Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mal voor vijlen van wandjes voor zelfbouw-gebouwen

Gestart door frenkievee zaterdag 29 oktober 2022, 21:06:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mal voor vijlen van wandjes voor zelfbouw-gebouwen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Mal voor vijlen van wandjes voor zelfbouw-gebouwen
Allen,

Zo nu en dan bouw ik vanaf scratch gebouwtjes voor in en bij Rijshoven. Daarbij komt uiteraard bij de rechte hoeken het probleem om de hoek kijken hoe je van rechte plaat daar netjes 45 graden schuine kantjes aan kan krijgen. Dat deed ik tot op heden uit de hand, wat gelukkig niet echt tot problemen geleid heeft, maar niet altijd overal even strak was.

Maar ik wilde daar eigenlijk een mal voor hebben. Dus goede raad is duur en hoe kun je dat het beste voor elkaar krijgen?
Als eerste onze grote alwetende vriend geraadpleegd, maar niets zo 1-2-3 kunnen vinden wat naar mijn zin was/is. Dan zelf maar iets proberen.

1. Diverse zoektochtjes gedaan op onder meer Ali-express en daar kwam ik aluminium hoekprofielen tegen in allerlei verschillende hoeken, maten, breedten en wat je al niet meer kunt verzinnen. Daar één exemplaar van 45 graden en één exemplaar van 135 graden, beide 9 cm breed, besteld en eens verder bedacht hoe dit in het vat gegoten kan worden. De schroefgaten zijn 9 mm in doorsnede.


2. Bij de bouwmarkt een aluminium profiel gehaald van voldoende breedte om de schroefgaten te kunnen gebruiken en daar in ruwbouw twee stukjes afgehaald, en daar een hap uitgehaald.


3. Zoals de meesten wel zullen weten: van slijpen wordt je slijpschijf kleiner.


4. Een nieuwe televisiebeugel leverde niet alleen die beugel op, maar uit die doos rolde ook een verzameling ijzerwerk, waaronder 8 mm bouten en ringen. Bij de ijzerboer 2 moeren, 2 klemringen en 2 vleugelmoeren gehaald (de Hubo in Spijkenisse verkoopt al dat spul per stuk, dus als je 2 vleugelmoeren nodig hebt, zit je niet gelijk opgescheept met 8 stuks in reserve zoals bij andere bouwmarkten).
De twee hoekstukken zijn inmiddels netjes glad gevijld en voorzien van (ieder) 1 rond gat van 8 mm doorsnee en 1 verlengd gat van 8 mm breed.


5. De boel handvast in elkaar gezet om morgen (of van de week) te testen of het werkt......
Dit is de kant waar de vijl overheen moet, nadat het werkstuk ingeklemd is.


6. De hoekprofielen zitten aan de kant van het verlengde gat vast met een vleugelmoer en een ring. Dit maakt het mogelijk ze gemakkelijk te verschuiven en vast te zetten.


7. Aan de andere kant zitten de profielen vast met moeren en dat hoeft niet meer los. Duidelijk het gat waar het plaatje in moet waar de schuine kant aan gevijld moet worden.


Tot zover mijn gefrunnik wat ik vandaag heerlijk in de achtertuin heb zitten doen. Mooi weer, dus ideaal om even te doen.

Zoals mijn zoon fijntjes zei: "wat zit jij nou moeilijk te doen?"
Dus ik terug: "nu moeilijk doen, om als het werkt zoals gedacht, in de toekomst minder moeilijk te hoeven doen"  :D B)
Re: Mal voor vijlen van wandjes voor zelfbouw-gebouwen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mal voor vijlen van wandjes voor zelfbouw-gebouwen
Voor de geinteresseerden hier het boodschappenlijstje wat ik bij elkaar gesprokkeld heb om dit stukje gereedschap te maken:

1 x 45o aluminium hoek beugel (via AliExpress)
1 x 135o aluminium hoek beugel (via AliExpress)
4 x M8 bout, 25 mm lang (maar 20 mm minimaal is ook goed)
2 x M8 moer
2 x M8 vleugelmoer
2 x M8 ringen
2 x M8 knelringen
2 x aluminium profiel 30x15 mm van ca 12,3 cm lang

Uit het laatste profiel dient van het brede deel een stuk gehaald te worden, zodat de twee hoekbeugels daar precies in passen.
Dit dient minimaal 5,7 cm te zijn, zodat de beugel van 135 graden nog een beetje kan verschuiven zonder klem te komen zitten.

Re: Mal voor vijlen van wandjes voor zelfbouw-gebouwen
Da's een mooie oplossing Frank

Handig zo