Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tolerantie bij ontwerp

Gestart door marclin maandag 17 oktober 2022, 22:04:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tolerantie bij ontwerp
Lid sinds: 2022

offline
Tolerantie bij ontwerp
Recent weer begonnen met treinen. Het ontwerp maak ik in QCAD (een simpel tekenprogramma). Bevalt goed.
Een voorlopig ontwerp laat zien dat ik hier en daar enkele mm tot net effe wat meer :D geen aansluiting heb in mijn 'rondje' en 'keerlussen'. Dit wordt veroorzaakt doordat ik niet een template kan gebruiken, de 24230 is te groot, dus moet ik 24130 en 24230 combineren. Net effe kleiner rondje waardoor het wel past in de breede, maar niet netjes aansluit.
Bij hellingen zijn soort van stelregels (3 graden etc). Zijn er vergelijkbare stelregels voor afwijkingen in praktijk tov theoretische lijn. Bv na 1000m kan je 10mm afwijken in richting, maar lengte is 1 a 2 mm.
Het ontwerp opvoeren in Wintrack of zo geeft natuurlijk de zelfde afwijking aangezien ik de zelfde rail-elementen gebruik.
Re: Tolerantie bij ontwerp
 @citaat En wat is nu de vraag? Kan het allemaal in praktijk? Of denk je de zaag te moeten hanteren? En dat is gewoon altijd wat ik doe: Als het niet past de zaag erin.
Re: Tolerantie bij ontwerp
Lid sinds: 2014

offline
Re: Tolerantie bij ontwerp
Zolang je geen parallelbanen hebt met wissels erin kun je redelijk smokkelen, dat is mijn ervaring met C-rails.
Ik gebruik zelf anyrail, maar wat in anyrail niet passend te maken was ging in de praktijk prima.