Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

led voor verlichting

Gestart door Harrie zaterdag 03 december 2022, 14:59:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
led voor verlichting
Lid sinds: 2019

offline
led voor verlichting
Hallo ik ben op zoek naar 3 mm led lampjes 3 volt warm wit licht die veel licht geven weet iemand welke ik kan gebruiken gr Harrie
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: led voor verlichting
Tja, nou ja, je zegt het zelf al: 3mm. Een LED is geen gloeilamp waarbij je kan kiezen tussen 25, 40, 60 of nog meer Watt. Er zitten per fabrikant kleine verschillen in maar die zijn te verwaarlozen. Het grote verschil in LED's zit in de maat. 3mm of 5 mm of bij SMD uitvoering (vierkant of rechthoekig) van heel klein tot iets groter.
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2019

offline
Re: led voor verlichting
ik dacht aan 3 mm rond maar waar moet ik op letten om een fel schijnend led te krijgen
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: led voor verlichting
Ik zou zeggen let op het aantal Lumen. Of eigenlijk mcd = millicandela. Minimaal 45 MCD zou ik voor gaan.
En of de lens diffuus rood licht geeft of juist een straalbundel. 
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: led voor verlichting
Door de voorschakelweerstand zo klein mogelijk te kiezen geeft de LED de maximale hoeveelheid licht.De voorschakelweerstand kun je bepalen
a)  empirisch, door proberen dus.
b)  wetenschappelijk, daarvoor moet je de specificaties van de LED weten. De fabrikant of leverancier zal je die kunnen vertellen als het goed is. Dan met de wet van Ohm (R=U/I) de weerstand berekenen. Waarbij U de spanning is waarmee jij de schakeling voedt min de spanning over de LED (3V) en dat deel je door I = de maximale stroom die door de LED mag lopen volgens de specificaties. Voorbeeld: je voedt de schakeling met 12V DC en volgens de specificatie is IMax 20mA. Dan wordt de weerstand 12-3 = 9 gedeeld door 0,02 = 450 Ohm. Nu alleen nog de juiste getallen invoeren.
Re: led voor verlichting
hoi,

Citaat van: Harrie op zaterdag 03 december 2022, 14:59:49Hallo ik ben op zoek naar 3 mm led lampjes 3 volt warm wit licht die veel licht geven weet iemand welke ik kan gebruiken gr Harrie

Zeg eens eerst waarvoor wil je ze gaan gebruiken? Je hebt zoveel verschillende types leds. Voor in wagons heb je niet veel licht nodig. Voor in huisjes? Dan is in principe niet veel nodig. Er zijn ook hoge opbrengst leds die behoorlijk wat opbrengst hebben maar ook meteen wat meer vermogen vragen. Dus wat wil je er mee?
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2007

offline
Re: led voor verlichting
Dat is wel een goede vraag. Leds kunnen heel veel licht geven. Kijk deze volgens opgave 10.000 mcd.

https://www.led-voordeel.nl/a-43079980/3mm-leds/ledjes-3mm-warm-wit-10stuks/#description

Kan aan de ruige kant zijn. Hoewel ze met de juiste voorschakelweerstand naar hartelust te dimmen zijn.
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2019

offline
Re: led voor verlichting
bedankt voor jullie reactie ik maak nu straatlantaarns met oude lampjes van kerst verlichting maar ik wil ze gaan maken met led verlichting gr.
Re: led voor verlichting
Dan kan je iedere led nemen die je wil. De meeste moderne leds geven al veel licht. Zeker de witte ledjes. Dan mag je aan het dimmen. Anders heb je een zee aan licht op je baan. Afhankelijk van de periode waarin je baan zit is de hoeveelheid licht bepalend. Oude lichtmasten gaven niet zoveel licht. En ook meestal in een andere kleur. Wil je oudere natriumverlichting nabootsen of het huidige LED-verlichting met 4000K-lichtkleur en alles wat daar tussen zit.
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: led voor verlichting
er zijn ook kleinere dan 3 mm hoor.Vind dat nogal lomp voor een straat lantaarn.
Re: led voor verlichting
Lid sinds: 2019

offline
Re: led voor verlichting
Weer allemaal bedankt voor de reactie ik ga het uitproberen laat t.z.t het resultaat zien gr. Harrie