Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

aansluitschema

Gestart door robert hoesman dinsdag 01 maart 2022, 12:48:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluitschema
Lid sinds: 2009

offline
aansluitschema
Marklin  vrienden, ik heb een probleem met mijn BR85 mix loc.Er heeft zich een storing opgetreden ,de loc werkt niet meer  bij het open maken van de kap kwamen er 2 draadjes los tegen ,Heeft er iemand  en aan sluitschema met kleuren ,dan kan ik  het proberen te maken/of iemand mij kan helpen hiermee( ik kan niet meer solderen ,daar mijn handen  beven) De BR 85 MFX art37097. met rookgenerator.
Bij voor baat mijn dank.
Robert
Re: aansluitschema
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: aansluitschema
Märklin heeft een vaste kleurencode voor de aansluitdraden. Deze kun je eenvoudig Googlen. Welke kleuren hebben de draden die los zijn?

Wanneer je niet meer solderen kunt zul je toch hulp van buitenaf in moeten roepen om die losse draden weer aan te solderen.
Re: aansluitschema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluitschema
De gebruikershandleiding bij de loc is helaas in zwart-wit, en de bedrading staat er niet op.
Je kunt 'm o.a. hier downloaden: gebruiksaanwijzing 37097 in pdf .

Als je zoekt op deze loc in dit forum, dan kom je uit bij AnneW.

Het topic heet Märklin BR 85, 37097, afwijkende uitvoering? en het draadje biedt een schat aan informatie over de loc, de mogelijke decoders, foto's van de bedradingen, en in verband met de inbouw van powerpacks verwijzingen naar de site moba-hgh.de.

Die website (moba-hgh) is tot half maart 2022 in grootscheepse verbouwing.
Dus de kans daar iets op terug te vinden op het moment is klein.
Waar je wel nog info vindt over de Lokpilot versies, is de oude hgh website.

Vormgeving en kleur van die oude esu decoders vind je daar nog wel (soms, als die site het nog wel doet):



In het draadje verwijst AnneW naar een ander draadje BR 85 vertoont slijtage, en ook in dat draadje staan kleurenfoto's van de bedrading.

Complicerende factor bij deze loc is, dat hij stamt uit een tijd waarin Märklin ESU OEM-Decoder inbouwde
van het type Loksound V3.0. Pas later ging Märklin over op eigen MFX-decoders.

Dat houdt in, dat zelfs als de draadkleur voldoet aan conventies, zoals Lobomotion69 aangeeft,
het toch even handig kan zijn om te weten welke decoder erin zit, en of er een powerpack bij zit.
Want dan vind je de juiste bedrading sneller online.

Ten slotte, mocht je het je afvragen: De waarde van een (defecte) 37097 vind je o.a. bij moba-preise dot com.

Succes.  :thumbup:
Re: aansluitschema
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: aansluitschema
Hallo Robert,

Kijk even op deze pagina van HGH ==> Klik
Het is wel in het Duits.
Re: aansluitschema
Lid sinds: 2009

offline
Re: aansluitschema
Marklin vrienden ik heb de loc weggebracht naar Marklin dealer in Badhoevedorp Dus het is opgelost.

groetjes Robert
Re: aansluitschema
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: aansluitschema
Is de 37097 al terug, en wat was het resultaat?



Mvg Bert
Re: aansluitschemaBr85 37097
Hallo Bert.Sorry dat het zo lang heeft geduurd voor dat ik je het antwoord kan geven .Nu  de loc is terug ,heeft een tijdje goed gereden ,maar nu rijd die bij de bogen er naasten de koppeling die aan de voorkant zit heb ik er af gehaald  die maakt sluiting met de rails PS waarom het zolang heeft geduurd  door ziekte van ons fam.en mij zelf.Ik ben van plan  de kap erafte halen ,en dan kijken hoe die door de bogen rijdt. Ik zou het anders niet weten groetjes Robert.
Re: aansluitschema
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: aansluitschema
voorloopwiel verkeerd gemonteerd ?