Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Smalle lichte rotswand

Gestart door Graddy woensdag 19 oktober 2022, 13:51:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Smalle lichte rotswand
Lid sinds: 2022

offline
Smalle lichte rotswand
Hallo, Ik ben begonnen met een baan van 3.20 bij 1.20 met K rails van marklin. De baan word digitaal en dit loopt goed. Ik ben nu met pensioen en heb wat meer tijd hier voor. Heb er in ieder geval plezier in.
Maar denk nu na over de scenery. Ik wil aan de linkerkant beginnen met een rotswand die langs de ronding 2241 loopt. Op zijn smalst heb ik daar nog zo'n 5 cm over. Tussen rails en einde tafel. Daarna heb ik wat meer ruimte natuurlijk omdat het een rechthoekige tafel is en een ronding van de rails.  Kan het wat verbreden daar als dit nodig id. Het hoeft niet natuurlijk strak tegen de rails aan te liggen. Wel moet het licht zijn en ik moet het er af kunnen nemen als ik erbij moet.
Het mooiste zou zijn dat het wat boven de trein uit zou steken zo hier en daar.
Maar hoe dit te maken. Heeft iemand hier wat ideeën over.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Vr groet
Graddy
Re: Smalle lichte rotswand
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Smalle lichte rotswand
Ah daar zijn legio methodes voor om te doen.
Zo ongeveer de oudste methode is kartonnen dozen en doosjes op elkaar stapelen en lijmen en dat geheel bedekken met papier maché en gips.
De nieuwste methode is XPS of PUR schuim met mes of zaag in grove vorm maken en dan afwerken met gips of sculptamold.
Daar tussen in zijn nog vele andere methodes te bedenken. Bijvoorbeeld het systeem van Noch met stokjes en kippen- of ander gaas.
In principe is ieder bouwsel wat je fantasie hieruit voort brengt te verwezenlijken. Het enige wat je moet doen is durven en oefenen, heel veel oefenen. Nog nooit is er een mens opgestaan die zomaar alles perfekt maken kan. Alles moet geleerd worden door kijken, zien en doen. En wij helpen daarbij graag met uitleg.
Re: Smalle lichte rotswand
Probeer ook eens met vb het startsetje van Hydrofibre (ER-Decor).
Grote voordeel is dat je achteraf de rots weer nat kunt maken en herbeginnen indien het je niet aanstaat. Zelfs na 20j is het mij nog gelukt.

Re: Smalle lichte rotswand
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Smalle lichte rotswand
Dag Graddy.

Kijk eens bij Tony in zijn bouwtopic: klik
Hij bouwt met afvalstukken piepschuim zeer fraaie landschappen.
Wellicht kun je daar wat ideeën opdoen.

Groeten,

Erik.
Re: Smalle lichte rotswand
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Smalle lichte rotswand
Hoi Graddy,

Ik heb mijn rotspartijen gebouwd van XPS Dakisolatieplaat. Ik heb deze platen op de bouwplaats gekregen van de bouwers als overtollig materiaal.  Mijn platen zijn 120cm lang, 30 cm breed en ongeveer 10 cm dik. De damp remmende laag trek je er zo vanaf. Ze zijn super licht en als je de door jou gewenste rotsformaties hebt vorm gegeven hoef ja ze alleen nog maar te schilderen. Het voordeel hiervan is dat je na het bestrooien met groen ( als je dit al wil) je boompjes en struikjes er zo in kunt steken.
Succes met je rotsen.

groet,
Wim