Wat ik lees is de 3e lantaarn ooit begonnen als waarschuwingslamp " bijv. seinen tegenligger of bij slecht mistig weer"
Nog van voor de auto aan. (Tijdperk 1 modelspoor) tijd van paard en wagen, misschien de 1e auto's?
Tenminste google is gewillig voor de tijdperk 1-2a fanatiekelingen.
Wil niet zeggen dat alles klopt
Je ziet bij "tijdperk 1" locomotieven de bevestiging punten van de 3e lamp vaak al wel voor en achter op je model, waarbij er in het echt een "carbid" lamp van achter naar voren werd verplaatst bij bijvoorbeeld mistig of slecht weer en of seinen van de tegenligger. (of net anders om qua richting)
Zou mij niets verbazen dat de 1e loks die niet hadden tot er iemand op het idee kwam dat het wel handig was om de lamp van achter naar voren bij te plaatsen bij mist of slecht weer.(gevaarlijk omstandigheden)
Bij sommige modelspoor loks kun je de 3e lantaarn voor nog verwijderen zoals de Marklin 3611 Wurttembergische C tijdperk 1
Bij de landernbahnen onderling verschillende regels en voorschriften i.v.m. 3e lantaarn.
Tenminste dit heb ik zo gelezen, waarbij een duidelijk antwoord lastig blijft in hoe en waarom qua regels.
Algemeen overeenkomend antwoord op de 3e sein en ook logisch, lees je bij slecht mistig weer of seinen van tegenliggers.
Heb ook al de kleur groen ergens als seinlicht gelezen in bepaalde deelstaten. (dacht Baden maar dat zou ik weer moeten opzoeken)
Ten tijde van drg/dr +/-, bij opkomst van meer elektra gebruik en algemene landelijke regels meer een vaste 3e lantaarn met gloei lamp. (tijdperk 2a/b)
Als je erover nadenkt en ook niet onlogisch, valt het niet mee om een elektrisch bekabelde gloeilamp van achter naar voren te plaatsen t.o.v. de voorgaande gebruikte gas/olie lantaarns.
Vandaar dat je bij je tijdperk 1 loks de 3e licht niet ziet op je model (en toen in het echt) en vanaf tijdperk 2 wel.
Dus qua tijdperk 1........... regels, elke landernbahn had zoals ik lees vaak zijn eigen soort regels.
Dus om een antwoordt te geven op de oorsprong van de 3e lantaarn is lastig.
Meest logische, is dat men bij slecht mistig weer een "carbid" of "gas/olie" lantaarn van achter hield en extra voor bijplaatste voor extra zichtbaarheid.
Zodat anderen de lok eerder konden zien aankomen of seinen.
Tijdperk 2 is makkelijker uit te leggen; Er waren mensen ten tijde van de drg-dr tijdperk 2a-2b die gek waren op regels en voorschriften en einheid ( bekend duits eigenschap)
plus de technieken/verbeteringen gingen sneller zoals gebruik van gloeilampen i.p.v. voorgaande gaslampen.
Denk dat de kantelpunt van 2 naar 3 seinen dan ook meer te maken heeft met de introductie van de vaste gloeilamp.....
Dit onderscheid zie je in je modelspoor, tijdperk 1 heeft 2 losse "gaslamp" seinen, tijdperk 2 heeft 3 vaste "gloeilamp" seinen.
Komt wel enigzins overeen met de revolutie en veranderingen die werden ontketend na ww1, na het ontbinden van de adel en koninkrijken in een soort verenigd duitsland.
Landelijke overheid + regels (epoche 2) i.p.v. eigen regels per koninkrijk/deelstaat (epoche 1)
Tijdperk 2 kent meerdere fases o.a. in bestuur/regels in de spoorwegen als gevolg van uiteen vallen van de Duitse koninkrijken (en landernbahn) na ww1
Drg en dr: Deutches Reichsbahn DR van 1920-1924, 1924-1937 DRG Deutsches Reichsbahn Geselshaft, 1937-1945 weer DR
Tijdperk 2 heeft dus niet direkt iets te maken met de man met de rare snor tenminste in het begin.