Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Roco Vectron rijdt niet goed (en nu toch wel goed)

Gestart door Olivier77 vrijdag 21 oktober 2022, 21:29:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Vectron rijdt niet goed (en nu toch wel goed)
Hallo,
ik ben in het bezit van een nieuwe Roco Vectron met sound (79933). Decoder zou een Zimo 645 zijn.
De lok is goed ingereden maar rijdt nog altijd met erge schokken op de stappen 4 en 5.
Rijden op lagere stappen is ok, op hogere stappen ook.
De topsnelheid is naar beneden gebracht (+- 100 km schaalsnelheid).
Op topsnelheid is deze lok echt een record TGV (+- 450 km).
Erkent iemand het probleem en heeft er iemand een oplossing ?
Wat zijn jullie CV waarden voor de motorregeling ?
Mvg
Olivier 77
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Veel response krijg je niet of beter gezegd niks. Ze zijn hier misschien niet zo gek op Roco.... :D

Ik heb geen Vectron maar wel Roco loks met Zimo decoders en ik denk niet dat Roco motoren onderling heel erg verschillen. De waarden die ik hanteer heb ik uit de handleiding en die voldoen.
Het draait om CV9 en CV56. Default staan die beide op 55 en ik heb ze op resp. 95 en 33. Mocht dat niet volstaan is er de handleiding bij Zimo waar een workaround staat vermeld.

http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-small-decoders_EN.pdf
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Hallo Ben,
Bedankt voor U (enige) reactie.
Ik denk wel dat er hier op het forum veel Vectrons rondrijden.
Ik heb ook nog wat Roco loks met Zimo decoders en ook naar de instellingen zitten kijken.
Met gelijke instellingen veranderd er niks.
Bij nader inziens ziet er naar uit dat er ergens iets hapert, vertraagt, weerstand geeft.
Ik ga de aandrijving eens aan een grondige controle onderwerpen.
Terugsturen naar de winkel kan ook maar deze is wel in Duitsland (=verzendingskosten).
Mvg
Olivier 77
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Via lippe gekocht? Stuur ze dan even een bericht. Ze sturen dan kosteloos een verzendlabel. Heb het zelf ook recent gehad.
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Hoi Olivier,

Ik heb hier meerdere Vectrons van Roco rondrijden zonder problemen, de enge problemen wat ik nu twee keer meegemaakt heb is het spuitwerk niet goed op de loc zit.

Retour sturen en een nieuwe laten komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
 @citaat Lees dan even de CV waarden uit voor Olivier, da's 1 minuut werk...... hij zoekt hulp.
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Citaat van: Spoors op zaterdag 22 oktober 2022, 18:47:48
en ik denk niet dat Roco motoren onderling heel erg verschillen.

Sinds een tijdje hebben roco loks ook een "China" motor, dus je zou eerst eens moeten kijken wat er daadwerkelijk in deze vectron zit.

Bart
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Ik denk dat terugsturen wel kan, maar dan ben je hem wel een tijdje kwijt, want de loc is uitverkocht en dan zal deze terug naar de fabriek moeten voor controle.
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Citaat van: Bajn-AG op zondag 23 oktober 2022, 09:24:14

Sinds een tijdje hebben roco loks ook een "China" motor, dus je zou eerst eens moeten kijken wat er daadwerkelijk in deze vectron zit.


Ik weet dat je de discussie graag een ander richting uit wilt duwen maar dat is niet zo. De Vectron motoren zijn van MOTRAXX, een Duitse fabrikant.
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Olivier,

Bij mij staat CV 9 op 95 en CV 56 op 33


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
Citaat van: Spoors op zondag 23 oktober 2022, 13:37:59
Citaat van: Bajn-AG op zondag 23 oktober 2022, 09:24:14

Sinds een tijdje hebben roco loks ook een "China" motor, dus je zou eerst eens moeten kijken wat er daadwerkelijk in deze vectron zit.


Ik weet dat je de discussie graag een ander richting uit wilt duwen maar dat is niet zo. De Vectron motoren zijn van MOTRAXX, een Duitse fabrikant.

Hoezo een andere kant opduwen? Je schreef dat er weinig verschil in roco motoren zit. De "china" motor bouwt roco al in 2 verschillende versies in. Zowel 3 als 5 polig. En deze motoren lijken in niks op de klassieke roco motoren, dus kunnen er andere cv waardes voor de motorregeling nodig zijn.

Wat betreft "China".
Motraxx levert "aan China" alleen de specificaties waaraan de motoren moeten voldoen. Verder gewoon een standaard china geval, toegespitst op roco modellen.

https://www.motraxx.com/maerkte/hobby-und-freizeit/

In reclametaal:

"Bei Motraxx erhalten Sie ein Projektmanagement, welches innovatives deutsches Engineering mit einer kostengünstigen Produktion in Fernost fusioniert. Dies ermöglicht ein hochqualitatives und dennoch ein, für unsere Kunden, kostengünstiges Gesamtergebnis."

Bart
Re: Roco Vectron rijdt niet goed
 @citaat Je leest beroerd en bovendien selectief. De waarden die Zimo opgeeft voor de Vectron zijn de default "Roco" waarden. Zo staat het in de Zimo handleiding en dat de lok zo wordt uitgeleverd en goed rijdt wordt nog eens bevestigd op meerdere fora waar deze rare discussie plaats vindt en ook door deGeluidsman alhier.

Zo zou de lok van Olivier ook netjes moeten kunnen rijden maar zoals hij zelf zegt schort het ergens anders aan.
Re: Roco Vectron rijdt niet goed (en nu toch wel goed)
Een goede avond,
Ik heb de titel aangepast, de lok rijdt nu terug ok.
Eerst heb ik een andere decoder geprobeerd (ook Zimo uit een Roco Zimo soundlok).
Ook wat CV zitten uitlezen en gelijk gezet.
Ook heb ik de lok een hele tijd ingereden, nog altijd schokkerig gedrag bij stappen +- 5.
Daarna de lok in Koploper ingemeten.
Daarna merkte ik dat het rijgedrag beter was.
Vandaag zowat de hele aandrijving gedemonteerd en terug gemonteerd.
Volgens mij was een tandwiel onder een van de assen het probleem.
Alles nog wat laten draaien, wat druk uitgeoefend en alles terug gemonteerd, gesoldeerd.
Nu is alles ok.
Conclusie: een paar assen/tandwielen wat buiten tolerantie.
Iedereen bedankt voor de bijdragen,
Mvg
Olivier (77)