Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wanneer ombouwen naar LED verlichting?

Gestart door Trainspotter woensdag 09 november 2022, 15:56:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wanneer ombouwen naar LED verlichting?
Beste forummers.

Ik bezitten aantal wagon-sets inclusief verlichting.
Een deel is nog uit de analoge tijd dus die moeten onderhanden genomen worden.
Maar ook set 2681 is in bezit en deze is m.i. verlicht met lampjes.
Kan deze op mijn 6021 installatie rondrijden en/of is ombouwen pas verplichte kost bij een MS2?

Jullie begrijpen, ik heb nog geen vast baan.

Vrgr,
Wilko
Re: Wanneer ombouwen naar LED verlichting?
De centrale maakt niet veel uit, het gaat vooral om hoeveel stroom je in totaal verbruikt.  De MS2 levert maximaal 2A (met de 36VA voeding), volgens mij levert de 6021 ook zoiets.

LED-verlichting vind ik (persoonlijke mening alert) mooier, je hebt bij goede buffering minder last van knipperen, en daarnaast verbruikt het minder stroom en wordt minder heet.
Re: Wanneer ombouwen naar LED verlichting?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wanneer ombouwen naar LED verlichting?
Je bent op geen enkel moment 'verplicht' om je verlichting om te bouwen naar LED of andersom. Het werkt met lampjes allemaal net zo goed.
Het grote voordeel van LED verlichting is dat het veel minder stroom verbruikt. Daardoor blijft er meer (dure digitaal) stroom 'over' voor je tractie. Bijvoorbeeld de stroomopname voor rijtuigverlichting is 30mA per lampje. Normaal zitten er twee lampjes in een rijtuig. Dat is dan 2 maal 30mA is 60mA (bij 12V) per rijtuig. Bij drie rijtuigen is dat al 180mA. Nu gebruikt een moderne digitale lok circa 350 tot 400mA bij normaal rijden. Dat betekent dat je in plaats 6 verlichte rijtuigen één lok meer kan laten rijden op je digitale baan. Nu bij LED verlichting. Een LED verbruikt bij een aannemelijke hoeveelheid licht tussen de 1 en 7mA bij 3V. In een rijtuig kun je dus 3 LED's in serie schakelen en nog steeds slecht luttele mA verbruiken. In een sneltreinrijtuig zullen 6 LED's over het algemeen voldoende zijn om een mooie lichtverdeling te verkrijgen. Dan verbruikt dat rijtuig nog steeds veel minder dan één lampje. De besparing varieert, afhankelijk van het type LED, met een factor 4 tot 6.
En voor de verlichting in je lokomotieven geldt exact hetzelfde verhaal.
Kort gezegd, wanneer je enkele treinen hebt met stammen verlichte personenwagons dan kun je door ombouw naar LED verlichting zoveel besparen dat je een extra trein kunt laten rijden zonder een booster in te moeten zetten. En dat bespaart gewoon echt geld.
Re: Wanneer ombouwen naar LED verlichting?
Bedankt voor jullie antwoorden Erik en Henk.

Vrgr,
Wilko