Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?

Gestart door AlbertJan zondag 13 november 2022, 12:28:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Beste mee "rokers".
Over het inbouwen en/of gebruiken van rook generatoren zijn al meerdere topics geschreven maar (tot nu toe dan) heb ik nog nergens gelezen of iemand het weleens voor elkaar heeft gekregen om het holle buisje waar de rookvloeistof opgezogen wordt, te vervangen!? 8o
Zelf heb ik ondertussen honderden (ja, echt waar! O:-D ) div. soorten ingebouwd (zowel Märklin 7226(0) en 7227(0) en vele Seuthe's) en soms ook weer uitgebouwd omdat deze het in de loc niet (goed) wilden doen.
Nu heb ik er nog een aantal liggen die het helemaal niet meer doen en daar heb ik geprobeerd om het holle buisje (een reserve wordt meegeleverd bij de setjes 7226(0)) te vervangen maar wat ik ook probeer, bij niet één krijg ik het oude buisje er uit! :?
Volgens mij fungeert dit holle buisje als een soort van gloeidraad die door het inschakelen van het digitale contact (of automatisch bij analoog) warm moet worden. :help:
De bijgeleverde handleiding maakt dit alles niet veel duidelijker.

Dus hier mijn vraag, heeft iemand dit weleens voor elkaar gekregen en met welk resultaat? :idea:
En dan ook nog hoe heb je dit gedaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Bij de grote rook-generator kon ik het buisje (holle naald) er uit trekken met het meegeleverde pincet. Dan moet het er natuurlijk nog wel in zitten.
Dat naaldje valt er soms zelfs makkelijk uit als de boel op z'n kop wordt gehouden.

Bij de smalle rookgenerator zit alles vast ingebouwd. Is best kwetsbaar.  Daar valt niks aan te verbouwen.
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Hoi Rob.
Hartelijk dank voor je antwoord! :thumbup:
Ik zie net dat het "Seuthe's" zijn en daar gaat dit misschien ook niet?
Toch ook nog eens een oude loc met niet werkende rook generator van Märklin erbij pakken en nogmaals proberen.
Ik heb het nog niet mee gemaakt dat het holle buisje uit de rook generator was gevallen maar het is soms ook erg moeilijk te zien. 8o

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Beste forummers.
Nog geen Märklin 7226 gevonden maar wel 3 Seuthes.
Bij de Seuthes zit geen hol buisje maar een buisje met een "kopje" er op en die is niet door te steken.
2 roken er uitstekend maar bij de 3e komt er alleen maar een dun sliertje rook uit, wel borrelt en bruist de rookvloeistof die in de rook generator zit. (op de bodem)

Wie heeft er een idee hoe dit op te lossen!? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Het buisje mag niet meer dan halfvol gevuld worden.
Haal er anders eens iets uit met een spuitje.



Mvg Bert
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Beste Bert en andere meedenkers.
Dat heb ik al in alle hoeveelheden geprobeerd, van een paar druppels tot steeds iets meer.
Wel ben ik er nu net achter gekomen dat het niet aan de rook generator ligt maar aan de decoder.
Rook generator los op de digitale stroom rookt geweldig goed maar zodra ik deze op de F1 ingang van de decoder schakel dan komt er alleen maar een dun sliertje rook uit.
Het betreft hier allemaal Seuthe's nr. 11 en diegene die wel goed roken zijn allemaal origineel reeds ingebouwde van Märklin.

Ik vraag me nu dus wel af of die van Märklin wel Seuthe's zijn of toch gewone 7226(0) en 7227(0) van Märklin.

Helaas kan ik nog steeds mijn doos met losse Märklin rook generatoren niet vinden dus dat kan ik nog even niet vergelijken en/of testen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Marklin rook generator is van Seuthe, kun je een holle naald er in zetten ? Dat was bij mijn loc ook, de oplossing, die borrelde ook alleen maar.... Had toen een nieuwe generator gekocht en kwam het naaldje tegen...... die er in en voilà Rook !!! En een generator op reserve  :D 
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Het holle buisje kun je helemaal niet vervangen!
Je steekt met het naaldje juist dat holle buisje door als dat verstopt zit.
En ik denk dat dat hier het geval is. Ben benieuwd of het hiermee opgelost is.

Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Seuthe nr11 is niet de goede generator wanneer deze met een decoder wordt aangestuurd. Neem een Seuthe nr 10 deze wordt ook gebruikt wanneer de generator aan de functie is aangesloten. Zie ook deze link https://seuthe-dampf.de/service/
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
 @citaat @ adjebelle bekijk de handleiding die albertjan als eerste heeft gepost, ff goed. voor je zegt dat ik onzin schrijf..... 

er zit namelijk een ijzer draadje bij om het holle buisje door te prikken cq te reinigen. Dat holle buisje moet je plaatsen anders doet ie niks.
Re: Hoe krijg je het buisje uit een rook generator 7226(0) of 7227(0)?
Citaat van: AlbertJan op maandag 14 november 2022, 14:31:49Beste forummers.
Nog geen Märklin 7226 gevonden maar wel 3 Seuthes.
Bij de Seuthes zit geen hol buisje maar een buisje met een "kopje" er op en die is niet door te steken.
2 roken er uitstekend maar bij de 3e komt er alleen maar een dun sliertje rook uit, wel borrelt en bruist de rookvloeistof die in de rook generator zit. (op de bodem)

Wie heeft er een idee hoe dit op te lossen!? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: AlbertJan op maandag 14 november 2022, 14:31:49Ik vraag mij nog steeds af of de Märklin 7226 en de Seuthe nr. 11 wel hetzelfde zijn.
Bij de 7226 zie ik een hol buisje die je inderdaad door kunt steken en blijkbaar kunt vervangen. (vervangen is mij nog niet gelukt, doorsteken met positief resultaat al wel)
En "dezelfde" maar dan van Seuthe met bovenop het buisje een soort van dekseltje en dus niet door te steken.
Jammer dat ik dit niet kan fotograferen, het is voor mijn toestel te klein en niet scherp te krijgen.

Maar met ieder succesvol geplaatste generator is het iedere keer weer een prachtig gezicht met een nieuwe "tevreden roker" erbij! :)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.