Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023

Gestart door DB69 woensdag 30 november 2022, 16:26:14

Leo1990 en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

In een decoder die ABC volledig ondersteund kun je ook aangeven dat de lok na het remmen een x-aantal seconden blijft wachten en wegrijdt in tegengestelde richting.

Op die manier kun je een digitale pendelbaan maken zonder tussenkomst van een computer of andere automatisering.

RMW - Sinds 1963

Wellicht het "ABC-thema" even verder bespreken in resp. verplaatsen naar een topic over de digitale Märklin-besturing? Link: KLIK.

M.v.g.

Maikel (RMW)

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Zou het niet fijn zijn als het gewoon allemaal doet wat het moet doen?
Of je nou met 2 of 3 punten contact maakt met de rails?

Het zou de hobby zoveel mooier maken als die digitale strijd over protocollen er niet zou zijn.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik ben benieuwd naar de nieuwe aankondigingen, zag net wel dat de KLM koploper een maand is uitgesteld.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Afgelopen week kregen we van Marklin een mooie verassing op de stoep. Naast de Minitrix BR 103.1 met bewegende pantografen, een eerste uitgave van de nieuwe 60667 draadloze Mobile Station. Nog niet officieel uitgeleverd maar als demo wel alvast in ons bezit.

Hij zal ter demonstratie aanwezig zijn op de Digitale Infodag van 23 september. Maar zolang hebben we niet gewacht, vanavond hebben Arnaud en ik een "unboxing" video opgenomen van het uitpakken, en het in gebruik nemen van de MS WLAN.

Eens kijken of die echt wel zo plug n Play is als Märklin zegt....

Veel kijkplezier!
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023 (HERFSTNIEUWS)
In bericht #295 is alle informatie over de herfstnieuwigheden te vinden: KLIK.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Leuke Neuheiten. Had gehoopt op 6-assige erts wagens type Faals 151 van metaal in Spoor 1. Passend bij de 151 die vorig jaar is aangekondigd. 

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ikke al bijna dolblij. Er wordt een BR89.70 aangekondigd. Die wil ik graag hebben. Blijkt het een kerstcrap te zijn. Een stoomlok die kerstliedjes zingt, wat wil je nog meer? Gekker moet het toch niet worden en dan kost het dingetje ook nog een klein vermogen. Vind ik niet erg voor een echte lok die tjoeke tjoeke doet, maar kerstmuziek? Nee echt niet!
blijkt maar weer dat Märklin fanaten.....nou ja ieder zijn meug nietwaar.

Nu maar hopen dat er later toch een echte DB BR89.70 komt.

Och en wat ook raar is aan deze lok, op de foto zie je er een sleper onderhangen. In de beschrijving staat MFX+ en geschikt voor DC railsysteem. Niets over AC!
Speciale Gast

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 14 september 2023, 17:14:04Nu maar hopen dat er later toch een echte DB BR89.70 komt.

Die heeft Märklin toch al lang uitgebracht? Klik! 
Speciale Gast

De Nederlandstalige folders van Märklin zijn inderdaad vaak een drama, ik bekijk daarom liever de originele Duitse versie. Wat moet je immers met "bevestigde explosieven" aan je Deense goederenwagonnetjes? :D

Groet, Marc

Citaat van: 10103 op donderdag 14 september 2023, 18:10:36
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 14 september 2023, 17:14:04Nu maar hopen dat er later toch een echte DB BR89.70 komt.

Die heeft Märklin toch al lang uitgebracht? Klik! 

Ja hoor, in 2014! Die is al jaren uitverkocht en nergens te bemachtigen. Zelfs in gebruikte toestand nauwelijks te vinden.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik heb een bericht geveegd, iemand persoonlijk aanvallen is in strijd met de regels.
Graag elkaar met respect behandelen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
3railmoderator

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Op Mijn verlanglijstje staan de schuifwand wagens 47349 en de golden 48423.
Die laatste is natuurlijk helemaal over de top, misschien als ik er 2 bestel dat mijn vrouw ze kan integreren in haar outfit?
👍🏻😂😂

Grt, Ronald.

Citaat van: 10103 op donderdag 14 september 2023, 18:36:20De Nederlandstalige folders van Märklin zijn inderdaad vaak een drama, ik bekijk daarom liever de originele Duitse versie. Wat moet je immers met "bevestigde explosieven" aan je Deense goederenwagonnetjes? :D

Groet, Marc

Mijn bericht is gewist dus nogmaals neergezet.
Wie kan mij vertellen hoe stoomloc BR 360 eruit ziet? En bij de nieuwtjes van Z staat een vakantietrein. Bij een vakantie trein zie ik hele andere rijtuigen dan de getoonde B3yg rijtuigen.
Toch klopt "de vakantietrein" wel Ronald.

Stukje korte geschiedenis van de na-oorlogse Bondsrepubliek en de Deutsche Bundesbahn:
Verbazingwekkend dat West-Duitsland de leidende industriestaat van Westeuropa werd in pakweg 30 jaar. In 1945 lag het land in puin.
Vooral na 1960 zette men natuurlijk volop in op de autoindustrie en de Autobahnen.

Het spoor ontwikkelde wel mee maar sukkelde er toch een beetje achteraan.
Aan alles was gebrek: tractiematerieel, rijtuigen, goederenwagons.
De stoomtractie werd pas in 1976 afgeschaft! De DB kon tot die tijd nog niet zonder.
Dus tot eind jaren '70 was een vakantietrein zoals deze in Duitsland een normaal verschijnsel.
Er liep in de jaren '70 nog een (vakantie!) trein van het Roergebied naar Vlissingen met een paar 4-assige Umbauers en andere rijtuigen.
Zelfs heden ten dage zijn er in West-Duitsland nog hele trajecten met klassieke beveiliging, armseinen dus.

Paar jaar geleden bracht Märklin een set met Umbauers en een E94 uit: Scholierentrein zoals deze reed op de Geislingersteige.
Dan denk je wat doet een E94 voor een reizigerstrein, kan niet snel optrekken. Maar ja er was simpelweg niet altijd een andere loc voorhanden.
Dus tussen de opdrukklussen op de Geislingersteige reed de E94 dan zo'n slag.

Over de na-oorlogse Bundesbahn zijn boeken en tijdschriften volgeschreven en er is plenty videomateriaal ook op Youtube.

Terug naar het voorbeeld: De Bundesbahn maakte het vaak nog bonter want die plempten juist in dit soort treinen van alles door elkaar, dat zie je bij modelspoorfabrikanten dan wat minder maar kun je zelf natuurlijk wel doen.

Tot zover dit stukje "Andere Tijden" terug naar de Neuheiten 2023! :D 

RMW - Sinds 1963

Vooraankondiging van Märklin voor 2024: de Vectron Dual Mode van Leonhard Weiss. Foto © Jörg Behrens:

Leonhard Weiss Vectron Dual Mode.jpg

M.v.g.

Maikel (RMW)

@citaat  @citaat

Helemaal waar BL, maar vergeet niet te vertellen dat de situatie in de DDR nog veel erger was. Stoomtractie is daar nog veel langer dagelijks ingezet en het gebrek aan overig rollend materieel was navenant. Oorzaak: De Russen hadden alles gestolen, Klinkt bekend of?
Klopt Henk, maar de vraag en kwestie ging over dat een BR140 met Umbaurijtuigen geen "vakantietrein" kon zijn en dat heb ik van enige uitleg voorzien. En zelfs in 2023 is Duitsland nog niet van de oude technieken af. Maar dat is verder hier 100%  :offtopic:
 @citaat  @citaat

Heel gaaf die Vectron!!
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023 (soundbestand NS ICM-1 herzien)

UPDATE SOUNDBESTAND ART. 39425:

Märklin heeft, na alle feedback vanuit de markt, het geluidsbestand voor de NS ICM-1 Koploper (art. 39425) herzien/verbeterd. De volgende zaken zijn aangepast: rijgeluid, korte tyfoon, geluid deuren sluiten. Het geluid is (nog) niet in de productdatabase te beluisteren, maar al wel in de Märklin DecoderTool te vinden. Mensen die hun CS3/CS3+ (CS2 heb ik niet getest) met internet hebben verbonden, kunnen vanuit de DecoderTool op hun computer eenvoudig het geluidsbestand overzetten naar het Central Station. Zorg er wel voor dat de Koploper op het programmeerspoor staat en dat er geen andere treinen op hetzelfde spoor staan. Het overzetten vanuit de DecoderTool naar het Central Station kan overigens wel behoorlijk lang duren. ;)

:important: Soundbestand ICM-1 (versie 2): KLIK (alleen te openen in mDecoderTool).

Screenshot van DecoderTool met mogelijkheid om het bestand over te zetten naar het Central Station:

DecoderTool.jpg

Mensen zonder Central Station kunnen het nieuwe geluidsbestand uiteraard via hun dealer in het model laten programmeren.

M.v.g.

Maikel (RMW)

Carpe diem

Beste Allen,

even naar aanleiding van de laatst gehouden IMA te Göppingen.

Op het Duitse Stummiforum wemelt het van berichten over een metalen "BR 151". Er zijn tijdens de opendagen bij M in de werkplaatsen van M metalen kappen gezien (en gefotografeerd) van dit model in H0. Ook in een vitrine is een model (groene versie) van de 151 gesignaleerd met een tot dusver niet bestaand artikelnummer. Dus, speculaas alom daar. Is er wellicht door een forumlid die daar is geweest ook "iets dergelijks" gezien?

Feit is wel dat van de BR 151 (en 111) tot nu toe in H0 door M  geen metalen versies zijn gemaakt. Of daar in NL op wordt gewacht (door mij i.i.g. wel) weet ik niet maar in Duitsland zeker wel gezien het geschrijf daarover op het Stummiforum.

Ik las hierover op dit forum nog niets maar misschien miste ik iets?
Dat is leuk nieuws. We hopen op een Lokomotion versie met de zebra strepen.

Gr. Anddré

Carpe diem

Als het echt waar is zou dat inderdaad goed nieuws voor ons zijn, André!

Maar zo als het tot nu toe op mij overkomt is het nog speculaas. Van M immers nog niks officieels. Zoals op het Stummiforum wordt gezegd: M laat links en rechts wat "rondslingeren" op hun werk en kijkt vervolgens op diverse fora wat er van komt...Nieuwe manier van communiceren dat er mogelijk een nieuw (lees: metaal) model aan zit te komen?

De berichten en verslagen op het Stummiforum geven slechts hoop...

Koploper en DDAR te Steenberg

Citaat van: RMW op zondag 17 september 2023, 20:46:25UPDATE SOUNDBESTAND ART. 39425:

Märklin heeft, na alle feedback vanuit de markt, het geluidsbestand voor de NS ICM-1 Koploper (art. 39425) herzien/verbeterd. De volgende zaken zijn aangepast: rijgeluid, korte tyfoon, geluid deuren sluiten.

Dit klinkt veelbelovend. Erg benieuwd naar de sound, is er nu wel ergens luistermateriaal?
Die was er eerst toch ook door een filmpje van gebruikers. Waarom zou er nou al ergens een nieuwe soundfile zijn?

RMW - Sinds 1963

@citaat

Zoals je in bericht #320 kunt lezen heeft Märklin de (kritische) feedback vanuit Nederland op het geluid van de ICM-1 ter harte genomen. In Göppingen heeft men de eigen soundopnames van een echte ICM-1 er nogmaals bijgepakt en het rijgeluid, tyfoongeluid en deurgeluid opnieuw bewerkt en geprogrammeerd. Er is dus weldegelijk een nieuwe soundfile. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om mijn 39425 van de nieuwste soundfile te voorzien, maar dit ga ik wel zeer binnenkort doen.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Zijn die te downloaden dan?
 @citaat Je het geluidsproject is te downloaden op de pagina van het betreffende product via de Marklin website. Daar is ook een voorbeeldje te beluisteren.

RMW - Sinds 1963

@citaat

Het voorbeeldje op de site is alleen (nog) niet aangepast. Het nieuwe geluidsbestand is wel te beluisteren in de mDecodertool.

Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 24 september 2023, 15:30:03Zijn die te downloaden dan?

Zie downloadlink in bericht #320.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023 (info Koploper 39425)
UPDATE ART. 39425:

Märklin heeft op de site een update geplaatst over de gebogen behuizing en de kleur van de raamsponningen van de Koploper: KLIK.

Eerder deze week heeft Märklin ook een verbeterde versie van het geluidsbestand online gezet. Zie hiervoor bericht #320: KLIK.

39425.jpg

M.v.g.

Maikel (RMW)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kijk, da's toch een nette oplossing lijkt me :thumbup: .