Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Busch wegenfolie

Gestart door AudiFahrer woensdag 16 april 2008, 20:32:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Busch wegenfolie
AudiFahrer
gast

Busch wegenfolie
Is het mogelijk om de Busch of Faller wegenfolie te gebruiken als ondergrond in combinatie met het Faller Car System? ik vindt het zelf schilderen niet zo mooi.

Gr. Kevin
Re: Busch wegenfolie
Hallo Kevin,

Dat is voor mij ook een goeie vraag 8) Heb zojuist even een snel testje gedaan met een (half werkend) Faller vrachtwagentje en tien centimeter stratenfolie over een draadje op de vloer :idea: Die stratenfolie is nieuw voor mij, spul is best 'plakkerig'. Je kunt merken dat het zo uit de verpakking en op de grond eigenlijk te stroef is voor het 'sleetje' van de magneet :| Zul je (zullen we, heb deze combinatie ook nodig) dus misschien gladder moeten maken 8) Voor de wielen is het juist weer goed, een beetje weerstand om lekker op de weg te liggen.

Denk dat de combinatie best mogelijk is. Zolang je er voor zorgt dat de rijdraad zo dicht mogelijk onder de folie ligt en het oppervlak vrij gelijk is... De wielen moeten dus grip hebben en het 'sleetje' moet soepel kunnen glijden. Mogelijk het wegdek ietwat behandelen met poeder of 'droge' verf, lijkt me een toffe test...ga'k tzt. proberen :)

Ben benieuwd of veteranen deze combinatie al met succes in gebruik hebben :?: Leuke vraag, moe' 'ok weer aan de auto-tjes gaan denken...you got me to take them out of the box again 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Busch wegenfolie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Busch wegenfolie
Ik heb inmiddels wat ervaring met dat spul, zowel "aan de rol" (asfalt) als in stroken (veldweg, straat) en inderdaad: het kleeft als een idioot :mrgreen:
Vandaar: niet alle beschermfolie er in één keer aftrekken, maar geleidelijk tijdens het aanbrengen :idea:
Als je daar even rekening mee houdt werkt het erg makkelijk. Ook bochten maken is goed te doen, als je eerst de buitenbocht vastdrukt en daarna de binnenbocht.

Verder is het schuimrubberachtig materiaal, heel flexibel maar inderdaad stroef. Ik weet niet hoe je van plan bent het gladder te maken voor het sleetje, maar ik ben bang dat je dat goed gaat zien, hoe je het ook doet. Je krijgt dan duidelijke sporen die verraden waar je draden lopen. Wat had je hiervoor in gedachten?

Aan de andere kant ga je vanzelf wel sporen zien na verloop van tijd... ;-) Waarschijnlijk wordt het vanzelf ook wel wat gladder, door de sleetjes.
Btw... lag het niet gewoon aan het half werkende vrachtwagentje dat-ie moeizaam liep? :-P

Martijn
Re: Busch wegenfolie
AudiFahrer
gast

Re: Busch wegenfolie
Hallo Martijn & Rolf,

Bedankt voor de zeer uitgebreide reacties. Rolf bedankt voor het testen daarvan en Martijn voor de vele tips 8)

Ik ga binnenkort beginnen met de bouw van mijn Scenery-baan (om het zo maar te noemen). Na een aantal filmpjes te hebben gezien, moet ik wel zeggen dat dit me heel erg aantrekt. Alleen omdat ik in mijn scenery alleen gebruik wil maken van Busch/Faller wegenfolie, vindt ik een geverfde weg daarop niet mooi aansluiten. Het verwerken van de rijdraad: Mijn idee is om met die speciale frees van Faller een 'kabelgoot' te maken onder de wegfolie en deze alvorens het aanbrengen van het wegdek, (als de kabel erin ligt)vlak te plamuren met vloeibaar hout.

Ik weet of het gaat werken maar ben benieuwd.

Dat de folie extreem kleefbaar is, had ik al ondervonden bij mijn oude treinbaan.
Re: Busch wegenfolie
Ga je ook gebruik maken van de kruispunten bochten en rotondes??
Houd dan ook rekening met de draaicirkel van de verschillende auto's, de draaicirkel is best ruim vooral met de vrachtwagen combinaties snijdt de aanhanger een stuk van de bocht af.


Bas
Re: Busch wegenfolie
AudiFahrer
gast

Re: Busch wegenfolie
Hallo Bas,

Ik moet nog even zien hoe ik het met de rotondes of bochten ga fixen.
Anders wordt het beperken tot personenwagen/busjes.
Mijn schoonvader heeft een installatiebedrijf en gaat mij helpen met de aanleg van de elektrische installatie, dus dat scheelt weer. Ik weet helaas niet hoeveel afstand in millimeters tussen de geleiderail en het draad moet zitten. Ik hoop dat het mogelijk is om in de plaat een kabelgoot te freesen, het draadje daarin te verwerken, de goot dicht te plamuren (heel dun laagje) en daarover de folieweg.
Re: Busch wegenfolie
Gerard
gast

Re: Busch wegenfolie
Kevin, op een groot aantal vragen van jou geeft dit boek de antwoorden.
Ik kan je het boek aanraden.
Re: Busch wegenfolie
AudiFahrer
gast

Re: Busch wegenfolie
Hallo Gerard,

het boek ben ik ook zeker van plan aan te schaffen. Maar op het forum kan ik voorlopig nog informatie vinden. wat helemaal top is! 8)

Gr. Kevin
Re: Busch wegenfolie
kijk even op de site van Riny daar staat ook info over het FCS http://www.modelspoorh0.nl/


Bas
Re: Busch wegenfolie
AudiFahrer
gast

Re: Busch wegenfolie
Hallo Bas,

Bedankt voor de goeie tip 8)
Re: Busch wegenfolie
asjeblieft


Bas
Re: Busch wegenfolie
bolidelorean
gast

Re: Busch wegenfolie
Ik weet niet of dit al bekend is maar bij Railz plakken ze de geleidedraad op het hout en plakken ze er daarna platen styreen over heen van (ik dacht) 0,1 mm.
Dit werd verteld tijdens de rondleiding achter de schermen. Het is namelijk nogal een klus om enkele kilometers(?) draad in te frezen en deze af te smeren met gips.
Dit werkt een stuk sneller en geeft een goed resultaat.

Groeten,
Mads