Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan ontwerp Tony

Gestart door Hitmaan zaterdag 25 februari 2023, 19:55:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Baan ontwerp Tony
Bij deze mijn baan ontwerp.
Wellicht dat een bepaalde forum gebruiker zoals Wico het opvalt, maar ik heb wat van hem gebruikt. Hopelijk is dit niet al te erg, maar goede dingen vragen om overname denk ik zo.

Natuurlijk wel even een eigen twist er aan gedaan. Echter vraag ik om jullie mening hierin. Qua baan opbouw moet ik veel leren.

Kernpunten wat in het ontwerp zit.

- Stijging is niet meer als 3% Ik zit in alle gevallen lager.
- Hoogtes tussen Helix is 10 cm. Zal voldoende moeten zijn voor e loc met pantograaf omhoog. Ik heb het bij 2 gemeten.
- Schaduw station tussen ruimte is 20 cm
- Rechts rijden volgens de Duitse norm.
- Langste rijtuigen is circa 1,5 meter. Voor station zal dit voldoende moeten zijn.
- Ik heb geen mogelijkheden om rond mijn baan te lopen.
- Bovenste plaat Maaiveld zal het grootste zijn
- Arm lengt mee rekening gehouden. Zal eigenlijk naar mijn idee overal bij moeten komen.

Het lijkt wellicht een rondje om de kerk, maar zoals ik al vermeld, ideeën zijn schaars.
Dat rode rechthoek geval onderin ( Maaiveld afbeelding ) is de uitgang van de trap. Afmetingen kloppen niet 100% daarvan.

Hier de bijlages en Scarm bestand
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Wanneer het schaduwstation slecht vanaf één zijde bereikbaar is, dan is een tussenruimte van 20 cm bij 10 evenwijdige sporen te krap.
De achterste 2 tot drie sporen zullen (zeer) slecht bereikbaar zijn.
De tussenruimte bij mijn schaduwstations (ook 10 sporen en slechts 60 cm) bedraagt 35 cm en dat is maar net goed te doen.

Cees
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Een paar kleine vragen:
Op het maaiveld nivo het spoor links van het BW maakt een 180 graden bocht dan weer naar boven en nog een 180 graden bocht waar er enkelspoor van gemaakt wordt. Dan houdt het op? Op de andere tekening is ook geen aansluiting te vinden, dus wat is de bedoeling hiervan?
Het BW komt op mij niet erg geloofwaardig over, maar goed, ik heb daar weinig ervaring mee.

Het schaduwstation kom je links boven binnen met een driewegwissel. Dat betekent dat alle treinen daar overheen moeten. Dat is, zacht gezegd, een heel ongelukkige keuze. Als uitrijwissel nog wel te doen maar op deze manier vragen om problemen. Tip. haal dat driewegwissel daar weg en begin je wisselstraat in de bocht.

Verder wat Cees zegt is absoluut waar. Beter nog een extra winding van je helix om een groter hoogte verschil te verkrijgen.
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Dank voor de berichten.

@cees. De schaduw station blijft bereikbaar. Mijn maaiveld is het grootste, maar ik kan er nog een klein beetje bij, ik maak mij daarin geen al te grote zorgen.

Henk
De bocht naar die vanuit het B en W komt houd niet op. Op de afbeeldingen staat dit wel, maar hij gaat via een omweg naar de helix toe.

Ik zal even kijken wat ik met het schaduw station kan doen. Dank voor de tip.

Andere tips over B en W zijn welkom.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Tja, je moet het zelf weten hoor maar je gaat echt problemen krijgen met dat schaduwstation.
Reken maar uit; de hoh afstand bij C-rail is 77mm. 10 maal 77 is 770 mm is 77cm. Nu heb ik heel lange armen maar meer dan 60cm reikwijdte is dat niet. Wanneer ik verder wil reiken moet ik mijn hoofd er achteraan bewegen. En dan moet jij eens proberen om je hoofd (plus je arm) in een ruimte van 20cm te proppen en dan gelijkertijd ook nog iets te zien. Dat gaat je niet lukken. Maar goed, doe wat je wilt. Je telt nu voor twee en later niet zeuren.
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Ik snap je compleet, maar ik verwacht geen problemen. Ik kan er nog wel redelijk bij via de achterzijde. De plaat van mijn maaiveld zal het grootste zijn, maar die van de schaduw station is smaller.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Hoi Tony,
Je optimisme is uiteraard prima, maar je zou het misschien beter eerst eens kunnen uitproberen.
Als ik de tekeningen goed begrijp is je bodemplaat van het schaduwstation met name aan de achterkant smaller, waardoor daar een opening zit. Maar.... je bovenplaat ligt daar maar 10 cm boven. Dat betekent dus dat je geen vrije bewegingsruimte naar boven hebt. Ik twijfel of je hoofd tussen de 2 lagen kan, waardoor je zicht hebt op de onderste sporen. Als je daarnaas ook nog iets moet doen daar, moeten je armen er ook nog tussendoor. Dus probeer maar eens in een ruimte van 10 cm hoog zowel je hoofd als je armen te wringen; denk dat het niet gaat lukken.
Je bent nu nog in de ontwerpfase. Het is erg vervelend als je halverwege de bouw van je bovenplaat steeds ergenis krijgt omdat je schaduwstations onbereikbaar zijn. Velen zijn je hier voorgegaan met dit optimisme, maar ik zie/lees ook veel banen die vroegtijdig moesten worden afgebroken.

Dus tip: test het even uit.

gr. Gertjan
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Dank iedereen voor de antwoorden.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik was inderdaad optimistisch en ben sinds gisteravond bezig met een nieuwe plan. Nu kan ik voor 80 % rond mijn baan komen. Moet wel wat inleveren, maar dat merken jullie later. Ik zal kijken of ik er vanavond uit kom of anders morgen.
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Hier zat ik ook aan te werken.

Behalve bij de bovenste rand een kleine niet loop bare stuk. De reset kan ik er omheen lopen.
Het is echter een rondje maar met een kleine twist.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Voor wat betreft het schaduwstation is het echt een stap voorwaarts. De bereikbaarheid is een stuk beter en het sporenverloop ook.

Wat je echter voor de rest van plan bent, ontgaat me. Dat was mij in het vorige plan ook niet zo helder, trouwens.

Een rondom-baan is leuk. Met de beschikbare lengte kun je twee stations aanleggen, eventueel op het verbindingsstuk optisch van elkaar gescheiden door wat bergen of desnoods een achtergrondcoulisse.
Bij een van de stations past mooi een BW met draaischijf.
Een andere optie is een groot station met aan de andere lange zijde een uitgebreid depot of aan een korte zijde en dan een langer paradespoor.
Maar wat je nu hebt, is vlees noch vis. Het kromme verbindingsspoortje vind ik zelfs lelijk.
Kijk eens op sporenplan.nl voor tekeningen van emplacementen of luchtfoto's, stafkaarten, whatever, voor echte inspiratie. Of zoek naar de specials van MiBa of Eisenbahnjournal over stations en locdepots.

Er zit echt meer in die ruimte!

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp Tony
In dit plan vind ik zelfs vier drieweg wissels terwijl het helemaal niet nodig is. Je kan precies hetzelfde bereiken met gewone wissels en daar is ook alle plaats voor aanwezig. Nogmaals doe jezelf een plezier en gebruik die dingen alleen in uiterste noodzaak. Het zijn bronnen van ergernis.

Over het BW wat je nu getekend hebt zal ik verder maar niets zeggen.
Re: Baan ontwerp Tony
Het onderste niveau is zuivere art deco, de bovenste art nouveau...
Iets om aan de muur te hangen 😉
Je zegt zelf:
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 25 februari 2023, 19:55:06goede dingen vragen om overname denk ik zo.
Wel, ik kan mij echt niet voorstellen welk goed ding je hier hebt overgenomen...
Ik zou toch nog maar eens goed rondkijken, er valt echt wel iets beters te rapen.
Voorbeelden zat toch tegenwoordig op internet, je hoeft er zelfs geen boekje voor te kopen.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Tony,

Je hebt inmiddels je plannen al deels bijgesteld maar toch even reageren. Ik herken het schaduwstation in de eerste opzet, maar ook de waarschuwingen die daarna volgen. Ik kan namelijk zelf aan twee kanten bij de opstelsporen, vanaf één kant zou ik zeker niet bij alle opstelsporen geraken. Verder rijd ik Zwitsers dus links, wat betekent dat bij mij de driewegwissel in de uitgang van het schaduwstation ligt en dus open gereden wordt. Verder zou een tussenruimte tussen twee lagen idealiter 35 centimeter zijn. Bij mij is dat minder, maar een volgende keer is dat een les die ik geleerd heb.

Je tweede plan kent al een heel andere opzet. Ik vind sporenplannen altijd lastig te beoordelen, want ik weet niet wat je ermee wilt bereiken. Dat laat ik dus graag aan anderen over.

Succes met de verdere uitwerking van je plannen, het wordt vast wat moois :).

Groeten,
Wico
   
Re: Baan ontwerp Tony
Citaat van: Wico op dinsdag 28 februari 2023, 11:27:05Ik herken het schaduwstation in de eerste opzet, 
Ik ook, maar ik veronderstel dat er bij jou links gereden wordt en het 3-weg wissel dan een uitgangswissel is, dat kun je niet zo maar overnemen bij rechts rijden...
Als je afkijkt moet je het wel goed doen  ;)
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Wanneer je vóór de wissels, die naar de opstelsporen leiden, 1 x 24215 + 1 x 24206 invoegt en vervolgens gebogen wissels gebruikt, dan wordt de h.o.h-afstand ca. 54mm en kun je op een breedte van 45cm 8 sporen kwijt.
Zie afbeelding van mijn schaduwstation (2x)

Cees
Re: Baan ontwerp Tony Plan 3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony Plan 3
Bepaalde opties ten harte genomen. Plan 3

Helix komt er weer bij maar verschil is dat ie aan de voorkant zit.
Hoogte tussen lagen ongeveer 30 cm.
Hoogte lagen helix, 10 cm.
Maximaal 3% stijging/daling
Maaiveld ongeveer 34 cm boven schaduw.

Ik ga nog wel even nadenken over de combi van gebogen wissels.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Kan je vanaf die keerlus niet gelijk terug oversteken naar de helix? Scheelt weer meters omrijden.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Die focus op een schaduwstation is helemaal niet zo zinvol in deze fase. Bedenk nou eerst eens wat je wilt boven het maaiveld.
En dan niet: een rondom-baan of iets met een keerlus... Nee, bedenk een thema. Wat moet er te zien zijn? Een flink station met een vrij groot stoomdepot? Een klimmende zijlijn door een leuk landschap met een halte of station onderweg en een kopstation met klein depot aan het eind? Vorm volgt functie!
Maak anders een 'moodboard', een prikbord met sfeerplaatjes van dingen die je leuk vind aan banen die je gezien hebt.
En pas als je weet wat je wilt, kun je bedenken welke opstelsporen je nodig hebt buiten het zicht.

Het hoeft allemaal niet, je kan ook gewoon veel rails neerplempen en veel rijden. Dan hoef je je ook niet te bekreunen om een schaduwstation: lekker veel meters spoor en veel treinen om te zien. Dan is alleen advies nodig over de techniek, niet de krappe contrabogen, vermijd driewegwissels etc.


Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp Tony
Als de ideeën schaars zijn zoals je zelf zegt zie je het volgens mij veel te groot, zonder ideeën wordt dat niks. Ik snap echt niet waarom iedereen een 'zo groot mogelijke baan' wil bouwen waar dan meestal totaal niks op te doen en te zien is.
Beter een beetje kleiner beginnen is mijn advies.
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Dank voor de reacties.

Oversteken naar de helix zal leuk zijn, maar dat is wel een doorgang voor mij zelf en om daar een brug te bouwen zo laag kan vervelend uit pakken.

- De reden dat ik eerste een schaduw station bouw, dan weet ik ongeveer waar ik boven uit komen. Alleen met hoogtes zoals je die nu hebt kan dit alleen maar met een helix of je bent veel meters kwijt die ik niet heb. Dus helix bepaald een beetje wat ik kan.
- Doel is, Rijden en rangeren, maar wel met draaischijf. Plaat vol leggen met rails is niet de bedoeling, het gaat later ook om de aankleding.
- Geen Kopstation.
- Ik rijd voornamelijk tijdperk 3 met uitschieters tot 4.
- Geen moderne rommel op de baan en zeker geen nederlandse locs. (Oke, mits vrij oud model)


De reden dat ik gelijk zo groot bouw, geld kan je maar 1 keer uitgeven en ik snap kleine baan, maar later wil je toch groter. En ik kan later nog veel materiaal aanschaffen.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Maar de vraag waar je boven komt moet niet bepalend zijn. Tenminste, dat lijkt mij. Kijk nu eerst eens wat voor groots je bouwen wilt en waarom.
Je hebt trouwens veel meer aan een plan waar je steeds een stukje aan kan bouwen of waarvan je weet waar het heen gaat. Natuurlijk is dat lastig voor zaken onder het maaiveld, maar als je weet welke voorstelling je wilt makenbin het zicht, kun je daar je onderwereld op ontwerpen en een helix of een gewoon stijgspoor bedenken. Andersom is echt niet zinvol.

Je kunt je geld inderdaad maar een keer uitgeven en doe het dan goed door degelijke planning gevolgd door zinvolle uitvoering.

Groet,

Peter
 
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Citaat van: Hitmaan op woensdag 01 maart 2023, 20:38:51- De reden dat ik eerste een schaduw station bouw, dan weet ik ongeveer waar ik boven uit komen. Alleen met hoogtes zoals je die nu hebt kan dit alleen maar met een helix of je bent veel meters kwijt die ik niet heb. Dus helix bepaald een beetje wat ik kan.

Dat je bij het bouwen wilt beginnen met het schaduwstation begrijp ik, maar dat betekent nog niet dat je daar ook bij het ontwerpen mee moet beginnen. Bij het ontwerpen begin ik doorgaans met de zichtbare sporen. Als er een schaduwstation  moet komen, hou ik dat daarbij in m'n achterhoofd. Om precies te zijn, ik hou rekening met de ruimte voor een helix dan wel voor stijg/daalsporen die onder andere sporen door kunnen lopen, maar hoe dat er precies uit moet zien, dat komt later wel. En helemaal op het eind, dus pas na het ontwerpen van een een helix of stijg/daalsporen, komt het ontwerpen van het schaduwstation.

Als je een compleet ontwerp hebt waar je tevreden mee bent, kun je gerust beginnen met de bouw van een schaduwstation. Het kan best zijn dat je het ontwerp van de bovenbaan later aanpast of zelfs iets compleet nieuws wilt, maar dan begin je tenminste met bouwen met de geruststellende wetenschap dat het een fundament wordt dat mogelijkheden biedt.


Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Mocht iemand een idee hebben dan sta ik hiervoor open.
Sommige mensen zijn beter in ontwerpen dan ik. Een tekening met een kleine opzet dan kan ik er al iets mee.
Ik neem alle opties in overweging.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Maar dan zal je toch eerst moeten aangeven aan wat voor baan je denkt: thema, periode, land... Oftewel wil je een NL polderbaantje of een Zwitsers berglandschap. En dan met lange paradebanen, of een groot station, of een groot stoomdepot, of ...???
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Ik krijg een beetje het idee dat alle goedbedoelde adviezen iets teveel voor Tony worden.

Even terug naar de basis, wat wil je met je baan doen Tony?
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Tony,

Even een paar vragen op een rijtje. Wanneer we daar een duidelijk antwoord heb krijgen kan er gericht meegedacht worden. Het heeft weinig zin om tig opties te gaan noemen waar je helemaal geen belangstelling voor hebt.

Wat wil je op je baan uitbeelden en zien rijden? Dat omvat dus het gebied, het tijdperk en het thema.
Het gebied had je al kort aangegeven Duitsland, maar dat is groot en heel veelzijdig. Het noorden lijkt wat op NL, het zuiden beslist niet. En dan heb je ook nog Oost en West. De Rijnloop, Het Zwarte Woud, de Harz en de Alpen. Er is dus keuze genoeg.
Tijdperk 1 , 2 , 3 , 4 of nog moderner bepaald met welk materieel gereden kan, mag worden.
Het thema voornamelijk passagiersvervoer, lokaalbahn, Nahverkehr of sneltreinen. Goederenvervoer met los- en laadplaatsen, rangeerterrein etc. En dan uiteraard met of zonder BW, grootte, stoom- of dieseltractie en verzorging.

Ook niet onbelangrijk is de grootte en de afmetingen van de ruimte waar het geheel in moet passen. Rechte wanden, schuin dak, deuren, ramen, verwarming en andere toestellen die daar ook een plaats hebben. Niet vergeten bij een schuin dak, hoe schuin is dat. Wat is de breedte op 70, 100 en 130cm hoogte.

Iets persoonlijker wordt het dan met wat is jouw lengte en omvang. Hoe wil je de baan gaan besturen, analoog of digitaal. Indien digitaal de vraag met de hand zelf aan de knoppen van de centrale zitten en analoog schakelen van wissels en seinen of automatiseren met een PC.
Er zijn zoveel mogelijkheden dat is veel te veel om allemaal op te noemen. Dat zul je dus zelf aan moeten geven, dan kunnen wij daar iets omheen bouwen en ideeën aandragen. We horen het graag van je.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
.. Ik zag dat we in 2016 al met deze discussie bezig waren. Ruim 6 jaar verder en eigenlijk nog niet opgeschoten.

Ik verlies niet gauw de moed, maar als je in al die tijd geen idee hebt ontwikkeld wat je in je modelwereld wilt gaan doen, weet ik ook niet goed welke suggesties nog zouden kunnen helpen.

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baan ontwerp Tony
 @citaat Dat is inderdaad wel een beetje lang om uit te vinden wat je wilt.
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Dank voor elke reactie.
In 2016 was ik inderdaad ook al bezig, maar de ruimte is verbouwd. Wat toen is gedacht was prima. Had dus ook al een baan opgebouwd, maar niet zo spectaculair.
De ruimte die ik nu heb wordt op het laatste plaatje getoond. Afmetingen zijn: 4 bij 3 meter. Er bevindt zicht een trap aan de voorzijde. Ongeveer in het midden. Ruimte is pas dit jaar gereed gekomen.
Alles heeft bijna een jaar opgeruimd geweest door de verbouwing. 

Wat ik met de baan wil doen.
- Draaischijf moet er minimaal op komen. Daarom een leuke B en W.
- Bergen zijn een optie, maar ik beperk mij niet aan een bepaalde gebied van Duitsland, kan ook fantasie zijn. Ik wil niet echt iets speciaals uitbeelden.
- Tijdperk 3 soms 4.
- Ik rij met meerdere materiaal, maar wat ik leuk vindt. Ben dus niet echt iets speciaals naar opzoek.
- Langste rijtuigen nu zijn 5 stuks circa 1,5 meter. Met een leuke loc er voor moet je denken aan maximaal treinlengte van 1,80 m

Ruimte:
- Schuin dak is aanwezig, maar totaal geen last van. Nok is 3 meter hoog.
- Geen verwarming of zaken waar ik rekening mee moet houden. Er bevinden zich wel schotten waar je bij moet komen maar daar zal ik geen last van hebben.

Digitaal:
- Het wordt rijden en schakelen met digitaal en een pc.
- Over Arm seinen twijfel ik nog, maar dit is toekomst werk.
- CS3 staat op een wensen lijst.

Doel:
Doel van de Baan is een permanente baan voor het rijden en rangeren. Het zou leuk zijn als ik daar omheen ook wat senery kan bouwen. Hoe dit later uitpakt is afhankelijk van de mogelijkheden.

Toekomst:
Zeker zal ik meer materiaal gaan aanschaffen, maar dit is niet van invloed op de baan. Wat ik leuk vindt schaf ik aan.


Wellicht zal ik wel bijzonder overkomen, maar gezien ontwerpen van zoiets niet mijn ding is sta ik open voor alles.  En het zal mij zeker niet te veel worden.
Ben wellicht wat hardnekkig, maar dat is iedereen wel een beetje.

Zoals al vermeld, dan voor alle acties en reactie. Kan het zeker goed gebruiken.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp Tony
CiteerDe ruimte die ik nu heb wordt op het laatste plaatje getoond. Afmetingen zijn: 4 bij 3 meter. Er bevindt zicht een trap aan de voorzijde. Ongeveer in het midden.
In deze post zijn geen plaatjes toegevoegd. Indien je het eerste plaatje in je eerste post bedoeld, dat is niet het laatste plaatje. Wees duidelijk, je komt op mij erg chaotisch over.
Afmeting van 3 bij 4 meter op welke hoogte? Vloeroppervlak, 1 meter hoog? Waar? Ik vroeg om de afmetingen op drie verschillende hoogtes om de schuinte van het dak en de mogelijkheden te kunnen bepalen.
Ongeveer in het midden is geen maat. Tien cm afwijking is in de modelbouwwereld al een wereld van verschil. Gebruik een duimstok of rolmaat, zo moeilijk zal dat toch niet zijn.
CiteerSchuin dak is aanwezig, maar totaal geen last van. Nok is 3 meter hoog.
Er bevinden zich wel schotten waar je bij moet komen maar daar zal ik geen last van hebben.
Dat is onzin, schuin is schuin en daar heb je altijd last van. Zelf heb ik een huis gehad met zolder. Nokhoogte 3,2 meter, maar aan de zijkant was het slechts 80 centimeter ook met schotten waar bij gekomen moest worden. Dat zijn beperkingen in de bouwmogelijkheden. Hoe hoog zijn die schotten, dat bepaalt de hoogte van je onderste laag. Waar kunnen de poten gezet worden zodat die schotten nog open kunnen. Denk na!

CiteerBen wellicht wat hardnekkig, maar dat is iedereen wel een beetje.
Of je hardnekkig bent weet ik niet, dat blijkt hier niet uit. Wel dat je gruwelijk eigenwijs bent.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Het blijft voor mij nogal gissen naar wat nou echt je interesse heeft, Tony.
In een ruimte van grofweg 3 bij 4 meter kun je heel wat leuks bouwen.

Anyway: je wilt een stoomdepot en wat kunnen rangeren maar geen kopstation. Wat is dan het doel van het rangeren? Alleen met de locs of wil je ook wat wagens aan- en afkoppelen?
Dan kan een doorgangsstation met BW, industrieaansluiting en een stuk paradespoor een thema worden.
Dat zou kunnen zoals Arie dat heeft gemaakt met een oud stads karaker, maar het zou ook nogal landelijk kunnen zijn, dus weinig bebouwing, meer bos en bergen, zoals de Zwitsers georiënteerde bouwers dat vaak nabootsen.
Doe daar eerst iets mee in je hoofd. Zoek inspirerende plaatjes. Geen zorgen hoe je dat aan elkaar knoopt. Dat komt wel, al dan niet met hulp van dit forum. Maar zonder heldere denkrichting zie ik elk voorstel van tafel vallen en vervangen worden door een volgend onduidelijk abstract sporenplan met onnodig veel wissels of rare lussen en verbindingen.

Groet,

Peter

Re: Baan ontwerp Tony
In bijgaande link tref je onder Märklin baanplannen een Zip bestand met 24 baanplannen. D.E.U.V.M.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads.htm

Heb 2 plannen zichtbaar gemaakt. Schaduwstations moet jezelf maar opzoeken in de plannen.

Folge 24.jpg

Folge 36a.jpg
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Hoi Tony,
Het lang nadenken over een ontwerp hoeft op zich geen probleem te zijn, als het maar ergens toe leidt. Wat mij op dit forum opvalt is dat er veel mensen zijn die bezig zijn met deze hobby, maar bij het begin (het ontwerpen van een plan) al veel problemen ondervinden.
Vaak komt dit omdat er geen goed idee is: we willen alles, liefst veel meer dan de vaak beperkende ruimte toelaat.

Maar ook omdat onvoldoende na is gedacht welke aspecten van de hobby voor jou belangrijk zijn. Als je vooral geïnteresseerd bent in het zo natuurgetrouw namaken van de omgeving is een sporenplan van ondergeschikt belang. Daar zijn hier best voorbeelden van te vinden. Maar zo zijn er veel individuele aspecten van deze hobby die de keuze van de bouwer bepalen.
Ik zou daar dus goed over nadenken. maak desnoods een lijstje wat voor jou belangrijk is en vooral hoe je dit voor je ziet in de vaak beperkte ruimte. Op 12 m2 bouw je nu eenmaal niet een groot (goederen) rangeerstation met overslag, opstel, opbouw en afbreeksporen.

Het is persoonlijk, maar ik kijk zelf in eerste instantie wat ik wil met de stations; welke gebouwen/scenery wil ik bedienen. En Peter (die hier al geeft gereageerd) heeft als hoofdthema de staalindustrie en de gehele baan is daar naar ingericht. Harald (Haragidi) heeft de focus op een BW en alles is daar op gericht. Jij wil ook een BW, maar in je plannen komt die slechts heel rudimentair naar voren. Als je een BW belangrijk vindt, zou ik die veel prominenter (en meer volgens de werkelijkheid) ontwerpen. De rest van de baan zijn slechts verbindingen tussen de objecten die je wil bedienen.
Probeer dus zo een beetje naar je ontwerp te kijken.

gr. Gertjan
Re: Baan ontwerp Tony
En een beetje een Bw kan best groot zijn...

Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Maar verkijk je ook weer niet op de grootte van een stoomdepot. Ze waren er in alle soorten en maten! Je kunt ook heel geloofwaardig een klein locdepot met draaischijf bouwen, een bescheiden kolenkraantje en de meest noodzakelijke behandelsporen.
Dan hou je meer ruimte over voor een station en een kleine industrie aansluiting.

Bij ging het trouwens ongeveer zo: ik ontwierp een eindstation met BW en dacht dat het leuk was er nog een fabriek bij te zetten. En hoe extra leuk zou het niet zijn als er lege wagentjes in reden en volle eruit?
Vervolgens ging ik zoeken naar industrieën die bij uitstek door de spoorwegen bediend werden. Geleidelijk aan verdween mijn interesse in een reizigersstation en kreeg de industrie mijn aandacht. Tot wat het uiteindelijk werd: een staalfabriek met zoveel mogelijk aspecten van de productie 'in beeld'. Ik heb alles vin dat teken ontworpen en opgebouwd. Ik heb alleen nog een paradespoor voor bijvoorbeeld personentreinen. Hetvgeeft mij veel plezier het hoofdthema zo goed mogelijk in te vullen.

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 03 maart 2023, 11:59:55we willen alles, liefst veel meer dan de vaak beperkende ruimte toelaat.
Dat is de grote valkuil, ja.

Je weet: eenvoud baat. Enkelspoor is de beste kans bij ruimtegebrek.
Maar je wilt alles: dus
én dubbelspoor,
ën 2 keerlussen,
én een draaischijf,
én een helix (dus meerdere verdiepingen),
én een stevig schaduwstation,
én een mooie brug diagonaal over alles heen,
én een paradespoor (dubbelsporig, minimaal 2 meter lang.

Iets moet er afvallen van dit wensenlijstje, maar wat?

Ik begrijp dat dit de essentie is:
- 4*3 meter is optimaal
- maximaal treinlengte van 1,80 m
- draaischijf blijft (en dus ring-locloods ook)
- minimaal 1 keerlus (tegenover kopstation en/of draaischijf)
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Heren

Hier ben ik weer. Lange tijd stil geweest en tijd gehad om na te denken.
Ik heb mij weer eens verdiept in het baan plan. En daarbij alle reactie's te harte genomen. Ik ben begonnen met het ontwerp vanaf de bovenzijde en daarna naar onderen gewerkt.

De BW vondt ik belangrijk en daarom daar aandacht aan besteed aan de hand van tekeningen en jullie uitleg. Tevens moest er een station in komen. De rest wordt opgevuld met stad/markt kramen, etc.
Tijdperk 3 is wat er op de baan komt.
Bij de Station is de eerste plek waar de trein omhoog komt. De trein gaat achter de BW weer naar beneden.

Wat van materiaal wil ik rijden
- Marklin ET 85 voor een pendel trein tussen station en Schaduw baan.
- Stoom locs met goederen en passagiers
- Lengte maximaal wagons 145 cm exclusief Loc.
- Bovenleiding nader te bepalen.

Schaduw station:
Het schaduw station krijgt een open frame zodat alles vanaf de vloer bereikbaar is.
De hoogte tussen de schaduw en baan bedraagt 200 mm. Dit zal ruim voldoende moeten zijn en gezien de layout ook geen problemen moeten geven.
Er zijn 2 optie's die ik kan kiezen echter lijkt Optie 6 de beste.
In het Schaduw station zijn 3 opstel sporen aangebracht voor de pendel treinen.



BW:
De ingang van de BW begint loopt naar de kolen opslag (3 sporig)
Uitgang heeft 2 sporig en kan richting station en naar schaduw
De BW blijft van 2 zijdes benaderbaar bij eventuele problemen in de loods of met de locs.
Er liggen nog opstel sporen die niet verbonden zijn en geen stootblok hebben, Wellich kan ik deze doortrekken of er is een andere idee.

Station:
Lijkt voldoende sporen te hebben en lengte voor een lange trein.
Opstal voor een pendel loc.
Opstal voor een rangeer loc.

Iedeeen wederom welkom.

Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Iemand eventueel commentaar.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
We zijn er kennelijk nogal stil van, allemaal.
Eerlijk gezegd had ik het nog niet opgemerkt, Tony.

Goed is dat er niet teveel rails liggen. Wel vind ik het stoomdepot vrij groot. Maar als je beschikt over een groot aantal locomotieven of daarover gaat beschikken.
Verder is het ontwerp wat 'stijfjes'.
Dat is vooral een kwestie van smaak.
Ik denk wel dat het functioneel is. Je kunt er een afwisselend treinbedrijf mee uitvoeren.

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baan ontwerp Tony
mooi en schaduw 6 is stukken beter dan 5 .Al zeker omdat eer geen 3 wegwissels zijn en je meer vloeiende opstelruimte hebt.
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Dank voor de reacties.
Ik ben vrij jong gezien de rest van de gemiddelde gebruikers dus ik verwacht in de toekomst zeker nog een aantal locs aan te schaffen.

@BlikkenTinus
Ik snap je helemaal van de stijfjes. Wellicht doe ik er later nog iets mee.

@bellejt
Klopt van de drieweg wissels. Sommige weten iets meer dan mij daarom maak ik er gebruik van.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Ik snap de functie van de 2 wissels "onder" de 2 kruiswissels niet helemaal in je depot.
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
 @citaat
Ik helaas ook niet meer. Aangepast, Dank
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Hi Tony,

Ik zie altijd graag veel functionaliteit maar dat is smaak ;-)
Gezien de ruimte die je nog 'over' hebt, is een klein rangeerterreintje niet een leuke aanvulling?
Maakt het mogelijk om eens te wisselen qua samenstelling in speelvorm ipv manueel.

Gr, Barry
Re: Baan ontwerp Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan ontwerp Tony
 @citaat

Je bedoeld net onder de boog en dan daar een meervoudig opstel sporen.
Re: Baan ontwerp Tony
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baan ontwerp Tony
Bij optie 5 onder de boog en boven de BW inderdaad