Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings

Gestart door DA79 maandag 17 oktober 2022, 19:09:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Kan iemand mij de decoder instelling geven voor deze lok.
Het gaat om de motortype en regelaar instelling.

Mijn decoder is in rook opgegaan, jammer genoeg van een van mijn favoriete loks.
Af en toe viel de lok wel eens stil, maar daarna reed de lok weer gewoon goed daarnaast wordt de lok wordt niet constant bespeeld.
Alles ging goed tot de decoder begon te stinken bij het rijden.

Een van de blokjes lijkt te zijn gesmolten op de decoder, en is niet meer uit te lezen.
Ik heb er een mds3 in gezet, aangezien lok 37018 in de bieb stond en ik een msd3 nog had liggen voor een andere ombouw.
Maar kan de oude decoder niet meer uitlezen en weet niet of de instellingen van de 37018 ook opgaan voor de 37016 (S2/6)

De dc motoren verschillen in bestelnummer, en ik heb een nieuwe motor gekocht voor de 37016 S2/6 omdat ik denk dat deze stuk is.
De nieuwe msd3 begon ook al te ruiken en de lok viel stil in storing (kortsluiting weergave cs3), maar de msd3 doet het nog gelukkig en kan worden uitgelezen en geprogrammeerd.
Maar gebruik de lok even niet meer tot ik er een andere motor heb ingezet voor ik de msd3 ook in rook laat opgaan.

Ik wil voor de zekerheid de motor instellingen controleren met origineel voor ik de nieuwe motor of decoder ermee verniel.

Dus of de instellingen 6 DC hard en pid controller klopt met de originele instelling op de originele decoder.
6= DC hard, 2= pid, invloed= 154, referentie= 81, K= 59, I= 51, D= 0



Daarnaast: Vraag 2,  Nu staan deze motortjes niet als al te best bekend ( E238301 )  kost ook maar 33 euro (wil niet zeggen dat het goedkoop is maar goedkoper)

Is er ook een vergelijkbare brushless type die past of een betere motor?
Dit is een van mijn favorieten, als er betere motortjes zijn die 1op1 passen in dit lokje heb ik daar wel oren na.

Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Ik zelf heb bij een br41 een klokanker motor gemonteerd E163818.
Hiervoor dien je wel een M5.5 tap te hebben om schroefdraad in de tandwielkast te maken.
Deze motor is een stuk kleiner dan de origineel gebruikte motor dus passen doet het meestal wel.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Zou ook niet alleen de motor nakijken /vervangen, maar ook naar de assen kijken of dat allemaal soepel loopt.

Loopt dat zwaar dan is er meer aan de hand dan alleen de motor of decoder.

Altijd eerst naar de oorzaak kijken, dan naar wat je eraan kan doen.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
 @citaat

Bedankt Hans,

Dat is allemaal nagelopen, de loc liep soepel.
Vanaf dat ik hem had viel deze soms even stil, en dan deed hij het gewoon weer.
Heb toen de bedrading gecontroleerd op breuk maar kon niks vinden.
Heb net de soldeer op de platine waar de luidspreker en 3e lantaarn op aangesloten zit afgevijld en 1 opnieuw gesoldeerd omdat er een hoog puntje op de soldeer zat.
Gewoon voor de zekerheid.

Het enige wat ik nog kan bedenken is of vet in de motor of motor stuk (winding of borstels)
Bij de laatste test run met de msd3 had ik alles uit en was het alleen rijden tot de cs3 kortsluiting aangaf op display.
Voor de originele decoder was het voortijds jammer genoeg te laat, maar de msd3 laat zich gelukkig nog schrijven en lezen na deze storingsmelding.


Timjoo,

Ik heb een grote tap set, waarvoor is die schroefdraad?
Om de motor vast te zetten?
Groter dan m4 is best grof/groot voor een kleine lok.
M5.5 is volgens mij ook geen standaard maat dus moet even gaan kijken of ik die wel heb.  m3, 4 en m5 wel, waarom M5.5?  ( is dit geen unf spoed?)
Daarnaast wil ik eigenlijk niet de lok compleet gaan modificeren, de huidige motor zit in een houder, dus een alternatief moet er ook weer zo inpassen eventueel met kleine aanpassing.



Maar kan iemand mij de instellingen doorgeven van de originele decoder?
Ik wil deze dan vergelijken met wat ik nu op de msd3 heb ingesteld.
Met name de motor instellingen.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Niemand de originele motor settings van M37016?  S2/6drg

Mag ook via pm

Mij gaat het met name om de motorinstelling, want die week volgens mij af van de standaard instelling met dc motor.
Net als bij mijn BR81 (36321)  Deze heeft een dc motor, maar staat ingesteld als C90 bij de motor instelling vanaf fabriek.

Wat bij mij de vraag opwekt waarom marklin bepaalde dc motortjes anders heeft ingesteld dan dc zacht en dc hard bij dc motortjes.
Ook lees ik dat het niet uit mag maken tussen deze motor instellingen zolang je een inmeetrit maakt met de lok zodat de motor zich hier op afstelt.
Klopt dit?
Deze inrijrit zou ook moeten gebeuren bij de Br81 bij instellen naar dc zacht of hard, want als ik deze naar dc zacht of dc hard zet i.v.m. de dc motor dan loopt de lok nergens na.

Vandaar dat ik voor de S2/6 (37016) de standaard motor instellingen zoek, want die week volgens mij ook af van wat ik gewend ben.
Ik wil dit controleren met de msd3 die ik geprogrammeerd heb voor dit lokje.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Je kan nog even speuren op de website van Märklin of ze daar nog een soundproject van hebben, waar dus ook wat andere instellingen bij zullen staan.

Soms staat het erbij anders moet je elk geluidje zoeken en is het spelen in de afstellingen.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Dank je Hans,

De enige sound project van marklin in de decodertool m.b.t. de s2/6 is die van 37018.
Heb hiervan de soundproject overgenomen omdat de functielijst nagenoeg identiek zien van elkaar

Deze heeft wel een andere dc motor volgens de onderdelen lijst en staat ook anders ingesteld, namelijk als dc hard.
Volgens mij was de 37016 anders ingesteld (ongeregeld of spoor1 of c90) en stond deze niet op dc zacht of hard, ik had dit beter nog kunnen opschrijven voor de decoder stuk ging.
Nu is de motor tussen de 37016 en 37018 verschillend, maar wel beide dc.

Normaal zou ik deze type motor gewoon instellen als dc zacht of hard en dan een testrit, snap ook zo 123 niet waarom marklin van dc motortjes de motorinstellingen dan op c90 of andere motortypen heeft staan.

Niet dat ik iets over het hoofd zie en straks de msd3 decoder of nieuwe motor ermee verniel.
Want gebruik nog wel de originele dragerprint aangezien deze 21 pins is.

Het motortje is E238301, kosten €33,00 wat er ook eerst weer in komt.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Dat de functies hetzelfde zijn zegt niks over de instellingen van de cv's maar daar ben je al achter gekomen.

Het zal een kwestie zijn van proberen, op welke dc stand de decoder moet staan voor dat motortje.
Kun je er een stukje mee rijden als de decoder en motor erin zitten?
Dan gewoon kijken welke stand de motor het mooiste loopt.

Zelf heb ik een Piko model omgebouwd (met een msd3) die ik op DC hard heb laten staan, en die rijdt daarmee ook heel soepel.
Nu is dat we een andere motor, maar het is er ook een van een ander fabrikaat, en ik moest ook testen of dit wel de goede instelling was.

Het voordeel is dat er nu een 21 polige dragerprint inligt, dat maakt een decoder wissel eenvoudig.
Wees wel voorzichtig met de pinnen van die 21 polige connector, die verbuigen heel gemakkelijk dus enige voorzichtigheid moet je wel betrachten.

Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Berichtje aan Derk (doe er mee wat je goed dunkt): probeer eens logisch na te denken. Als een decoder uit fikt dien je eerst de oorzaak te vinden en dat doe je niet door er weer een decoder in te zetten die dan ook weer gaat ruiken. Een decoder die ruikt staat op het punt naar de knoppen te gaan.

Een motor kun je testen met een 9V batterijtje en je bestelt pas een nieuwe als je zeker weet dat de oude kapot is.

Verder ben je (vind ik) heel erg gefixeerd op allerlei instellingen, ik zou zeggen zet je lok op het spoor en laat de decoder zich automatisch inmeten en klaar is Derk. Een motor is een motor, het maakt allemaal geen ruk uit zolang het van die gewone DC dingen zijn.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Meet ook de bedrading na!
Met alleen de dragerprint zonder decoder.

Dat geeft mogelijk al aan waar de sluiting zit.
Als de CS 3 de sluiting aangaf bij alleen rijden met die decoder zit dat vaak tussen bruin en rood.
Natuurlijk kan er ook iets anders sluiting gemaakt hebben, maar ik ga alleen even van de lok uit en niet van andere zaken die we toch niet kunnen zien.

De motor testen is ook een zaak van belang anders weet je niet of je een nieuwe moet bestellen.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Kan ik nu met de cs3 de lok ook inmeten in pom?
Of moet ik toch nog een 2 baantje aanmaken via programmeerspoor.

Voorheen deed ik dat met een ms2 en een losstaand spooropstelling, maar integreer nu dat baantje bij de hoofdbaan.
Ik kan nergens duidelijkheid vinden hoe dit gaat met de cs3, behalve dan dat ik de 1e 2 cijfers in 77 moet veranderen.

Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Even een andere motor bestellen en een mail sturen.

Ik heb de goede onderdeelnummer besteld, E238301,  maar de motor past helemaal niet goed.
De massa zat te ver naar de motor en sleet aan op het massa afdekkapje, dat was zo opgelost.
Maar de wormwiel en vertanding is ook kleiner na nog eens goed kijken.
Alles draait soepel en vrij tot ik de nieuwe motor erop monteer, dus zo wordt het hem niet.

Kan mij toch niet voorstellen dat ik het wormwiel en frame met tandwiel ook over moet gaan zetten bij een Ersatzteil?
Kan wel, maar lijkt mij toch niet echt de bedoeling?

Heb ook maar de motor van de 37018 besteld, misschien dat deze beter past.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Voor de testrun moet je in cv 52 waarde invullen die je denkt nodig te hebben bijvoorbeeld 6 (DC Hard), daarna in cv 7 waarde 77 invullen.

Deze waarde staat er namelijk niet blijvend in, en na de run wordt ie ook niet opgeslagen.
Wat wel opgeslagen wordt zijn de eigenschappen die dan moeten kloppen.
Zo niet dan nog een keer in cv 52 wat anders invullen (waarde 5 bijvoorbeeld) en nog een keer waarde 77 in cv 7.
Dan doet ie de run voor de tweede keer met een andere waarde op 52.
Tussen die twee waardes (5 of 6) zal het hangen, de andere waarde van klokanker is niet van toepassing hier en sinus of spoor 1 praten we hier niet over ;)

Je kan de testrun het beste op een baan doen, en dan wel met een radius 2 ovaal, die heb je ook in een set vorm samen met de MS 2 (zwart)
Want de lok trekt op tot de maximale snelheid, en dan kan je bij radius 1 een ontsporing verwachten.
Vandaar dus radius 2 voor de test, en dat kan ook via de spooraansluiting op je CS 3.

Volgens mij vergis je je qua motor ook nog eens want als ie niet goed past.....dan heb je waarschijnlijk een verkeerde motor erin gehad...... en had je dus deze moeten hebben: E189 104
Juist de motor van de 37018 8o
Welke lok heb je eigenlijk en of kun je er ook foto's van laten zien?

Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Ik heb de 37016

De zwarte drg S2/6.

Volgens de onderdelenlijst heb ik toch de goede motor besteld.
Dan is of de motor in tussentijd veranderd, of een verkeerde in de verkeerde zakje, of het staat verkeerd in de onderdelenlijst.
Heb die van de 37018 ook besteld, misschien past deze beter.

Als marklin het motortje niet terug hoeft kan ik de wormwiel en vliegwiel en de motor wel overzetten als reserve

Kan met de cs3 de testrit nu op het hoofdbaan? pom?
of moet dit nog steeds via de programmeer spoor.

Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Het kan beide.

Maar heb je decoders die ook programmeerbaar zijn en geen POM ondersteunen dan veranderen die mee.

De testrun kan gewoon op de baan, daarmee kom je niet ver op een programmeerspoor.

Voor het overige programmeerverkeer zou ik wel op een programmeerspoor doen.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 oktober 2022, 09:20:45

Maar heb je decoders die ook programmeerbaar zijn en geen POM ondersteunen dan veranderen die mee.


Dat is niet zo, onder POM roep je eerst het lokadres van de betreffende decoder aan zodat andere decoders er juist NIET op reageren.

Overigens heeft het inmeten niets met POM te maken, hoe het moet staat in de handleiding en het kan gewoon op de baan. Als je maar zorgt dat de locomotief vrij uit de voeten kan.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Dat is nou juist iets wat mij nog niet duidelijk is.

Want voor het inmeetrit werd altijd geadviseerd om een los baantje te maken en daarop de inmeetrit te houden.
cv 7 staat niet onder pom, daarom deed ik dit met de ms2 i.p.v. met de cs3 op een aparte spoor.

Mij is het niet duidelijk hoe dit met de cs3 werkt.
de draden van de programmeer spoor leiden naar een los baantje?
Of kan dit toch op het hoofdspoor.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Derk, rtfm. ;)
In de handleiding van de CS3 staat dit toch op blz 3 duidelijk beschreven?!
Er zit een aparte aansluiting op de CS3 waar je een programmeerspoor op aan kunt sluiten.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Je hebt toch mfx i.p.v. dat cv geneuzel?

Lok op het hoofdspoor. Sleuteltje en bij de version (of zoiets uit mijn hoofd..er staat een 7 voor) de eerste 2 cijfertjes in 77 veranderen. Programmeren in de lok en dan de snelheidsregelaar opendraaien.
De rest gaat vanzelf.

Als je klaar bent even stroomloos maken en eventueel met ander motortype nog eens proberen.

Citaat van: Spoors op vrijdag 21 oktober 2022, 09:34:58
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 oktober 2022, 09:20:45

Maar heb je decoders die ook programmeerbaar zijn en geen POM ondersteunen dan veranderen die mee.


Dat is niet zo, onder POM roep je eerst het lokadres van de betreffende decoder aan zodat andere decoders er juist NIET op reageren.

Mijn cs2 heeft een "gemeen" knopje waarmee je onder pom alle! dcc decoders op de baan kunt "vern****n" ongeacht hun adres. Leuk als je 100 decoders gelijk wilt programmeren, maar verder levensgevaarlijk.

Bart
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings

Ja dat klopt.
Ik heb eigenlijk alleen marklin mm en mfx loks en 1 dcc stofzuiger staan.
C-Draaischijf, wissels via m83 e.d. via baanspanning.
En heb een klein stukje spoor als programmeer spoor (via wissel en onderbroken)

Dus het maakt met het inrijden niks uit dat de andere loks ook op het hoofdspoor staan?
Dat in de versie gedeelte had ik gelezen, nu nog eens uitzoeken en uitproberen.

Voorheen maakte ik iedere keer een los baantje voor het inmeten. (apart bedient met een ms2 voor alleen het inmeten)
Dit los baantje is er nog maar is nu geïntegreerd op het baanspanning en aangestuurd door de cs3.
Vroeg mij af hoe de opdracht ging, lok specifiek of dat meerdere loks en apparaten spontaan mee gaan doen omdat ze op dezelfde baanspanning staan.

Als het dus gewoon op het hoofdspoor in een vlakke gedeelte kan met alle andere loks erop wordt het minder omslachtig om een inmeetrit te doen.

Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 22 oktober 2022, 14:31:15

Citaat van: Spoors op vrijdag 21 oktober 2022, 09:34:58

Dat is niet zo, onder POM roep je eerst het lokadres van de betreffende decoder aan zodat andere decoders er juist NIET op reageren.

Mijn cs2 heeft een "gemeen" knopje waarmee je onder pom alle! dcc decoders op de baan kunt "vern****n" ongeacht hun adres.


Er wordt hier wel meer verneukt, ook zonder zo'n gemeen knopje.  :D
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
*vernield  O:-D

Bart
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Programmeerspoor geïntegreerd in de baan: prima, maar ik adviseer wel om de middenrail en de massa railstaven via twee gekoppelde 3 polige schakelaars te schakelen tussen de hoofdaansluiting en de programmeeraansluiting.

Groet, Anne W
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Geen idee wat je bedoeld.
In de mfx wereld heb je geen programmeerspoor nodig, behalve als je een decoderupdate wilt doen of een nieuwe geluidsfile in je decoder wilt zetten.

Bart
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
 @citaat

Reactie #19
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 22 oktober 2022, 19:39:09

*vernield  O:-D


:D

Hoe dan ook Bart, DCC of MFX, het is kennelijk dermate ingewikkeld voor de gebruiker dat er hulp gezocht moet worden op het forum. Dan schort er iets aan de methodiek of documentatie.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Citaat van: DA79 op vrijdag 21 oktober 2022, 07:43:22
Volgens de onderdelenlijst heb ik toch de goede motor besteld.
Dan is of de motor in tussentijd veranderd, of een verkeerde in de verkeerde zakje, of het staat verkeerd in de onderdelenlijst.
Heb die van de 37018 ook besteld, misschien past deze beter.

Als marklin het motortje niet terug hoeft kan ik de wormwiel en vliegwiel en de motor wel overzetten als reserve
Beste Derk,
Je hebt toch de 37016 en de 37018? Dat vergelijk je de motoren en de bevestiging toch gewoon? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Zet aub eens wat foto's neer, want we praten allemaal wel, maar zien doen we niet. :|
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Kappa;

Ik heb alleen lok 37016. drg zwart.
Vandaar dat ik de motor van 37018 ook heb besteld om dit te kunnen vergelijken.
De motor E238301 die als onderdeelnummer voor de 37016 aangegeven word klopt niet. (bij mij tenminste)

Zie foto.
De onderste is de originele, hiervan is de vertanding en wormwiel groter en anders dan de motor E238301 die als replacement wordt aangegeven.
De onderdelenwinkel van marklin zei dat dit de correcte motor moest zijn en vroeg of ik de loc niet op wou sturen voor reparatie.
Dit kan, maar dan ben ik de loc weer een hele poos kwijt en er zit geen garantie op de loc.

Waar ik tegen aan liep is dat de replacement motor voor de 37016; de vliegwiel liep tegen de pootjes van de afdekkap aan, dit opgelost door de vliegwiel iets naar voren te zetten zoals op foto.
Ik had beter toen gelijk naar de vertanding moeten kijken, maar het was een replacement dus in alle enthousiasme gemonteerd.
Daarna kwam ik erachter dat de vertanding ook niet overeen kwam, aangezien er wel een motor brom was maar geen verplaatsing.
Dom, maar ging er vanuit dat een replacement toch redelijk 1op1 te wisselen is.

Ik heb dit nu opgelost door de wormwiel en vliegwiel te wisselen, vergt even wat geduld, maar ging prima.
De originele motorhouder met tandwiel ook weer te gebruiken.
(nieuwe motor met originele wormwiel-vliegwiel-motorhouder)

De oude motor getest met 9v batterij, deze loopt soms even en stopt dan maar meestal doet deze gewoon niks.

Ook zat er een heel miniscule beschadiging in de gele draad, waarschijnlijk doordat men dit tussen het frame heeft gepropt i.p.v. op lengte te maken.
Vandaar de overgang naar blauw, just in case.
Hier zie je niks meer van straks aangezien alle draden op de motor wordt vast getaped zoals origineel.


CiteerProgrammeerspoor geïntegreerd in de baan: prima, maar ik adviseer wel om de middenrail en de massa railstaven via twee gekoppelde 3 polige schakelaars te schakelen tussen de hoofdaansluiting en de programmeeraansluiting.

Groet, Anne W

Dit heb ik d.m.v. de kunststof inzetstukjes, hierover heb ik al een keer contact gehad met marklin i.v.m. wat kan en mag.
Is ook al een keer in discussie geweest ;)


CiteerHoe dan ook Bart, DCC of MFX, het is kennelijk dermate ingewikkeld voor de gebruiker dat er hulp gezocht moet worden op het forum. Dan schort er iets aan de methodiek of documentatie.

Schort meer aan duidelijke informatie in de documentatie. ;)
In de gebruiksaanwijzing van de decoder staat hoe het moet, maar er wordt niet bij vermeld onder welke voorwaarden of met een voorbeeld.
Wat ik gevonden heb sloeg op de ms2 en cs2, maar dat wist ik al.
Ik deed deze inmeetritten zoals ik al aangaf normaal op een extern spoor met de ms2 in dcc stand, cv7 toets 77 en gaan........
Informatie m.b.t. de cs3 is wat minder duidelijk hierin.
Tenminste ik kon dit niet zo terug vinden. (ook niet in "praktisch toepassen cs3")

Ik mis soms net dat beetje extra uitleg, ben ook maar een paar jaar weer bezig met deze hobby na een lange onderbreking vanaf de delta tijdperk. ;)
Denk dat er hier meer zijn zoals ik die na jaren de hobby weer oppakken en dan zien dat er heel wat veranderd is in tussentijd.
En ik vraag liever dan dat ik alles op hobbel heb, en waar is anders deze handige forum voor :D ;)

Foto hieronder uitgelegd;
Bovenste is de replacement waarbij ik de vliegwiel iets naar voren heb gehaald i.v.m. aanslijten.
De onderste is de originele motor, de draad is grover dan de bovenste replacement.
Na deze foto heb ik wormwiel-vliegwiel-motorhouder over gezet naar nieuwe motor.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Citaat van: DA79 op zondag 23 oktober 2022, 11:09:55
De onderste is de originele motor, de draad is grover dan de bovenste replacement.
Na deze foto heb ik wormwiel-vliegwiel-motorhouder over gezet naar nieuwe motor.[/i]
Is die nieuwe motor dan af fabriek niet van een wormwiel en vliegwiel voorzien dan?
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
 @citaat
De nieuwe motor staat toch op de foto met vliegwiel en worm?

Wat betreft de CS3 en documentatie: Ik heb nog nooit een zo lomp te bedienen apparaat gezien. Werkelijk niks is er intuïtief te bedienen aan dit ding. Een CS2 kan een kind van 4 bedienen, voor een CS3 moet je onderhand raketgeleerde zijn.
Komt er bij mij nooit in. :thumbdown:

Bart
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
 @citaat Mee eens en dat zeg ik als ervaringsdeskundige want ik had het ding ooit in huis. Goed dat jij als zeer gewaardeerd gebruiker van dit forum dat roept, als ik het zeg volgen daar direct tenminste 5 moderatormeldingen op en ben ik weer eens "ongenuanceerd" bezig.

@Derk: wat let je om het op de oude manier te doen. Het is een eenmalig iets.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Citaat van: Bajn-AG op zondag 23 oktober 2022, 13:35:29
@citaat
De nieuwe motor staat toch op de foto met vliegwiel en worm?
Klopt bart, maar waarom dan toch weer de boel van de defecte motor overzetten op de nieuwe?
Er zit naast het schuin getande tandwiel een recht tandwiel en de kans is groot dat van de nieuwe motor en wormwiel overbrenging het rechte tandwlel wel past.
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
 @citaat

Nee, dat paste niet. 8o
De tandwielen komen niet overeen met die in het frame van de lok.
Vandaar dat ik de wormwiel, motorsteun met tandwiel en het vliegwiel heb overgezet naar de nieuwe motor.
Zodat alles weer onderling matched.

Ben het met je eens, je moet goed kijken om het verschil te zien, mij was het eerst ook niet zo snel opgevallen.
Maar de replacement blokkeert de tandwielen in het frame van de lok, vandaar dat hij het niet deed met de replacement motor.

En dat is nou net mijn punt, of marklin heeft zich vergist in het onderdelennummer, of het verkeerde motor in het verkeerde zakje. (zou kunnen)
De replacement motor E238301 voor de 37016 paste in ieder geval niet.


Qua cs3,  de basis dingetjes zijn makkelijk te vinden, net als de basis programmeer werk van decoder.
Maar verder dan dat wordt het snel wat ingewikkeld en vergt aardig zoekwerk.
Heb nu al een aantal pdf documentjes over de cs3 opgeslagen, cs3 praktisch toepassen.
Misschien dat hier iets tussen staat wat ik over het hoofd heb gezien, maar via google zoekopdracht vond ik niet veel als ik cs3 en einmessfahrt google. 8o
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Na even flink zoeken i.v.m. de instelrit cs3.

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/Gemakkelijk_ombouwen_deel_3.pdf

Hier praat men wel over een geschikt programmeerspoor.
Dus niet op het hoofdspoor dus?
Tenminste zo lees ik het???


Heb even getest of deze instelrit op het hoofdspoor mogelijk was met een aantal loks erop, zoals het lijkt werkt dit.
Er is in ieder geval geen andere lok mee gaan doen :D
Vraagje aan de dcc rijders, waarom in dcc dan wel op apart spoor?  Je vraagt toch een specifieke decoder op d.m.v. een specifiek dcc lok adres?
Dan spreek je toch ook alleen die decoder aan en niet andere decoders?
De msd3 in dcc stand moet toch hetzelfde doen als in mfx stand? 
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
@Derk,

Op pagina 33 naast afbeelding 7 staat er info over de kalibratierit.

Ze halen nogmaals de losse set aan met radius 2 bochten, die zijn overbodig als je die in je baan hebt zitten en de lok daarover kunt laten kalibreren.
Dat je dan niet op een programmeerspoor staat lijkt me nogal wiedes als de lok optrekt naar de hoogste snelheid.
Zoiets doe je dus niet op twee 24177, en twee 24188, want dan lukt de kallibratie niet.

Hij moet kunnen optrekken maar ook afremmen, om de waardes in te kunnen stellen.
Goed doorlezen van de link die jijzelf doorgaf.
Maar ook toegegeven ze gebruiken de termen veel te veel door elkaar, zodat een modelspoorder twee keer moet lezen wat er nu precies staat.
Of dat met een vertaling te maken kan laten we gezien de overeenkomsten maar op het midden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Dank Hans,

Dat snap ik, heb al meerdere kalibratie test uitgevoerd met de ms2 i.p.v. cs3. ;)
Met de cs3 is het nu ook gelukt, gewoon op het spoor met de andere loks aanwezig. (1e getalletje firmware aanpassen voor 77)
Dit was geen probleem, geen andere loks die ook mee wilden doen gelukkig.

Was alleen niet tevreden met de kalibratie instellingen na 2 rondes, dus heb alle instellingen handmatig weer terug gezet zoals ze ook in de M bieb stonden voor de 37018.
Lokje loopt daarmee al vrij lekker, en ik ga nog even puzzelen met de fijn afstellingen zodat het plaatje weer klopt.
Das een voordeel van de cs3 vind ik dat ik de verschillende geluidsniveaus kan bijstellen zonder veel poespas.
Nog even een "schaalsnelheid" instellen en dan de afstellingen van de motor en rem daarop aanpassen.

Heb het motortje die ik heb voorzien van de correcte wormwiel en vliegwiel e.d. maar ingebouwd, de replacement motor voor de 37018 is nog niet binnen.
Als die klopt met de correcte wormwiel en motor steun dan hou ik die wel op reserve.


Ik was volgens mij niet de enige die geen bevredigende resultaten haalt met de instelrit?,  heb dit 2x herhaalt en de lok liep eerder slechter dan beter.
De instellingen die eruit kwamen pasten eerder bij dc zacht en c90 i.p.v. de vooraf ingestelde dc hard waardoor de lok schokkerig begon te lopen.
Ik had verwacht dat de inmeetrit juist verder ging op de geselecteerde motor.
Ik ga hier nog een keer mee verder puzzelen met dc zacht als motor instelling.

Voor nu loopt hij al vrij zuiver op de standaard fabrieks instellingen uit de Mbieb van de decodertool. (37018 sound file)
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Mag ik vragen wat er dan nog niét naar wens is?

Met vriendelijke groet,
William
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
De loc loopt eigenlijk al prima zacht zonder stotteren. :D


Wat ik nog doen wil;
De Vmax wil ik nog afstellen naar "snelheid op schaal"  daarna kijken of alles nog klopt qua rijregeling, remgeluid en timing remmen tot stilstand, chuf.
Dit zal wel meevallen omdat de lok al +/- 150 km/u liep in het echt, dus de vmax wordt niet ver terug gedraaid.
En hem nog iets minder gevoelig maken in de rijregeling zoals origineel.
Vind hem nog iets te snel reageren voor een grote snel stoomtrein met grote wielen.


Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Kleine update,

Heb de motor nog niet gepast, maar de motor voor de 27018 (E189104) is net binnen, dit lijkt toch echt de goede motor te zijn voor deze 37016 S2/6
Vliegwiel en motor opbouw lijkt op het oog identiek, de wormwiel lijkt zo ook de goede maat te hebben.

Waarschijnlijk een foutje in de onderdelenlijst?
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 37016 DRG S2/6 originele decoder settings
@Derk,

Hopelijk past ie beter.
Wat ook weleens gebeurd is dat de productie tussentijds is onderbroken, en na hervatten van de productie was er misschien een wijziging doorgevoerd.
Immers een productielijn wordt haast nooit zomaar aangepast, maar uitzonderingen waren er zeker.
Dat kan verklaren dat bij hetzelfde model ( ja ook hetzelfde artikelnummer) een aanpassing heeft plaatsgevonden.
De explosietekening wordt dan aangepast qua nummers en daardoor heb je van die rare afwijkingen, zoals de motor van jouw lok.

M.v.g.

Hans V200.0