Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen en meet & greets op beurzen : 3railforum shop

wissels ... pfff ... wat te doen?

Gestart door Peter Alex woensdag 16 november 2022, 12:17:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat Je moet gewoon NIET met die grote voedingen/trafo's voor decoders werken. Bovendien worden wissels één voor één geschakeld, nooit tegelijk.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op woensdag 11 januari 2023, 16:55:37Hallo Hanzi, ik gebruik bedrading van 2x 0,75mm2. Geen idee of dat voldoende is. Ik heb nog niet gemerkt dat de bedrading warm werd oid. Als ik het groepsgewijs wil afzekeren, hoe pak ik dat dan aan? Ik heb nu om de 2-3 mrt. OBO kastjes waarin ik de koppelingen maak met de draden naar de wissels en naar de verlichting voor de wissels. Ik hoor graag van je of ik daar nog iets aan moet doen.
Om te beginnen lijkt me die 150W behoorlijk overkill als je m alleen voor wissels en lampjes (waarschijnlijk ledjes) gebruikt.

Of die 2x0,75 geschikt is voor 10A is afhankelijk van allerlei factoren, wat is het isolatiemateriaal, hoe is de bedrading aangelegd (kan het warmte kwijt?), lengte; maar het is in ieder geval beter dan dat dunne modelbouwdraad van 0,14mm2. Ook helpt het natuurlijk positief als de voeding als ringleiding is uitgevoerd.
Ga je vanaf de OBO doosjes ook met 0,75 verder of stap je daar over op dunnere bedrading? In verlichting en wissels zit sowieso dunnere bedrading die absoluut niet geschikt is voor 10A.
Dus als je zekeringen wil aanbrengen dan zou ik dit in de aftakkingen doen. Kunnen gewoon glaszekeringetjes zijn in een inbouwhoudertje dat je wellicht in het OBO doosje kwijt kan.

Klik: glaszekeringhouder

Mocht je twijfelen aan de ernst van dit verhaal: pak een oud wissel (of gewoon een draadje zoals standaard aan een wissel zit), sluit aan op je ringleiding en maak gecontroleerd kortsluiting in het wissellampje (of met het dunne draadje) dan kan je zien wat 150W met zo'n wissel/draadje doet. 
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Jan22 op donderdag 12 januari 2023, 09:29:40Ik neem aan dat het de ringleiding zelf is die brand bij kortsluiting veroorzaakt?
Ik niet.
De ringleiding is in de regel al dikker uitgevoerd en vaak ook echt als ringleiding (dus grofweg dubbel belastbaar) uitgevoerd.
Als het fout gaat is het in de dunne bedrading naar gebruikers zoals bijvoorbeeld lantaarnpaaltjes waar je nu eenmaal geen dikke bedrading in kwijt kan; als er in zo'n fittinkje kortsluiting ontstaat dan gaat die bedrading al snel in rook op. En dat geldt ook voor de vaak gebruikte 0,14mm2 draadjes ernaartoe. 10A is daar gewoon veel te veel voor.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Beste mannen, ik zal me gaan verdiepen in de zekeringen, eens kijken naar de warmteontwikkeling bij de bedrading. De voeding vanaf de Viesmann loopt via een ringleiding bovenop de tafel. Ik ben nog niet verder dan een schaduwstation aanleggen tot nu toe.( op 40 cm. Hoogte)
Dan de keuze of een andere stroombron, of dikkere bekabeling.
Ik meld mij weer. Super bedankt allemaal tot zover
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
@ben, wat voor voeding raad je dan aan voor de ringleiding voor Yamorc, wisselverlichting en andere verlichtingsbronnen (led)? gr. Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ben Ben weliswaar niet maar toch even een antwoord. Dit is bijv. een geschikte trafo bij Conrad klikkie.
Of deze nogeenklik. Hierbij heb je wat meer keus in uitgangsspanning. Niet echt nodig maar toch.

In principe is iedere trafo met een secundaire spanning van 15 of 16 Volt bij een belastbaarheid van 2A bruikbaar. Het is een trafo en dat is afgeleid van transformeren. Het ding zet spanning om, in ons geval van 230Volt naar 15 of 16 Volt. Meer niet, het is geen wonderding. Ook niet als er een bepaald merk op staat.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ik gebruik de viessmann 5200 naar volle tevredenheid.
Ook deze is misschien te zwaar voor mijn doeleinden, namelijk secundaire voeding buiten mijn digitale spanning om.
Voor het schakelen van wissels en verlichting, de 16v voor wissels en de 10v voor verlichting aangezien veel kant en klaar ledjes gebaseerd zijn op 10v.

Zolang je deze aan hebt gesloten op een stopcontact of verlengsnoer met aan/uit functie en je zet deze uit zodra je ermee stopt zie ik geen probleem.
Maar iedereen heeft een mening, al dan wel of niet onderbouwt.
Je trafo is geen goedkope, dus zou hem gewoon blijven gebruiken al dan wel of niet met extra zekering en het uitzetten ervan.

Vertrouw je het niet, plaats dan een zekering ertussen, dit kan ook een auto steekzekering zijn.
Te koop in handige kastje die je ergens kan vast zetten.
Dan kan je de max ampere die erdoor mag komen zekeren tussen de ring en trafo gebaseerd op je draaddikte van je ring.
(maar dan theoretisch smelt de draad van de ledjes wel door)
Andere optie, een hoofdschakelaar op een handige plek die alle voeding uit zet van je spoorbaan.



Even wat info over je zwaardere uitvoering die wel een beetje overkill is: ;)
CiteerOmschrijving
Extreem krachtige modelspoortransformator voor het leveren van verlichting voor hele modelsteden en voor magneetartikelbesturing (voor het veilig schakelen van veel magneetartikelen, ook gelijktijdig). Vanwege de hoge prestaties is het gebruik van onze hoge stroomkabel art. 6896 (bruin) en 6897 (geel) vereist voor stroomverdeling. Een ingebouwde overbelastingsbeveiliging voorkomt schade bij overbelasting en kortsluiting door de stroomschakelaar tijdig uit te schakelen. Met verlichte aan / uit schakelaar. Technische specificaties: Ingangsspanning 230 V ~, uitgangsspanning 9 en 16 V ~, maximaal vermogen 150 VA. Afmetingen: L 17,9 x B 8,9 x H 8,1 cm.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dank je wel Derk! Ik ben al aan het kijken naar zekeringen. Systematisch uitzetten doe ik altijd. Een centrale schakelaar is wel een goede optie. Dan is alles in een keer veilig. Ik houd er toch al niet zo van als er apparaten aanstaan die ik niet gebruik  :)
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Een ingebouwde overbelastingsbeveiliging voorkomt schade bij overbelasting en kortsluiting door de stroomschakelaar tijdig uit te schakelen.

Voordat je je met deze tekst veilig voelt toch nog één en tevens laatste, opmerking mijnerzijds: realiseer je dat deze beveiliging pas in werking treedt bij 10A, als je bedrading te dun is naar en in verbruikers (wissels, lampjes, etc) zal deze 10A nooit kunnen gaan lopen en zal er dus ook niet tijdig afgeschakeld worden. Bij een kortsluiting in een wissel of wat dan ook gaat er dan bijvoorbeeld 8A lopen, geen probleem voor je voeding, de beveiliging schakelt niet af maar je bedrading/wissel/lantaarnpaaltje/... gaat in rook op en in het gunstigste geval blijft het daarbij.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat
Helemaal correct. Als je al met zekeringen en/of overbelasting beveiliging wilt gaan werken kun je beter de baan in groepen verdelen. Net zoiets als de meterkast in je huis. Voor iedere groep een kleine zekering geeft een veel betere beveiliging dan één grote. En die kleine zekeringen hoeven echt niet allemaal op één plek te zitten. Waar je van je ringleiding aftakt zet je een zekering en daarachter maak je een groep van enkele gebruikers.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo mannen, Hallo Hans en Henk,
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter werken met lichtere zekeringen dan de eerder genoemde 10A. Helder. Ook jouw advies Henk om in groepen te gaan werken was al een overweging en die onderstreep jij nu. Ook helder. Dat betekent dat ik dan wel met de eerder genoemde Viesmann trafo kan blijven werken mits er een goede set zekeringen in de ringleiding zit. Ik kan natuurlijk ook deze trafo op een lager amperage laten werken. Hij heeft verschillende uitgangen, een voor 9 V AC en een voor 16 V AC. Of verandert daarmee het amperage niet?
@ Henk, kun jij met foto's laten zien hoe jij die motoren hebt ingebouwd in je wissels? Is dat erg ingewikkeld? Ik hoor graag
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
In alles wat je schrijft maak ik op dat je er niet zo veel kaas van hebt gegeten. Da's op zich niet erg maar waag je dan niet aan experimenten met voedingen/trafo's die uiteindelijk 10A kunnen leveren. Bovendien verwar je stroom en spanning. Het laatste kun je kiezen (9VAC of 16VAC), het eerste is een gevolg van wat je er aan hangt. Blijf er bij weg en hou je aan de voorschriften.

Ik schreef eerder dat je het beste af bent met gewone modelspoor trafo's, dan blijven stromen altijd beperkt tot een veilige waarde. En als je dus met een Viessmann 5200 trafo gaat werken heb je helemaal geen zekeringen nodig.

Citaat van: Peter Alex op zondag 15 januari 2023, 16:16:49@ben, wat voor voeding raad je dan aan voor de ringleiding voor Yamorc, wisselverlichting en andere verlichtingsbronnen (led)?


YaMoRC wisseldecoders hang je het beste aan een eigen voeding van max 16VAC die hooguit zo'n 3A kan leveren, zo staat het in de handleiding, niet hoger en niet lager. En wissel en andere verlichting ook op een aparte trafo.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Wat hij heeft is een gewone originele modelspoor trafo, alleen een zwaarder type.
Dus geen losse trafo bedoeld voor iets anders, geknutseld voor modelspoor.
De 9V en 16V kun je gebruiken als 2 losstaande ringleiding op gezamelijke 0

Powertransformator: Viessmann 5201  Sec: 150VA max 9.5 A   met 2 uitgangen 9V en 16V 
CiteerOmschrijving
Extreem krachtige modelspoortransformator voor het leveren van verlichting voor hele modelsteden en voor magneetartikelbesturing (voor het veilig schakelen van veel magneetartikelen, ook gelijktijdig). Vanwege de hoge prestaties is het gebruik van onze hoge stroomkabel art. 6896 (bruin) en 6897 (geel) vereist voor stroomverdeling. Een ingebouwde overbelastingsbeveiliging voorkomt schade bij overbelasting en kortsluiting door de stroomschakelaar tijdig uit te schakelen. Met verlichte aan / uit schakelaar. Technische specificaties: Ingangsspanning 230 V ~, uitgangsspanning 9 en 16 V ~, maximaal vermogen 150 VA. Afmetingen: L 17,9 x B 8,9 x H 8,1 cm.

De 5200 is een lichttransformator, in principe is deze vaak ook zwaar genoeg voor led en wisselaandrijving.

Deze is secundair 52VA  met max 3.25A  in 10V en 16V

CiteerHoeveel is 1 VA?

VA is het product van volt en ampère en heeft dus dezelfde dimensie als de watt. Spanning × stroom is immers het vermogen. VA wordt in plaats van watt gebruikt om onzekerheden die bij wisselspanningen gelden uit te drukken

Je kan er wat meer gebruikers aan hangen voor het vermogen op is, dat is het voordeel van jouw trafo.

Normaal levert een trafo niet meer dan er gevraagd wordt behalve bij sluiting. ( of vastzittende spoel als er mee geknoeid is of verkeerde afschakel instelling!)
Bij sluiting springt deze trafo als het goed is uit, wil niet zeggen dat bepaalde hele dunne draadjes niet even kunnen smelten voor de trafo uit springt.
De tijd dat het uitschakelt is als het goed is kort door de beveiliging.
Als je nu een transformator had gekocht die niet geschikt was voor modelspoor dus zonder beveiliging dan had ik je zorgen gesnapt.

Als de decoder niet meer vermogen kan verdragen dan 3A.................................
Dan zou je hiermee wat kunnen doen zodat deze decoder niet beschadigd bij eventueel sluiting in de wissels.
Maar denk dat het wel mee zal vallen.


Goed de gebruiksaanwijzingen door lezen i.v.m. draaddikte ringleiding!


Het is een originele beveiligd modelspoor transformator van dik €230 euro, dus waarom niet gewoon gebruiken?




Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op vrijdag 20 januari 2023, 22:33:51Henk, kun jij met foto's laten zien hoe jij die motoren hebt ingebouwd in je wissels? Is dat erg ingewikkeld? Ik hoor graag

Ja dat kan ik hoor. Moet je even in mijn draadje kijken met deze link.

Pagina 12 post #369. Daar staat het in met foto's.
Edit: Wanneer je bij instellingen gekozen hebt voor het nieuwste bericht bovenaan in een draadje is dit correct.
Werk je nog met de originele instelling, nieuwste bericht onderaan, doen moet je naar pagina 8 om bericht #369 te kunnen vinden.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: DA79 op zaterdag 21 januari 2023, 14:04:35Het is een originele beveiligd modelspoor transformator van dik €230 euro, dus waarom niet gewoon gebruiken?


Ik vind zo'n dikke trafo voor een leek niet veilig maar "be my guest" en gebruik het ding zou ik zeggen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
@ben, je zet me toch aan het denken over de transformator. Je hebt overigens gelijk: ik heb geen technische achtergrond.
@Henk, dank je wel voor de link. Wat is de functie van het kunststofplaatje dat je op het aluminium plaatje plakt? Hoe zijn je ervaringen over de langere tijd dat je deze aandrijvingen nu gebruikt voor de wissels? Ik bedoel dan met name de bedrijfszekerheid? Het lijkt mij een robuuste en goed werkende aandrijving. Ik ga er eens mee experimenteren als ik daaraan toe ben. Ik ben nu begonnen de traject voor de sporen op het maaiveld te maken. Het lijkt me goed iig de wissels die op minder handige plaatsen zitten van een dergelijke aandrijving te voorzien, en misschien wel allemaal? Ik begreep van je dat de motoren kunnen worden aangestuurd via de Yamorc 8008?
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Eigenlijk is er geen ander nut voor het plastic plaatje dan dikte. Ik vond een alu plaatje van 1,2mm een beetje erg dun om daar schroeven in te zetten dus moest dat dikker worden. Overigens is het geen plastic, het is pertinax (gaatjesbord, pcb).

de weinige motoren die ik tot nog toe gebruik in de schaduwstations doen het fantastisch. Nog nooit een misser gehad, wat ik van de M* magneetaandrijvingen helaas niet kan zeggen. Ook als je op het www zoekt op "MTB MP1" krijg je vele hits ook met reviews. Veelal uit het VK. Nog nergens heb ik klachten gehoord over deze aandrijvingen.

De MP1 kan met iedere decoder die ook magneetspoelen kan zetten gebruikt worden. Dus ook de YaMoRC 8008.

Wanneer ik straks met het zichtbare gedeelte van de baan ga beginnen komen er overal deze motoren onder, niets anders.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 23 januari 2023, 11:54:27De MP1 kan met iedere decoder die ook magneetspoelen kan zetten gebruikt worden. Dus ook de YaMoRC 8008.


Nee dat kan de YD8008 niet. Voor de MTB wisselmotoren heb je de YD8116 nodig.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Oh? Zou je dat nader willen/kunnen verklaren. Toegegeven de 8008 is voor een low power consumption aandrijving als de MP1 behoorlijk overkill. Maar het ding kan magneetspoelaandrijvingen zetten, dus kan het ook de MP1 bedienen. Zou niet weten waarom dat niet zo is.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat Het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ja, er staat "  *Niet geschikt voor gemotoriseerde wisselmotoren."

Omdat de meeste gemotoriseerde wisselmotoren (oa Futaba, Tillig enz.) werken met polariteitsompoling om van stand te veranderen. De MTB's doen dat niet. Dat is een heel verschil. Maar ik ga de firma even aanschrijven om opheldering.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Goed hoor Henk, doe wat je goed dunkt maar dit staat in de gebruiksaanwijzing: