Ik denk dat de meeste zeer teleurgesteld zijn dat ze weer blij zijn gemaakt met een dooie mus. Goede strategie van Märklin, op de beurs in Nürnberg een(ongemotoriseerd)treinstel presenteren die er gelikt uitziet maar daarna productiemodellen produceren die geheel afwijken van die modellen en er dan pas achter komen dat er geen vrije doorkijk is maar een zwarte afdekplaat voor de ramen om de motor te verbergen. Een citaat van Bahn AG(Bart) op BNLS:
Maar ze zijn gek genoeg om gewoon weer een blok voor de ramen te plaatsen. Onder het mom van: Ze kopen het toch wel omdat de rode lettertjes erop staan.
De gemiddelde marklinist zal ook niet naar de ExactTrain vitrine kijken en van PB hebben ze al helemaal nooit gehoord.
Dit gelezen te hebben schiet mij een gesprek te binnen die ik had op de afgelopen beurs in Zutphen:
Ik zie een tweetal heren kijken naar een bak met rijtuigen, zien het merk(ADE) en hoor ze zeggen: "wat een raar merk ken het niet eens en kijk maar wat ze er voor vragen( de prijs was tussen de € 39,- en € 49,-), ik koop het niet. Vertelde er gelijk bij dat het jammer was dat ik de meeste rijtuigen al had in TP III en dat ik in de TP IV rijtuigen geen interesse had want dan had ik ze allemaal gekocht voor die prijzen. OP EBay gaan ze gemiddeld boven de €80,- weg, gebouwd en ongebouwd want dat was ook 1 van zijn handelsmerken.
Heb ze toen maar eens uitgelegd dat deze rijtuigen gebouwd zijn door Willy Ade, de pionier o.a. op het gebied van de kortkoppeling, natuurgetrouwe rijtuigen en in de schaal 1:87 en dat in begin "80. Zie hier ==>>
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Ade het verhaal.