Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bergwand begroeiing

Gestart door Butselboy zaterdag 26 november 2022, 20:36:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2021

offline
Bergwand begroeiing
Ik zou graag een realistische begroeiing uitvoeren op een bergwand (zie foto) op mijn baan. Afmetingen bergwand: 110 cm breed en 65 cm hoog. Er is een bergriviertje met waterval en hangbrug, en de wand is nu ingekleurd met acrylverf, maar dit oogt niet mooi. Ik zou graag een meer realistische begroeiing maken (alpenweide, ruwe rotswanden bij het riviertjes, struiken en bomen). Kan ik doen met o.a. een Mastergras (met grassen uit verschillende vezellengtes en kleuren), moet ik hiervoor een vliesdoek als ondergrond gebruiken, of zijn er andere voorstellen, of tips? Als je meerdere lagen gras dient aan te brengen om de bodem volledig te bedekken, doe je dat dan in 1 keer (op de originele natte lijm), of moet je telkens opnieuw lijmen? Wie heeft hier al ervaring mee opgedaan? Voor alle duidelijkheid: zelf ben ik beginnend "groentje"... :o)

Voor de ruwe rotswand rond het riviertje zou ik pleister van Noch voor bergwanden gebruiken (dat geeft een mooie ruwe structuur), maar dit moet daarna worden ingekleurd. Zijn er andere opties voor acrylverf, zonder lichtreflecties?

Alvast bedankt!

PS. De tunnel moet uiteraard nog worden voorzien van de nodige tunnelportalen, maar Aken en Keulen zijn ook niet op één dag gebouwd... :) En het behangpapier achter de bergwand wordt ook vervangen door een foto-achtergrond.

Jos
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Bergwand begroeiing
Jos,

Ik zie helaas geen foto van je baan dus heb geen beeld van hoe het er nu uit ziet. Zelf ben ik ook op dit moment bezig om een bergweide (alm) en berg (alp) vorm te geven. Mijn basis hiervoor is XPS (isolatieplaat) en tempex (piepschuim). Om het geheel verder vorm te geven gebruik ik tegenwoordig Sculptamold, dat geeft van zichzelf ook al een wat ruwere structuur en is erg prettig om mee te werken. Maar ik breng ook gewoon acrylverf direct op de XPS aan. Voor het begrassen mix ik diverse vezels van verschillende lengte en breng die in één keer aan in de natte lijm. Maar je kunt het ook laagje voor laagje doen.

In mijn topic vind je meer details en foto's van mijn werkwijze en resultaat. Het is even zoeken maar kijk bijvoorbeeld eens bij de volgende reacties: #3181 (uitgebreide uitleg werkwijze), #3265 (bergwand met tempex), #4613 (alm in wording) en #4629 (alp in wording). Misschien kun je er je voordeel mee doen :).

En vergeet niet: we zijn allemaal begonnen als groentje en al doende leer je het meest ...

20221118_143000a.jpg

Groeten,
Wico
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2021

offline
Re: Bergwand begroeiing
Aan de heren en dames foruumbeheerders:
 ik kan geen bericht meer doorsturen met  1 foto in bijlage, want het systeem komt mij dan melden dat ik niet de volledige ruimte aan kilobytes heb benut (mijn foto is slechts 110 kB groot).
 Heb zojuist opnieuw geprobeerd (na heropstarten computer) maar het lukt me weer niet.
Kunnen jullie dit verhelpen?

Jos
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bergwand begroeiing
 @citaat Voor opmerkingen over het nieuwe forum en de bijhorende functies en layout is een ander draadje beschikbaar. Daar zal je je vraag / opmerking / suggestie mogen neerzetten. Je kan ook Abload gebruiken om je plaatjes op het forum te zetten. Dan ben je niet afhankelijk van de "beperkingen".
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bergwand begroeiing
Hoi Jos,

Misschien ( en hopelijk ) heb je via het blok "snel beantwoorden" geprobeerd je foto te plaatsen en is het daarom mislukt.
Probeer het eens via de "reageer" button die rechtsonder het laatste bericht staat.
Dan zou het moeten lukken.

Grtz Tony
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bergwand begroeiing
Ronald heeft natuurlijk gelijk als hij iemand erop wijst dat vragen over de functionaliteit in een afzonderlijk draadje thuishoren maar misschien is het dan handig om dit draadje erbij te vermelden. Ikzelf heb namelijk ook een vraag over de Zoekfunctie op het forum waarvan ik in het verleden veel gebruik maakte maar die ik nu niet meer zo snel kan vinden.

groet, Wim
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Bergwand begroeiing
@citaat  @citaat

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90331.0: Als je een fout, issue of aanpassing wenst, loop door onderstaande lijst, en staat ie daar nog niet tussen, kan je deze rapporteren via mail adres : debug@stichting3rail.nl.


De zoekfunctie staat trouwens nu links bovenaan de pagina (onder het 3rail forum logo).

Groeten,
Wico
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bergwand begroeiing
Daar zie ik hem nu ook staan Wico. Ik zie hem nu trouwens ook als ik met de Cursor op Forum ga staan . Dan verschijnt de zoekfunctie in de balk eronder.

Ik ga de lijst met meldingen eens doornemen.

groet, Wim
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bergwand begroeiing
Maar nu nog even een reactie op de vraag van Jos. Ikzelf gebruik ook XPS dakisolatieplaat voor mijn bergen. Nadat ik de door mij gewenste vorm en structuur heb aangebracht  schilder ik de berg met verf van de A...n. Daar voeg ik wel een hoeveelheid Gesso aan toe ook van de A....n. Verder doe ik er niets meer aan op strooien met groen en gras na natuurlijk. Het voordeel van het verder onbehandeld laten is dat je boompjes en struiken er zo in steekt. De rotsen hebben bovendien naar ik vind een natuurlijke ruwe uitstraling.
Zo heeft iedereen zijn favoriete werkwijze waar hij of zij zich comfortabel bij voelt. En blijf zoeken en proberen want" If you don't try you will never know.

groet, Wim
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bergwand begroeiing
Citaat van: WimFPU op zondag 27 november 2022, 18:13:24.... schilder ik de berg met verf van de A...n. Daar voeg ik wel een hoeveelheid Gesso aan toe ook van de A....n.

Je mag gewoon de naam van de winkel Action volledig uit schrijven.

Citaat van: Butselboy op zaterdag 26 november 2022, 20:36:21Als je meerdere lagen gras dient aan te brengen om de bodem volledig te bedekken, doe je dat dan in 1 keer (op de originele natte lijm), of moet je telkens opnieuw lijmen? Wie heeft hier al ervaring mee opgedaan?

Meerdere lagen betekent meerdere keren laten drogen en meerdere keren lijm opbrengen. Dat is wat je mag onthouden. De lijm die je gebruikt is geheel naar eigen keuze waarbij van alles voorbij kan komen van "dure" Noch-lijm, goedkope voorstrijk, acryl medium of zelfs verdunde houtlijm. Als het maar plakt.

Citaat van: Butselboy op zaterdag 26 november 2022, 20:36:21Zijn er andere opties voor acrylverf, zonder lichtreflecties?

Ligt helemaal aan je verf. Met acrylverf is niets mis mee. Je moet wel "mat" gebruiken. Kijk eens naar de filmpjes van Martin Welberg of Bentink modelspoor Streams voor inspiratie en uitleg.
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bergwand begroeiing
Een goed verstaander heeft dus maar een half woord nodig Ronald ;)

En Jos, op je vraag of je vliesdoek moet gebruiken als ondergrond. Ik strooi eerst wat zand in de natte Noch lijm die ik op de XPS plaat smeer. Dat geeft al een wat donkerder kleur voor onder het gras. Na droging weer inlijmen en dan begrassen. Je moet de XPS plaat vooraf wel eerst een wat glooiend karakter geven. Dat komt in een bergweide natuurlijker over dan strak en vlak. De ondergrond kun je ook eerst donker verven i.p.v zand. Vliesdoek gebruik ik niet. 

groet, Wim
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bergwand begroeiing
Citaat van: WimFPU op maandag 28 november 2022, 11:40:44Een goed verstaander heeft dus maar een half woord nodig Ronald ;)

Het is zo onnodig om afkortingen te gebruiken. Als het niet mag dan mogen de beheerders daar wat van zeggen. Anders kan je het hele forum wel opheffen  :)

Citaat van: WimFPU op maandag 28 november 2022, 11:40:44En Jos, op je vraag of je vliesdoek moet gebruiken als ondergrond. Ik strooi eerst wat zand in de natte Noch lijm die ik op de XPS plaat smeer. Dat geeft al een wat donkerder kleur voor onder het gras. Na droging weer inlijmen en dan begrassen. Je moet de XPS plaat vooraf wel eerst een wat glooiend karakter geven. Dat komt in een bergweide natuurlijker over dan strak en vlak. De ondergrond kun je ook eerst donker verven i.p.v zand.

Beter is om de XPS-plaat een donkere kleur mee te geven. Gewoon lekker zwart. Kijk ook maar eens naar de filmpjes van Martin en andere bouwers. Die bouwen op vanaf donkere / zwarte ondergrond. Verdere uitleg is wel links en rechts op de diverse websites en fora te vinden.
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2021

offline
Re: Bergwand begroeiing
Allen,

bedankt voor de nuttige tips. Voor alle duidelijkheid; de ondergrond van de bergwant is gipsverband op kippengaas als wapening.
Waar ik me zorgen over maak is eigenlijk het begrassen van de steile wand: worden de grasvezels loodrechts op de wand geschoten als je de grasmaster schuin houdt? Iemand daar ervaring mee?
Het lukt met nog steeds niet om een foto op te laden, ook niet met andere foto's. Ik heb het gemeld aan het debug-team.


Jos
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bergwand begroeiing
Citaat van: Butselboy op maandag 28 november 2022, 12:14:13Waar ik me zorgen over maak is eigenlijk het begrassen van de steile wand: worden de grasvezels loodrechts op de wand geschoten als je de grasmaster schuin houdt? Iemand daar ervaring mee?

Ja, in principe wel. Je zal gewoon moeten ervaren hoe het een en ander gaat. Je moet niet bang zijn om "fouten" te maken. Als je denkt dat de experts het in één goed doen heb je het mis. Daar zit heel wat experimenteer aan vast. Het is vaak gewoon proberen. Wat je zelf het fijnst, makkelijkst en mooist werken vindt. Bevalt het: Laten zitten. Niet goed? Uithuilen en opnieuw beginnen. Daarom ook niet meteen met hele grote stukken aan de slag maar eerst gewoon lekker testen op een klein stuk. Dat is vaak de grootste fout die men maakt: Meteen perfect willen doen en alles in éen keer.

Zelf zou ik met (losse) polletjes gaan werken op dat soort oppervlaktes of een paar matjes van Martin of Lars aan gort knippen / scheuren.
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Bergwand begroeiing
Als je wilt begrassen op een steile wand dan alleen lijm smeren op de horizontale vlakken (richels en dergelijke) en de grassmaster verticaal houden zodat de grassen recht naar beneden schieten. Zelf doe ik dat bijna niet, want ik gebruik dan liever losse vezels om te strooien en/of bijvoorbeeld Hekiflor (vezels op een drager die je kunt scheuren). Verder werk ik veel met de producten van Woodland Scenics om mijn rotsen van groen te voorzien.

20221118_143424b.jpg

 
De ondergrond van de grasweide verf ik trouwens donkerbruin (burnt amber). Waar je minder dicht begrast wordt dan die kleur door het gras heen zichtbaar als kale(re) plekken. Zie rechtsonder.

Groeten,
Wico   
Re: Bergwand begroeiing
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Bergwand begroeiing
Jos, foto toegevoegd in uw post.
Re: Bergwand begroeiing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bergwand begroeiing
@Butselboy / Jos: Schilder eens de berg nu gewoon zwart. Dat groen is veel te fel. Als het nog kan: Verander dan ook de waterval ook mee. De wand van de waterval is namelijk gewoon rotsen. Niet "blauw" van het water. Dan zal het al anders lijken. Vanaf het zwarte bouw je het met grijs, wit en andere kleuren op. Maar bouw eerst de tunnelportalen in. Dan gaat het ook helemaal anders uit zien.