Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Klein baantje 130x220

Gestart door Franky donderdag 01 december 2022, 09:28:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klein baantje 130x220
Franky
gast

Klein baantje 130x220
Wie het schoentje past trekke het aan  ;)
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
De afmetingen van de tafel komen mij heel erg bekend voor! :D  :D  Dit zou wel eens een leuk sporenplan voor mij kunnen worden. Welk plansoftware heb je hiervoor gebruikt en met welke railnummers ben jij hiermee aan de slag gegaan, Franky?
Re: Klein baantje 130x220
Het baantje heeft veel mogelijkheden, er kan makkelijk met 2 treintjes op gereden worden, bijvoorbeeld een personentreintje en een goederentreintje.
Op de lus kan afwisselend in 2 richtingen gereden worden, dat is altijd boeiender dan een treintje constant in dezelfde richting te zien rijden.
Het verborgen opstelspoor laat het wisselen tussen 2 treintjes toe, dan lijken ze wat langer onder weg te zijn.
In het station kan omgereden worden en er is een goederenspoor.
Dat lijkt mij toch al wat boeiender dan gewoon rondjes rijden.
Ik geef je ook nog de gebruikte rails door, alles past, er moet niets gezaagd worden.
Ik heb in Wintrack getekend.

Een andere optie zou kunnen zijn over en weer rijden tussen 2 kopstations.
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
Het ontwerp spreekt mij zeker aan. Er kan een lokaaltreintje en een goederentrein op. Verder zie ik een stationsgebouwtje (Auhagen 11331) en een goederenloods (Faller 120154). Ziet er beslist leuk uit op de baan. Zelf heb ik ook nog een Saksisch boerderijtje (bij elkaar geraapt van diverse merken). Die zou een leuk plekje kunnen krijgen in de boog links. Ik wil er mettertijd ook een doorgaande sneltrein op laten rijden. Is het mogelijk om die linker boog ook te verbinden met het doorgaande spoor bij het stationsgebouwtje?
Re: Klein baantje 130x220
't Ja, alles kan, maar waarom zou je dat doen?
Een sneltrein op zo een baantje  8o
Ik snap de drang om rondjes te rijden, dat zit er bij de meesten nog in van het eerste Sinterklaas baantje, maar geloof mij, na een paar rondjes ben je dat beu.
Ik ga er zeker niet aan meewerken, liefhebbers van rondjes rijden genoeg hier, die zullen je wel verder helpen.
Re: Klein baantje 130x220
Ik wil je wel nog eens laten zien hoe het kan met 2 kopstations en een redelijke rijlengte tussen de 2, maar dat wijkt al heel ver af van rondjes rijden  ;)
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
Citaat van: Franky op donderdag 01 december 2022, 12:51:15't Ja, alles kan, maar waarom zou je dat doen?
Een sneltrein op zo een baantje  8o
Ja, waarom zou ik het niet doen? Dat is toch mijn eigen keuze? Ik zie daar niets verkeerds aan. Maar niettemin: zeker bedankt dat je mij een ontwerp hebt willen maken Franky.
Re: Klein baantje 130x220
Zeker is het jouw keuze, maar zoals ik zei "Wie het schoentje past trekke het aan" en dat kan om het even wie zijn, er lezen er hier nog mee  ;)
Een ontwerp is nooit verloren.
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
Sinds vrijdag heb ik de uitprobeerversie van WinTrack gedownload op mijn pc. Het blijkt dat je ook kan gebruiken op Firefox, mijn browser. Heel prettig. Maar ik ik krijg een mooi scherm te zien met allemaal horizontale en verticale stippellijnen en links een kolom met M* railstukken. Maar ik kom er niet uit, ik begrijp totaal niet wat nu de bedoeling is, moet je soms eerst een cursus volgen zodat je weet hoe het te gebruiken? Het rare is: hij vraagt welke taal ik wil hebben, Duits of Engels. Ik heb zekerheidshalve gekozen voor Engels maar toch krijg ik een Duitstalige versie op mijn scherm. 
Wat software betreft ben ik daar veels te ongeduldig voor. Ik kan wel een half uur naar mijn beeldscherm zitten staren maar als je niet weet waar je moet beginnen en wat je moet doen, dan heeft het voor mij weinig zin om het zelf te proberen. Ik wil het best zelf wel proberen maar dan heb ik er toch hulp bij nodig. Is er misschien iemand die wel handig is en mij op weg kan helpen? In dat geval graag een PB-tje. Dank alvast.
Re: Klein baantje 130x220
 @citaat Doe even wat printscreens waar je tegen aan loopt. Ik heb versie 10 van WinTrack, maar ik heb geen idee waar je het niet snapt.
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
Bas, bedankt voor je reactie. Het begint eigenlijk gewoon bij het begin. Ik open WinTrack en krijg ik onderstaand scherm te zien. Maar dan? Wat moet ik doen? Er zit wel een Help-functie bij maar omdat alles door te lezen en dan weer te switchen van een helpmenu naar het scherm.... pff....


eerste scherm WinTrack V16.0.JPG
Re: Klein baantje 130x220
Er staan veel filmpjes voor starters op YouTube.
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2022

offline
Re: Klein baantje 130x220
Dit topic heet "Klein baantje 130x220". Daar heb je dus helemaal geen WinTrack voor nodig. Da's zeg maar meer een hobby binnen de hobby.

Pak potlood, liniaal en papier en ga tekenen Frans. Ze maken je als beginner helemaal gek op dit forum.
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Klein baantje 130x220
Zie dat Franky "werk" elders heeft gevonden? :P  Hier is ie vertrokken....

Gr. Jan
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klein baantje 130x220
Hij komt en hij gaat, net zoals de wind staat  :?
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
Ik heb zowaar iets kunnen ontwerpen met dit programma. Zie hieronder. Het is nog niet klaar. Waar ik nu mee zit is het volgende: ik ben eerst aan de slag gegaan met het 'tekenen' van een railplan. Pas daarna heb ik een kader gemaakt van 1.30 hoog en 2.20 breed. Nu moet dit plan gecentreerd in het kader komen. Maar wat ik ook probeer, het lukt mij niet. Iemand die het wel weet?eerste scherm WinTrack V16.0.JPG
Re: Klein baantje 130x220
Selecteer een stukje rail. Rechtermuisknop opent een menu. Selecteer daar "Verplaatsen met de muis". Dan kun je je railplan verslepen naar je gemaakte raster.
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
Dankjewel Bas, 'tis gelukt! Ik sta er van te kijken wat deze digibeet vanmiddag voor elkeer weet te krijgen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

eerste scherm WinTrack V16.0.JPG

Nu kan ik verder met de onderste sporen.  :)
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
Voor nu is dit even het sporenplan dat ik in gedachten heb. Niet geheel ontevreden over mijn eerste ontwerp...

eerste scherm WinTrack V16.0.JPG
Re: Klein baantje 130x220
Citaat van: FransW op zondag 04 december 2022, 15:29:50Dankjewel Bas, 'tis gelukt! Ik sta er van te kijken wat deze digibeet vanmiddag voor elkeer weet te krijgen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Nu kan ik verder met de onderste sporen.  :)
Om je nog minder digibeet te maken ( ;) ) kun je je baanplan ook exporteren. Ga naar Bestand (Duits: Datei) > Exporteren. Dan kun je je baanplan exporteren naar ieder gewenste plaatjes-extensie. Deze kun je dan hier uploaden. Je hoeft dan geen printscreen meer te maken :thumbup:
Re: Klein baantje 130x220
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Klein baantje 130x220
 @citaat Bas, bedankt voor de tip. Maar het gaat hier om een gratis gedownloadde demo-versie. Die kan ik helaas op de door jou aangegeven wijze niet opslaan of afdrukken. Maar ik heb het printscreen via een Knippie kunnen opslaan. Alleen, kan ik met het WinTrack-bestand niet verder. Nu ja, het zij zo.
Re: Klein baantje 130x220
Ah ja, de beruchte demo-versie. Daar kun je niet veel mee. Met een printscreen en bijknippen kom je er ook ;)