Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin wielen onder Roco-rijtuigen

Gestart door FransW woensdag 23 november 2022, 13:09:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Ik beschik over een aantal Roco-rijtuigjes, zogeheten 'Abteil-wagen'voorzien van 2-railgelijkstroom wielen van Roco. Kan ik die wielen zonder meer vervangen door de 3-rail wisselstroom wielen van Märklin of doe ik er beter aan om de wisselstroom wielen van Roco te gebruiken? Het is mij wel opgevallen dat de Roco wisselstroom wielen ietsje hoger zijn dan die van Märklin.
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Wielen en assen opmeten en dan benodigde aantal hier bestellen
https://www.modellbahnradsatz.de/h0-ws-ac/passend-fuer-roco-ac/

Cees
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
De assen van Roco zijn ook langer. Dus bij kiezen tussen Roco en Märklin beter Roco nemen.

Nu zijn wielstellen van de modelspoorfabrikanten erg duur geworden. Er zijn inderdaad leveranciers die geschikte wielstellen leveren. In Nederland bijvoorbeeld hier.

https://www.etsmodelspoor.nl/artikel/88663/ac-wisselstoom-11-0-x-24-75-mm-ongeisoleerd-voor-oa-roco.html
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Als je nieuw koopt kan je ze meteen laten wisselen. En zet echt de juiste assen eronder, anders loopt het niet of heb je schade.
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Citaat van: Laurent op donderdag 24 november 2022, 12:01:53En zet echt de juiste assen eronder, anders loopt het niet of heb je schade.
Kun je dat iets nader toelichten?

Gaat het om de exacte as-lengte (b.v. 23,8 Kleinbahn; 24,0 Fleischmann, Märklin, Piko; 24,4 Lima, Jouef; 24,6 Gützold; 24,75 Roco,Sachsenmodelle) of om het uiteinde van de as (punt as of niet)? 
Zie Wielstellen
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
En waar koopt ets die wielstellen in ?

Cees
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Citaat van: Jan22 op donderdag 24 november 2022, 12:57:42
Citaat van: Laurent op donderdag 24 november 2022, 12:01:53En zet echt de juiste assen eronder, anders loopt het niet of heb je schade.
Kun je dat iets nader toelichten?

Gaat het om de exacte as-lengte (b.v. 23,8 Kleinbahn; 24,0 Fleischmann, Märklin, Piko; 24,4 Lima, Jouef; 24,6 Gützold; 24,75 Roco,Sachsenmodelle) of om het uiteinde van de as (punt as of niet)? 
Zie Wielstellen

Kan om alle eigenschappen gaan.
Het hangt een beetje af hoe nauwkeuriger de lagering is. Soms is die zo ruim, dat het weinig uitmaakt. Maar als je toch wielstellen uitzoekt, beter de meest passende te kiezen. Roco-assen zijn aan de lange kant. Dus zet je daar een Märklin wielstel in, dan kunnen die een tikkie los zitten.
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 24 november 2022, 13:33:30En waar koopt ets die wielstellen in ?

Cees
Bij Modellbahnradsatz. Daar hebben ze een account.
Groet, Jasper.
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Dat dacht ik al.

Cees
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin wielen onder Roco-rijtuigen
Beste allen: bedankt voor jullie bijdragen. Ik ga met de adviezen zeker aan de slag, ik wil onder mijn Abteilwagen wel de juiste AC-wielen hebben.  :)