Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet

Gestart door Remco70 maandag 24 oktober 2022, 11:48:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Ik heb een Esu Lokpilot 5 ingebouwd in een Marklin stoomtrein. De originele motor is omgebouwd met Marklin 60944 ombouw set.
als ik 9V batterij tegen de motor houd, draait hij als een Zonnetje.
als ik echter de lokpilot inbouw en de trein op de rails zet, wordt de lokpilot herkend door de Mobilestation 2 op dcc adres 3.
de trein reit even kort 2mm links en 2mm naar rechts.
vervolgens is de trein niet aan te sturen. De kortsluit beveiliging op de mobile station slaat niet aan, dus er is geen kortsluiting o.i.d. volgens mij
de trein staat op een los stuk spoor waar verder niks op aangesloten is.

wat heb ik verkeerd gedaan?
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Wielen, rails en sleper schoon?
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Alles schoon en maakt keurig contact.
decoder wordt ook herkend door Mobile station als ik laat zoeken.
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Een nieuwe lok aangemaakt in de MS2? Met het juiste protocol (DCC) Met het juiste adres (3) en aantal rijstappen (28 / 128)? En die geselecteerd om te rijden?
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Citaat van: ronaldk op maandag 24 oktober 2022, 14:01:56
Een nieuwe lok aangemaakt in de MS2? Met het juiste protocol (DCC) Met het juiste adres (3) en aantal rijstappen (28 / 128)? En die geselecteerd om te rijden?
Nieuwe Lok aangemaakt in MS2. MS2 laten detecteren en vind decoder op DCC adres 3. aantal rijstappen heb ik niet naar gekeken.
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Waarom laat je hem detecteren? Je weet toch al het adres?  O:-D
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Hoi,
Welke lokpilot 5 heb je ingebouwd; standaard of M4?
Als het een 5 M4 is staat hij na herkenning waarschijnlijk twee keer in je MS.
Als je door je menu scrolt staat hij er een keer als DCC3 en een keer als MFX in.
Oplossing: Alle 2 wissen in de MS. Daarna alleen DCC protocol inschakelen en de lok laten herkennen. Zal DCC Adres 3 zijn.
Daarna door scrollen in menu en controleren of hij toch niet ergens als MFX staat, zo ja dan deze wissen.
Nu in DCC eerst CV 47 MFX uitschakelen (of de andere ook (MM, analoog en Selctrix). Zelf laat ik alleen DCC en MM) actief.
CV 47 = 5.
Succes digibert

Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Moeilijk gedoe weer. Als het een m4 decoder betreft kun je gewoon op mfx rijden.

Citaat van: ronaldk op maandag 24 oktober 2022, 14:01:56
Een nieuwe lok aangemaakt in de MS2? Met het juiste protocol (DCC) Met het juiste adres (3) en aantal rijstappen (28 / 128)? En die geselecteerd om te rijden?

Aantal rijstappen maakt toch niks uit, behalve voor de verlichting?

Bart
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
 @citaat Soms is het alleen voor de verlichting waarbij het probleem is. Soms wil het ding ook echt niet rijden met de verkeerde stappen. Dat is dan voornamelijk bij de oudere decoders. Tegenwoordig hebben de decoders allemaal standaard herkenning voor het aantal rijstappen vanuit de centrale.
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Dat is raar.
Ik reed vroeger voornamelijk dcc met verschillende merken decoders en een IB. Nooit het probleem gehad dat een lok niet wilde rijden als de rijstappen fout stonden.

Bart
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Wat de topicstarter ziet is een lok die op twee protocollen tegelijk probeert te rijden, aangestuurd vanuit de centrale. Het probleem is niet de decoder noch het aantal stappen maar de multiculti centrale die DCC en MM op het spoor zet. De oplossing is al door Digibert gegeven.
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Een bekend probleem. Komt ook voor bij de ecos 2 gebruiker: een zelfde soort decoder (van fabriek af) in een van de laatste hondekoppen van Artitec.
Alles geprogrammeerd voor een DCC-adres en ook DCC gedeclareerd --> geen beweging in te krijgen.
Echter na in CV47 motorola en MFX uit te schakelen door deze cv  op DCC (waarde 4) te zetten een normaal bestuurbare trein.
Theoretisch zou deze decoder ook het MM/MFX protocol automatisch moeten ondersteunen - bleef hangen halverwege de herkenning.
Een voordeel is wel dat het een ESU product is in tegenstelling tot de piko-decoders, waar ik veel ruzie mee heb.
Re: ESU Lokpilot 5 wel herkend op DCC maar rijd niet
Citaat van: digibert op maandag 24 oktober 2022, 15:10:30
Hoi,
Welke lokpilot 5 heb je ingebouwd; standaard of M4?
Als het een 5 M4 is staat hij na herkenning waarschijnlijk twee keer in je MS.
Als je door je menu scrolt staat hij er een keer als DCC3 en een keer als MFX in.
Oplossing: Alle 2 wissen in de MS. Daarna alleen DCC protocol inschakelen en de lok laten herkennen. Zal DCC Adres 3 zijn.
Daarna door scrollen in menu en controleren of hij toch niet ergens als MFX staat, zo ja dan deze wissen.
Nu in DCC eerst CV 47 MFX uitschakelen (of de andere ook (MM, analoog en Selctrix). Zelf laat ik alleen DCC en MM) actief.
CV 47 = 5.
Succes digibert

Dank je wel digibert,
Met jou oplossing is het probleem opgelost.
CV 47 op 5 gezet en treintje rijd netjes heen en weer.

iedereen bedankt
Wat mij betrefd draadje gesloten.