Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

stroomtoevoer rijtuigen Harry Potter/Hogwarts

Gestart door Jan Stoomloc woensdag 16 april 2008, 23:37:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stroomtoevoer rijtuigen Harry Potter/Hogwarts
Elders in het forum al van Charlie gelezen hoe je bij sommige plastic rijtuigen de kap kunt verwijderen, door boven aan de vouwwand aan de kopeinden te trekken.

In eerste instantie gaf het van onderen losmaken van twee schroeven  nog niet de volledige toegang.

Wat nu overblijft bij het inbouwen van verlichting is de voeding.

Bij andere rijruigen zit er in het midden van het draaistel van de wielstellen een opening bestemd voor het insteken van de voeding.

Het draaistel van de HarryPotter rijtuigen heeft geen gat in het midden voor de stroomtoevoer en kan ook niet worden ingeboord omdat het asje dan te dun is.

Anderzijds is het gat waarin het draaistel zit zo groot, dat het overzetten van een ander marklin wielstel ook niet goed lijkt te gaan.

Aangezien ik de rijtuigen die ik heb steeds door wisselende stoomlocs laat voorttrekken , is het vanaf de tender van de stoomloc doortrekken van de voeding geen optie!

Wie heeft ervaring met het inbouwen van stroomtoevoer voor verlichting van de Harry Potter rijtuigen ?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/suggesties.


Met stoomgroet

Jan
Re: stroomtoevoer rijtuigen Harry Potter/Hogwarts
Tot mijn genoegen kan ik berichten dat ik er nu toch in geslaagd ben om  de HarryPotter/Hogwarts rijtuigen zelfstandig van stroomtoevoer te voorzien.

De wielstellen zijn aan de bovenzijde voorzien van een nok die in een ca 30 graden bochtvormige uitsparing in het chassis  valt.

Het bleek mogelijk   om tussen de afstand van die nok en de as van het draaistel een gat te maken in het draaistel voor doorvoer van een stroomdraad.

Met in aanvulling daarop  in het chassis  een extra bochtvormige uitsparing te maken corresponderend met het gemaakte gat in het draaistel.

Daarmede ontstond dus een draaddoorvoer waarbij de stroomtoevoerdraad probleemloos kan functioneren.

Aangezien er geen bevestigingspunten waren voor het sleepcontact  en er geen bout of schroef door het draaistel heen mocht omdat het draaistel anders niet kon draaien, daarvoor de volgende oplossing gevonden:

Van overgehouden stukken plastic van huisjes stroken gemaakt corresponderend met een sleepcontact.  Daarop het sleepcontact vastgeschroefd  en de bevestigingsmoer weggewerkt met een tweede en derde strook  met een gat waarin de dikte van de moer werd opgevangen.
Vervolgens nog even getest of de totale hoogte voldoende was om het sleepcontact te kunnen laten functioneren . Daarna het plastic met het opgehoogde sleepcontact  vastgelijmd  op het draaistel.

Op het andere draaistel een zelfde gat en uitsparing toegepast, doch in plaats van een sleepcontact daar een massaveer rechtstreeks op het plastic gelijmd.

En??.het functioneert.  De inmiddels aangebrachte led verlichting brandt. 

De Vliesmann led verlichting  heb ik in het eersteklas rijtuig in twee gelijke delen geplaatst zodat er net genoeg ruimte ontstond om de bevestiging van het dak aan het chassis in plaats van met 2 bouten aan weerszijde  met slechts een bout in  het midden te bevestigen.

Bij het andere rijtuig met bagage/post afdeling heb ik de Vliesmann ledstrip volledig in tact gelaten omdat bij het eerste klas rijtuig die bevestigingsschroef niet perse noodzakelijk bleek (wellicht zelfs overbodig.).  Mocht achteraf blijken dat het  te los zit, dan biedt in eerste instantie Hema fotolijm een bindmiddel dat (zoals bij foto?s gebruikelijk is, altijd weer is los te maken. Ik gebruik dat ook voor mijn preisertjes, zodat ik die als ik dat wil kan verplaatsen zonder beschadiging aan te brengen.

Het eerst omgebouwde 1e klas rijtuig functioneerde perfect!
Het daarna omgebouwde rijtuig met bagage/postafdeling bleek een kleine handicap te hebben!

Wat ik mij niet gerealiseerd had was dat ik de afstelling/opdik hoogte van het sleepcontact alleen had uitgetest/gemeten aan de hand van een gewone rails! 

Bij het op de baan rijden van dat tweede rijtuig bleek dat het sleepcontact bij passering van wissels net iets te laag was afgesteld! Ik heb er dus een plaatje  ?opdik?plastic tussenuit moeten halen. Daarna functioneerde ook bij dat rijtuig alles perfect.

Met Stoomgroet
Jan

 
Re: stroomtoevoer rijtuigen Harry Potter/Hogwarts
Jammer dat ik het nu lees  :o
Een jaar geleden heb ik de harry potter rijtuigen ook uitgerust met binnenverlichting. Dit was de eerste keer dat ik dit probeerde :) Ik zal vanmiddag wat meer toelichting geven over hoe ik het ook al weer gedaan heb  :? moet nu naar school, vandaar