Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc

Gestart door zeeland zaterdag 26 november 2022, 20:35:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Medespoorders,

Ik wil overgaan tot de aanschaf van S88 terugmelders van één van de merken Digikeijs, Littfinski, LS Digital of Yamorc. Wat zijn de onderscheidende kenmerken die de keuze voor één van deze vier bepalen?

Ik wil ze aansluiten op mijn CS3 met de Märklin S88 link.

Het gaat voor mij bijvoorbeeld over leverbaarheid en prijs natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Frank
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Citaat van: zeeland op zaterdag 26 november 2022, 20:35:03Het gaat voor mij over leverbaarheid en prijs natuurlijk.

Als je niet meer wil weten: Dan is het heel simpel uit te zoeken: Waar zijn ze te leveren en voor welke prijs. En een beetje de fora lezen over de ervaringen met de diverse merken.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Natuurlijk wil ik meer weten.  :D  Dus als je tips hebt waar ik op moet letten dan hoor ik die graag.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Wat heb je allemaal al zelf uitgezocht? Waar gaat je voorkeur naar uit? Het is namelijk voornamelijk een persoonlijke voorkeur voor de meeste mensen. Ze doen waarschijnlijk allemaal wat ze moeten doen.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Gewoon Marklin Link + Marklin S88 AC als je echt goede en betrouwbare bezetmelding wilt wat ook nog eens perfect samenwerkt met iTrain, mocht je dat ook gebruiken (of in de toekomst).
Voordeel is dan ook dat je 12V bezetmelding hebt.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Het maakt eigenlijk allemaal erg weinig uit. Als je een CS3 hebt, moet je aan de S88 link.
En die lust alle S88-signalen. Je hebt nog keus tussen stroomdetectie en massadetectie, maar voor 3-rail is massadetectie het meest praktisch. De S88 GND modules zijn ook nog eens goedkoper.
En dan zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan. Ze doen allemaal waar ze voor gemaakt zijn en ze kunnen ook niets meer.
Wissel- of servo- decoders zijn er in vele soorten. Daar kun je nog kiezen welke opties je wilt, maar bij de terugmelders is het niet zo'n issue.

Groet,

Peter
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
YaMoRC is pas Q2 volgend jaar leverbaar. Ik zou geen van de drie andere genoemde kopen en Marklin zeker ook niet.
Als prijs en leverbaarheid van belang is koop je een DTS module: https://www.dtswebshop.nl/nl/dts88n-gnd-bezetmeldmodule-massadetectie-s88n.html
Het ding doet gewoon wat het moet doen.....
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Eens met Peter en Ben.
De S88 is een eenvoudige schakeling waarbij kwaliteitsverschil nauwelijks aan de orde is.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Ik ben altijd voor de goedkoopste gegaan, daar heb ik er 12 van onder de baan. Maar die zijn niet meer leverbaar.
Qua prijs zijn die van DTS dan een goed alternatief. En op basis van ervaring kan ik zeggen dat je daar heel snel en goed geholpen wordt als je vragen hebt.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Ik kan de redenatie van Adjebelle wel volgen. Niet persé vanwege iTrain, maar wel vanwege de 12V optie. De L88 is een unieke en veelzijdige component, met eigen voeding, 2 RJ45 aansluitingen (waardoor je linksaf en rechtsaf kunt), een oude aansluiting voor flatcable en 16 aansluitingen. Veel S88 units zijn niet geschikt voor 12V alleen maar voor 5V. De meeste klonen zijn nog gebaseerd op de oudere versie S88 van Märklin, dus zonder het woordje AC of DC erachter, dus zeg maar die met de platte kabel. Als je dergelijke units gebruikt (zelfs met RJ45) dan staat in de handleiding van de L88 op pag. 31 dat je dan alleen op 5V mag werken.
Dat verklaart m.i. ook waarom ik problemen had met Nederlandse terugmelders die inmiddels niet meer leverbaar zijn.
Bij mij alleen nog Märklin componenten onder de baan.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Het verhaal over de 5v of 12v stroom klopt als het om echt oude s88 modules gaat, maar alles wat nu nieuw verkrijgbaar is, moet ook tegen 12v kunnen.
En de veelzijdigheid van de link s88 is maar betrekkelijk. Hoeveel melders heb je nodig?
Je kunt onder de gemiddelde thuisbaan best uitkomen met één stringetje van 16 modules, dus 256 meldcontacten.
Maar ja, de CS3 heeft nu eenmaal een hulpje nodig bij het ontvangen van de signalen en dus zit je eraan vast, behalve wanneer je de terugmelding aan je computer koppelt met een andere interface. Die kost ook geld en meldt niet rechtstreeks aan je centrale, dus de inzet van de Link S88 is prima in combinatie met de simpelste en goedkoopste modules.


Groet,

Peter
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Interessante bespiegelingen. Dat van 5V of 12V had ik nog niet gezien. Daarnaast lees ik wat over spookmeldingen. Heeft dat met elkaar te maken of ligt dat bijvoorbeeld aan vervuiling op de baan?


Wat mij is opgevallen is dat Littfinski al wat langer meegaat. Over Digikeijs lees ik wat vermoedens/gedachten dat zij er mee stoppen. LS Digital is moeilijk leverbaar en Yamorc is relatief nieuw.

Bedankt tot zover.

Groet, Frank
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Frank,

Alle S88 terugmelders zijn gebaseerd op dezelfde, heel oude IC's, ik heb sinds 1988 gereden met de zelfbouw, hele eenvoudige S88 terugmelders van Edits. Als er fouten optreden moet je dat altijd zoeken in de isolatie van de railstaven, in de bedrading of in de kabels tussen de meldeenheden onderling en de centrale.

Groet, Anne W

Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Klopt de melders kunnen gewoon 12V aan.

Al moet ik eerlijk bekennen dat de 12V me al wel eens een paar S88Link modules heeft gekost. Een keer met de DR4088 modules en een keer met de DTS88n. Oorzaak geen idee, misschien een paar slechte linkjes gehad.

Op de 5V instelling nooit last, de CS3+ geeft als ik me niet vergis ook gewoon 12V. Dus daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Bij navraag in Guppingen werd me ook aangeraden de 12V alleen bij oude type melders te gebruiken en dat ze tegenwoordig ook de 5V aanbevelen.

Ben er toen, gebrek aan tijd en zin, er ook niet verder ingedoken.

Cheerz
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Wat de CS3+ betreft, vergist U zich. de RJ45 S88AC aansluiting onderaan de console geeft +12V.
wat betreft uw navraag in Guppingen vrees ik dat U het verkeerd verstaan hebt.
met de CS3+ enkel 12V versies mogelijk via de RJ45 aansluiting.
ik heb de Marklin S88AC geopend, en ik kan U zeggen dat er wel degelijk verschil is met andere merken.
forumleden zomaar blindelings advies geven (zie hogere bijdragen)  zonder het marklin produkt te hebben getest en of in gebruik te hebben is geen goede zaak.
en aan Frank kan ik de goede raad geven, blijf voor de terugmelders bij Marklin.
dus de L88 de juiste voeding en verder S88AC 's het kost je wat meer, maar het is de moeite waard.
vriendelijke groeten.
guy




Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Ah, aan de binnenkant is er wel degelijk verschil tussen Märklin producten en de andere spullen!

Zou u uw licht dan eens kunnen laten schijnen in de duisternis waar de vorige reageerders (mijzelf incluis) zich in bevinden en die geen verschillen van betekenis hebben kunnen ontdekken in de werking en levensduur?

Simpeler gesteld: in welke zin zijn de producten uit Göppingen beter dan de andere?


Groet,

Peter
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Peter.
bij eerdere tussenkomsten is gebleken dat U van elektronica geen kaas hebt gegeten, U geeft dat zelf toe, en dat siert U.
in oeverloze discussies heb ik geen zin meer,
aan de opinies van enkele diehards die als een stier op een rode lap reageren om anderen te intimideren en trachten het zwijgen op te leggen
om zo hun grote gelijk te  halen, daar heeft niemand iets aan.
ik benadruk, de combinatie van CS3/CS3+ en de L88 en S88AC is de beste, de zekerste en de meest stabiele.alsof dat niet mag gezegd worden.
de reactie van alias DTS, daar valt toch gewoon uw broek van tot op uw enkels.
en nog een, het gaat wel over meer dan enkele circuits uit de jaren tachtig ,aub zeg.
waarom de terugmelders van Marklin effectief beter zijn ? dat is zo, punt.
met vriendelijke groeten
guy


Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Guy, voor mijn eigen "kennis": wordt het hart van de L88 en S88 niet gevormd door meerdere 4044 flip=flops en meerdere 4014 schuifregisters? Als dat zo is wat zijn dan de IC's die gebruikt worden?

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Citaat van: guy1846 op woensdag 07 december 2022, 22:06:24dat is zo, punt.
Met zulke argumentatie maak je elke discussie overbodig.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
@citaat Knap hè?
En het is ook gewoon fijn als iemand alles wéét. Hoef ik niet meer na te denken. 😅
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Citaat van: guy1846 op woensdag 07 december 2022, 22:06:24waarom de terugmelders van Marklin effectief beter zijn ? dat is zo, punt.

Dat is een non-argument waar ik niet intrap. Zonder grondige onderbouwing is een dergelijk statement volledig waardeloos. Märklin maakt identieke producten als al die andere fabrikanten, kan ik dan ook zeggen. Heeft net zoveel kracht als jouw uitspraak. Discussiëren vergt iets meer inhoud.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Citaat van: DTS op woensdag 07 december 2022, 00:12:21Bij navraag in Guppingen werd me ook aangeraden de 12V alleen bij oude type melders te gebruiken en dat ze tegenwoordig ook de 5V aanbevelen.


Ik kan hier geen soep van koken, het zal toch eerder andersom zijn?

Maar wat doet het er toe. Het Marklin geneuzel (want beste Guy, dat is het) is niet relevant, de vraag die gesteld werd is helder, welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc. En die vraag is beantwoord.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Ben.

Die vraag hebt "U" beantwoord. en dat klinkt zo.
ik zou geen v/d drie kopen en Marklin zeker ook niet.
en dat klopt, U gebruikt 2 rail.
op het 3rail forum uw afgunst voor Marklin etaleren, ik stel mij daar vragen bij.
al enige tijd geleden stond op de site v/e fabrikant die nu gestopt is het volgende.
om de stabiliteit van de terugmelder te verbeteren (spookmeldingen) raden wij aan een of meerdere signaal verbeteraars te plaatsen.
enig idee wat dat zou kunnen geweest zijn?
dit om maar te zeggen dat er meer aan de hand was dan een shift register en een quad latch.
de S88AC van Marklin heeft een schmitt-trigger (CM0106B) in zijn schakeling opgenomen als signaalverbeteraar,met buffertransistoren op de RJ45 verbindingen
en tal van passieve componenten.
het zal wel Marklin geneuzel zijn, en niet relevant, maar ik vind dat 3Rail forumleden daar recht op hebben.
alles heeft zijn prijs en zo zullen er bij andere fabrikanten ook goede terugmeldmodules zijn.
het origineel of de copy.....
ieg over de bijdrage van DTS zijn we het eens. al ben je daar, naar uw gewoonte, wel erg mild in uw reactie.
met vriendelijke groeten.
guy



Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Citaat van: guy1846 op donderdag 08 december 2022, 16:39:09ik zou geen v/d drie kopen en Marklin zeker ook niet.
en dat klopt, U gebruikt 2 rail.


Met 2rail/3rail heeft het niets te maken Guy, de S88 bus is daar onafhankelijk van, zo ook het CS3. Met beide kun je prima ook 2railen.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Maar kijk eens aan: nu motiveert ge uw antwoord, Guy. Vanwege het ontbreken van adequate kennis van elektronica, zegt het mij in alle eerlijkheid niks.

Maar als een schmitt-trigger als signaalverbeteraar is aangebracht door Märklin evenals buffertransistoren, dan is dat iets waar iemand (zelfs ik) enige nadere research naar kan doen en vragen kan stellen aan de fabrikant van een alternatief product, bijvoorbeeld als men een storing zou ervaren...

Maar nog belangrijker: iemand die er wel verstand van heeft, zou u van gedegen repliek kunnen dienen. Of misschien voor altijd de mond houden vanwege de juistheid van uw argumententatie. Het getuigt van respect voor uw medeforumleden dat u zich verwaardigt heeft een begin van een echt antwoord te geven.

Hartelijke dank daarvoor.

Groet,

Peter
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Guy,

Ik interpreteer je antwoord als: ja, de S88 is nog steeds gebaseerd op de 4044 en de 4014, Märklin heeft een signaal verbeteraar toegevoegd en buffer condensatoren, ik neem aan op de voeding naar de uitgangen. Signaal verbeteraar kan ik volgen, naarmate er meer eenheden achter elkaar gebruikt worden verliezen de signalen hun vorm en worden dan niet meer herkend, maar in principe werkt iedereen nog met het het systeem uit de 70/80 jaren van de vorige eeuw.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Citaat van: Spoors op donderdag 08 december 2022, 07:44:36
Citaat van: DTS op woensdag 07 december 2022, 00:12:21Bij navraag in Guppingen werd me ook aangeraden de 12V alleen bij oude type melders te gebruiken en dat ze tegenwoordig ook de 5V aanbevelen.


Ik kan hier geen soep van koken, het zal toch eerder andersom zijn?


Yep, dat had ik ook verwacht. Maar goed, het werkt gewoon stabiel en goed op 5V. Dus lekker laten gaan  :)
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 08 december 2022, 20:50:49Vanwege het ontbreken van adequate kennis van elektronica, zegt het mij in alle eerlijkheid niks.


Mij wel maar het is allemaal niet erg "state of the art" om er maar eens een Vlaamse uitdrukking bij te voegen. Daarvoor moet je bij YaMoRC zijn, die heeft snufjes in z'n terugmelders die er wel toe doen: korte en dus valse triggers aan de inputkant worden niet als bezetmelding gezien en doorgegeven. Dat rechtvaardig de meerprijs ten opzichte van de andere merken.
Maar als gezegd: de massadetectie module van YaMoRC is er nog niet.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Ik heb een jaar of 30 gereden met de eenvoudige terugmelders, massa detectie, van Edits (Elektuur), hierin zit in elke input een weerstand van 10k en een condensator van 10n, dat heeft als taak om kortstondige stoorpulsjes te onderdrukken, dus in principe ook oude techniek.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Hoi,

De Viessmann 5217 is ook een optie, gebruik deze al meer dan 10 jaar zonder problemen i.c.m. een ECoS (voorheen een CS2) en iTrain. Ik gebruik er 12 en deze heb ik allemaal 2e hands aangeschaft want de nieuwprijs is erg hoog. Het enige wat afwijkt is het kleurverschil van de behuizing ;}


gr Matje
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
AnneW, ik praat niet over stoorpulsjes. Ik heb het over instelbare vertraging op melding aan / melding uit.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Ben,

Is dat een software matige instelling?

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Ja via het config menu.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Mooie feature, kun je serieuze storingen van de meldrail mee onderdrukken en ook nog andere trucen mee uithalen. Mijn apparaat had dat ook, daarmee onderdrukte je valse meldingen in het hele systeem.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Excuses, mijn reactie was niet relevant en al gegeven realiseerde ik me ineens. Verwijderen kan niet, dus dan deze melding maar.

Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
De huidige s88 modules op basis van 4014 IC's die standaard zijn voor deze modules, werken op een spanning tot 18V, dat wil niet zeggen dan de rest van de schakeling op die spanning dan ook goed werkt. De weerstanden zijn berekend op een werking van 5V, verhoog je de spanning dan kloppen de stroompjes binnen de schakeling niet meer, en treden er vreemde gedragingen op, dan is de betrouwbaarheid en werking ineens niet meer. Dat geldt voor de melder van RoSoft, Digikeijs Littfinsky, DTS, en vele andere.
De Melders welke Marklin zelf tegenwoordig verkoopt werken intern ook gewoon op 5V, er zit een onderdeel extra in die van de 12V, 5V maakt om het schuifregister goed te laten werken. Als je het geheel betrouwbaar wil laten werken gebruik 5V, werkt perfect en storingsvrij.

Modules op basis van een Micro-Controller, die werken alleen op 5V, 12V zal de Micro-Controller naar de eeuwige jachtvelden sturen. En het geheel in rook laten opgaan.

Mvg
Wim.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Wim.
We kennen allemaal je status en deskundigheid, laat daar geen twijfel over bestaan. en ik neem ook aan dat je niet alles kan weten.
over de melders welke Marklin zelf tegenwoordig verkoopt,(dixit Wim) S88AC kan ik kort zijn, die werken op 12 V ,al de componenten zijn gevoed met 12 V en daar zit geen extra onderdeel in om de spanning van 12V naar 5 V te verlagen. en wat het geïsoleerde railstuk bij massadetectie betreft, dat staat bij Marklin op +12 V.

met vriendelijke groeten
guy


 


Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Guy,

Kun je het schema van Märklin hier laten zien, overigens zijn er meer terugmelders die qua detectie werken met een hogere spanning.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Maak maar een foto van de print met onderdelen, dan wijs ik je het onderdeel aan.

Groetjes.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Hey Anne.
Geloof je me niet? en bovendien zeg je er in 1 adem bij dat er meerdere terugmelders ,van dit type wel te verstaan ,zouden werken met een hogere spanning.
dat weet ik niet, maar zoals dat nogal gebeurd, daar gaat het niet over.
met vriendelijke groeten.
guy
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Wim.
ik zou niet zeker zijn, moest ik hier niet meerdere exemplaren liggen hebben. en toch,
ik kom zonet nog alle voedingspanningen van elke IC op de print te meten , en dat is 12 V
we zijn toch zeker dat we over hetzelfde praten. Marklin S88AC met CS3+, daar gaat het over.
ik stuur je morgen een foto,
met vriendelijke groeten
guy

Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Guy,

Geloven doe ik in de kerk, dus daarom mijn vraag om een schema, maar een foto is ook goed. Die andere melders hebben een hogere spanning voor de detectie, maar het S88 deel werkt gewoon op 5 Volt.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Heren,

Ik begrijp het niet helemaal. Wat zou het nut zijn van het schuifje op de L88 (S88Link) om te kiezen tussen 5V en 12V als het "onder de motorkap" zou worden teruggebracht naar 5V? Zou dat een verkoopverzinsel zijn van Märklin?
Kan ik me niet voorstellen.

MMC MoBa is er recent op YouTube uitgebreid op ingegaan en hij pleit juist voor de L88 en voor operatie op 12V. Zelfs als je een CS3+ hebt, pleit hij voor een L88. Om de centrale meer te ontzien en voor de operatie op 12V.

Fijne avond,
Paul
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Paul,

De S88 terugmelders op basis van "stroomdetectie" zijn eigenlijk twee verschillende apparaten, een detectie-eenheid en een S88-eenheid die de gedetecteerde data doorgeeft aan de gebruiker. Tussen de twee "apparaten" zit een "optische koppeling" d.m.v. een "optocoupler" die de twee apparaten helemaal scheidt. Zo'n systeem kun je ook gebruiken bij "massadetectie" en daarmee in de detectie-eenheid een hogere spanning gebruiken als 5 Volt, waardoor de detectie-eenheid ongevoeliger wordt voor storingen. LDT laat de gebruiker bijvoorbeeld de digitale baanspanning gebruiken, makkelijk in het gebruik, maar ik heb daar mijn gedachtes over.

Nu is mijn vraag of Märklin ook zo'n soort systeem gebruikt of dat ze een standaard S88 terugmelder op basis van massadetectie helemaal op 12 Volt zetten, van een verkoopverzinsel van Märkln is dus helemaal geen sprake.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Beste Anne,

Ik ken van Märklin alleen de S88AC (massadetectie) en de S88L, waarop je m.i. alle soorten detectie-modules kunt aansluiten. Op de S88L zitten zelf ook nog 16 aansluitingen, waarvan ik vermoed dat die alleen massadetectie zijn. Ik heb beide apparaten niet opengeschroefd en heb geen foto's noch schakelschema's.
Daarnaast heeft Märklin ook een S88DC (stroomdetectie). Of die onderhuids eigenlijk uit 2 delen bestaat, zoals jij oppert, kan ik niet beoordelen.

Wellicht heeft iemand foto's of schema's van deze 3 apparaten, maar dan wel van de huidige actuele versie. M.i. heeft Märklin namelijk in het verleden die apparaten verbeterd en geschikt gemaakt voor 12V operatie.

Fijne dag,
Paul
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Goede dag Wim.
zoals beloofd enkele foto's van boven en onderkant van de print van een S88AC van Marklin
de IC's zijn van Texas instr. smd  4xCM044B  2xCM014  1xCM0106B  6 pnp transistoren, zelfde type WU3  87
smd componenten weerstanden en condensatoren.
met vr gr
guy
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Het woord is aan Sprinter.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Er komt geen woord van Sprinter en omdat Wim wel op een ander forum schrijft, denk ik dat hij dit vergeten is of hij zijn stelling niet bewijzen kan.

Groet, Anne W
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
De signaalpoetser zat al jaren op onze s88-n melders. Verder is de Marklin s88 melder gelijk aan alle andere s88 melders op basis van 4014 en 4044.
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: welke bezetmelder: Digikeijs, Littfinski, LS digital of Yamorc
Sorry man, maar daar ging het nu even niet over.
bij de zaak blijven, U vroeg een foto, U ging een 5 V regelaar aanduiden op de print, ik vrees dat dit niet gaat lukken.
de Marklin 60881  S88AC krijgt zijn 12 V uit de CS3+ en werkt intern op 12 V. en daarmee is deze kous af.


mvg
guy