Een stoomtrein rijdt niet zonder water of kolen. Geen water geen stoom, geen vuur geen stoom.
Dus zouden, overal waar nog stoomtreinen kunnen rijden, depots te vinden moeten zijn om water in te nemen, kolen te laden, slakken (restant van verbrande kolen) te storten, zand in te nemen, een inspectieput hebben om te kijken of alles nog goed gaat, en een draaischijf om zo nodig de loc-rijrichting om te keren.
Brig, b.v. heeft een draaischijf (met bovenleiding) en een watertoren (alleen de onderkant is bewaard als opslagschuurtje), geen zichtbare waterkraan, wel een inspectieput (in de ring-lokloods), maar waar zand en kolen staan, geen idee. Brig heeft E-locs en diesel-locs, maar een diesel tankstation heb ik er nooit gezien.
Watertoren Graz (eigen foto 2022):
Graz heeft een
watertoren (maar dat is nu een monument), en daar zit de waterkraan niet aan vast.
Graz had een draaischijf (maar nu een rolbrug, en daarmee kun je een loc niet omdraaien), geen zichtbaar kolen- en zanddepot, en misschien wel een inspectieput (maar die heb ik niet gezien).
Graz heeft E-locs en diesel-locs (maar een diesel tankstation heb ik niet ontdekt).
Rolbrug (Schiebebühne) in Graz HBf (eigen foto 2022)
Die rolbrug is op een filmpje uit 2012 op youtube te vinden:
Amstetten heeft wel een
draaischijf en een watertoren, en een ringvormige lokloods.
Die
watertoren is als kartonnen zelfbouw-model online te vinden (onder het motto: bouw je eigen watertoren).
Het architectonisch ontwerp
staat nog steeds online.
De watertoren bevond zich achter de ringvormige lokloods, dus net zoals in Brig.
Het was een dubbele watertoren, dus ruim 2x zo groot als die in Brig en Graz.
Selzthal heeft een simpele watertoren (niet op de oorspronkelijke plaats), maar de waterkraan zit daar niet aan vast.
Selzthal heeft een draaischijf (met bovenleiding), een zichtbaar kolen/zand depot en een mogelijk op afstand zichtbare inspectieput tussen de rails (maar niet in de ringvormige lokloods).
Selzthal heeft E-locs en diesel-locs. Zichtbaar is een diesel tankstation langs de lijn.
En dan nog Konolfingen ...
Daar zit het depot van de Emmentalbahn Vereniging (in kanton Bern).
Er staat een stoomloc in de lokloods (en die ene dag eentje ervoor).
Dat is geen ringvormige lokloods.
Er is geen draaischijf.
Een waterkraan is niet zichtbaar, een kolen/zand-depot is onzichtbaar.
Een inspectieput heb ik niet gezien, maar staat wel op een foto op de hoofdpagina van
dbb.ch:
Stoomloks zijn er wel, onder stoom, de loods in- en uitrijdend.
Er moet dus iets zijn (want het depot is begin- en eindpunt van excursies), misschien in de loods in plaats van erbuiten. De locs hoeven niet om te keren, dus een draaischijf is niet nodig.
Dat blijkt uit foto's van die stoomlocs in actie.