Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wel of geen terugmelders.

Gestart door Lobomotion69 maandag 31 oktober 2022, 16:17:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Wel of geen terugmelders.
Even een vraag puur om de gedachten te bepalen. Terugmelders dienen om een besturingsprogramma te laten weten waar zich een trein bevindt. Dat is noodzakelijk bij het automatische treinbedrijf. Tot zover logisch nietwaar. Daarop logisch door redenerend kom ik tot de conclusie dat in gedeelten waar zich geen automatisch treinbedrijf afspeelt ook geen terugmelders noodzakelijk zijn.

Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan een rangeerterrein waar alleen handmatig gereden wordt. Want dat is toch juist de lol van het rangeren, handmatig.

Graag zou ik van een ieder willen horen wat je overwegingen, drijfveren enz. in deze zijn.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
Ik heb overal terugmelding want ik vind rijden met de hand dodelijk saai en juist het automatiseren van rangeerbewegingen is leuk. Aan/afkoppelen, wegzetten, sleep splitsen, lok omloop, lok wissel etc. alles op de automaat.
Re: Wel of geen terugmelders.
Ik heb een klein stukje rangeerterrein met opstelsporen. Daar heb ik geen melders want daar ik rijd handmatig.
Ik heb er wel een wisselaandrijving ingebouwd zodat ik de wissels op afstand kan bedienen. Net als de locomotieven.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wel of geen terugmelders.
Ben het helemaal met je eens, een "overgave blok" tussen het handmatige rangeerterrein en het automatische hoofdspoor is voldoende, wat is er mooier dan dat jij aan het rangeren bent en dat op de rest van de baan de treinen veilig hun dienstregeling rijden.

Maar ja, er zijn natuurlijk ook mensen die het leuk vinden om het rangeerbedrijf te automatiseren, want dat kan een hobby op zich zijn.

Groet, Anne W
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
Hier in Michelstadt het zelfde verhaal als Albert overal wisselaandrijvingen ingebouwd die ik met de Ecos bedien.

Groet Michel
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Wel of geen terugmelders.
Ja, wisselaandrijvingen natuurlijk wel. Ga niet om de haverklap uit mijn zetel klimmen om een wisseltje om te zetten. Dat moet gewoon vanuit de controlezetel gedaan kunnen worden. De vraag ging ook alleen over bezet-/terugmeldingen.

Interressant om te horen dat er daarover verschillende meningen zijn. Zelf ben ik niet zo erg geïnteresseert in het automatiseren van rangeerbewegingen. Dat is leuk als je honderd maal hetzelfde wilt doen. Maar voor mij is rangeren iets wat iedere keer weer anders gedaan moet worden. Dan ben je meer aan het programmeren dan rangeren, en programmeren ben ik alweer 30 jaar geleden mee gestopt.
Re: Wel of geen terugmelders.
Ik zou er wel voor kiezen de terugmelders wel aan te brengen en via de software de toegang naar het rangeerterrein te blokkeren. Zoals eigenlijk Anne zegt, overloopgebied. Als je het bij de aanleg niet doet is het lastig bij een swing of mind  de boel weer los te maken etc..
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
 @citaat @citaat Van programmeren is geen sprake, dat heeft de programmeur / ontwikkelaar van het treinbesturingsprogramma al voor je gedaan.

Verder kun je natuurlijk ook bij automatisch rangeren heel veel variatie aanbrengen, juist door aangemaakte vaste of variabele routes en bewegingen te activeren c.q. uit te zetten.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
Voor de zekerheid heb ik het plan om overal wel melders in te bouwen:
- lastig om dit later te doen.
- programma via de computer kan toegang blokkeren
Echter ben ik met je eens dat rangeren vrijwel nooit geautomatiseerd zal worden.
Re: Wel of geen terugmelders.
Citaat van: Spoors op maandag 31 oktober 2022, 19:05:32Van programmeren is geen sprake, dat heeft de programmeur / ontwikkelaar van het treinbesturingsprogramma al voor je gedaan.
De ontwikkelaar mag dan de software geprogrammeerd hebben, je zult nog steeds zélf die software moeten programmeren voor het proces wat je voor ogen hebt.
Anders heb ik toch 20 jaar een ander vak gedaan dan ik dacht  :D
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wel of geen terugmelders.
Beste Rob,

Het is natuurlijk spijkers op laag water, maar Ben heeft gelijk, het is geen programmeren maar invullen, ik heb ook een jaar of 25 van alles in moeten vullen op een AS400, maar ik ben echt geen programmeur, daar had ik mijn vriend "Raptor" voor.

Groet, Anne W
Re: Wel of geen terugmelders.
Citaat van: R.C.Grootveld op maandag 31 oktober 2022, 21:59:59
De ontwikkelaar mag dan de software geprogrammeerd hebben, je zult nog steeds zélf die software moeten programmeren voor het proces wat je voor ogen hebt.
Anders heb ik toch 20 jaar een ander vak gedaan dan ik dacht  :D
Je bedoelt configureren.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
Ik heb het volgende: Ik heb een melder in een aankomstspoor. Stel ik koppel wagons af, dan blijft het blok bezet terwijl de lok weg rijdt.

Dit triggert een aantal acties die er voor zorgen dat de lok omloopt en de rangeerlok de afgekoppelde wagons op pikt en naar een vrij spoor van het rangeerterrein rijdt.

In mijn rangeerterrein zitten dus ook melders, maar die dienen er alleen voor om aan te geven of een blok is bezet door afgekoppelde goederenwagons, zodat de rangeerlok weet naar welk vrij spoor hij moet rijden.
Eenmaal daar aangekomen stopt de rangeerlok waarna ik handmatig kan rangeren.

De lok vertrekt automatisch na een bezetmelding van het vertrekspoor. Met andere woorden, wanneer ik de rangeerlok met de hand het vertrekspoor op rij, dan vertrekt hij automatisch.

Vervolgens zorgen andere vaste routes voor de verdere afhandeling richting de hoofdbaan.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Wel of geen terugmelders.
Wat Bas zegt is het juiste. Je configureert een programma opdat het doet wat jij wilt. Als system programmer werkte ik met een besturingssysteem waaronder meerdere toepassingsprogramma's draaiden. En of dat nu MVS, VM370, Windows, Ubunti of Android is dat maakt in principe niets uit. Dan programmeer je onder het besturingssysteem.

Mijn insteek in deze is dat je zonder melders toch een iets betrouwbaarder railsysteem hebt. Want met al die melders willen er nog weleens massaproblemen optreden waardoor de treintjes gaan haperen. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd. En dan bedoel ik niet een CS meldsysteem maar echt GND melders.

RSCosworth dat klinkt interessant wat je daar verteld. Welk besturingsprogramma gebruik jij?
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
Bij mij komen overal bezetmelders zelfs op het Bahnbetriebswerk.
Of ik ze nu wel of niet "gebruik".

groet
Harald
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
 @citaat

Bij mij ook om alle situaties aan te kunnen.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
@Lobomotion69, ik gebruik hiervoor koploper.
Voor de gehele afhandeling heb ik slechts 1 logische actie nodig in combinatie met vaste treinroutes.

Het massaprobleem kun je verminderen door s88 decoders toe te passen met de diodetruck. Hierdoor blijft er toch nog spanning staan op de railstaaf die gebruikt wordt voor massadetectie.

Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 01 november 2022, 11:00:14

Mijn insteek in deze is dat je zonder melders toch een iets betrouwbaarder railsysteem hebt. Want met al die melders willen er nog weleens massaproblemen optreden waardoor de treintjes gaan haperen. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.


Voor betrouwbare "massa" heb je aan één spoorstaaf genoeg lijkt mij, ik als 2railer heb er ook maar één.  ;) De zwakke plek bij 3rail is de sleper, zeker bij langzaam rijden.......

Verder Henk: je hebt denk ik nog geen notie wat er allemaal kan met logische en speciale acties en vaste en variabele routes om het rangeerspel te ondersteunen. Da's geen verwijt maar een constatering.

Voorts is het natuurlijk aan jou om met de hand te rijden als je dat leuk vindt. Wat daarbij kan helpen is het aanmaken van handmatige wisselstraten in Koploper, je kunt dan dwars door het automatisch bedrijf ook met de hand rijden. Dit zegt de helpfile van Koploper daar over:


Wat zijn handmatige wisselstraten?
Handmatige wisselstraten zijn bedoeld om veilig tussen het automatische treinbedrijf door te kunnen rijden. Je kunt meerdere wissels en blokken opnemen in een handmatige wisselstraat. Bij onderhouden baanontwerp: vastleggen handmatige wisselstraten wordt beschreven hoe je dit doet. De punten  van een handmatige wisselstraat moeten ook aan een blok worden gekoppeld als op deze plaats van de baan een blok aanwezig is. Dit doe je in onderhouden baanontwerp: lijnen toekennen aan blokken. Als de punten van een handmatige wisselstraat zijn gekoppeld aan blokken, kan Koploper de locomotief volgen tijdens het rijden met handmatige wisselstraten. Het volgen wordt hier niet letterlijk bedoeld, omdat er geen bezetmeldpunten zijn.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Wel of geen terugmelders.
Ben, daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben het allemaal nog aan het ontdekken en voordat mijn baantje zover is dat ik er enigzins een route op kan rijden moet ik dat allemaal nog virtueel doen. Het deel "variabele routes" begin ik nu aardig onder de knie te krijgen. De volgende stap zal dan zijn "vaste routes". En zo langzaam verder.

Wat ik begreep bij vaste routes is dat deze pas aktief worden nadat de eerste drie blokken zijn doorlopen. Hoe doe je dat dan in korte stukjes als een rangeerterrein? Dat zijn slechts twee of drie blokken normaal gesproken.
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
Een vaste route wordt actief als een trein is aangekomen in een door jou zelf te bepalen blok, het z.g. richtingsblok. Voorts ben je vrij in het aantal opvolgende blokken: 1,2, of meer.....
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wel of geen terugmelders.
Ik dacht dat de vraag is: rangeerterrein automatiseren of niet, nu gaat de discussie al over de uitvoering in Koploper......

Groet, Anne W
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Wel of geen terugmelders.
 @citaat Ik ben niet de topic starter en gaf slechts antwoord op een vraag en daar heb ik al weer spijt van. Bovendien maak je zelf een uitstapje naar 25 jaar AS400 data inkloppen en je vriend Raptor, beide vooral niet relevant.
Re: Wel of geen terugmelders.
Hallo,

Ik gebruik overal terugmelders ook op het terrein van de suikerfabriek waar ik met de hand rangeer.
Dit is puur om rijwegen aan te kunnen leggen en deze weer vrijgeven als de trein aan het einde is gekomen.
En omdat de computer dan ook weet dat de met de hand bediende locomotief niet is blijven staan in het laatste blok richting het hand bestuurde gedeelte.
Tevens heb ik dan de mogelijkheid om ook met de computer die rijweg bij de fabriek automatisch te laten rijden.

Groeten Martin
Re: Wel of geen terugmelders.
 @citaat kijk, dat is een zinvolle toevoeging.
Je kunt terugmelding achterwege laten, maar als je het wel aanlegt, kun je altijd nog kiezen op een bepaald stuk automatisch te rijden, halfautomatisch of geheel handmatig. Als de computer registreert waar een locomotief zich bevindt, kun je die altijd weer gemakkelijk inzetten in het automatisch bedrijf vanaf de plek waar hij is komen te staan.
Ik werk ook zo met RocRail.

Groet,

Peter
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wel of geen terugmelders.
 @citaat @citaat @citaat

Mea Culpa
Re: Wel of geen terugmelders.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wel of geen terugmelders.
ik heb ze ook overal.Kost iets meer maar zo kan ik op het gedeelte gewoon automatisch treinen laten rangeren of rijden met koploper.