Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!(even in de wacht gezet)

Gestart door AlbertJan woensdag 19 oktober 2022, 15:26:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!(even in de wacht gezet)
Beste forummers.
Met de BR85 37095 komt er weer een nieuw probleem op mijn pad! 8o
Dacht ik ondertussen de meeste problemen zelf wel op te kunnen lossen maar dit is voor mij weer een hele nieuwe!
Deze loc heeft een jaar of 4 in de opslag gelegen (met vele andere) en is nu aan de beurt om weer eens zijn wieltjes te gaan strekken.
Eerst gecontroleerd of alles er optisch goed uit zag (loc is vrijwel nog nieuw) en gelijk van een klein beetje olie voorzien en dan de baan op, vooruit rijden en functies uitstekend maar achteruit een paar mm en daarna het bekende decoder piep geluid.
Nogmaals alles uit elkaar en alles opnieuw gecontroleerd maar helaas, achteruit wil de loc niet rijden.

Kent iemand dit probleem en heeft een oplossing voor dit mankement?

Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Misschien kortsluiting door de metalen pootjes van de kleine condensatortjes op de motor...?
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Check even of je toevallig niet een stangetje van het drijfwerk verbogen hebt.
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
kortsluiting werkt in alle richtingen. Dan zou dat bij vooruit rijden ook optreden. Een paar mm betekent dat er wel even een spanning wordt aangeboden maar deze (met de piep) weer wordt uitgeschakeld.? Weet niet precies hoe een dergelijke decoder geschakeld is. En wanneer je de aansluitdraden aan de motor verwisseld? Loopt de lok dan wel achteruit maar niet vooruit? Dan weet je in ieder geval dat het aan de decoder ligt en niet aan de motor.
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Bericht verwijderd. Niet meer ter zake doende.
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
 @citaat Oeps, nee, althans het laatste stukje niet Henk.
Ik heb mijn bijdrage maar weggehaald. ;)
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Hoi Albert Jan
Je zou denken dat er iets mechanisch niet goed gaat, bijvoorbeeld in de motor (tandwielen, koolborstels, stangen). Je zou kunnen proberen of je zelf de wielen wel vooruit en achteruit kunt draaien.
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Pas op dat je de kwartiering niet verdraaid.
Maar het blijft een vreemd fenomeen.
Technisch gezien zou die het in beide richtingen moeten doen, of helemaal niet.
Rijdt die wel, maar slecht in één richting, dan kan het toch de kwartiering zijn.
Maar als je decoder piept, dan wijst het toch op een soort weerstand of sluiting.
Ik zou zeggen: motor demonteren en aandrijving checken door tandwiel welke door motor wordt aangedreven met een cocktailprikker een aantal omwentelingen te draaien in beide richtingen.
Gelijk motor schoonmaken en spleetjes in anker schoonmaken. Koolborstels controleren op slijpselresten, aangekoekte olieresten en overmatige of onregelmatige slijtage. Als één van 2 laatste het geval is, borstels vervangen. Ook koolborstelhouder schoonmaken.
Zorg dat bij het terugbouwen van de motor de blauwe en groene draad geen sluiting maken (geldt ook voor de electronische componenten.

Mvg
Marcel
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Beste Albert Jan,

Motordeksel er af schroeven, anker er uit, wielen ronddraaien (gaat dan goed) en dan goed kijken of er ergens in de tandwielcombinaties een obstructie zit.

Groet, Anne W
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!
Beste meedenkers.
Hartelijk dank voor alle tips en adviezen.
Het lijkt mij inderdaad dat er bij achteruit rijden iets blokkeert en dat zou in de motor kunnen zijn.
Nu heb ik nog wat (oude en nieuwe) locs waarvan de motor uit elkaar moet dus alles voorlopig maar even bij elkaar gezet om dit later ineens te gaan doen.

Je treinspullen voor langere tijd opslaan is duidelijk niet bevorderlijk voor het rijden.
Maar ja, de meeste locs heb ik nu onderhanden gehad en vrijwel alles rijdt weer! O:-D

Ik kom later wel met een aanvulling hoe het bij deze loc is afgelopen.
Nu eerst maar weer eens met mijn baan, circus en kermis aan het "prutsen". :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!(even in de wacht gezet)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!(even in de wacht gezet)
Zeg AlbertJan, nu willen we ook weten wat het probleem met deze loc is hè :D
Re: Digitale BR85 37096 wil wel vooruit maar niet achteruit!(even in de wacht gezet)
Citaat van: Kappa op vrijdag 21 oktober 2022, 21:58:42
Zeg AlbertJan, nu willen we ook weten wat het probleem met deze loc is hè :D

Hoi Ad.
Dat gaat ook zeker gebeuren maar dan met een heleboel locs achter elkaar.
Ik heb er aardig wat verzameld dus ook behoorlijk wat "vergeten" locs waarbij diverse problemen zijn ontstaan, dit variëert van doet helemaal niets tot aan kleine problemen.
Wordt dus vervolgd! (ik weet alleen nog niet wanneer! :P)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.