Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact

Gestart door Stelle2211 maandag 10 oktober 2022, 11:15:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Goedemorgen,

Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuis hoort maar ik loop tegen de volgende problemen aan:

Twee van onze locs hebben slippende wielen als deze bij lage(re) snelheid  een stijgende baan op gaan.
Het gaat om de Marklin BR24 en de ESU V60, los geen probleem, maar zodra er wagons achter zitten (vanaf 3 stuks) blijven de slippen op het rechte stuk na de bocht.
Het lange deel is wel iets te stijl, maar omdat deze dalend is, moet dat volgens mij geen probleem zijn.
De dalende en stijgende delen heb ik los van elkaar gemaakt zodat de hoogte exact zijn zoals aangegeven.
De stijging is 2,6% (volgens AnyRail), dat zou normaal gesproken goed moeten gaan.

Daarnaast maakt de C-rail niet overal goed contact waardoor loks af en toe stil vallen.
Ik heb net voor de stukken linksboven contacten gemaakt, halverwege bij zowel stijgend als dalend en op 24064 onderaan heb ik een aansluiting gemaakt.
Alle rails zijn gegumd, daarna schoongemaakt met ATF en droog gemaakt.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg Sjoert



Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Vernieuw je antislipbandjes. 90% kans dat dat de oorzaak is van het slippen.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Dat kan ik zelf doen?
Beide locs hebben aandrijfstangen.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Bovenstaande tip van Henk is een goede. En verder toch checken of de stijging wel goed is uitgevoerd. Anyrail is wel correct, maar misschien is de werkelijkheid wat anders. Even nameten.

En check of de wagens lekker rollen. Zitten alle assen recht? Zijn de wielen schoon? En heel, heel spaarzaam olie aanbrengen op de plek waar de asjes in het frame zitten.

Groet,

Peter
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Goedemiddag Tinus,

Gisteren alles per onderdeel nagemeten, soms zit er een millimeter naast, maar over het algemeen klopt het.
Ik heb bewust dezelfde wagons gebruikt om te testen.
Zal idd met de antislipbandjes te maken hebben.

Mvg Sjoert
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Hoi Sjoert,

Als het de nieuwe versie van de BR 24 betreft; dat ding is sowieso te licht en geeft dus weinig druk op de wielen en heeft daarom ook weinig trekkracht. Slipt dus ook snel.
Ik heb in mijn nieuwe BR 24 wat (vis)lood in de cabine gelegd en daarna was het probleem opgelost.
De (kleine) moeite van het proberen waard en makkelijk uit te proberen. ( kan met wat losse moertjes, die je met een pincet via het raam in de cabine legt )

Slipbandjes wisselen kan natuurlijk altijd nog  ;)

Grtz Tony
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Hoi Tony,

Is inderdaad een redelijk nieuwe BR24, ik zal eens proberen om er wat gewicht aan toe te voegen.
Wellicht geldt dat ook voor de V60 van ESU, maar daar wordt gewicht toevoegen wat lastiger.

Mvg Sjoert

Heeft iemand nog ideeën over beter contact van de rails?
Slecht contact heb ik ook met een verlichte wagon waarvan ik de wielen heb schoongemaakt en de sleper ook.


Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Citaat van: Stelle2211 op maandag 10 oktober 2022, 12:18:23
Heeft iemand nog ideeën over beter contact van de rails?
Slecht contact heb ik ook met een verlichte wagon waarvan ik de wielen heb schoongemaakt en de sleper ook.

Hoe is de elektrische aansluiting van dit stuk spoor?
je zou een paar extra aansluitingen kunnen maken?

Groeten Martin
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Goede slipbandjes en een goed gewicht van de Loc zullen de trekkracht zeker bevorderen en het advies van Martin om wat extra aansluitingen te maken zal het slechte contact en daarmee je verlichtingsprobleem wel oplossen denk ik.

groet,
Wim
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Citaat van: Stelle2211 op maandag 10 oktober 2022, 11:32:09
Dat kan ik zelf doen?
Beide locs hebben aandrijfstangen.

Die aandrijfstangen zijn met boutjes op de wielen geschroefd. Die kun je er dus zo vanaf schroeven ook. Märklin heeft daar een speciaal setje gereedschap voor. Maar je kan hetzelfde gereedschap ook bij de Action of op Ali kopen en dat is goedkoper. Met een (goede) puntbektang kan het ook lukken, met het risico de zeskantmoeren te beschadigen. Dus dan is voorzichtigheid geboden.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Bedankt voor jullie inbreng, ik had al wat meer aansluitingen gemaakt, de geel gearceerde plaatsen heb ik een aansluiting gemaakt.
De aansluiting boven zit op de baan nog 2x 24188 verder naar links.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Ik ken die ESU loc niet in detail, maar die lijkt zowel in 2R als 3R leverbaar te zijn.
Goede kans dus, dat er geïsoleerde assen in zitten en de stroomafname maar aan één kant gebeurt.
In het verleden had ik vergelijkbare issues met Roco AC locs die maar aan één kant stroom afname hadden, door L en R door te verbinden was het probleem opgelost.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
ESU staat standaard op wisselstroom.
https://www.esu.eu/en/products/engineering-edition/diesel-locomotives-in-h0/class-v60-in-h0/

Je kan de sleper kan je er vanaf (gemakkelijk) halen en een schuifje/palletje omzetten en dan is deze klaar voor gelijkstroom.
Weet niet zeker of daar het probleem in zit.
Op de rechte stukken gaat deze als de brandweer, maar stijgend is lastig
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Dat schuifje of palletje heft de isolatie van de wielen niet op, denk ik zo. Het maakt de sleper tot plus en laat de rest in tact. Zeer waarschijnlijk heb je alleen links of rechts massacontact. Als de loc dan in een boog wat scheef trekt, kan dat gevolgen hebben. Goed kijken en als hij stroomloos stilstaat, even met een draadje een verbinding maken tussen een spoorstaaf en een wiel. Gewoon er tegenaan houden. Gaat de loc weer rijden, dan weet je waar de massa ontbreekt. Misschien is er een permanente oplossing mogelijk door een extra massa aansluiting te solderen in de loc.

Groet,

Peter
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Zal vanavond of anders morgen even kijken. Wordt vervolgd!
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
En even kijken of je in de overgang naar de stijging geen "knik" hebt zitten, zodat de wielen met de slipbandjes als het ware van de railstaven komen.

Groet, Anne W
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Stelle, ik heb ook de BR24 (36244), die verkocht wordt als een instapmodel. Aardig model zo inclusief de rookgenerator, maar het geluidsmodule is wat blikkerig. En inderdaad het is een (te) lichte loc. Bij mij kwam een van de bandjes er overigens al eens pardoes af. Waar ik ook vaak problemen mee heb is de koppeling met de tender. Die zit vaak niet goed als je de loc van de baan hebt gehad, en dan slipt ie bij van alles en nog wat. Dan blijken de aandrijfwielen wat van de baan te komen. Het is meestal te verhelpen door loc en tender iets uit elkaar te trekken en de boel weer terug te laten veren. Het is duidelijk een goedkope oplossing die M daar heeft toegepast. Als je de loc omdraait is wel te zien dat de koppeling in een palletje moet vallen, wat dus niet altijd gebeurt...

Karel
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Wat Anne ook al aangeeft: als de stijging te abrupt gebeurd, kan de wieldruk ongunstig zijn.
Het kan ook helpen ipv 1 18cm, 2 van 9 cm te nemen. Dan wordt de knik verdeeld.

Mvg
Marcel
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Dit was inderdaad onze eerste loc met "geluid" en stoom.
Heb ook net afgelopen weekend de aansluiting tussen de loc en de tender weer vast gezet.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Citaat van: loc1200 op dinsdag 11 oktober 2022, 15:56:37
Wat Anne ook al aangeeft: als de stijging te abrupt gebeurd, kan de wieldruk ongunstig zijn.
Het kan ook helpen ipv 1 18cm, 2 van 9 cm te nemen. Dan wordt de knik verdeeld.

Mvg
Marcel

Dus wat meer kortere stukken ipv lange stukken rails?
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
ik ga gewoon met de eerste rail maar 0.75 % stijgen op 18 cm.Dan iets meer en krijg je een veel geleidelijker overgang met max 2.5 % en ook geen knikken .Desnoods een stukje flexrail gebruiken op het rechte gedeelte.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Al heel veel goede tips genoemd hier! Ik kan er nog aan toevoegen:
Je kunt de antislipbanden ook reiningen met bijv. spiritus. Hoef je ze niet van de loc af te halen.
ATF moet je niet gebruiken als schoonmaakmiddel want dat is het niet. Het brengt een filmlaag aan op het spoor waardoor het contact vaak verbeterd. Helaas wordt de boel ook een beetje vet en glad waardoor je locs sneller slippen.
De motor van de loc reiningen. Bij langzaam rijden staat een vervuilde loc snel stil of rijdt niet meer spontaan weg door te weinig contact. Dus reinigen. Dan moet je de loc helemaal uit elkaar halen en het blok met de tandwielen in een badje van bijv. wasbenzine laten weken en schoonmaken.

Zware metalen locs preseteren in het algemeen beter op de hellingen. De stijging bij mijn baan is tussen de 3,3 en 4% en dat gaat goed met een sleep van anderhalve meter. Maar wel afhankelijk van type loc en wagons. Langere slepen lukken ook wel met een zware loc en lichte wagons, of met dubbel tractie.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
 @citaat

Dank voor de ATF waarschuwing, gisteren een deel van rails schoongemaakt en de doek was nogal zwart :-(
Vanavond ga ik verder met poetsen....


Nog een andere vraag, wij hebben een Roco BR85 (https://www.roco.cc/rde/produkte/lokomotiven/dampflokomotiven/78263-dampflokomotive-85-001-db.html) die moeite heeft met 24130, maar weet iemand of dit problemen geeft bij een 24671?
Als ik die plaats ipv van een 24611 dan creëer ik een 40 cm langere oprit.
Om te testen moet ik de baan deels afbreken, vandaar mijn vraag.


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
ATF kan je het beste gebruiken op de sleper en puko's...
liever niet op rails.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Als een loc moeite heeft met bochten 24130 verwacht ik niet dat 'ie het beter doet op boogwissels 24671/672 want die hebben dezelfde krappe bocht. En wissels zijn sowieso al iets gevoeliger voor ontsporingen.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
met nog een bochtrail erbij kan je dat rangeerspoor nog wat langer maken.Mss ook eens het volledige plan hier zetten
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 12 oktober 2022, 18:13:37
Als een loc moeite heeft met bochten 24130 verwacht ik niet dat 'ie het beter doet op boogwissels 24671/672 want die hebben dezelfde krappe bocht. En wissels zijn sowieso al iets gevoeliger voor ontsporingen.

De rijrichting is met de klok mee, maakt dat nog iets uit mbt het ontsporen?
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Citaat van: bellejt op woensdag 12 oktober 2022, 18:40:36
met nog een bochtrail erbij kan je dat rangeerspoor nog wat langer maken.Mss ook eens het volledige plan hier zetten

Geen probleem, hierbij hoe het nu (gedeeltelijk) is:
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
En dit met de bochtwissel.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
mooi maar geld teveel volgens mij :) . Onderaan zijn die 2 kruiswissels toch overbodig ? Tenzij je gelijktijdig wil rangeren.Het plan met de gewoon wissels is veel beter en betrouwbaarder.Industriespoortje nog 2 bochten aanhangen en je kan daar grotere loks kwijt
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
 @citaat

Geld te veel nooit  ;)
Bedoel je dit industriespoortje?

Ik heb vrij veel geerfd, daar zaten veel (kruis)wissels bij, vandaar dat ik daar wat minder zuinig mee om ben gesprongen.
Maar nu met 1 24624 minder


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
als je het al hebt gewoon gebruiken dan.Ik ga er altijd van uit dan minder beter is.In werkelijkheid wordt dat ook gedaan.Het industriespoortje niet maar meestal los ik dat op met een enkel kruiswissel als je toch alleen rijd.Tenzij je computergestuurd wil rangeren en 2 dingen tegelijk laat rijden.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Het begin is er, komend weekend de baan naar boven met minder de 3% stijging aanleggen....
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Zie net je draadje. Gouden raad : leg geen wissels op hellingen, je krijgt gegarandeerd ontsporingen (vooral lange personenrijtuigen kunnen hier niet zo tegen) en dus frustraties.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Citaat van: guyremgabdel op maandag 17 oktober 2022, 14:20:29
Zie net je draadje. Gouden raad : leg geen wissels op hellingen, je krijgt gegarandeerd ontsporingen (vooral lange personenrijtuigen kunnen hier niet zo tegen) en dus frustraties.

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan, de helling begint bij de 24188 die aan beide wissels zitten.
De wissels zelf doen niet mee met het hellen.
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
goed.Begin met weinig stijging in eerste rail en dan mag het wat sneller omhoog.Kwestie van geleidelijke overgang
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Mijn ervaring is dat wissels best in een helling mogen zijn opgenomen,  zolang de wissels maar vlak in het hellende tracé liggen. Het wordt ingewikkelder als de sporen die op een wissel aangesloten zijn, een andere hellingshoek kennen dan het wissel. Dan kan het gaan wringen en ontsporen.

Groet,

Peter
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
bij mijn baan liggen de wissels allemaal in hellingen, geen enkel probleem met ontsporingen;


mvg,
Michel
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
afgelopen zaterdag ben ik aan het stoeien geweest met de baan omhoog en het lijkt te lukken om (ruim) onder 3° te blijven
!
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: slippende wielen bij lage snelheid berg op en slecht contact
Citaat van: Stelle2211 op woensdag 12 oktober 2022, 15:43:10Nog een andere vraag, wij hebben een Roco BR85 (https://www.roco.cc/rde/produkte/lokomotiven/dampflokomotiven/78263-dampflokomotive-85-001-db.html) die moeite heeft met 24130 (...)
Misschien lazen anderen daar overheen, maar de Roco 78263 (BR85) heeft 358 mm als minimale radius (24130 = 360 mm).
Dat moet dus altijd goed gaan. Laat staan een ruimere radius.

Kortom: betekent dus dat hellingspercetage te hoog is of antislipbandjes versleten zijn of vuil.