De maximale helling wordt bepaald door je lokomotieven en de lengte van de erachter hangende treinen. Grote zware loks kunnen meer gewicht omhoog sleuren dan kleine loks. Ergo meer gewicht erachter betekent ook kleinere helling percentages. Een veilig gemiddelde is 3%. De eene lok kan veel steiler dan de ander maar je moet een goed gemiddelde aanhouden. De gulden middenweg.
De hoogte tussen railstaaf en bovenliggende etage wordt bepaald door de hoogste lok of wagen uit je verzameling. Bij mij is dat een tankwagen met een hekje erbovenop. Dat vermaledijde hekje is net een mm hoger dan alle het andere. Mocht je met eloks willen rijden dan moet je rekening houden met de pantografen. Die vragen aanzienlijk meer ruimte. Zelf rij ik uitsluitend met stoom en dieseltractie. Heb net een 'Wendel' gebouwd, hierbij is het hoogteverschil per winding 8,5cm Daar gaat dan 1,5cm vanaf voor plaat en rail. Dan hou je 7cm over voor de trein en dat past ruim. Je wilt boven je trein ook een beetje ruimte hebben voor calamiteiten. Ie eraf pakken en eventueel terug zetten in de wendel.
Met de rails 2221 en 2231 betekent dat per winding twee halve cirkels met twee rechte (36cm) 2200 rails daartussen. Dan kom je voor de buitenbaan op circa 2,8% en voor de binnenbaan op 3,1%. Probeer de buitenbaan te gebruiken als stijgspoor en de binnenbaan als daalspoor.