Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

mobile station 2

Gestart door piet hondekop donderdag 30 maart 2023, 18:39:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mobile station 2
Lid sinds: 2023

offline
mobile station 2
hoi ik heb laatst een mobile station 2 van marklin aangeschaft maar  in het begin superblij mee maar nu elke dag als ik weer ga spelen dan moet ik sommige loks weer opnieuw installeren en opzoeken ,behalve mijnmarklin koploper niet dat is een mfx model,maar nu heb ik 2 digitale rocos een 1145 en een 2426 maar als ik die registreer dan gan ze allebei rijden en smos meerdere ,doe ik dan iets fout of is mijn mobile station noet goed ,want met de 6021 trafo had ik er geen last van
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: mobile station 2
Als er te veel stroom gebruikt wordt, of als je bijvoorbeeld een verkeerde aansluitrail gebruikt (die met de condensator), dan zien sommige locs dat als gelijkstroom, en gaan ze er vandoor. 

De mobile station met 18VA voeding kan niet al te veel locs aan op de baan, zeker niet als je ook nog andere verbruikers hebt zoals wagonverlichting.  Gebeurt het ook als je maar één loc op de rails hebt?
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2023

offline
Re: mobile station 2
ik gebruik geen condensator rail ,nu je zegt bij veel loks dan gebeurt dat dat er soms meerdere op 1 commmando gaan rijden
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: mobile station 2
Het kan soms ook helpen wat protocollen uit te schakelen in de Mobile Station.

Als je Roco locs het ook op de 6021 doen, dan hebben ze een Motorola- of Multiprotocol decoder.  Je zou eens kunnen proberen DCC uit te zetten in de Mobile station.  Niet alle decoders vinden het fijn om van protocol te wisselen, dan kunnen er rare dingen gebeuren.
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2023

offline
Re: mobile station 2
hoe zet je die dcc uit in de mobile station?
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: mobile station 2
Hi,

Ik zou de niet gebruikte protocollen in de decoder uitzetten.

groet
Harald
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: mobile station 2
Protocollen zit in de setup van de MS2, onder Shift-Wissel
Re: mobile station 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: mobile station 2
Even een basisvraag. Zou je kunnen opzoeken welk DCC-adres Roco 1145 en Roco 2426 hebben? Standaard worden die namelijk afgeleverd met adres 3. Als jij dat nooit hebt veranderd reageren ze (uiteraard) beide op een commando dat verstuurd wordt naar adres 3. Aangezien je er met de 6021 geen last van zegt te hebben gehad vermoed ik dat dit het probleem niet is, maar gewoon om even bij het begin te beginnen.
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: mobile station 2
Het dcc adres kan nog altijd op 3 staan voor beide locomotieven. Ook als het Märklin (MM2) adres voor beide locomotieven wel anders is ingesteld.
Als je de locomotieven laat opzoeken door de MS2 dan zal standaard worden gezocht in de volgorde mfx, dcc en daarna pas mm.
Handmatig de locomotieven aanmaken in de MS2 met hun MM2 adres zal ook werken, maar beperkt je in de aantal functies. Je kan ze natuurlijk ook gewoon een nieuw dcc adres geven (loc wijzigen). Doe dit wel elke keer als er maar 1 loc op de baan staat anders krijgen ze weer hetzelfde adres.
Hoe je een loc kan programmeren staat in de handleiding van de MS2, mocht je de handleiding niet hebben staat die nog wel ergens op de website van Märklin zelf.
Re: mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: mobile station 2
Nee, dat kan niet. Het zijn Roco loks, die hebben niet meerdere adressen, anders dan een lang of kort adres. Maar daarmee schakel je van de een naar de ander, niet naar allebei.
Re: mobile station 2
Lid sinds: 2021

offline
Re: mobile station 2
Citaat van: piet hondekop op vrijdag 31 maart 2023, 10:58:45hoe zet je die dcc uit in de mobile station?

Niet, dat kan alleen in een Central Station.

Hierboven word je vermoedelijke antwoord al gegeven denk ik.

Je hebt de beide Roco locs aangemaakt, maar in tegenstelling tot MFX van Marklin hebben de Zimo Decoders in die locs geen ID herkenning.

Je zult dus eerst de beide locomotieven een ander locaties moeten geven door een programmeercommando te geven op CV1 met een waarde tussen 1 en 127 (lange adressen zou ik even vermijden)

Dan maak je ze in de MS aan met het nieuwe adres en zullen ze op zichzelf reageren.

Het verdwijnen van de locs in de MS kan ook een opstartissue zijn. Hoeveel locs heb je aangemaakt, en hoeveel streepjes zie je onderin? Kan je eventueel met SHIFt en de draaiknop daarheen scrollen?

Heb ook wel eens dat locs ineens niet makkelijk meer vindbaar zijn. Maar ik gebruik hem vaak icm de CS3, dan reageert hij weer anders.

Succes
Re: mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: mobile station 2
Als je DCC loks aanmaakt en je gewoon de functie "Lok wijzigen -> adres wijzigen" gebruikt, gaat de MS2 zelf gewoon berekenen of hij een lang of kort adres moet instellen, met bijbehorende CV's. CV1, 17, 18 en 29, dat regelt ie zelf dan.

Dus als hij dan denkt: ik zet mijn 1145 op adres 1145 en de 2426 op 2426, dan regelt de MS2 dat verder zelf. Moet de lok wel als DCC Lok aangemaakt zijn, Motorola gaat niet verder dan 254.