Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw baan ontwerp

Gestart door Cornelis donderdag 10 november 2022, 14:21:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Nieuw baan ontwerp
Ik heb een baan ontworpen met Wintrack 13. C-Rail
Nu heb ik 3 vragen:
1 Is bocht 24130 Normaal te berijden Of is het een Industrie spoor?
2 Liggen de sporen bij het Station niet te dicht bij elkaar?
3 Ik krijg de hoogte naar de brug niet voor elkaar, en ook niet. Het 3D plaatje.

En natuurlijk is het een goed plan? Graag wilde ik aan jullie vragen of jullie er naar willen kijken, en opmerkingen maken.
De hellingen zijn meer als 3% meer 5% maar ik ga met korte treintjes rijden, dus dat mag toch geen probleem zijn?

Bij voorbaat mijn dank Kees

Potverdorrie nu krijg ik geen baanplaatje geüpload het 25.4 mb?
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
24130 is de normale bocht.Verklein je plan mss of save het als JPG
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
24130 is de krapste normale bocht en veel rollend materiaal kan dat wel aan, maar niet alles. Märklin heeft tot nu toe niet veel lange modellen uitgebracht die een alleen door ruimere bochten gaan, andere fabrikanten doen dat vaker. Als je met korte treintjes ook bedoelt dat er geen lange locomotieven of rijtuigen zullen komen, zit je goed. Een BR 24 met een flink aantal donderbussen gaat prima, een BR 10 met één Silberling niet, ook al is dat maar zo'n 60 cm.

Afgezien van de vraag of een trein zo'n krappe bocht aan kan speelt ook nog een rol hoe het er uitziet. Met name bij lange rijtuigen komen kop en start ver huiten de bocht terecht en bovendien staat bij de overgang van bocht naar recht het eerste rijtuig al gewoon op de rails terwijl de kop van het rijtuig in de bocht ver naar buiten steekt. Dat is niet erg natuurgetrouw en daarom vind ik dat niet mooi. Bij korte rijtuigen valt het gelukkig wel mee.

Als je, zoals in jouw kamertje, maar weinig ruimte hebt, zijn die krappe bochten niet altijd te vermijden. Als je wel genoeg ruimte zou hebben, zou ik ze niet gebruiken maar zo te zien heb je weinig keus bij jouw baanontwerp. Dan maar geen lange locs of rijtuigen.

Het .tra bestand is slechts 25,4 kb en staat vier keer als bijlage onder jouw post.

Het ontwerp ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit, maar ik zou het niet zo gaan bouwen. Het belangrijkste is dat je bij de overgang tussen twee rails het stijgingspercentage niet meer dan zo'n 1% mag veranderen. Als je ergens een traject hebt van 5%, heb je dus zowel aan het begin als het eind 4 rails nodig om dat stijgingspercentage te bereiken. Om zelfs maar één rail op 5% te kunnen leggen, moet een traject dus minstens 9 rails lang zijn. Daar heb je in jouw plan geen rekening mee gehouden. Terug naar de tekentafel, om langere trajecten te ontwerpen voor de stijgingen en dalingen.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
zal zo moeilijk haalbaar zijn en je hebt ook geen ruimte voor perrons.Teveel wissels ook die eigenlijk elkaar overlappen.Less is more zeggen ze
Re: Nieuw baan ontwerp
Citaat van: Cornelis op donderdag 10 november 2022, 14:21:48Potverdorrie nu krijg ik geen baanplaatje geüpload het 25.4 mb?
Als je je plan vanuit Wintrack exporteert zal het een .BMP-extensie hebben. Als je het bestand opent in Paint en opslaat als .JPG dan zal je zien dat het een flink stuk kleiner is qua bestandsgrootte.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga verder tekenen, of opnieuw 8)
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Ik heb maar foto's gemaakt. Krijg de extensie tra. niet omgezet naar bv. jpg. (wie kan mij daar een tip overgeven? Zodat ik het bestand kleiner kan makenBaan klein.jpg20221113_151946.jpg 
Het 3D plaatje klopt niet helemaal maar dat zie ik wel bij het bouwen, maar jullie kunnen wel zien wat de bedoeling is.
De hellingen komen ook goed, station sporen zijn zijn dan wel iets kleiner geworden, Maar geeft niet ik rij toch met een kleine sleep en wagonnetjes
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Als je Windows gebruikt kun je met het Knip programma, schermafdrukken maken. Dit programma zit standaard bij Windows. Je kan een deel van het scherm selecteren. Deze sla je op als png.

Meine
Re: Nieuw baan ontwerp
Vanuit WinTrack ga je naar Bestand > Exporteren.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Ik denk dat ik uitgetekend ben. Zo gaat mijn baantje er uitzien, De sporen naar achteren heb ik zo'n 4 cm op laten lopen zodat de hellingen vloeiende kunnen lopen. De wegen voor het Faller car systeem neem ik nog met een korreltje zout. Dat zie ik wel als ik ga bouwen. Dit programma (Wintrack 13) heeft te weinig tools daar voor. Weet iemand hoe je een waterval in 3D getekend kan worden?
De tunnel van de weg naar het strand, krijg ook niet helemaal voor elkaar. Maar goed boeiend krijg dat wel voor elkaar met bouwen. Ik ga rijden met kleine wagonnetjes en met digitale locomotieven max. 4 stuks Stoom en diesel.Baan Kees 21.traBaan Kees 21.tra  . De wissels doe ik analoog schakelen. Dus geen computer. Ik ben meer voor Landschapsbouw vormgeving. Ik heb de raad van Belletje en Speel met treintjes in ogenschouw genomen!
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Baan 20 Kl.jpg
Re: Nieuw baan ontwerp
Als ik dit bekijk moet ik je bewonderen voor je lenigheid op 72 jarige leeftijd en ik hoop dat het zo nog lang mag blijven...
Re: Nieuw baan ontwerp
Ik help je even bij de visualisatie, maar gezien de talrijke mangaten die je tekent heb ik het idee dat je niet helemaal rond je baan kunt en dan bouw je eerder een fitnestoestel dan een modelbaan vrees ik, mangaten tekenen is makkelijk, ze gebruiken daarentegen..
Re: Nieuw baan ontwerp
En waarom leg je de brug zo hoog? Dat is toch helemaal niet nodig voor stoom en diesel? Ik denk dat je de hellingen onnodig steil maakt, om niet te zeggen onmogelijk steil, want je kunt op een wisselaftakking niet ineens 5% gaan stijgen hoor, dat is een veel te forse knik. Vanaf het engels wissel stijg je zelfs direct 5,5%, dat is echt onmogelijk...
Re: Nieuw baan ontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Is het wellicht een goed idee van een andere basisvorm uit te gaan?
Ik heb even gauw in de demoversie van Anyrail (max 50 railstukken) een basisvorm in elkaar gedraaid. Je zit dan middenin de baan. Je station kan dan bovenin het plaatje. Je kunt er nog van alles omheen verzinnen en kunt toch overal goed bij. Dat gaat je denk ik echt helpen. Mangaten zijn verre van ideaal. Dat geldt niet alleen voor het ontsporen van de treinen, maar ook voor het aanleggen van de scenery. Zie jij jezelf al met bijvoorbeeld een emmer gips van mangat naar mangat kruipen?
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hartelijk dank voor jullie berichten. 1200 Blauw/ Patdv.

Eerst de toegankelijkheid, Ik ben inderdaad geen 20 meer ha ha, En ik had eerder dit moeten melden.
Voor de meeste problemen, zijn oplossingen.
De tafel is 1.40 Mt hoog, Met een opstap waar ik zit van 25 cm. De tafel word een open latten frame. Zodat ik als eerste de bergen ga afmaken. De bergen worden hol.
Als ik mijn bureau stoel op de laagste stand zet kan ik zittend onder de baan rijden. Dus geen gekruip. Ik weet dat de max. reikwijdte 80 cm is.
Ik maak een verhoging daar waar ik moet zitten 25 cm hoger. Het is allemaal passen en meten.
Dan de hellingen: Heb met rails een proef gedaan, en volgens mij kan dat. Desalniettemin heb ik het bewuste traject langer gemaakt, en er is een mogelijkheid om hem nog langer te maken. Ik verlies dan wel 1 doorgaand spoor, maar hé je moet altijd concessies doen op een Modelbaan
De brug heb ik op 8 cm hoog gezet. Met die hellingen komt het goed, want ik ga met een lichte sliert rijden. Zo behoud ik een traject van +/- 16 meter. En dat in een kamertje van
228 x 294 cm. Er zijn bergen/een meer/een looptunnel/station/Waterval een stadje/en een mogelijkheid voor het Faller car systeem.
Maar als jullie opmerkingen hebben, die zijn altijd welkomBaan Kees 21.traBaan Kees 21.tra   

 
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Baan Kees 24.png
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hoi Kees, leuk plan. De grootste uitdaging ligt volgens mij in de wissels linksonder. Ze zijn verborgen, liggen in een helling en het spoor van het station naar de wissel op hoogte 41 is steil.

Als het mijn plan zou zijn dan zou ik beide wissels weglaten. Je houdt dan twee keerlussen over: een hoge keerlus op het oranje spoor en een lage keerlus op het donkerblauwe spoor. Dit biedt tevens een kans om de stationssporen wat strakker te tekenen. Het Engels wissel aan de linkerkant zit niet meer met de beperking van de steile helling naar links. Ook kun je een schaduwspoor in de berg maken op hethoge spoor. En ja, je verliest rijmogelijkheden, maar ook een hoop narigheid van het steile spoor
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
en wat ook niet helpt is dat je teveel sjoemelt in het banenplan. Tussen de wissel linksonder en het Engels wissel is het zo'n 10 graden
Bochten naar rechts (graden): 24 (wissel) + 06 + 15 + 30 + 30 + 24 (Engels wissel) = 129 graden
Bocht naar links (aansluitend aan Engels wissel): 30
Bij elkaar is dit 99 graden terwijl het in werkelijkheid 90 graden is. Een paar millimeter kan je nog wel smokkelen maar 9 graden is echt teveel. Ik betwijfel of je dit kunt maken met C-rails
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Hans Ik heb je raad opgevolgd. Is dit wat je bedoelde? Ik heb het blauwe spoor verlegt anders kon ik alleen rondjes rijden, het moet nog fijner gemaakt worden, maar dat komt laterBaan Kees 28.traBaan Kees 28.traBaan Kees 28.jpg   
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Zoiets had ik ook in gedachten. Allen zou ik het donkerblauwe spoor iets ruimer leggen zodat het in de berg verdwijnt
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Hans je bedoelt op deze manier? Lijkt mij ook mooier  Baan Kees 30.traBaan Kees 30.traBaan Kees 31.jpg   
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Zo had ik het inderdaad bedoeld. Nog een tekening van het stationsgebied waarbij ik ben uitgegaan van links en rechts twee sporen zodat meerdere treinen tegelijk het station kunnen in- of uitrijden. Ook heb ik de wissels aan de rechterkant ietsje anders getekend. Hierdoor lopen de twee binnenste sporen parallel (R1 en R2) en loopt het buitenste/onderste spoor zonder slingers.
Re: Nieuw baan ontwerp
Wie mij kent weet dat dit absoluut mijn ding niet is, maar ik kon het toch niet laten het wat 'open te trekken' met wat langere opstelsporen en minder slingers.
Mij lijkt dit rustiger en treinen moeten niet net 'met de hakken over de sloot' op de opstelsporen staan.
Re: Nieuw baan ontwerp
Ik heb de ballen verstand van baanplannen ontwerpen maar volgens onderstaande afbeelding gaat dat never nooit niet werken. Van pijl 1 naar pijl 2 in een boog naar 8 cm(spoor ligt over een tunnel) kan alleen met een tandradbaan. Correct me if i'm wrong.

Naamloos1.jpg
Re: Nieuw baan ontwerp
Autootjes zijn beduidend lager dan treinen, toch?
En waar het spoor omhoog loopt kan de weg toch ook dalen?
Re: Nieuw baan ontwerp
Dat stond nergens vermeld dus kon ik het niet weten. Maar goed, bij pijl 1 begint dan de oprit naar de brug via de autotunnel. Daarna is het ong. 50 cm naar de brug toe? Dan zit je ruim boven de 4% of meer toch?
Re: Nieuw baan ontwerp
Nog een 3Deetje van wat ik er van gemaakt heb:
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Baan Kees 40.tra
Citaat van: DB69 op zondag 05 februari 2023, 11:26:53Ik heb de ballen verstand van baanplannen ontwerpen maar volgens onderstaande afbeelding gaat dat never nooit niet werken. Van pijl 1 naar pijl 2 in een boog naar 8 cm(spoor ligt over een tunnel) kan alleen met een tandradbaan. Correct me if i'm wrong.

Naamloos1.jpg

Ik heb het veranderd. Het gaat nu (met wissels van 0 naar 3,5 cm omhoog) Moet volgens mij kunnen.Baan Kees 40.tra 
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Franky, hartelijk dank voor je voorbeelden, ik ga er mee aan het werk
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Er zitten wat slechte verbindingen in dit plan, onder meer doordat je verkeerde gebogen rails hebt gebruikt. Als je bijvoorbeeld de twee sporen van een wissel 24611 of 612 weer parallel wilt krijgen, moet je geen 24207 + 24912 gebruiken maar één 24224 of, voor een veel grotere parallelafstand, 2 x 24912.

Ik heb het een en ander aangepast. Zo klopt het allemaal.

Voor Kees, alle sporen.pngVoor Kees, zonder de bovenliggende sporen.png 

Bovendien heb ik maar eens naar de stijgingen gekeken. Om de brug 90 mm boven de engelse wissel te kunnen krijgen, is nu een stijgingspercentage van ongeveer 3,5% nodig. In jouw plan zou dat beduidend meer zijn, daarom heb ik het oranje spoor tussen de brug en de wissel rechtsachter wat langer gemaakt en bovendien die wissel wat hoger gelegd dan het station.

Voor Kees, alle sporen met hoogtes.pngVoor Kees, zonder de bovenliggende sporen, met hoogtes.png 
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
En nog wat 3D plaatjes. De tweede is ter illustratie van de hoogteverschillen tussen de vier sporen aan de achterkant. De twee middelsten kun je eventueel samen in één tunnel laten gaan, het achterste spoor niet want dat ligt een stuk hoger.

Voor Kees, 3D-aanzicht van voren.pngVoor Kees, 3D-aanzicht van rechts.png 
Re: Nieuw baan ontwerp
Waarom die mix van alle boogstralen bij met elkaar gecombineerde wissels? R1 boogwissels waar die helemaal niet nodig zijn en R9 wissels waar die niks toevoegen? Het is toch mogelijk enkel R2 te gebruiken, zodat er homogenere wisselstraten ontstaan waar alles een beetje bij elkaar past?
Re: Nieuw baan ontwerp
Met wat kleine aanpassingen kun je de baan grotendeels met minimaal R2 leggen, enkel de binnenste omloop bevat nog R1.
Daar zal je nooit spijt van krijgen, als je ooit materiaal hebt dat minimum R2 nodig heeft kun je alle keerlussen en de buitenste omlopen nog berijden, zelfs het eerste stationsspoor als kopspoor.
Vergeet R1 meegebogen wissels, je hebt ze echt nergens nodig.
Re: Nieuw baan ontwerp
En zo heb je nog iets meer ruimte voor een mangat.
Onderaan links was er nog een R1 bocht niet omgezet naar R2, maar dat was om te zien of er goed opgelet wordt  ;)
Op de binnenbaan kunnen verborgen links ook nog wat R1's weggehaald worden zodat op 1 bocht na de ganse baan minimaal R2 is.
Re: Nieuw baan ontwerp
Een 2de schaduwstation kan eventueel ook nog, maar de toegankelijkheid zal wel wat aandacht vragen... maar dat is in alle andere getoonde plannetjes ook wel het geval.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hartelijk dank Franky en Rob voor het meedenken en voorbeelden van jullie, echt fantastisch! Ik ga het het nu verwerken, en mijn baan aanpassen.
In mijn Wintrack 13 werkt het symbolen bestand niet maar dat geeft niet, als hij het nog maar voor de rest doet ha ha
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Ik denk dat het zo wel goed komt. Stijgingen en dalingen zijn zo redelijk onder controle. Ik ga nu eerst op vakantie o.a. naar Nederland (Ik woon in Spanje) En dan ga ik bouwen wat zeker een uitdaging gaat worgen. Franky een tweede schaduw station helaas en het is inderdaad al moeilijk genoeg om deze baan analoog te bedienen Ha ha. Ik zat te denken aan een sjabloon van de baan getekend met schakelaars voor de wissels. Want om dit allemaal digitaal te maken is mij te begrotelijk.(Blokken , Decoders, Centrale of Comp.) De treinen rijden wel digitaal. En ik ga meer voor de scenery. En als daar zo nu en dan een trein doorheen rijdt prima. Misschien is het wel een beetje overdaad met de sporen, maar het gaat mij voor het totale plaatje. Met een boelbord er nog boven, zodat je een  schilderij krijgt. Hoop dat het zo duidelijk is wat ik wil bereiken. Nogmaals bedankt vBaan Kees 60.traBaan Kees 60 3D.jpg  oor het meedenken!
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Nog even een overzicht  Baan Kees 61.jpg De hoogte van de baan tenopzichte van waar ik zit klopt niet helemaal. Maar dan had ik alle hoogtes van de sporen moeten veranderen maar dat boeit mij niet ha ha