Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spuitlijm en Dennengroen

Gestart door WimFPU dinsdag 29 november 2022, 20:27:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Spuitlijm en Dennengroen
Beste allen,

Ik heb in de tijd dat ik bezig ben met de scenery op mijn baan al redelijk wat bussen spuitlijm bij de Action gehaald maar de laatste tijd zie en hoor ik dat deze lekker goedkope lijmspray niet meer verkrijgbaar is en sterker nog, dat deze door Action uit het assortiment is gehaald.
Kan iemand mij daar meer over vertellen of weet iemand een goed en eveneens betaalbaar alternatief?

Een tweede vraag is of iemand een advies kan geven over spuitbussen met Dennengroen. Ik gebruik natuurlijk al strooimateriaal in de kleur Dennengroen maar soms lijkt het of de kleur wat vervaagt mogelijk door stof die zich aan het vaak ruwe materiaal hecht of door verbleking door zonlicht. Een opfrisbeurt zou dan niet misstaan. Het zou al mooi zijn als ik hiervoor op de aanstaande beurs in Houten terecht kan en dan zou ik graag horen bij wie.

Groet, Wim
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Hallo Wim,

Dat van de spuitbussen van de action was mij ook al opgevallen. Bij ons in geen enkele vestiging meer te verkrijgen en dat zonder geldige verklaring.

Beter is het om de bomen in te strooien met grasvezels van Woodland Scenics o.i.d. in de donker groene kleur. Kijk maar eens bij video's van Luke Towan.
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Citaat van: WimFPU op dinsdag 29 november 2022, 20:27:50Kan iemand mij daar meer over vertellen of weet iemand een goed en eveneens betaalbaar alternatief?


Gewoon de standaard Bison spuitlijm? Hecht meestal ook iets beter dan die van de Action. Die van de Action gebruik ik niet meer.

Citaat van: WimFPU op dinsdag 29 november 2022, 20:27:50Een tweede vraag is of iemand een advies kan geven over spuitbussen met Dennengroen. Ik gebruik natuurlijk al strooimateriaal in de kleur Dennengroen maar soms lijkt het of de kleur wat vervaagt mogelijk door stof die zich aan het vaak ruwe materiaal hecht of door verbleking door zonlicht. Een opfrisbeurt zou dan niet misstaan. Het zou al mooi zijn als ik hiervoor op de aanstaande beurs in Houten terecht kan en dan zou ik graag horen bij wie.

Weet niet welke materiaal je gebruikt. Maar bij mij komt het nog niet voor. Je kan inderdaad met verf aan de gang om te kijken of dat een verbetering geeft. Of je kan op nieuw strooisel aanbrengen. Met het opnieuw spuiten met verf: Gebruik bijvoorbeeld spuitbussen van Tamiya met verschillende kleuren groen. Deze dan door elkaar om wat meer effect in de boom te geven. Het zal wat experimenteren worden.
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Let op: hier volgt een mening.

Action spuitlijm is troep en het blijft altijd een beetje kleverig met als gevolg dat stof en vuil extra gaan hechten.
Als je die rommel al wilt gebruiken uit bezuiniging koop dan een bus matte transparante lak er bij en spuit dat op je boom of struik als je klaar bent. Dat helpt. En zonlicht hou je natuurlijk buiten, veel materialen zijn niet kleurecht, zo ook de lak van je treintjes.
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Het beste is om een goede verduistering permanent toe te passen in de ruimte waar de treinbaan staat. Niet alleen verkleuren, zelfs plastic delen kunnen kromtrekken. Dit geldt voor zowel de scenery als het rollend materieel.
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
spuitlijm bij toolstation spuitlijm van den braven en k ;) ijk ook eens bij spuitlijmconcurrent   de laatste redelijk goedkoop
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Dank voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee.

Citaat van: DB69 op dinsdag 29 november 2022, 20:37:24Beter is het om de bomen in te strooien met grasvezels van Woodland Scenics o.i.d. in de donker groene kleur. Kijk maar eens bij video's van Luke Towan.
Ik schreef inderdaad strooimateriaal Ronald maar voor mijn Dennenbomen gebruikte ik natuurlijk grasvezels. Video's van Luke Towan kende ik al ook al was deze nieuw voor mij.

Citaat van: ronaldk op woensdag 30 november 2022, 08:48:16Gewoon de standaard Bison spuitlijm? Hecht meestal ook iets beter dan die van de Action. Die van de Action gebruik ik niet meer.
Ik ga die van Bison proberen Ronald en misschien geldt hiervoor dat een verandering ook een verbetering is.

Citaat van: Spoors op woensdag 30 november 2022, 08:59:02Action spuitlijm is troep en het blijft altijd een beetje kleverig met als gevolg dat stof en vuil extra gaan hechten.
En zonlicht hou je natuurlijk buiten, veel materialen zijn niet kleurecht, zo ook de lak van je treintjes.

Duidelijk Ben. Jij was dus al geen voorstander van de spuitlijm van de Action maar je hebt helemaal gelijk hoor. Na gebruik blijft het altijd wat plakkerig.
Mijn treintjes borg ik tot voor kort iedere keer weer op in de doos. Dat werd mij toch te veel werk maar ze staan nu gelukkig wel ondergronds in het schaduwstation.

Citaat van: rinusm op woensdag 30 november 2022, 09:53:39spuitlijm bij toolstation spuitlijm van den braven en k ;) ijk ook eens bij spuitlijmconcurrent   de laatste redelijk goedkoop

Ik ga er eens kijken Rinus. In Hoorn hebben we ook een toolstation

groet,Wim

Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Hallo Olav,

De Spuitlijmconcurrent maakt veel reclame voor DASA spuitlijm. Heb jij of anderen daar ervaring mee? Ook met Zwaluw Den Braven adverteert hij veel.
Met lijm wil je nog wel eens hebben dat het het materiaal aantast of opvreet. Dat moeten we niet hebben natuurlijk.
De bomen op mijn baan hoeven niet per se te groeien maar moeten zeker niet verschrompelen :D

groet, Wim
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Let op! DASA spuitlijm is alleen te koop vanaf 12 stuks bij spuitlijmconcurrent.
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Citaat van: DB69 op woensdag 30 november 2022, 15:18:50Let op! DASA spuitlijm is alleen te koop vanaf 12 stuks bij spuitlijmconcurrent.

Je gebruikt vaak meer dan je vooraf inschat maar 12 is ook mij een beetje teveel. Dus bedankt.

groet,Wim

Re: Spuitlijm en Dennengroen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Misschien kan je een bestelling samen met anderen doen om te verdelen.
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Ja dat zou natuurlijk kunnen Olav maar dan zijn de kosten nog erg hoog. Spuitbus incl. verzendkosten en BTW komen dan op 11,81 euro per stuk.

groet, Wim
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Het is inmiddels al meer dan een half jaar geleden dat er voor het laatst iets over lijmspray is geschreven. Ik heb het advies om eens een andere lijmspray dan die van de Action te proberen maar kan niet zeggen dat ik hier tevreden over ben. Ik heb een lijmspray van Den Braven bij de Toolstation gekocht en ben er sinds kort pas mee aan de slag gegaan. Het resultaat is dat er een soort van witte waas over de struikjes blijft hangen waarmee de kleur van het gebruikte loof veel van zijn kleur verliest.
Ik heb de indruk dat de lijmspray te dik is of misschien van grotere afstand gespoten moet worden. Na het maken van een 20 tal struikjes heeft er zich op de achterwand van mijn spuitcabine (een grote schoenendoos met een vast deksel die ik opengeklapt heb staan) een dikke laag vieze drab gevormd. Dit ontstaat niet bij gebruik van de Action lijmspray. De lijmspray van Den Braven zal denk ik best goed geschikt zijn voor andere doeleinden maar voldeed voor mij niet voor het maken van bomen en struiken. Dat is althans mijn indruk. Ik ben dan ook blij dat de lijmspray van de Action weer in ruime mate in de winkel ligt.

groet, Wim
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Citaat van: WimFPU op dinsdag 08 augustus 2023, 10:22:03Het resultaat is dat er een soort van witte waas over de struikjes blijft hangen waarmee de kleur van het gebruikte loof veel van zijn kleur verliest.

Je moet alleen insprayen. Dan het loof er op laten vallen. Niet in een doos leggen en dan schudden. Maar er los op laten vallen. Het te veel er af tikken.  Het loof mag je dan weer sprayen met blanke lak of Haarlak. Geen lijm gebruiken. Je loof wordt dan meestal iets donkerder. Dat is niet erg.

Over het insprayen zelf. Wel op een behoorlijke afstand doen.  :)  Niet te dicht bij. Een schoenendoos kan wel eens te dichtbij zijn. Hier gebruik ik een 30 of 60 liter bak van de Action / Xenos als lijmspuitcabine. De actionlijm laat sneller los. Met haarlak / blanke lak is dat nog wel redelijk op te vangen maar ik gebruik nu eigenlijk alleen nog Bison als spuitlijm.
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Hoi Ronald, Ik volg de methode inspayen en het loof erop laten vallen maar zoals ik zelf ook al dacht spuit ik dan toch van een iets te korte afstand waardoor de lijm te dik op de takjes komt.
Ik heb mijn struikjes met witte waas nog eens met haarlak bespoten en er weer wat loof op gestrooid. Het resultaat is dat de struikjes iets te dicht geworden zijn maar de witte waas ben ik zo goed als kwijt. Ik heb nu 20 iets te volle struiken maar dat aantal valt niet op als ik ze her en der plaats.
groet, Wim
Re: Spuitlijm en Dennengroen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spuitlijm en Dennengroen
De goedkopere spuitlijm van Toolstation heb ik ook geprobeerd maar niet echt tevreden over het resultaat. De lijm nevelt niet echt waardoor het niet verspreid wordt. De iets duurdere van Bison bevalt stukken beter.

gr Gerard