Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044

Gestart door Supervisors_NL woensdag 09 november 2022, 15:37:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Hallo,

Ik heb een vraag over het aansluiten van een 6080 decoder omdat dit voor mij niet helemaal duidelijk is.

Ik heb een analoge 3044 loc, waarvoor ik nog een oude 3080 decoder heb liggen.
De bedoeling is dat ik deze loc ga gebruiken op mijn digitale baan.
Om deze loc volledig te digitaliseren, inclusief volledige motorombouw, vind ik te kostbaar voor dit locje.

Vandaar dat ik dus heb gekozen voor de 6080, en deze spullen heb ik toch nog.

Nu heb ik de wiki bekeken van de 6080 decoder, en daaruit bijkt dat de lampjes gaan knipperen bij digitaal gebruik.
Ik heb ook de wiki gelezen: Alternatieve + bij oude Märklin decoders

Daar gaan mijn vragen over.
Ik heb het schema gezien bij de laatste wiki.
Normaliter wordt de oranje draad gevoed vanuit de decoder, maar als ik het juist zie, is in dit geval de Oranje + draad,
niet verbonden met de decoder, maar via 2 diodes rechtstreeks op een samengevoegde bruine en rode draad rechtstreeks van de railspanning.

Mijn elektrotechnische kennis is echter zodanig dat ik altijd begreep dat een gelijkrichter moest bestaan uit 4 diodes (brugcel).

Vandaar mijn vraag of inderdaad 2 diodes 1N4001 volstaan, of dat toch een bruggelijkrichter moet worden gemaakt met 4 diodes?

Ik wil namelijk voorkomen dat er op de een of andere manier toch sluiting optreedt.

Alvast dank voor de reacties.
Paul


Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Dat moet volgens mij wel werken met twee diodes.  Als ik me goed herinner (maar ik word vast gecorrigeerd als het niet zo is) schakelen die oude decoders de +, en moet je dus met je diodes een - maken, dus beide kathodes (het streepje) aan de kant van het lampje.  Misschien eerst even proberen....
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Hallo Paul,

2 diodes voldoen.
De reden is dat de volledige brugcel, bestaand uit 4 diodes op de decoder zit (daar kan je dus een oranje draad vandaan halen). Met 2 diodes maak je ook die plus, waarna de stroom via lampjes naar de decoder gaat, en als de verlichting ingeschakelt staat via de transitor op de decoder, door de diodes op de decoder weer naar de rails terugloopt.

Als het ware moet je het zien dat je met diodes dus de plus maakt, en andere helft voor de min dus al op de decoder zit.

Edit, wat Erik zegt klopt echter niet, decoders schakelen (in 99% van de gevallen) naar de min.
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Ik weet het, ik meen me te herinneren dat die oude dingen juist die 1% vormden.  Laat maar even weten of het gelukt is Paul, ik ben wel nieuwsgierig...
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Nope, 6080 schakelt ook gewoon naar min. Zie bv dit schema van hgh.
Denk dat je in de war bent met de k83's.
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044


@Looney Tunes
Sorry, maar ik begrijp het niet juist volgens mij.
Afgaande naar het schema van Treinsmurf, zie ik hier een aansluiting van de bruine Massa en de rode + (sleper) welke via de 2 diodes de oranje plus worden van de lampjes.
(Dus, ik zie geen verbondenheid met de oranje draad van de Decoder).
De respectievelijke - (geel en grijs) van de decoder zou ik dan verbinden met de andere pootjes van de lampjes.

Ik lees echter dat jij de oranje draad van de decoder haalt, of zie ik dat verkeerd, en waar zet je dan deze diodes neer?
Maar misschien begrijp ik het toch niet volledig.
Graag nog een berichtje.
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Okay bijna goed.

Als het werkelijk een 6080 oorspronkelijke decoder is die uit de jaren 1984-1994 stamt, dan heb je hier een aantal opmerkelijke eigenschappen te maken:

1. De decoder is gebouwd voor de standaard marklin motor: 3-polige anker, elektromagneet. En heeft dus geen motor ombouw nodig.
2. Ondanks dat HGH keurig netjes t schema heeft uitgedokterd, werden de lichtfunties naar de massa geschakeld.

De verschillende aansluitschema's zijn terug te vinden op deze internet pagina.
Ik moet nog even in mijn digitale kelder kijken, misschien heb ik nog ergens een handleiding.

En dan de antwoorden in het kort:

Met de oorspronkelijke decoder, gaan blauw en groen naar de elektromagneet (met serie spoel), zwart via de drossel naar het aardpunt op de motor. Geel naar de lamp achter, en naar massa. Grijs naar de lamp voor eveneens uiteindelijk naar de massa.
Rood komt van de sleper, en dan is de boel 'klaar'. Geen ombouw, of moeilijke ombouw.

Nadeel is dat na 45 sec stroomloos, de decoder vergeten is welke richting, functie aanstond. 

Jan-Peter
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Klik even in mijn vorige bericht op het schema.
Links komen rood (rt) en bruin (br) binnen, D1 en D3 vormen dezelfde schakeling als de 2 diodes die jij toont.
De diodes zitten in dezelfde schakeling dus al op de decoder. Als je na dat punt er een oranje draad aan hangt, heb je dus hetzelfde bereikt als dat je het met 2 losse diodes vormt.
Sterker nog, die oranje draad zit er in een andere kleur al aan de decoder, want als je de lijn in het schema volgt vanaf 'het knooppunt' boven D1 en D3, zie je dat die uitkomt bij de zwarte (sw) draad.
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
En een ingekleurd plaatje uit een copy van lang lang geleden...
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Jan-Pieter,

Het is leuk dat je dit allemaal post, maar het punt over de motor gaf Paul juist als aanleiding om de decoder te gebruiken.
En hij wil de verlichting juist potentiaal-vrij aansluiten, zodat ze niet knipperen. Wat wel gebeurd als je ze aansluit zoals jij toont.  ;)
Nu net op dat schema van hgh is te zien hoe de decoder in elkaar zit, en dus ook te zien hoe je het potentiaal-vrij kan aansluiten.
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Hallo,

Dank aan iedereen voor het meedenken en de antwoorden op mijn vraag.
Zoals vermeld wil ik de motor zelf niet ombouwen.
Ik ga dus de 6080 decoder installeren volgens het schema Schema HGH

De lampjes sluit ik dan aan via de zwarte draad (vanuit de decoder) aan de + van het lampje en respectieve de grijze en gele draad aan de - van het lampje.
Ik ga er dan vanuit dat het goed gaat werken.

De rest van de decoder sluit ik via het schema op de loc aan.

Nogmaals dank voor de hulp.
Groet,
Paul
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
@Paul,
Je hebt het goed gezien. Alleen nog dit: je spreekt van + en - aan de lampjes. Als je gloeilampjes gebruikt is er niks mis mee, gebruik je daarentegen LED lampjes, dan moeten die geschikt zijn voor 19V of je moet een serieweerstand gebruiken.
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Je moet sowieso de verlichting potentiaal vrij maken, anders werkt het niet. Ik zou voor het plaatsen van de oranje draad op de decoder gaan. Is het meest logische.
Mvg
Marcel
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
CiteerIk zou voor het plaatsen van de oranje draad op de decoder gaan.
Deze wordt dan toch verbonden aan de zwarte draad van de decoder, toch?
Of, waar moet ik deze draad dan anders verbinden aan de decoder?

Vooralsnog begreep ik dat de diodes in de decoder zitten, en dat de zwarte draad van de decoder eigenlijk dezelfde functie heeft als het schema van Treinsmurf, waarnaar in de eerdere opmerkingen wordt verwezen.
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansluiten 6080 decoder op een Marklin 3044
Hi Paul,

De zwarte draad die naar de motor gaat komt ook van hetzelfde punt als waar de oranje draad zou moeten komen.
Oranje draad is volgens kleurschema dat later is ingevoerd.