Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

verder digitaliseren van 34664

Gestart door perk maandag 21 november 2022, 15:02:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verder digitaliseren van 34664
Lid sinds: 2019

offline
verder digitaliseren van 34664
Ik heb gisteren op een beurs een dubbertractie Marklin 34664 gekocht, koopje maar met verborgen gebreken lijkt nu.

deze : https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=1556&controller=product

Bij het op de digitale baan zetten gaat de loc er na enkele ogenblikken vandoor, zetten van adressen op de printplaat met middel van de dipswitches doet niets.
Als ik het nader onderzoek met de loepe, lijkt er gesoldeerd (beetje meer knoeien) te zijn op sommige aansluitingen.
Dus ik denk dat de decoder kapot zal zijn.

Dat is niet zo een ramp, want die Delta decoders rijden toch niet zo aangenaam.

Nu, welke stukken moet ik nu juist hebben?

Ik heb ooit eens een 3066 omgebouwd met een 60944 setje, maar is dat nu dezelfde lok als de tractielok uit set 34644 ?

Toen een Marklin MFX decoder gebruikt zonder geluid, maar nu zou ik direct geluid en alle toeters en bellen doen.
ESU decoder dan maar best?
Re: verder digitaliseren van 34664
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: verder digitaliseren van 34664
zit er al een DC motor in (magneet versie) ?
Re: verder digitaliseren van 34664
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: verder digitaliseren van 34664
 @citaat

De eene is een Delta lok dus geen DC motor en de andere heeft geen motor. Beide units zijn vast gekoppeld.

Je zou er een LopiV5 sound in kunnen gaan zetten. Maar dan moet je wel eerst de motor ombouwen naar DC. Dat kan met een setje 60941 of 60943 (afhankelijk van doorsnede van het anker).
Re: verder digitaliseren van 34664
Er zit zeker geen DC motor in, je kan de spoel duidelijk zien zitten.

@Lobomotion69

hoe kom je bij setje 60941 of 60943, en niet 60944.  Het model lijkt op de 3066, maar hoe kan ik zeker zijn?
Re: verder digitaliseren van 34664
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: verder digitaliseren van 34664
Volgens de beschrijving achter de link die jij op geeft zit er een schijfcollector motor in. Die zijn er in twee maten en daarvoor zijn de door mij genoemde setjes. Het setje 60944 is voor een trommelcollector motor.
Re: verder digitaliseren van 34664
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: verder digitaliseren van 34664
Re: verder digitaliseren van 34664
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: verder digitaliseren van 34664
Johnny bedankt voor de link. Daar staat dus in dat deze motor een grote schijfcollector heeft. Dan moet je setje 60941 gebruiken.
Re: verder digitaliseren van 34664
wel wow...

bedankt voor dit snelle antwoord.   Het lijkt me nog complexer dan ik dacht  :(

Ik lees op die andere link dat een ESU 51962 ook zou kunnen.   Dat lijkt goedkoper ook, is dat aan te raden?
Of gaat het Marklinsetje met de 5 polige motor veel (?) beter lopen?

Re: verder digitaliseren van 34664
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: verder digitaliseren van 34664
ik gebruik de mix : 5 polig met een esu erachter. De setjes van M koop ik meestal per 3 want dan kan je ze dikwijls aan 20 euro krijgen (magneet en 5* anker)
Re: verder digitaliseren van 34664
De 34664 heeft één locomotief met motor en één zonder (dummy).
De motor is de standaard Märklin DCM en kan omgebouwd worden voor digitaal met de Märklin set 60941.
Daarnaast heb je natuurlijk nog een decoder nodig (naar keuze Märklin, ESU, Zimo, Tams, enz.)

In de dummy locomotief zit een luidspreker, die je eventueel kunt gebruiken wanneer je een geluidsdecoder installeert.  Wel even de impedantie van de luidspreker controleren.


Willy
Re: verder digitaliseren van 34664
Ik wou even dit topic afsluiten met een bevestiging.

Ik heb setje 60941 gebruikt en als decoder een ESU (Locpilot 5 dacht ik) die ik nog had liggen.   Dit doet het prima en de loc rijdt heel zoetjes.

Spijtig genoeg heb ik ook gemerkt dat de vorige eigenaar zelfs de speaker eruit had geknipt en de zaak in de 2de loc op een of andere manier had gesoldeerd in een lus.
Geen wonder dat de oorspronkelijke decoder de geest had gegeven.

Momenteel ben ik tevreden met gewoon rijden, sound is zeker leuker maar even buiten budget.