Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout

Gestart door Kappa zaterdag 12 november 2022, 13:08:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Hoi,

Ik heb een Märklin draaischijn 7268 geïnstalleerd in de baan en deze is met de Märklin decoder 7687 gedigitaliseerd.
Aansturing verloopt via CS1R in de laatste SW stand en booster 6017.

In de CS1R maak je de sporen aan door een vinkje te zetten bij het spoornummer dat aangesloten is.
Dit is voor een halve schijf, dus 24 sporen, waar je een vinkje kan zetten.



Voor de duidelijkheid: de vinkje staan bij de sporen 1,3,5,6,7,9,11,13,15,17,19,20 en 21.


Het aansuren van de brug vanuit de CS1R gaat goed, de brug draait keurig naar elk spoor dat gekozen wordt.
Maar vanuit Koploper niet.



Het loopt denk mis tussen aansluitnummers en spoornummer, maar ik zie niet hoe ik dit moet oplossen.
Als ik de brug naar aansluitnummer 2 stuur, dan stopt de brug al bij spoornummer 2.
Maar stuur ik de brug naar aansluiting 15, dan draait de brug te ver en stopt bij een heel andere aansluiting.
De brug stopt wel netjes op aansluiting 1.

Ik doe waarschijnlijk iets heel basaals fout, maar ik zie zo ff niet wat.
Ik heb de handleiding van Koploper en de ECOS gelezen en gegoogled, maar ik vind daarin niet een oplossing van mijn probleem.
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Niemand die een tip kan geven?
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Dit mag weg.
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Hi Ben,

Zo had ik ook al gedacht (niet uitgeprobeerd), maar dan komt de layout van de draaischijf niet overeen met de werkelijkheid.
Bij de CS1 gaat men ervan uit dat de ene helft gelijk is aan de andere, je kunt de brug immers 180 graden draaien.
Je definieert dus maar de helft (180°), maar feite zijn het niet allemaal inrijsporen, deze kan dus ook aan de andere kant zitten.
In koploper definieer je 360° en alleen die aansluiting waar een inrijspoor is en alleen als de andere kant ook een spooraansluiting heeft, zet je een vinkje bij "Overkant".
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Ik ben er uit.
Nadat ik de sporen van de draaischijf in Koploper anders had geconfigureerd, draaide deze wel naar de juiste aanlsuitsporen.
Het is een beetje een kronkel die je moet maken voor wat betreft de nummering.
Beetje lastig in tekst uit te leggen.
Kijk maar naar de verschillen.

Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Citaat van: Kappa op maandag 14 november 2022, 21:26:43Hi Ben,

Bij de CS1 gaat men ervan uit dat de ene helft gelijk is aan de andere, je kunt de brug immers 180 graden draaien.
Je definieert dus maar de helft (180°), maar feite zijn het niet allemaal inrijsporen, deze kan dus ook aan de andere kant zitten.
In koploper definieer je 360° en alleen die aansluiting waar een inrijspoor is en alleen als de andere kant ook een spooraansluiting heeft, zet je een vinkje bij "Overkant".


Je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt Ad.  ;)
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
 @citaat Weet ik Ben, maar ik vind dat als je een topic start omdat je een probleem/vraag hebt, dat je dan, als je zelf de oplossing vindt, dat hier dan ook te melden. ;)
Re: Aansturing Märklin 7268 draaischijf in Koploper gaat fout
Prima. Dan doet mijn bijdrage er niet toe en ik zal het verwijderen.