Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er

Gestart door Remco70 maandag 31 oktober 2022, 09:55:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Ik ben onlangs begonnen om de treinbaan (van mijn zoontje) te digitaliseren.
overgestapt van 2 Marklin infrarood controllers naar 2 Mobile stations II.
Als test een Digikeijs 4018 voor het schakelen van wissels.
de Digikeijs werkt prima, echter het schakelen van wissels via Mobile station is nogal lastig. zeker voor een kind.
Ik zou graag de wissels via een tablet willen schakelen (klikken op de wissel om richting te veranderen)
De treinen blijf ik graag via de Mobile station besturen.
Welke software mogelijkheden zijn er voor het bedienen van wissels via een Android tablet en welke centrale is er dan evt. extra nodig?
er is zoveel keuze en het is zo'n hoop lees werk dat ik graag ervaring van anderen hoor.
Is een Digikeijs 5000 bijvoorbeeld een goede keus?
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou eens kunnen kijken naar de SRSEII. Dit is een extra printplaatje in de mobile station waarmee je connectie kan maken via wifi. Daarmee heb je wel weer mogelijkheden om zaken met een tablet aan te sturen.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Citaat van: rromeijn op maandag 31 oktober 2022, 09:55:28
Is een Digikeijs 5000 bijvoorbeeld een goede keus?

Nee, niet echt. Het is een centrale met alleen het DCC-protocol. Märklin was vroeger vooral het motorola-protocol. Daarna is het MFX-protocol voor / door Märklin ontwikkeld in gebruik genomen. Nu tegenwoordig in de nieuwere decoders en centrales ondersteunt Märklin ook het DCC-protocol. Dus als je wat oudere treintjes hebt is de kans groot dat het Motorola en MFX gestuurde treintjes zijn. Dan heb je niets aan een alleen DCC-centrale. Tenzij je treintjes voorziet van een decoder die ook het DCC-protocol heeft.

De optie van Stefan-90 kan. Een andere optie is de witte z21start van Roco in combinatie met de Multimaus en z21-app. De z21 heeft DCC en Motorola maar geen MFX-protocol. Daar kan je wel met de tablet rijden. De meeste MFX-loks hebben een decoder die zowel MFX als motorola ingebakken hebben. Het enige is dat je geen automatische aanmelding hebt. Dan kan je de MS II niet meer gebruiken. Die is dan compleet vervangen door de witte z21start en de multimausen.
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Ik had de SRSEII ook al langs zien komen als mogelijke oplossing en die leek me inderdaad ook wel .
Maar is moeilijk aan te komen momenteel geloof ik
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Ik zie dat hij weer mogelijkheden bied om de SRSEII te bestellen:

https://www.stummiforum.de/t160368f7-Gleisbox-als-Zentrale-25.html#msg2471799
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Als combinatie is mijn ervaring dat dit goed werkt voor iemand die handmatig wil rijden en toch op een makkelijke wijze een visueel schakeltableau wil hebben. Praktisch: het is intuïtief en geeft een hoop
plezier.

Ik gebruik een SRSEII met Rocrail (er is vast een simpelere software..) en de 4018 schakeldecoders voor wissels en nog wat kleine zaken. Treinen bestuur ik direct via twee Mobile Stations II.

Het is optioneel, maar je kan met deze opzet ook redelijk makkelijk blokken inbouwen en zien waar elke trein is, of zelfs automatisch gaan rijden. ls je dat doet krijg je er wel de hobby "software" bij..
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
De SRSEII heeft ook een z21 emulator aan boord. Ik heb het niet uitgeprobeerd maar daar zou je rechtstreeks de z21 app van Roco aan kunnen koppelen. In de z21 app kun je je baanplan grafisch weergeven.

Als je je wissels bedient met een DR4018 dan is een centrale die alleen DCC ondersteunt een prima oplossing. Dat zou een DR5000 kunnen zijn. Maar dan heb je alsnog software nodig voor de bediening van de wissels.

Als je er niet al te veel geld aan uit wil geven kun je volstaan met een DCC-EX centrale op basis van een Arduino. Kijk maar eens op mijn Youtube kanaal hoe dit werkt.
Met Rocrail heb je de mogelijkheid om je baan grafisch weer te geven, bijvoorbeeld met Rocrail op een Raspberry Pi, en andRoc op je tablet. Om andRoc op je tablet te kunnen gebruiken heb je een support key nodig, die kost je € 12,- per jaar. Dit werkt prima samen met alle gangbare centrales waaronder de SRSEII, DR5000 of DCC-EX.

Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Citaat van: AlbertG op maandag 31 oktober 2022, 13:23:09
Als je je wissels bedient met een DR4018 dan is een centrale die alleen DCC ondersteunt een prima oplossing. Dat zou een DR5000 kunnen zijn.

Uhm... Nu vergeet je het belangrijkste: Je moet ook je treintjes aan sturen. Dus welke protocollen praten de treintjes? Motorola-protocol / MFX-protocol / DCC-protocol? Dat is eigenlijk belangrijker dan de wisseldecoders.

Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
 @citaat
Treintjes wil ik blijven besturen met Mobilestation II
alleen de wissels wil ik via een tablet kunnen bedienen.
dus de oplossing met DR5000 + grafische software zou prima zijn.
er hoeft niks automatisch te gaan rijden of terugmelding o.i.d.
het blijft een speelbaan voor een kind (en een volwassen kind)
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Let op: je kan niet meerdere centrales op dezelfde baan aansluiten. Je zou wel de wissel decoders alleen op de DR5000 aansluiten en dan de rails op de mobilestation. Je kan dan alleen niet meer de wissels aansturen vanaf de mobilestation. Maar wel een dure oplossing :).
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Citaat van: rromeijn op maandag 31 oktober 2022, 13:57:08
Treintjes wil ik blijven besturen met Mobilestation II alleen de wissels wil ik via een tablet kunnen bedienen. dus de oplossing met DR5000 + grafische software zou prima zijn.
er hoeft niks automatisch te gaan reiden of terugmelding o.i.d. het blijft een speelbaan voor een kind (en een volwassen kind)

Dat is een optie. Je mag op geen manier de MS II en de DR5000 met elkaar verbinden.  Een mogelijk alternatief: Can Digital Bahn Stellpult / CAN Digitial Bahn Stellpult Winkel.  Een toetsenbord met schakelaars.
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
 @citaat
Ook een leuke optie, maar ik wil toch graag weergave op een tablet
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Citaat van: ronaldk op maandag 31 oktober 2022, 13:39:00
Uhm... Nu vergeet je het belangrijkste: Je moet ook je treintjes aan sturen. Dus welke protocollen praten de treintjes? Motorola-protocol / MFX-protocol / DCC-protocol? Dat is eigenlijk belangrijker dan de wisseldecoders.

Ik was niks vergeten. rromeijn gaf aan dat hij met de MS2 wil blijven rijden. En dat kan prima in combinatie met een andere centrale voor de wissels.
Zolang je ze dan ook maar echt gescheiden houdt, maar dat werd hier ook al aangegeven.
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
 @citaat Ik ga altijd in eerste aanleg uit van één centrale aan een baan. Geen twee. Dit omdat het niet logisch is. Het maakt het complex. En het geeft mogelijkheden tot meer fouten en storingen. Bij een verkeerder verbinding blaas je de boel op. Nu begrijp ik dat het in dit geval het anders is. De gebruiker wil bij zijn standpunt blijven "tablet voor wissels". Achteraf gezien is de keuze voor het Märklin MS II / Marklin systeem mogelijk niet handig. Dat weet je ook niet van te voren. Sommige dingen realiseer je je pas later. Met maar één of twee treintjes is nog keuze zat om over te stappen op een ander systeem.
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Ik heb net de z21 emulator op de SRSEII opgestart en de Z21 app op mijn tablet geïnstalleerd. Verbinden is een fluitje van een cent, kwestie van het juiste IP adres invullen in de app. Ik kan via de app de stroom aan- en uitzetten op de Mobile Station.
Dan is het een kwestie van uitdokteren hoe je de wissels met adressen in de app krijgt. Je locomotieven besturen via de app kan natuurlijk ook.
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
 @citaat
De SRSEII lijkt me een mooie "upgrade" voor mijn huidige situatie (2x mobilestation met 60114 aansluitbox). en goed betaalbaar.
En met de Z21 emulator kan ik vast al een eind komen.
alles is dan ook nog goed betaalbaar.

Heb inmiddels reactie van Gerhard gehad betreffende de SRSEII.

Ik ga het maar doen denk ik.

dank allen

meer tips zijn altijd welkom natuurlijk, en ik verwacht dat ik wel weer met vragen kom zodra ik de SRSEII in bezit heb.
Re: Wissels via (android) Tablet, trein via MS2. Welke mogelijkheden zijn er
Citaat van: AlbertG op maandag 31 oktober 2022, 17:31:01
Dan is het een kwestie van uitdokteren hoe je de wissels met adressen in de app krijgt. Je locomotieven besturen via de app kan natuurlijk ook.

Dat is niet anders dan bij andere programma's zoals iTrain, Koploper en Rocrail. Wissel op het tableau plaatsen, in de gegevens het DCC-adres aanpassen naar het gewenste wisseladres. Dan moet het werken.