Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Doormeten SMD-leds

Gestart door Re460 donderdag 17 april 2008, 21:24:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Doormeten SMD-leds
Re460
gast

Doormeten SMD-leds
Hallo leden,

Ik heb weer een uitdaging. Marklin model 37341 heb ik omgebouwd naar een ESU-decoder. Op zich is de ombouw goed gegaan.
Bij het testen blijkt dat enkele SMD-Leds van de verlichting heel zwak onregelmatig staan te knipperen aan beide zijden, ook terwijl de frontseinverlichting staat uitgeschakeld.
De functies F0, F1 en F2 laten zich echter gewoon schakelen. Rijden gaat ook goed, het enige wat tijdens het rijden is opgevallen is dat de de rode Led van de booster die het schaduwstation voedt een beetje aan het knipperen is (vermogensprobleem??).
Zelf dacht ik aan een defecte uitgang van de decoder. Nieuwe decoder er in gezet maar hetzelfde resultaat. Beide decoders in een andere locomotief getest, dit gaf geen problemen. Decoders zijn dus blijkbaar goed.
Nu wil ik de SMD-leds van de beide lichtprintjes doormeten. Zou niet moeilijk moeten zijn oranje is de gemeenschappelijke plus, de overige draden zijn de functiedraden.
Hier tussen meten levert echter helemaal niets op, multimeter blijft op oneindig staan.
Meet ik wel juist?????
Jullie tips zijn welkom.
Erwin
Re: Doormeten SMD-leds
En de meetdraden van de multimeter omdraaien.

Mvg,
Peter
Re: Doormeten SMD-leds
Nee dat helpt niets Peter.
Erwin
Re: Doormeten SMD-leds
Zojuist nog even gemeten, als ik tussen de oranje en gele aansluiting meet zie ik een ledje heel zwak branden, de multimeter reageert heel even en schiet weer door naar oneindig.
Ik vind het maar raar.
Erwin
Re: Doormeten SMD-leds
Je meet dan zeker de led + voorschakelweerstand tesamen.
En enkel de led ?.

Mvg,
Peter
Re: Doormeten SMD-leds
Nee ik meet direct op de aansluitpunten van de lichtprint dus aan de ene kant oranje en aan de andere kant de grijze, gele en bruin/rood. Dus zonder voorschakelweerstanden.
Erwin
Re: Doormeten SMD-leds
Begrijp ik het goed zitten er geen voorschakelweerstanden in serie met de led(s) ?. En sluit je die zo aan op de decoder, dus ook zonder weerstand in serie ?.

Mvg,
Peter
Re: Doormeten SMD-leds
Nee je begrijpt het niet helemaal goed. Op de decoder van dit model zijn al SMD-voorschakelweerstanden geplaatst. Deze decoder heb ik verwijderd en hiervoor in de plaats een vervangende print besteld bij www.stayathome.ch. Op deze print kun je zo de ESU-decoder inprikken. Ook op deze print zijn voorschakelweerstanden geplaatst (1,2k en 1,5k). Voor de schijnwerpers heb ik zelf een 1k weerstand in serie geplaatst. Alle leds hebben dus een voorschakelweerstand. Bij het meten zijn deze dus niet aangesloten en meet ik ober de LED zelf.
Erwin
Re: Doormeten SMD-leds
buckfast_beekeeper
gast

Re: Doormeten SMD-leds
Misschien dat je de multimeter in "diode" stand moet plaatsen. Sommige multimeters meten in weerstand bereik met een te lage spanning voor de leds.

In de regel dan de rode draad aan anode zijde en de zwarte aan kathode zijde. Meet je dan omgekeerd geen oneindig, is de led ook om zeep.

Bij "witte" leds en aanverwanten is dan de spanning soms nog te laag. Je zal deze leds dan moeten testen met een spanningsbron en gepaste weerstand.

Re: Doormeten SMD-leds
Correct, de multimeter stond in de diodestand. Ik ga er via een externe weerstand spanning op zetten. Wordt vervolgd......
Welterusten morgen om half zes gaat de wekker weer.
Tot zover bedankt.
Erwin
Re: Doormeten SMD-leds
Hallo Erwin,

Ja, nu begrijp ik hoe deze op de decoder aangesloten is/zijn.
CiteerIk ga er via een externe weerstand spanning op zetten.
Dit ook een idee om ze te testen.

Welterusten,
Peter