Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn eerste baan (2000 x 1150 mm). Advies gevraagd

Gestart door Thomas90 woensdag 26 oktober 2022, 17:51:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste baan (2000 x 1150 mm). Advies gevraagd
Goedemiddag allemaal,

Zoals de titel aangeeft, ben ik van plan om voor het eerst een modelspoorbaan te gaan bouwen. Heb verder nul ervaring met modelspoorbouw, maar vind het tot nu toe reuze interessant (met name de techniek, denk dat ik iets minder heb met de scenery). Door een gebrek aan ruimte ben ik genoodzaakt om voor een relatief compact baan te kiezen. Bovendien helpt het om niet te verzanden in een onafgebouwd project.

Ik heb besloten om C-rails te gaan gebruiken i.c.m. digitale besturing (Mobile Station). Hiervoor heb ik in Anyrail een baanplan gemaakt, wat grotendeels gebasseerd is op het volgende ontwerp (merk op dat het station zwart gemarkeerd is):
http://www.kaasschieter.net/railway/rh.nl.html 

Echter in mijn ontwerp zal er sprake van twee rijrichtingen, wat het een stukje complexer maar ook dynamischer maakt. Ik zit te denken om een Digitale startset "ICE 2" (29792) van Marklin aan te schaffen en deze vervolgens uit te breiden met extra baanstukken en een goederentrein (al dat niet tweedehands). Wellicht dat in de toekomst er nog een derde locomotief bijkomt. Zowel wissels als seinen wil ik digitaal kunnen aansturen.

Algemeen

Afmetingen: 2000 x 1150 mm
Schaal: H0
Tijdperk: VI
Land: Duitsland
Aantal treinen: 2 (Goederen en Personen)

Vragen:
1.   Wat is het vereiste minimale hoogteverschil? Zit nu op zo'n 70 mm, het gevolg is een hellingspercentage van maximaal 3.4%. Meestal wordt 3% als maximum hellingspercentage aangehouden, echter vraag ik mij af je hier enigzins van kan afwijken, want het zullen nieuwe + korte locs zijn. Aan de andere kant, er zal ook in de bochten geklommen moeten worden.

2.   Graag wil ik ook seinen aanbrengen, heb nu 4 blokseinen, 4 inrijseinen en 8 uitrijseinen geplaast. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ben overigens niet van plan voorseinen te plaatsen.

3.   Kunnen jullie bevestigen dat het met een MS niet haalbaar is om seinen en wissels met elkaar te linken? E.g. als je een wissel aanstuurt, het sein automatisch op groen springt.

4.   Wellicht wil ik in toekomst geautomatiseerd gaan rijden, omdat de mogelijkheden met een MS volgens mij relatief beperkt zijn. Hebben jullie nog tips voor mijn huidige ontwerp waar ik alvast rekening mee kan houden? In welke blokken dien ik de baan dan op te delen, zit met name te stoeien met de meerdere wissels linksonder. Wil namelijk niet dat een trein stil komt te staan tussen twee wissels in.

Als jullie andere opmerkingen hebben over mijn baanplan, dan hoor ik het graag :)

Alvast bedankt,
Groet Thomas
Re: Mijn eerste baan (2000 x 1150 mm). Advies gevraagd
Thomas, je hebt allereerst een leuke inspiratiebron gebruikt. Reinout Kaasschieter ontwerpt kleine, slimme baantjes.
Misschien ook eens een idee om te kijken op www.carendt.com voor (nog) meer inspiratie.

Een beetje lastig vind ik dat dit ontwerp niet zo heel veel variatie in het treinbedrijf toestaat. Maar het is wel leuk al is het station in het originele ontwerp naar mijn smaak ietsje meer in balans, met een extra kopspoortje en een enkelsporig raccordement.

Over blokken en geautomatiseerd rijden is heel veel te zeggen. Maak bij voorkeur alleen blokken tussen de wissels, waar een trein of minstens een locomotief in kan staan. Eén melder per blok kan volstaan, maar twee kan ook, één aan het begin en één voor het eind van elk blok.

Blokseinen heb je dan niet nodig. Treinbeïnvloeding door de seinen is bij automatisch rijden met digitale treinen niet meer nodig. De seinen worden tot 'sierobjecten' met wel een realistisch wisselend seinbeeld.

Het mooiste kun je automatisch rijden met de computer en daarvoor is een centrale nodig. Een van de goedkoopste opties is een omgebouwde Gleisbox voor de MS2.

En anders kun je denken aan een Tams Redbox of Uhlenbrock IB Basic. Er zijn nog meer opties, zoals Raspberry Pi en Arduino. Dat vereist technische kennis. Het is wel heel goedkoop vergeleken met de Märklin Centraal Stations.

Succes met je plannen!

Peter