Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed

Gestart door Wilfred maandag 14 november 2022, 12:41:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Hallo medespoorders,

Mijn baan wordt digitaal aangestuurd door koploper icm 6021 en trafo 6002 en M83 decoders. De baan bevat ca 100 meter spoorlengte, stuurt 7 loks en 30 wissels aan. Onlangs enige kruiswissels van m-rail ingebouwd, echter deze schakelen niet goed genoeg (door, en daar bedoel ik mee, dat ze wel schakelen, echter niet ver genoeg de laatste paar mm drukt hij niet door). Ik heb deze wissels geheel nagezien, goedgekeurd bij analoge test, en wederom ingebouwd maar zonder wenselijk resultaat.
Wat is/kan hier het probleem zijn?

Alvast bedankt
Groet Wilfred.
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Waarschijnlijk te lage schakelspanning
Zijn de de gele en blauwe draden van wissels  verbonden met de "digitale" spanning ?
Zo ja welke decoders gebruik je en kunnen deze ook van analoge spanning worden gevoed ?
Zo ja probeer dat dan eens.

Cees
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Porbeer de schakelduur in Koploper wat te verhogen.

Groet, Anne W
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Ik gebruik de m83 decoder. Deze heb ik op ringleiding aangesloten met rode en bruine draad. Vervolgens is de wissel (geel en blauw) slechts aangesloten op de m83 decoder.

Graag wil ik uitleg over de digitale en analoge aansluiting voordat ik iets verniel.

Betreft de schakelduur, dat heb ik reeds geprobeerd tot 1 seconde echter geeft geen verschil.

Alvast bedankt zover.
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Je kunt een m-83 decoder met een kleine ingreep geschikt maken om deze voor de schakelspanning aan te sluiten op een analoge trafo.
Zie hier voor de handleiding:
https://www.windigipet.de/files/umbau_k83_auf_separate_stromeinspeisung.pdf
Nu de kruiswissel analoog wel goed schakelt en verhoging van de schakeltijd geen effect heeft, ligt de oorzaak voor het geschetste probleem m.i. bij een te lage digitale schakelspanning.
Wanneer je de ingreep niet wil doen, kun je voor de m-kruiswissels ook een viessmann 5211 decoder aanschaffen.
https://viessmann-modell.com/sortiment/elektronik/elektronik-digital/105/motorola-magnetartikeldecoder
Deze kun je voor de schakelspanning direct op een analoge trafo aansluiten.

Cees
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
60822 kan ook gebruikt worden als externe voeding voor de "oude" decoders.
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Als extra vraag: ik heb een aantal m83 decoders met witte behuizing en met zwarte behuizing, zit hier misschien enig verschil in?

Groet Wilfred
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Dat denk ik niet.
Binnenwerk met elektronica zal wel hetzelfde zijn.
Vergelijk het maar met een auto of fiets: een andere kleur verandert de techniek niet.

Cees
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Ik ben de decoder Yamorc yd8008 op dit forum tegengekomen. Zal dit artikel mijn probleem oplossen?

Groet Wilfred
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Geen flauw idee.
Koop gewoon een "ouderwetse" decoder zoals de genoemde Viessmann.


Cees

Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
De Viessmann is geen haar beter dan de Marklin decoder. Of die van LDT, of Rosoft, of enz... Allemaal dezelfde ouderwetse technologie, dat gaat het probleem niet oplossen. En Koploper natuurlijk ook niet AnneW.
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Kan de Yamorc YD8008 funktioneren icm met het motorola formaat waar de 6021 mee werkt?
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Nee dat kan niet, het is een DCC decoder.
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: kruiswissel m rail schakelt digitaal niet goed
Dus toch maar weer een zelfbouw CDU
of nog een andere?