Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontwerp data voor een 'Wendel'

Gestart door Digibeet dinsdag 01 november 2022, 15:34:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp data voor een 'Wendel'
Wie kan mij helpen.
Ben bezig met het ontwerpen van een 'Wendel' (ringbaan van het ene niveau naar het volgende)
Hierbij maak ik gebruik van de rails 2221 en 2231. Bepaald door de layout. Grotere cirkels gaan niet.
Ik heb ruimte voor slechts 1.5 draai. Beschikbare hoogte is 200mm.
Mijn belangrijkste probleem is: wat is de maximale helling welke toegepast mag worden zonder slippende
wielen te krijgen, en welke is de minimum afstand tussen bovenkant rail en onderkant plank van het spoor erboven.
Met Wintrack stuit ik steeds weer op een compromis tussen helling en afstand.
Vandaar mijn vraag wat is toelaatbaar?
Kan iemand mij uit de brand helpen?
Hans
Re: Ontwerp data voor een 'Wendel'
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontwerp data voor een 'Wendel'
De maximale helling wordt bepaald door je lokomotieven en de lengte van de erachter hangende treinen. Grote zware loks kunnen meer gewicht omhoog sleuren dan kleine loks. Ergo meer gewicht erachter betekent ook kleinere helling percentages. Een veilig gemiddelde is 3%. De eene lok kan veel steiler dan de ander maar je moet een goed gemiddelde aanhouden. De gulden middenweg.

De hoogte tussen railstaaf en bovenliggende etage wordt bepaald door de hoogste lok of wagen uit je verzameling. Bij mij is dat een tankwagen met een hekje erbovenop. Dat vermaledijde hekje is net een mm hoger dan alle het andere. Mocht je met eloks willen rijden dan moet je rekening houden met de pantografen. Die vragen aanzienlijk meer ruimte. Zelf rij ik uitsluitend met stoom en dieseltractie. Heb net een 'Wendel' gebouwd, hierbij is het hoogteverschil per winding 8,5cm Daar gaat dan 1,5cm vanaf voor plaat en rail. Dan hou je 7cm over voor de trein en dat past ruim. Je wilt boven je trein ook een beetje ruimte hebben voor calamiteiten. Ie eraf pakken en eventueel terug zetten in de wendel.

Met de rails 2221 en 2231 betekent dat per winding twee halve cirkels met twee rechte (36cm) 2200 rails daartussen. Dan kom je voor de buitenbaan op circa 2,8% en voor de binnenbaan op 3,1%. Probeer de buitenbaan te gebruiken als stijgspoor en de binnenbaan als daalspoor.
Re: Ontwerp data voor een 'Wendel'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ontwerp data voor een 'Wendel'
Hi Hans,

Kijk ff hier
Bij De baan / Spiraal >> Reiner Lussi

groet
Harald
Re: Ontwerp data voor een 'Wendel'
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 01 november 2022, 16:43:46
De hoogte tussen railstaaf en bovenliggende etage wordt bepaald door de hoogste lok of wagen uit je verzameling.

Nee, de NEM-norm is meer bepalend dan je hoogste lok. Want je weet nooit of je een lok koopt die hoger is. De NEM-norm heeft een profiel van vrije ruimte, NEM 102 en 103. Deze kan je gebruiken NEM Normen
Re: Ontwerp data voor een 'Wendel'
Stel jezelf ook de vraag of de spoorspiraal wel dubbelsporig moet zijn. Zonder rechte stukjes ertussen is 2221 gewoon erg krap. Is het erg als je treintjes op elkaar moeten wachten voor de klim of voor de afdaling?
Als je rechts rijdt, zullen je treinen misschien ook van spoor moeten wisselen als je binnen alleen wilt dalen en buiten stijgen.  Dan is er ook een kruising van treinen en kan er ook niet steeds zonder oponthoud gereden worden.

Groet,

Peter
Re: Ontwerp data voor een 'Wendel'
Allen bedankt. Met de vele suggesties kan ik weer goed uit de voeten.
Hans