Toch klopt "de vakantietrein" wel Ronald.
Stukje korte geschiedenis van de na-oorlogse Bondsrepubliek en de Deutsche Bundesbahn:
Verbazingwekkend dat West-Duitsland de leidende industriestaat van Westeuropa werd in pakweg 30 jaar. In 1945 lag het land in puin.
Vooral na 1960 zette men natuurlijk volop in op de autoindustrie en de Autobahnen.
Het spoor ontwikkelde wel mee maar sukkelde er toch een beetje achteraan.
Aan alles was gebrek: tractiematerieel, rijtuigen, goederenwagons.
De stoomtractie werd pas in 1976 afgeschaft! De DB kon tot die tijd nog niet zonder.
Dus tot eind jaren '70 was een vakantietrein zoals deze in Duitsland een normaal verschijnsel.
Er liep in de jaren '70 nog een (vakantie!) trein van het Roergebied naar Vlissingen met een paar 4-assige Umbauers en andere rijtuigen.
Zelfs heden ten dage zijn er in West-Duitsland nog hele trajecten met klassieke beveiliging, armseinen dus.
Paar jaar geleden bracht Märklin een set met Umbauers en een E94 uit: Scholierentrein zoals deze reed op de Geislingersteige.
Dan denk je wat doet een E94 voor een reizigerstrein, kan niet snel optrekken. Maar ja er was simpelweg niet altijd een andere loc voorhanden.
Dus tussen de opdrukklussen op de Geislingersteige reed de E94 dan zo'n slag.
Over de na-oorlogse Bundesbahn zijn boeken en tijdschriften volgeschreven en er is plenty videomateriaal ook op Youtube.
Terug naar het voorbeeld: De Bundesbahn maakte het vaak nog bonter want die plempten juist in dit soort treinen van alles door elkaar, dat zie je bij modelspoorfabrikanten dan wat minder maar kun je zelf natuurlijk wel doen.
Tot zover dit stukje "Andere Tijden" terug naar de Neuheiten 2023!