Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Afstand pijlers oprit

Gestart door flevoland2012 woensdag 09 november 2022, 10:43:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstand pijlers oprit
Lid sinds: 2012

offline
Afstand pijlers oprit
ik ga een oprit maken die van 0 naar 20 cm hoogte gaat ik heb daarvoor pijlers gekocht in Duitsland, zie voorbeeld

Maar ik zit de puzzelen met de afstand tussen de pijlers, weet iemand welke aantal cm tussen de pijlers moet? Het is de bedoeling dat er ook een bocht tussen komt te zitten.
Re: Afstand pijlers oprit
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afstand pijlers oprit
Dat ligt aan twee factoren:
a. aantal pijlers
b. lengte van de oprit, die dan weer afhankelijk is van het stijgingspercentage.
Bij aanbevolen stijging van max 3% heb je voor 20 cm hoogteverschil minimaal 7 meter spoorlengte nodig.

Cees
Re: Afstand pijlers oprit
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Afstand pijlers oprit
Verder is de afstand tussen de pijlers afhankelijk van het materiaal waarmee je het tracé bouwt, spaanplaat of beter multiplex en welke dikte. Het moet natuurlijk niet gaan doorzakken wanneer er een zware trein overheen rijdt.
Het beste maak je de oprit van stroken multiplex van 5 a 6mm dikte die je verspringend op elkaar lijmt. Dan krijg je een sterk geheel zonder knikken.
Re: Afstand pijlers oprit
Ze hebben er 40 pijlers bij gedaan om 20 cm hoogte te bereiken, volgens hun moet er z'on 5 a 6 cm tussen elke pijler, maar ik officieel 5 cm te hoog, mijn tafel is 90 cm en de hoogte die nodig is is 105 cm, wil een ICE brug maken die omhoog loopt, 2 spoors.
Re: Afstand pijlers oprit
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Afstand pijlers oprit
Even snel rekenen. Een stijging van max 3% is 3cm per strekkende meter. 20cm gedeeld door 40 pijlers is 0,5 cm stijging per pijler. Dat zijn dan 6 pijlers per meter. 100 gedeeld door 6 = 16,6cm afstand tussen de pijlers en geen 5 a 6cm. Op zich is een afstand van 15cm tussen de pijlers prima te doen. Dat kan met een vrij dunne tracé laag gemaakt worden.
Re: Afstand pijlers oprit


ik heb deze genomen, is ook 20 cm hoog, is van Prak-Tisch
Re: Afstand pijlers oprit
Als je deze set genomen hebt dan zou ik er nog een keer overnadenken of je die wel wil gebruiken. Als je de omschrijving goed gelezen hebt wordt je daar niet zo blij van:

CiteerOft ist es wünschenswert oder notwendig, an mehreren Stellen Auf- und Abfahrten zwischen den Ebenen anzubringen. Dafür bietet das aus 6 Fahrbahnteilen bestehende Rampenset - ideal für die H0-Standardradien 'R1' (36 cm) der meisten Modellbahnhersteller (bei Roco line 'R2') - gleich mehrere Gestaltungsoptionen.

Fahrbahnlänge (gemessen in der Fahrbahnmitte): ca. 275 cm
Fahrbahnbreite: ca. 8 cm
Bogenradius (gemessen in der Fahrbahnmitte): ca. 35,5 cm
Steigung: ca. 8% bzw. 5°

Dan maak je lekker een ouderwetse speelbaan met kleine stralen en steile hellingen  :thumbup:   :thumbup:
Re: Afstand pijlers oprit
 @citaat

ik weinig verstand van opritten, ik keek bij deze set vooral naar te behalen hoogte en die was 21 cm, maar als je deze set verlengt met bv een meter, word het dan minder stijl? maar als deze set niet goed is waarom verkopen ze hem dan? Niet iedereen heeft 20 meter lengte qwa ruimte.

Mijn idee was om vanaf het station de ICE brug al iets te laten oplopen en dan gelijdelijk richting de 16 cm hoogte. De tafel is al 93 cm hoog en minimale hoogte die gehaald moet worden is 106 cm, maar het liefst 111 cm. De afstand van spoor gedeelte bij station waar de verhoging gaat beginnen naar hoogste punt is 6 meter.
Re: Afstand pijlers oprit
Citaat van: flevoland2012 op donderdag 10 november 2022, 10:16:13ik weinig verstand van opritten, ik keek bij deze set vooral naar te behalen hoogte en die was 21 cm, maar als je deze set verlengt met bv een meter, word het dan minder stijl?

Ja. Alleen los je het "probleem" van de kleine straal niet op. Daar ga je geen ICE door laten rijden.

Citaat van: flevoland2012 op donderdag 10 november 2022, 10:16:13maar als deze set niet goed is waarom verkopen ze hem dan?

De 3% maximale helling is een advies. De meeste moderne treintjes houden niet zo van steile hellingen. Voor een speelgoedbaan is het mogelijk wel goed en als je treintje 8% helling aan kan is het ook goed. 

Citaat van: flevoland2012 op donderdag 10 november 2022, 10:16:13Niet iedereen heeft 20 meter lengte qwa ruimte.

Daarom is het ook je plannen aanpassen op de beschikbare ruimte. Of je beschikbare ruimte op de plannen aanpassen. Alleen is dat laatste vaak meer een uitdaging dan andersom.  :)
Re: Afstand pijlers oprit
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afstand pijlers oprit
Kleine aanvulling
Je ziet op de website van Prak-Tisch dat elke 36 cm een pijler wordt geplaatst, ofwel drie pijlers per meter om 3 cm hoogte woennen.
Dan kun je toch vrij eenvoudig zelf de hoogte van de benodigde pijlers berekenen !
Een vuren houten lat om die pijlers te zagen is beduidend goedkoper dan € 40 + verzendkosten.
En let wel wat Ronald zegt: een ICE kan niet over een boog R1 !

Cees
Re: Afstand pijlers oprit
ik ga me netjes aan de 3% / 3cm per meter houden dus vanaf de punt van het station naar de bocht bij de achterkant van de trap is 6,25 meter, ik laat de ICE brug totaal 6 cm stijgen, dat is dan 2 meter daarna een lange rechte stuk en in de hoek vooraf dat door een bocht richting achterkant van de trap gaat plaats ik een Helex waarbij nog eens 10 cm stijgt en daarna achter de trap langs gaat naar de andere kant van de zolder, daar komt dan weer een helex om de trein weer te laten dalen.

Theorestisch had het zonder helex gekunt, de minimale hoogte is 13 cm hoog, had het kunnen halen zonder helex, maar dan is de ICE brug alleen maar bezig met stijgen en dat vind ik niet mooi.
Re: Afstand pijlers oprit
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Afstand pijlers oprit
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Kunnen we je vorderingen ook ergens zien?