gehoord heb. Neem dan een Uhlenbrock ontkoppelaar. Die zit onder de baan gemonteerd net als een servo. Heb ik ook en die werken ook niet met een 18VA voeding. Daar moet een deftige voeding aan. Soms bestaan er geen goedkope of eenvoudige oplossingen.
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Ja, dit is getest.

de AC spanning aan de Fleischman is 16,9 VAC, bij bekrachtiging valt die naar 15.7 VAC(ongeveer)
Net nog eens gedaan, maar de rail komt niet eens naar boven nu.

De loodaccu die ik gebruikt heb, staat in parallel met een andere in een behuizing die ik gebruik om chemische stoffen te koken en verdampen met een hittespiraal, die accu kan echt wel wat hebben.
Ook daar blijft de spanning constant bij het inschakelen van de rail, en die beweegt nu niet.

Uiteindelijk zal ik gewoon een Marklin voeding kopen, maar ik wil gewoon begrijpen waarom dit het niet doet.

Die Uhlenbrock ontkoppelaar kende ik niet, maar da's wel interressant.

Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Ik heb ondertussen een kleine boostermodule op de 5V voeding gezet die 18V DC geeft (rated max 3A), met ondersteuning via een joekel van een capaciteit.
Hiermee komt de rail telkens omhoog.

Echter ontkoppelen zelf lukt niet echt, geprobeerd met simpele Marklin wagons (geen kortkoppelingen) maar de wagons blijven in elkaar gehaakt. 

Dan terug geprobeerd met de Marklin DC voeding en zelfs de oude CS2 voeding.  Beide brengen de rail naar boven maar het lijkt dat er gewoon niet genoeg kracht in zit om de koppeling van de wagons zelf naar boven te duwen.

Ik ben niet zeker, maar ik begin te vermoeden dat er iets mis is met de rail zelf.  Er lijkt gewoon weinig fut in te zitten, bij gebrek aan een betere omschrijving.
De rail komt nieuw van een beurs, dus terugbrengen gaat niet lukken.


Nota, in mijn tests eerder had ik maar 300ma gemeten door de rail.  Dus nooit in de buurt van de eerder vermelde 1A die nodig is.

lesje geleerd zeker  :(

Misschien beter investeren in telex koppelingen.  Geen idee of het loont om die rail eens uit elkaar te schroeven en intern eens te kijken of er iets doorgebrand is
Re: ontkoppelrail 24997, welk voltage ?
Je schetst voor mij in dit draadje wel een wat merkwaardig probleem. Ik heb bij mijn M-rails gedeelte nog de 'overjarige' ontkoppelrails 5112 in grbruik. Gewoon op de gele bus en die vliegen omhoog. Nu met digitaal rijden krijgen ze gelijkstroom en dat leidt wel tot 'kleven'. Ze blijven omhoog staan. Dat heb ik opgelost door een schroefje te plaatsen onder het lipje voor de handbediening. Dat beperkt de uitslag en zorgt voor constant netjes terugvallen als de stroom eraf is.
Wel merk ik dat de kortkoppeli hen moeilijk loslaten. Maar dat ligt niet aan de kracht van de ontkoppelaar!

Dus er lijkt wel iets mis met je railtje.

Groet,

Peter