Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023

Gestart door DB69 woensdag 30 november 2022, 16:26:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Als het bij de gele NS-versie zo is, dan zal het bij de blauwe KLM-versie niet anders zijn vrees ik.
Vreemd dat de plaatjes in de Neuheitengids elkaar tegenspreken.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: NS-Daniel op zaterdag 28 januari 2023, 00:12:30Neen, helaas blijft het blinde deel in de motorbak aanwezig.

Bron?

Bart
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ben ik ook heel benieuwd naar.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
 @citaat
 @citaat  @citaat
Het is een inderdaad een spannende tijd qua koplopers 🤔😃
Komt marklin met een update, gaan andere merken fatsoenlijk over crail kruisingen enz...

Ben zelfs benieuwd welke ik straks op mijn baantje heb en wanneer haha
De keuze is ineens reuze (spannend) , wie had dat verwacht met zogenaamde algemene afnemende interesse in modelspoor.

Ik blijf het met grote interesse volgen 🥸
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
24Trains op YouTube heeft een bezoekje gebracht in de Marklin fabriek. In het filmpje zie je kort de nieuwe Icm-3 rijden.

Vanaf 2:25min Marklin fragment.
 

Groet,

Rob
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
@citaat Das wel een hele korte samenvatting van het fabriek bezoek.  :D

Groeten,
Herman
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Rob_T op dinsdag 31 januari 2023, 12:32:45In het filmpje zie je kort de nieuwe Icm-3 rijden.
Op 3m20 duidelijk te zien dat de motor zoals verwacht gewoon zichtbaar zal blijven.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Precies, maar het is ook al te zien in de presentatie van Marklin:

Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Voortborduren op de oude mallen dus. En dat zal voor de KLM-versie niet anders zijn, ook al doet het plaatje in de neuheitengids anders vermoeden; maar dat zal een "fotoshop" zijn waar ze voor het plaatje de gele versie ff blauw hebben ingekleurd en voor het gemak ook maar gelijk de donkere ramen hebben weggehaald.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik weet niet of het voortborduren is op de oude mallen, een stukje doorzichtig plastic aan de binnenkant is zo geplaatst.
Het is voortborduren op de oude aandrijving, en dat kunnen ze ondertussen toch veel beter?

Zelfs een railbus heeft meer doorkijkjes?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Inmiddels van Marklin zelf begrepen dat de zwarte kast blijft.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
@citaat  @citaat Die oude aandrijving en bodemplaat etc. komen toch ook uit (oude) mallen?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
 @citaat  @citaat
Als marklin het niet mooier/beter kan maken met de mallen die al betaald zijn vanwege het uitbrengen van de vorige versie, dan ben ik zeer benieuwd naar de andere merken...
Dus of gemakzucht van marklin, of bluf van de rest
Of slimmeriken bij de rest en luieriken bij Marklin

🤔😎
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik las op Facebook dat Märklin op de Spielwarenmesse weliswaar een stand heeft, maar dat daar geen Märklin-personeel aanwezig is. Er zouden alleen maar vitrines met nieuwe modellen staan. Misschien zijn er hier doorgewinterde Märklin-watchers die weten waarom Märklin heeft afgezien van mensen op de stand?

mvg,
Gert
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Barry1972 op donderdag 02 februari 2023, 19:03:00@citaat  @citaat
Als marklin het niet mooier/beter kan maken met de mallen die al betaald zijn vanwege het uitbrengen van de vorige versie, dan ben ik zeer benieuwd naar de andere merken...
Dus of gemakzucht van marklin, of bluf van de rest
Of slimmeriken bij de rest en luieriken bij Marklin

🤔😎

Sowieso dat eerste, helaas.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Gert1 op donderdag 02 februari 2023, 22:13:43Ik las op Facebook dat Märklin op de Spielwarenmesse weliswaar een stand heeft, maar dat daar geen Märklin-personeel aanwezig is. Er zouden alleen maar vitrines met nieuwe modellen staan. Misschien zijn er hier doorgewinterde Märklin-watchers die weten waarom Märklin heeft afgezien van mensen op de stand?

mvg,
Gert

Dat lijkt me een heel raar verhaal.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Eerste foto's van Edelweiss (Märklin 42470):

https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=2765776#p2765776
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Hier het Facebookbericht: https://www.facebook.com/watch/?v=851568269234802&ref=sharing

Ik vind het ook vreemd, maar het filmpje laat inderdaad een onbemande stand zien.

mvg,
Gert
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Het gedeelte wat in beeld gebracht wordt ziet er wel onbemand uit. Maar vitrines met nieuwe modellen zijn daar ook niet te zien.

Nu kan er in de loop der jaren natuurlijk het een en ander veranderd zijn. Maar bij Märklin (en anderen gedeeltelijk ook wel) was het altijd zo dat de (Duitse) handelaren op de Messe moesten bestellen. Deed je dat niet had je kans geen bijzondere modellen te kunnen verkrijgen. Dan was de oplage uitverkocht.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Gert1 op donderdag 02 februari 2023, 22:13:43Ik las op Facebook dat Märklin op de Spielwarenmesse weliswaar een stand heeft, maar dat daar geen Märklin-personeel aanwezig is. Er zouden alleen maar vitrines met nieuwe modellen staan. Misschien zijn er hier doorgewinterde Märklin-watchers die weten waarom Märklin heeft afgezien van mensen op de stand?

mvg,
Gert

Ik heb gehoord dat ze niet durven uit schaamte voor de Koploper.  ;)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik zie wel tafels en stoelen in de video. Op basis van die video kan ik niet concluderen dat er geen bemensing is. Ik zie helemaal links wel iemand met een badge op. Verder ziet het er heel rustig uit, is dit voor openingstijd??

Koen
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Nee, tijdens de beurs. Video is gemaakt door mensen van een Deense modeltreinwinkel uit Kopenhagen.
Ze schreven erbij dat er geen Märklin-personeel op de stand was.

mvg,
Gert
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Tijdens de beurs? Er loopt letterlijk niemand door de gangen!

OK nogmaals, dingen kunnen veranderen in de loop der jaren, maar zoveel? In de negentiger jaren ben ik ieder jaar een paar dagen op de beurs aanwezig geweest. En toen liepen er van's morgens vroeg direct na de opening tot aan sluitingstijd massa's mensen door de gangen. Bij stands van bekende fabrikanten was het altijd dringen om er bij te komen. Daarom hadden velen, ook Märklin, een afgescheiden hoek waar de gesprekken met vertegenwoordigers van het bedrijf plaatsvonden.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
En die hoek hebben ze nu ook.

Bart
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Men vergeet 1 ding, namelijk de eerste drie dagen waren voor de handelaren, vandaar die "hoekjes".
De andere twee voor de overige bezoekers, die dan niks bestellen bij de fabriek maar bij de handelaren die dan huiswaarts gekeerd zijn, evenals de inkopers en andere vaklui van de fabrieken.
Dus waren de stands die laatste twee dagen onbemand, hooguit misschien een paar mensen die de boel in de gaten hielden.
Lijkt wel of ze afwachten wat een dergelijke beurs nog opbrengt dan wel oplevert.

Grote kans dat het de komende jaren wel weer alleen voor de vakhandel wordt.
Immers ze lanceren al voor de beurs uit, de vakhandel reageert daarop met bestellingen en daarna kunnen ze aan het werk.
Het is ook een vakbeurs eigenlijk, de gewone bezoeker kan makkelijk uitwijken naar andere evenementen.
Heb het twee keer beroepsmatig meegemaakt en twee keer voor de leut, en nu zie ik ook de lol er niet meer in om erheen te gaan.
Als dat bij de buren ook zo ligt, zal het wel snel gedaan zijn met de niet beroepsmatige bezoeker van de ToyFair.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Op BNLS schrijft iemand die er geweest is dat er gewoon personeel is op de stand.

Koen
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Het is en blijft ook een momentopname natuurlijk. Niet handig natuurlijk van Marklin, maar ook weer geen grote ramp. Ik zag een filmpje van RailMagazine op Instagram voorbij komen waarbij een stukje van de KLM-koploper zichtbaar was.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 01 februari 2023, 18:57:24Inmiddels van Marklin zelf begrepen dat de zwarte kast blijft.


Op BNLS schrijft iemand die in Nürnberg geweest is dit:
CiteerOp de vraag wat voor aandrijving er in komt kreeg ik als antwoord,
" het wordt een compleet nieuwe constructie, waarbij de motor niet zichtbaar zal zijn. "

Dus wat is nu waarheid? Wie is jouw bron?

Koen
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Dat is Marklin Nederland geweest. Ik ga er achteraan. Zodra ik iets weet, laat ik het weten.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: KNed op vrijdag 03 februari 2023, 23:06:08Op BNLS schrijft iemand die er geweest is dat er gewoon personeel is op de stand.

Koen
uit deze foto van M. zelf blijkt er zowel personeel als veel bezoekers te zijn :
https://www.facebook.com/photo/?fbid=560391916118461&set=pcb.560397936117859

mvg,
Michel
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Inderdaad, kan ook niet anders natuurlijk. Jammer dat er dan zo'n bericht op Facebook gepost wordt. Nog door een bedrijf ook...

Koen
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: KNed op zaterdag 04 februari 2023, 10:14:27
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 01 februari 2023, 18:57:24Inmiddels van Marklin zelf begrepen dat de zwarte kast blijft.


Op BNLS schrijft iemand die in Nürnberg geweest is dit:
CiteerOp de vraag wat voor aandrijving er in komt kreeg ik als antwoord,
" het wordt een compleet nieuwe constructie, waarbij de motor niet zichtbaar zal zijn. "

Dus wat is nu waarheid? Wie is jouw bron?

Koen

Nu maakt die zwarte kast de motor behoorlijk onzichtbaar.  :D
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Aan de organisatie en deelnemer van deze beurs,

Hebben jullie na Corona eindelijk weer een beurs, krijg je dit ?
Als dit mijn beurs zou zijn, dan zou ik er alles aan doen om het weer te maken zoals het voor Corona was.
Maar ja tijden veranderen nu heel snel, dus we gaan het zien...
Beurs voor de vakhandel en de producent, elkaar fysiek zien, als collega niet als concurrent, samen sterk in een uitdagende markt, zo zou het kunnen zijn..

Ik als consument zou het alvast niet erg vinden, een beetje elkaar wat gunnen en elkaar versterken 🤔👍🏻

Ik snap trouwens niet waarom ik dit in het neuheiten draadje van marklin moet typen, maar ja ook daar gaat het hierover in ons ! Draadje ..
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Wellicht dat we er in de Coronatijd achtergekomen zijn dat vakbeurzen in z'n algemeenheid minder noodzakelijk zijn dan dat er altijd gedacht werd. Sommige vakbeurzen zijn na Corona helemaal niet meer teruggekomen.

Terug ontopic maar weer en terug naar de werkelijk belanghebbende zaken ;): de vraag over de motor in de koplopers. Het ziet er naar uit dat deze niet zichtbaar zal zijn vanaf de buitenkant; de grote verrassing blijft evenwel of dat dit komt door nog steeds geblindeerde ramen óf dat er voor een nieuwe motorconstructie gekozen is...
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Nou rustig aan. Ik heb de vraag uitstaan bij Marklin.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
 @citaat Haha
Met I 😍 love Roco erbij ?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Staat in mijn handtekening ja.  :P
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Antwoord van Märklin:

De nieuwe 3-delige Koploper is technisch gelijk aan het 4-delige model uit 2013.
Dit betekent dat in het voorste gedeelte van het motorvoertuig een motorsteun wordt gemonteerd, waarin de motor en de luidspreker zijn ondergebracht. Deze motorsteun dekt een deel van de ramen af.
 
De afbeelding in de noviteitenfolder bij de geel/blauwe Koploper 39425 is zoals het model eruit komt te zien. Dit geldt ook voor de reeds aangekondigde KLM uitvoering. In de noviteitenfolder staat een handmonster zonder motor afgebeeld. Bij volgende publicaties zal dit aangepast worden en eruitzien zoals bij de geel/blauwe uitvoering.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Dank voor de vier personen die dit waarderen.
De rest is er stil van zie ik hier. Zit iedereen te huilen in een hoekje? Nee toch?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 08 februari 2023, 16:55:41De rest is er stil van zie ik hier. Zit iedereen te huilen in een hoekje? Nee toch?
Neuh, ik ben er niet in geïnteresseerd, omdat ik Duits rijd.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Datzelfde geld voor mij, ben DB rijder en zo af en toe kijk ik wel eens naar een NS model :P
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Nein, ten eerste omdat dit zo typisch Märklin is dat het al lang te verwachten viel.
En ten tweede omdat het niet in mijn tijdperk noch regio valt.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik denk dat de meeste zeer teleurgesteld zijn dat ze weer blij zijn gemaakt met een dooie mus. Goede strategie van Märklin, op de beurs in Nürnberg een(ongemotoriseerd)treinstel presenteren die er gelikt uitziet maar daarna productiemodellen produceren die geheel afwijken van die modellen en er dan pas achter komen dat er geen vrije doorkijk is maar een zwarte afdekplaat voor de ramen om de motor te verbergen. Een citaat van Bahn AG(Bart) op BNLS:

Maar ze zijn gek genoeg om gewoon weer een blok voor de ramen te plaatsen. Onder het mom van: Ze kopen het toch wel omdat de rode lettertjes erop staan.
De gemiddelde marklinist zal ook niet naar de ExactTrain vitrine kijken en van PB hebben ze al helemaal nooit gehoord.

Dit gelezen te hebben schiet mij een gesprek te binnen die ik had op de afgelopen beurs in Zutphen:
Ik zie een tweetal heren kijken naar een bak met rijtuigen, zien het merk(ADE) en hoor ze zeggen: "wat een raar merk ken het niet eens en kijk maar wat ze er voor vragen( de prijs was tussen de € 39,- en € 49,-), ik koop het niet. Vertelde er gelijk bij dat het jammer was dat ik de meeste rijtuigen al had in TP III en dat ik in de TP IV rijtuigen geen interesse had want dan had ik ze allemaal gekocht voor die prijzen. OP EBay gaan ze gemiddeld boven de €80,- weg, gebouwd en ongebouwd want dat was ook 1 van zijn handelsmerken.

Heb ze toen maar eens uitgelegd dat deze rijtuigen gebouwd zijn door Willy Ade, de pionier o.a. op het gebied van de kortkoppeling, natuurgetrouwe rijtuigen en in de schaal 1:87 en dat in begin "80. Zie hier ==>> http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Ade het verhaal. 
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: DB69 op woensdag 08 februari 2023, 17:26:18Ze kopen het toch wel omdat de rode lettertjes erop staan.
De gemiddelde marklinist zal ook niet naar de ExactTrain vitrine kijken en van PB hebben ze al helemaal nooit gehoord.

En dat is ook helemaal prima. Iedereen blij :) :thumbup:
Ik zou me er niet teveel over opwinden.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 08 februari 2023, 16:55:41Dank voor de vier personen die dit waarderen.
De rest is er stil van zie ik hier. Zit iedereen te huilen in een hoekje? Nee toch?
Mooi is anders natuurlijk. Was fijner geweest als ze de motorsteun tot de kop hadden weten te beperken. Nu worden 3 ramen in de coupé jammer genoeg "afgedekt".
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Scheelt wel weer in het aantal te plaatsen Preizigers >:-D.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
De motorwagen ET 85 met bijwagen vind ik mooi, ik overweeg om hem te bestellen. Uitlevering staat pas gepland voor Q4 2023, dat duurt nog wel even en het zal misschien ook wel 2024 worden.

Bedrijfstoestand vanaf 1958 aldus de product informatie. Uit nieuwsgierigheid heb ik maar eens "ET 85 21" gegoogeld en zo kwam ik bij  triebwagenarchief.de -ET 85 | ES | EB. Daar staat dat de ET 85 21 uit dienst is gegaan op 5 juli 1967, de bijwagen ES 85 20 pas veel later, op 28 mei 1976. Er staat niets over veranderingen aan de motorwagen na 1958, de bijwagen is in 1960 omgenummerd in ES 85 102. Conclusie: bedrijfstoestand 1958 - 1960.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 08 februari 2023, 16:55:41Dank voor de vier personen die dit waarderen.
De rest is er stil van zie ik hier. Zit iedereen te huilen in een hoekje? Nee toch?

Het is naar verwachting. Het model is net 15 jaar oud en dat is voor modelspoorfabrikanten in de regel te jong om al ingrijpende wijzigingen door te voeren. Bovendien is het zwarte blok niet alleen bedoeld om de motor af te dekken, maar is ook hard nodig als adhesiegewicht. De trekkracht houdt ook met gewicht niet over, vooral door de hoge rolweerstand. Zoals wel vaker hebben veel verwachtingen van hobbyïsten eerder te maken met wensdenken dan met aankondigingen door fabrikanten. Blijft het wel apart dat Märklin kennelijk de moeite heeft genomen een soort handmonster van het KLM-stel te produceren met volledige doorkijk. Moeilijk is dat niet; ik denk dat twee keer gebruik is gemaakt van de bodemplaat en het interieur van de motorloze kopbak. Misschien dat Märklin het mooier vond staan. Dat is ook zo.  :)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik vind het tweeledig. Velen onder ons zullen zich storen aan de blinde ramen t.b.v. de motor terwijl ik vermoed dat er zat consumenten zijn die er geen enkel bezwaar mee hebben. Zoveel mensen, zoveel meningen.

En wat @henkv zegt hierboven. Een deel zal nodig zijn voor adhesiegewicht. In die zin ben ik erg benieuwd naar het rijgedrag straks van de versies van @PBModels, want als ik het goed heb heeft deze geen verzwaarde bodemplaat maar zou deze wel geheel open zijn.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
De makke is feitelijk de aandrijving op slechts 1 draaistel / 2 assen. Dan heb je gewicht nodig om het ding aan het rijden te houden.