Kappa;
Ik heb alleen lok 37016. drg zwart.
Vandaar dat ik de motor van 37018 ook heb besteld om dit te kunnen vergelijken.
De motor E238301 die als onderdeelnummer voor de 37016 aangegeven word klopt niet. (bij mij tenminste)
Zie foto.
De onderste is de originele, hiervan is de vertanding en wormwiel groter en anders dan de motor E238301 die als replacement wordt aangegeven.
De onderdelenwinkel van marklin zei dat dit de correcte motor moest zijn en vroeg of ik de loc niet op wou sturen voor reparatie.
Dit kan, maar dan ben ik de loc weer een hele poos kwijt en er zit geen garantie op de loc.
Waar ik tegen aan liep is dat de replacement motor voor de 37016; de vliegwiel liep tegen de pootjes van de afdekkap aan, dit opgelost door de vliegwiel iets naar voren te zetten zoals op foto.
Ik had beter toen gelijk naar de vertanding moeten kijken, maar het was een replacement dus in alle enthousiasme gemonteerd.
Daarna kwam ik erachter dat de vertanding ook niet overeen kwam, aangezien er wel een motor brom was maar geen verplaatsing.
Dom, maar ging er vanuit dat een replacement toch redelijk 1op1 te wisselen is.
Ik heb dit nu opgelost door de wormwiel en vliegwiel te wisselen, vergt even wat geduld, maar ging prima.
De originele motorhouder met tandwiel ook weer te gebruiken.
(nieuwe motor met originele wormwiel-vliegwiel-motorhouder)
De oude motor getest met 9v batterij, deze loopt soms even en stopt dan maar meestal doet deze gewoon niks.
Ook zat er een heel miniscule beschadiging in de gele draad, waarschijnlijk doordat men dit tussen het frame heeft gepropt i.p.v. op lengte te maken.
Vandaar de overgang naar blauw, just in case.
Hier zie je niks meer van straks aangezien alle draden op de motor wordt vast getaped zoals origineel.
CiteerProgrammeerspoor geïntegreerd in de baan: prima, maar ik adviseer wel om de middenrail en de massa railstaven via twee gekoppelde 3 polige schakelaars te schakelen tussen de hoofdaansluiting en de programmeeraansluiting.
Groet, Anne W
Dit heb ik d.m.v. de kunststof inzetstukjes, hierover heb ik al een keer contact gehad met marklin i.v.m. wat kan en mag.
Is ook al een keer in discussie geweest

CiteerHoe dan ook Bart, DCC of MFX, het is kennelijk dermate ingewikkeld voor de gebruiker dat er hulp gezocht moet worden op het forum. Dan schort er iets aan de methodiek of documentatie.
Schort meer aan duidelijke informatie in de documentatie.

In de gebruiksaanwijzing van de decoder staat hoe het moet, maar er wordt niet bij vermeld onder welke voorwaarden of met een voorbeeld.
Wat ik gevonden heb sloeg op de ms2 en cs2, maar dat wist ik al.
Ik deed deze inmeetritten zoals ik al aangaf normaal op een extern spoor met de ms2 in dcc stand, cv7 toets 77 en gaan........
Informatie m.b.t. de cs3 is wat minder duidelijk hierin.
Tenminste ik kon dit niet zo terug vinden. (ook niet in "praktisch toepassen cs3")
Ik mis soms net dat beetje extra uitleg, ben ook maar een paar jaar weer bezig met deze hobby na een lange onderbreking vanaf de delta tijdperk.

Denk dat er hier meer zijn zoals ik die na jaren de hobby weer oppakken en dan zien dat er heel wat veranderd is in tussentijd.
En ik vraag liever dan dat ik alles op hobbel heb, en waar is anders deze handige forum voor
Foto hieronder uitgelegd;
Bovenste is de replacement waarbij ik de vliegwiel iets naar voren heb gehaald i.v.m. aanslijten.
De onderste is de originele motor, de draad is grover dan de bovenste replacement.
Na deze foto heb ik wormwiel-vliegwiel-motorhouder over gezet naar nieuwe motor.