Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem in ontwerp

Gestart door robbie vrijdag 14 oktober 2022, 18:08:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Probleem in ontwerp
Hallo allemaal,

Omdat degene met wie ik een baan aan het bouwen ben en ik er niet helemaal uit kwamen hebben wij een kant en klaar ontwerp gekozen. Echter kom ik er niet uit hoe ik hier langere goederentreinen zou kunnen laten rijden. Het gaat namelijk om een baan met een kopstation. Al de reizigerstreinen zijn trek-duw of treinstellen dus dat gaat perfect. Zien jullie een optie (behalve via het rechterspoor en dan achteruit het schaduwstation in, of moet ik de (lange) goederentreinen vergeten en met kleine gaan rijden. Ik hoor graag jullie mening en ideeën!

Robbert
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem in ontwerp
al gedacht de goederentreinen niet naar boven te sturen maar ergens een doorloopspoor te voorzien zodat ze gewoon terug in schaduwstation komen ?

Mss de tekeningen in de juiste volgorde zetten en vlak leggen ook want nu is het scrollen en alles aan elkaar naaien onoverzichtelijk naar mijn idee
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem in ontwerp
Ja, dat idee had ik inderdaad ook. Nu kan dat ook enigzins, bij het spoor rechtsachter gaat er een aftakking naar beneden. Alleen komt die weer bij de uitgang van het schaduwstation..
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem in ontwerp
tekeningen zijn nu volledig onduidelijk. Leg ze gewoon eens valk na elkaar op volgorde en dan is dat voor ons stukken makkelijker om eventueel aanpassingen te doen en raad te geven.Je zal de baan wel aansturen met computer ook.
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem in ontwerp
Helaas geen computeraansturing, gewoon ouderwets met de hand. Foto 1 is het schaduwstation, niveau 0. Foto 2 niveau 1, waar de treinen het zichtbare gedeelte in komen, foto 3 niveau 2 met het eindstation. Foto 4 is een overzicht van alle zichtbare sporen. Foto 5 is een totaaloverzicht. Ik weet niet hoe ik dit op een andere manier erin moet krijgen. Hopelijk is het zo duidelijker!
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem in ontwerp
foto's zijn toch te draaien ? Nu staat alles op zijn kop en onoverzichtelijk.Anders netjes onder elkaar en makkelijk te begrijpen.
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem in ontwerp
1. Schaduwstation, niveau 0
2. Niveau 1
3. Niveau 2
4. Overzicht sporen niveau 1 en 2
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem in ontwerp
Erg veel logica zie ik niet in dit ontwerp. Ja, je kunt in het schaduwstation keren en dan naar het eindstation. De treinen rijden echter geen echt logische route. Je kunt een rondje extra maken, maar om te keren moet je inderdaad altijd weer naar het zichtbare station.

Het zou misschien mooier zijn als je van het 0 niveau naar een hoger niveau met keerlus en tweede schaduwstation kon rijden. Op niveau 1 zou een aftakking naar het eindstation gemaakt kunnen worden.

Tussen de lagen 0 en 1 zou je dan treinen door de lussen kunnen laten rijden en op laag 2 bepaalde treinen in het station afwikkelen.
Ik denk dat je het beste alles in enkelspoor zou kunnen uitvoeren met eventueel een dubbel uitgevoerd paradespoor als maximaal haalbare optie.

Groet,

Peter
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem in ontwerp
Hey Peter,

Helaas is door een schuin dak een ander niveau niet mogelijk. Dat was ook mijn eerste idee, maar zie gezien de ruimte niet echt hoe dat zou moeten. Maar inderdaad, erg veel logica zit er niet in, jammer dat we er al voor betaald hebben..
Re: Probleem in ontwerp
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem in ontwerp
Kopstations vind je vaak in grotere steden en zijn in principe alleen bedoeld om personen verkeer af te handelen.
Goederentreinen worden dan op een nabij gelegen goederenemplacement afgehandeld en die zul je dan ook niet op zo'n kopstation aantreffen.
Maar ruimte voor een goederenemplacement is er niet en er is ook geen mogelijkheid, om komende vanuit het schaduwstation, zonder langs het kopststion te gaan, weer terug te keren naar het schaduwstation.
Je zal dus ergens een keerlus moeten maken waar dit wel kan, maar gezien de drukke spoorbezetting lijkt me dit een uitdaging.
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem in ontwerp
als je in de middelste foto bovenaan voorbij de tunneluitgang (24912) 2 overloopwissels legt kan je wel gewoon terug naar je schaduwstation.
Je hebt toch toevallig geen TRA bestand van je baan (wintrack) ? Doe ik wel de aanpassing ff voor je
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem in ontwerp
Een schuin dak. Dan voorzie ik nog een probleem; de bereikbaarheid is bij een diepte van 1.40 meter wel lastig. Als je niet aan de achterkant kunt komen, wordt het een heksentoer om vanaf de voorzijde iets aan de andere kant van de tafel te pakken.
Een tafel als deze is wel op wielen te zetten. Dat dan wel. Al kun je maar 20 cm schuiven, het kan het genoeg zijn, hoewel meer altijd beter is.

Groet,

Peter
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem in ontwerp
Hey Peter,

De tafel staat op wielen, dus daar zijn geen problemen. Kan zelfs iets verder naar voren, rond de meter, maar niet permanent.
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem in ontwerp
Da's mooi. Dat de zaak verrijdbaar is.
Maar is het echt onmogelijk een tussenlaag te maken met keerlus in plaats van het rondje dat er nu ligt? Feitelijk heb je toch al drie lagen in dit ontwerp.
De tussenlaag moet voorzien worden van een ander tracé om een beter treinbedrijf te krijgen. Ik zou denken dat het passend te krijgen is.

Groet,

Peter
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem in ontwerp
Hey Peter,

Ja, de tussenlaag aanpassen is wel mogelijk, een extra laag ertussen/erbij gaat niet passen met de hoogte van het schuine dak. Ik ga er nog even voor zitten O:-D
Re: Probleem in ontwerp
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem in ontwerp
Citaat van: bellejt op zaterdag 15 oktober 2022, 12:02:27
als je in de middelste foto bovenaan voorbij de tunneluitgang (24912) 2 overloopwissels legt kan je wel gewoon terug naar je schaduwstation.
Je hebt toch toevallig geen TRA bestand van je baan (wintrack) ? Doe ik wel de aanpassing ff voor je
Ik heb ook even zitten puzzelen met wintrack. ;) Is in Demo, dus geen tra file.

Probleem is dan wel dat de goederentrein maar over een heel klein deel van de baan zichtbaar zal zijn.
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem in ontwerp
Met de simpele ingreep die Ad voorstelt, heb je inderdaad gelijk de benodigde keermogelijkheid!

Dan blijft nog wel dat het sporenverloop naar het eindstation onhandig is. Kan dat stuk dubbelspoor niet gewoon weg? Het is ook raar dat je een van de sporen in twee richtingen moet berijden. Het nut van het dubbele spoor is daarmee afwezig.

En enkelspoor is in Duitsland verre van flauw. Er zijn enkelsporige hoofdbanen genoeg. Dus je materieelkeuze wordt niet beperkt, voorzover je je al zou willen inhouden op dat vlak.

Groet,

Peter
Re: Probleem in ontwerp
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem in ontwerp
 @citaat Het was de tip van Johnny (bellejt) waar ik wat mee geprobeerd heb, misschien dat Johnny nog een betere uitwerking heeft?
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem in ontwerp
denk dat het niet anders kan tenzij je nieuwe sporen gaat leggen en het ontwerp veranderen
Re: Probleem in ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: Probleem in ontwerp
Bedankt Ad, ik ga het van de week eens zo uitleggen. Ik denk dat dit inderdaad de juiste oplossing is, dankjewel!

Peter; ik ga even kijken of ik dat erin laat, maar voor eventueel wachtende treinen leek het me wel een handige extra optie.