Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

mfx ecosboost

Gestart door frank zondag 13 april 2008, 10:23:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mfx ecosboost
frank
gast

mfx ecosboost
hallo,
ik wil een booster aansluiten op mn CS om wat extra voeding op de baaan te brengen, op een te isoleren baandeel, nu heb ik begrepen dat er nu de ecosboost 50010 is die mfx ondersteunt, nu zie ik op het forum dat veel mensen geen mfx booster kunnen vinden, dit ding is volgens mij ook nog niet zo lang op de markt, heeft iemand hier ervaring mee? werkt t goed?
Frank
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Frank,

Lees dit draadje eens:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2631.0


Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
Tighfield
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Frank,

Ik ben benieuw naar je ervaringen met het CS in combinatie met de Ecos-booster.

Vriendelijke groeten,

Tighfield :D
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Citaat van: Tighfield op zondag 13 april 2008, 11:13:11
Ik ben benieuw naar je ervaringen met het CS in combinatie met de Ecos-booster.
Zal Frank eerst een MFX booster moeten kopen om ervaring op te doen.

Mvg,
Peter  :D
Re: mfx ecosboost
Blausee-Mitholz
gast

Re: mfx ecosboost
Citaat van: Freak op zondag 13 april 2008, 11:17:18
Citaat van: Tighfield op zondag 13 april 2008, 11:13:11
Ik ben benieuw naar je ervaringen met het CS in combinatie met de Ecos-booster.
Zal Frank eerst een MFX booster moeten kopen om ervaring op te doen.

Mvg,
Peter  :D

Yep maar voordat hij er één koopt vraagt hij hier of er iemand ervaring heeft  :mrgreen:

Er zal toch iemand als eerste de sprong moeten wagen, ik ben eigenlijk ook beniewd of iemand hier op forum al ervaring heeft het Ecoboost i.c.m. CS.
Ze zijn toch al weer 4 maanden verkrijgbaar.................

Mvg, Johan
Re: mfx ecosboost
frank
gast

Re: mfx ecosboost
peter,
ik lees n hoop zinnige en minder zinnige opmerkingen, maar mij wordt uit alle opmerkingen niet duidelijk of het ding nou werkt of niet, en of we het allemaal over hetzelfde apparaat hebben, het is tenslotte nog niet zo lang op de markt. over het spanningsverschil heb ik gehoord dat je dit op kunt vangen door er weer een marklin trafo voor te hangen, maar of dat juist is?? Ik heb hem hier liggen maar weet nu niet of ik hem ga aansluiten of ga ruilen.
Frank
 
Re: mfx ecosboost
chagoimen
gast

Re: mfx ecosboost
Hoi Frank

Heb sinds gisteren de ecosboost. Omdat ik ook zeer benieuwd was wat er van alle verhalen nu wel of niet klopt. Heb ik omdat mijn baan nog niet zover is wat dingen uitgeprobeerd met test opstellingen. Dus rondje gelegd aangesloten op cs en me gereden dat ging natuurlijk goed toen de ecosboost aangesloten op cs en op de ecosboost mijn rollerbank. Trein laten rijden op rondje en een stoomlok op de rollerbaan ging prima alle functie's werken. Ook nog een iets groter ovaal gemaakt en deze in twee stukken verdeeld door isolatie 1 deel via cs van stroom voorzien andere helft via de ecosboost. Wederom geen probleem tegen gekomen. Op aanrade van mijn leverancier van de ecosboost geen sleperwip geplaatst, dit hoeft volgens hem niet bij digitaal bedrijf alleen als je digitaal en confentioneel bedrijf samen hebt is een sleperwip nodig.
Ben tot nu toe tevreden met mijn ecosboost.
Het enigste wat even wennen was is de hoe de ecosboost en de bijbehorende trafo er uit ziet en aanvoelt hoe raar dit ook klinkt, maar een ieder die een marklin trafo en de ecostrafo in zijn hand heeft gehad snapt wel wat ik bedoel.

Dit zijn mijn ervaringen tot nu toe, maar ja heb hem nog maar net 1 dag.

mvg Anton   
Re: mfx ecosboost
frank
gast

Re: mfx ecosboost
ha  anton,
thanks, kijk daar hebben we wat aan! wat merk jij van dat langzamer rijden van treinen op het ecoboost gedeelte? en heb je al geprobeerd om mfx treinen nieuw aan te melden op dit deel (in mijn beleving nog niet zo heel belangrijk) en om mfx signalen naar de treinen te sturen (bv hoornsignalen) op het ecoboost gedeelte (dat is natuurlijk nuttiger).
hoor graag van je ervaringen.
groeten
frank
   
Re: mfx ecosboost
frank
gast

Re: mfx ecosboost
anton,
heb jij de laatste versie 2.04 op je CS want dat schijnt ook van belang te zijn?
frank
Re: mfx ecosboost
chagoimen
gast

Re: mfx ecosboost
Hoi Frank

Ik heb de update 2.04 op mijn cs. Ik heb met de 37605 de TEE gereden en ik merk bij deze geen verschil in snelheid, de geluiden doen het op alle bij de stukken dus zo wel op het cs gevoede en het ecosboost gevoede stuk. De TEE heeft aan beide kanten van de trein een motor en een sleper en afhankelijk van de rij richting wisselt ook de aandrijving dus mee, en dit geeft op het test ovaaltje geen problemen ook niet als de ene helft in een ander gevoed stuk staat en e wisselt dan van rijrichting. Ben zelf zeer benieuwd hoe het straks op de grote baan gaat met bezetmeldingen, wissels, draaischijf en dergelijke.
Maar ben tot nu toe tevreden, was eerst niet blij toen ik hoorde dat Tante M voorlopig niet met een mfx booster zou komen, we worden nu al zo lang aan het lijntje gehouden en steeds maar uitstel van de leveringsdatum, dit is klant onwaardig en het verbaast mij dat ze daar nog steeds mee weg komen en dat het door de Tante M klanten wordt gepikt. Zeker omdat er gewoon geen openheid van zaken word gegeven en ze pas over een aantal weken of maanden met een verklaring komen over het wel of niet verschijnen van een Tante M mfx booster.
Dit leverd allemaal wilde verhalen op, de een heeft hier wat gehoord of gelezen en de ander weer iets anders en zo wordt het gewoon een sneeuwbal. Door die vele berichten zag ik ecosbooster ook niet zitten maar mijn leverancier zei probeer het nu maar en test het zelf en laat je niet gek maken door alle berichten, gewoon testen en dan pas oordelen.
Heb nog niet geprobeerd of ik op het ecosboost gevoede gedeelte een nieuwe mfx lok kan aanmelden zal dit wel op korte termijn gaan proberen.
Sorry als het verhaal soms wat verward is maar zoals sommigen weten komt dit door mijn zwaar medicijn gebruik en de invloed die dit heeft op mijn reactie en concentratevermogen.

mvg Anton
Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx ecosboost
Bij je aanmelden van de mfx locomotieven kom je vast er zeker nog problemen tegen:

Als het CS gereset is (nieuw is) meldt elke lok zich probleemloos aan via de ESU booster, als men de CS en booster uitschakelt en daarna weer inschakelt wil geen enkele (nog nooit aangemelde) lok zich aanmelden.
De lok probeerd het wel maar lukt hem niet.

Ook wijzigen wil niet altijd, dit moet ik nog eens beter gaan bekijken bij iedere lok, ook het functioneren van functies moet ik nog even goed testen. Het rijden van een lok is geen probleem op de booster, de booster meld zich ook zonder problemen aan bij de CS.

Ik weet niet hoe anderen dit ervaren? (die een ESU booster, CS en mfx loks hebben)

Sleperwippen zijn bij het gebruik van mfx lokomotieven wel aan te bevelen, zie hiervoor ook handleiding.
Re: mfx ecosboost
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: mfx ecosboost
Hallo Laurens,

als ik hem Stummi forum lees, zie ik niet van dit soort akelige berichten, je meld hier naar mijn mening een uniek probleem, Is het probleem weer over nadat de Boost is losgekoppeld?

Wat heb je in tussentijd nog aangesloten voordat jij de boel opnieuw opgestart had, lees ook eens dit draadje, betreft aanbevelingen bij overbelasting.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8992.0

met vriendelijke groet,

Walter
Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx ecosboost
En als dit waar is, dan meld je je MFX locs toch aan op het programmeerspoor? En wijzigen ook?

Als het rijden en functies bedienen goed gaat lijkt me dat niet het probleem.

Koen
Re: mfx ecosboost
frank
gast

Re: mfx ecosboost
het werkt!
heren, ik kan jullie gerust stellen, ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en de ecos boost 50010 maar gewoon aangesloten, hij meldde zich automatisch meteen aan bij de CS en het werkte vanaf de 1e minuut, alle mfx treinen en functies werken erop en op de CS kan ik zelfs in t display zien hoeveel stroom er door de Ecosboost wordt afgegeven, als de trein over een onderbreking rijdt valt de stroom terug op de CS en neemt ie toe op de booster, mooi toch!
Alle mfx functies werken dus gewoon, lichtjes aan uit, hoornsignalen, mfx blijft ook gewoon in het display staan en wordt niet zwart zoals bij het gebruik van een marklin (niet mfx) booster.
groeten
frank
 
Re: mfx ecosboost
frank
gast

Re: mfx ecosboost
oh ja en nog wat, ik gebruik geen sleperwippers, is volgens de locale dealer hier ook niet nodig
groeten
frank
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Frank,

Bedankt voor de info.
Als je de handleiding (download) leest en kijkt naar afb. 7 zie je dat middengeleiderisolatie voldoende is en sleper inderdaad niet nodig zijn.

Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
Blausee-Mitholz
gast

Re: mfx ecosboost
Citaat van: frank op dinsdag 15 april 2008, 20:52:00
het werkt!

groeten
frank

Hi Frank,

Wist ik wel dat het werkt maar dank dat je hier mee alle wilde indianen verhalen die sommigen menen te moeten ophangen (omdat hun geliefde Märklin het laat afweten) definitief naar het rijk der fabelen heb verwezen  8)

Vraagje heb je de massa gescheiden tussen CS en Booster of niet?

Zeer erkentelijke groeten, Johan.
Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx ecosboost
Beste Frank,

Ik denk dat iedere CS gebruiker je dankbaar is voor dit testwerk en de rapportage, nu alleen nog de laatste vraag van Johan, want dat kan het mooie beeld nog verstoren (S88 terugmelders>computers)

Groet, Anne W
Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx ecosboost
Citaat van: Freak op dinsdag 15 april 2008, 21:02:34
Als je de handleiding (download) leest en kijkt naar afb. 7 zie je dat middengeleiderisolatie voldoende is en sleper inderdaad niet nodig zijn.

Heb je ook al eens een bladzijde verder gekeken?

Citaat van: ESoS Boost handleiding:Wij bevelen als aansluitspoor bij Märklin C de referentie 74040 aan. Voor Märklin K gebruikt U best referentie 2290.
Tevens bevelen wij aan om railwippen te gebruiken.

Frank,

Wat gebeurd er als jij een mfx lok hebt die nog niet aangemeld is geweest op de CS en dan aanmeldt via de ESU booster?
Dit is het wat bij mij niet goed werkt, is verder geen probleem, je moet de lok voor het eerst aanmelden via het CS.
(Of zou dat kunnen omdat ik de massa's ook gescheiden heb? (Lees testbaan CS en testbaan booster op de grond, die zal ik binnenkort nog even verbinden en dan probeer ik het weer)

Dat de booster het mfx signaal doorgeeft om aan te geven dat de lok aanwezig is kan ik dus bevestigen zoals ik al eerder had gedaan. Het wijzigen van een lok gaat nu volgens mij ook goed in tegenstelling wat ik eerder zei.

Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Laurens, heb inderdaad ook een bladzijde verder gekeken. Vandaar dat eer enige verwarring onstaat/ontstond. Navraag bleek dat Afb 7 correct is voor 3-rail.
Denk verder eens aan massadectectie, hierbij zijn indirect de massa's weer verbonden.


Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx ecosboost
Frank: zou je ook eens willen proberen om de loc te programmeren in het Ecoboost gedeelte?

Ik heb gelezen op een engelstalig forum dat dat niet zou lukken...

Koen
Re: mfx ecosboost
^Rook
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Frank,

Tof dat jij voor ons de sprong hebt durven wagen 8) Ben zeer benieuwd of deze combinatie in de komende weken bij extensive testing naar tevredenheid blijft functioneren (zelf vermoed ik gewoon van WEL) :) Je hebt jezelf hiermee natuurlijk wel het een en ander op de hals gehaald, je ziet dat je meteen tot algemene CS-ESU-combo-vraagbaak bent gebombardeerd :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx ecosboost
Beste Peter,

Bedoel je dat je de "railstaven" van beide secties niet met elkaar mag verbinden door middel van de "0/massa" van het S88 massadetectie systeem?

Groet, Anne W
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Anne W,

Nee, er kan enige verwarring ontstaan met de tekst in de handleidingen.
In een aansluitschema zie je dat alleen middengeleiderisolatie voldoende is, terwijl verderop in de tekst aangegeven wordt dat ook de railstaven gescheiden moeten zijn. Maar als je massadetectie toepast zijn indirect de railmassa's weer met elkaar verbonden. Dus het schema en laatst genoemde geeft aan dat de railsstaven met elkaar verbonden (mogen) zijn. Let wel ik heb het hier over 3-rail.

Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
frank
gast

Re: mfx ecosboost
antwoorden:
heren heren, niet zoveel vragen, ik moest vanavond ook nog wat anders doen, maar hierbij de beantwoording van jullie vragen, zoorzover mn testwerk is uitgevoerd:

even een ding vooraf: waarom zou het niet werken, esu heeft de cs ook duidelijk ontwikkeld voor marklin en het spul is gewoon volledig compatibel, dat blijkt wel zover. over die spanning doen ook allerlei wilde verhalen de ronde, maar alhoewel er een op het oog kleinere trafo bij zit levert ie wel 5A 18v dc aan de ecosboost ofwel 90 watt! Ik denk dat ze 17v AC hebben gekozen zodat ze 4A op de baan kunnen krijgen, maar daar kan ik alleen naar gissen: snelheidsverschillen heb ik nog niet gemerkt, maar ik heb ook nog niet alle treintypes erover laten rijden. Omdat ik nu met de update 2.04 op de CS de stroomafname zo mooi kan zien, ook van de ecosboost, zag ik dat op mijn hellingen met bepaalde treinen er zoveel stroom getrokken wordt dat dat problemen/vertragingen bij het schakelen veroorzaakt. ik heb dus maar meteen een 2e booster gekocht en aangesloten, ook die herkent de CS meteen en ook dat werkte, maar ik heb wel ergens in het 2e circuit een lekstroom zitten en dat ben ik nog aan het zoeken, maar het werkt wel. Op de CS kun je de naam van de ecosboosten wijzigen zodat je weet waar je naar zit te kijken.

nu even de antwoorden op jullie vragen:
massa van alle rails is gewoon gekoppeld en ook met de massa van mijn schakel/lampjes trafo, alleen de middenrail is gescheiden: ik rijd nog op oude m-rails dus die massa kan ik eigenlijk niet scheiden, maar dat moet ook niet. de hele baan kent dus maar 1 massa en nu 4 plussen: 1 baanvoeding via CS, 2 baanvoedingen via boosters en 1 schakel/lampjes plus. Om problemen te voorkomen is het mijns inziens ook belangrijk dat je al die massas ook echt goed aan elkaar knoopt!

De boosters kunnen overigens zover ik het gezien heb alleen met n speciaal kabeltje met van die ronde 6 polige stekkertjes direct met de CS worden verbonden, hoe het moet als je meer dan 3 van die boosters wil aansluiten aan de CS weet ik nog ff niet. 

De S88, ik gebruik overigens viesmannen 5217, zijn gewoon gekoppeld aan de CS, kan ook niet anders met de flatcable, en massa is overal massa, geen probleem.

Of ik een nieuwe mfx loc op het boosterdeel kan aanmelden heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen. 

groeten
frank

 







 
Re: mfx ecosboost
LokSound
gast

Re: mfx ecosboost
Citaat van: Freak op dinsdag 15 april 2008, 21:02:34
Hallo Frank,

Bedankt voor de info.
Als je de handleiding (download) leest en kijkt naar afb. 7 zie je dat middengeleiderisolatie voldoende is en sleper inderdaad niet nodig zijn.

Mvg,
Peter

Peter,
bedenk eens volgend: je loc stopt net op het isolatiepunt. dan maak je sleper een kortsluiting tussen  de 2 middekontakten (deze van de booster en deze van de CD). Wat heeft je isolatie op dat meoment dan voor zin? Dus ik zou dir wip maar plaatsen hoor!   mvg, Patrick
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Prima Patrick,

Waarom schrijft maakt men dat niet in de handleiding duidelijk.
Bij een goede booster(uitgang) zou dan ook direct de kortsluitbeveiliging in werking treden.

Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
LokSound
gast

Re: mfx ecosboost
Citaat van: Freak op donderdag 17 april 2008, 09:27:41
Prima Patrick,

Waarom schrijft maakt men dat niet in de handleiding duidelijk.
Bij een goede booster(uitgang) zou dan ook direct de kortsluitbeveiliging in werking treden.

Mvg,
Peter

In de handleiding van de ECoSBoost (Nederlandse versie staat het wel duidelijk. Ondergetekende deed het vertaalwerk!
Re: mfx ecosboost
Blausee-Mitholz
gast

Re: mfx ecosboost
Ik zal geen sleperwipe plaatsen. Gewoon zorgen dat je scheidingen op een logische plaats bevind waar normaal gesproken geen trein stopt. Met de Märklin boosters 6017 en de Uhlenbrock Power-3 heb je geen sleperwipe nodig.
Indien het bij de ECoS en ECoS-booster de sleperwipe echt een vereiste is blijft ik met de huidige twee Power-3 boosters werken en gebruik de ECoS stroom voor de wisseldecoders.
Ik vertik het echt om sleperwipe te plaatsen, langzaam rangeren is dan echt onmogelijk en dat is wat ik wil in het station.
Dan laat ik (de toekomstige) mfx in de ECoS maar schieten. Zo belangrijk is dat ook weer niet.

Note: Ik rij bijvoorbeeld twee Märklin Re 460 in dubbeltractie, beide loks met C90 op het zelfde adres. De twee slepers van beide lokken heb ik met stroomvoerende koppelingen doorverbonden voor betere stroomafname (als één van twee even geen stroom pakt van de sleper krijg ik nu niet hikken dat de andere staat te duwen)
De Power-3 van Uhlenbrock heeft daat totaal geen last van bij passage van dit tweespan, dat zou dus bij de ECoS booster niet kunnen?

Mvg, Johan
Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx ecosboost
Het was duidelijk, maar nu weer niet.

Loksound, het moet voor ESU commercieel interessant zijn om duidelijkheid te scheppen, jij hebt goede contacten, probeer de volgende twee vragen eens duidelijk beantwoord te krijgen:

sleperwipper nodig tussen CS kring en Ecosboost kring?

mogen de rails (de massa dus) van beide kringen met elkaar verbonden worden?

overigens is er altijd een oplossing; het CS niet aan de baan, en twee Ecos boosters aanschaffen, nadeel zijn de hogere kosten, het CS kan dan de magneetartikelen schakelen.

ik ben blij dat mijn Raptortje mij deze vragen niet stelt.

Groet, Anne W

Re: mfx ecosboost
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: mfx ecosboost
Hallo Anne W,

Ja natuurlijk mag de massa van de rails verbonden zijn, anders doen je treinen via de onderstellen dit wel, ook zal je problemen hebben met je terugmelders, naar mijn gevoel ben je iedere keer naar de bekende weg aan het vragen, en dat terwijl het antwoord al duidelijk is.

ik snap wel waarom Loksound de sleperwip noemt, kwestie van het zekere voor het onzekere en overbelasting door een dubbel circuit voorkomen.
Dit valt onder het voorkomen van claims door externe faktoren, neem als off topic voorbeeld het garantiebewijs van mijn auto dat ik voor iedere rit het oliepijl, koelvloeistofnivo en remvloeistof moet controleren. Waarom ? Om garantiegevallen uit te sluiten die door het niet controleren hiervan ontstaan.

Overigens snap ik jou laatste zin in je reactie niet, want mijn CSje en alle andere mij bekende digitale apparatuur stelt ook deze vragen niet,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: mfx ecosboost
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx ecosboost
Beste Walter,

Er zijn niet deskundige nieuwe en herintredende lezers/deelnemers aan dit forum en die kennen de bekende weg niet, het enige wat ik probeer is duidelijkheid te krijgen voor deze groep lezers.

Ik realiseer me donders goed dat het voor deskundigen zoals jij allemaal een fluitje van een cent is.

De handleiding van het geupdate CS spreekt overigens ook over sleperwippers, dus wat je zegt klopt niet helemaal.

Groet, Anne W
Re: mfx ecosboost
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: mfx ecosboost
De Handleiding van het CS gaat in op de oude Booster 6017 waarbij de wippers wel noodzakelijk zijn,

Groet,

Walter
Re: mfx ecosboost
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mfx ecosboost
Als ik het goed heb begrepen, heeft Freak of Davy ergens eens gezegd dat de CS en boosters "geregeld" zijn en dus de uitgangsspanningen gelijk worden gehouden.
Ook neem ik aan dat alle boosters dezelfde uitgangssignaalpatroon hebben, dwz, gelijk bitpatroon.
Uitgaande van deze aannames kan er dus nooit kortsluiting ontstaan, als een lok met de sleper op een overgang staat, tussen booster/CS of booster/booster.
Dit omdat simpelweg beide uitgangsspanningen gelijk(vormig) zijn en er dus geen spanningsverschil is en er dus ook geen (kortsluit)stroom KAN lopen.

En mocht dit niet kloppen en er dus wel een verschil is tussen CS en boosteruitgangsniveau, dan zal er volgens mij geen hoge stroom lopen.
Want als de CS op 17 Volt staat en de booster op 18 Volt, dan zou er dus een stroom richting CS lopen.
Maar de uitgangsweerstand van de boostertrap van de CS zal dermate hoog zijn dat deze stroom zeer laag zal zijn en zeker niet hoger dan dat van een lampje ed., dus enkele tientallen van milliamper's hooguit.

Ik heb geen idee hoe die automatische niveauregeling tussen CS en booster werkt.
Het zal waarschijnlijk een protocol op de aanstuitbus van de boosters zijn, maar dit is voor mij gissen.
Meten gaat niet, want de plussen van CS en booster zijn gescheiden.

Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Ad,

Dat heeft Davy ooit eens in een draadje aangegeven.
Ik kan heel goed mee gaan met je schrijven en verder indien de boosteruitgang en de boosteruitgang van de centrale goed beveiligd zijn kan er niet veel gebeuren.
Waarom zou je het niet kunnen meten. De massa's van beide kun je met elkaar verbinden, dus kun je vanaf hetzelfde referentie de signal niveau's meten.

Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mfx ecosboost
Hoi Peter,

Met meten bedoelde ik eigenlijk het meten van de boosterspanningen door de CS/Ecos/booster zelf.
Als de CS/Ecos of booster z'n uitgangsspanning gelijk wil regelen op een aangrenzende booster, dan zal deze de spanning van de aangrenzende booster moeten kunnen meten.

Heb hier nog dat draadje met Davy's opmerking over de "geregelde" boosters gevonden.

De enige mogelijkheid die ik kan verzinnen om op aangrenzende boosters te regelen is via de databus waarmee de booster op de CS of ECOS worden aangesloten.

Dan zal ook de CS/Ecos master moeten zijn en zullen de boosters zich op de CS moeten regelen.
Re: mfx ecosboost
LokSound
gast

Re: mfx ecosboost
ik wil hier niet de grote nek opzetten.
Ik zelf heb 14 jaar voor Märklin België en Duitsland gewerkt.
Ik beveel die wippers aan, uit ervaring! Ook tussen 2 boostersecties. Het voorkomt narigheid en kost quasi niets.
"Beter voorkomen dan genezen"
"Devoorzichtigheid is de moeder van de porceleinenkast"
(weet niet of de deze uitdrukkingen gebruiken boven de "moerdijk")

mvg,  Patrick
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Ad,

Er is altijd een mogelijkheid om een uitgangsspanning te meten en terug te koppelen, maar of dat nu echt zin heeft laat staan gedaan wordt heb ik mijn twijfels over.
Wat je dan krijgt is hetzelfde principe als bij professionele voedingen. Bij dit soort voedingen wordt er ingestelde spanning middels sense-ingangen gemeten en indien nodig bijgeregeld.

Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mfx ecosboost
@ Patrick; Jou ervaring is hier juist zeer welkom, dus maak je nek maar dik hoor. :wink:

@Peter; Hoe werkt die boosterregeling dan volgens jou?
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Ad,

Men gebruikt als eindtrap een H4-brug (volle brug). Het uitgangsniveau zal tot op zekere hoogte constant gehouden worden. Tot op zekere hoogte, zodra er een te groot vermogen getrokken wordt zal deze in elkaar zakken, bij een al te groot vermogen (kortsluiting) zal er een beveiliging ingeschakeld worden en tevens een kortsluitmelding gegeven worden.

Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
Blausee-Mitholz
gast

Re: mfx ecosboost
Citaat van: LokSound op zaterdag 19 april 2008, 14:29:20
Ik beveel die wippers aan, uit ervaring! Ook tussen 2 boostersecties. Het voorkomt narigheid en kost quasi niets.

mvg,  Patrick

Hi Patrick

Goed prima, dank voor de info en duidelijkheid.

Bij deze staat mijn besluit vast, ik laat de ECoS-booster vallen, die komt hier dus niet.
Ik ga met de ECoS verder met de twee Power-3 boosters van Uhlenbrock. (Deze twee Power-3 boosters zitten reeds lang onder de huidige modelbaan en hebben probleemloos met de IB gewerkt)
Let even op, rijden gebeurd op de Power-3 boosters, de ECoS stroom schakelt enkel wisseldecoders. Massa van ECoS is niet verbonden met de massa van de Power-3.
Mijn ervaring Power-3 boosters functioneren feiloos zonder sleper-wipe.

Hiermee laat ik dus ook de toekomstige mfx in de ECoS vallen, geen probleem (ik doe tot op heden ook zonder)

Mvg, Johan
Re: mfx ecosboost
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mfx ecosboost
Citaat van: Freak op zaterdag 19 april 2008, 16:17:38
Hallo Ad,

Men gebruikt als eindtrap een H4-brug (volle brug). Het uitgangsniveau zal tot op zekere hoogte constant gehouden worden. Tot op zekere hoogte, zodra er een te groot vermogen getrokken wordt zal deze in elkaar zakken, bij een al te groot vermogen (kortsluiting) zal er een beveiliging ingeschakeld worden en tevens een kortsluitmelding gegeven worden.

Mvg,
Peter
Eigenlijk dus hetzelfde principe als de aanstuurtrap van hoogvermogen decoder.
Telkens worden de twee diagonaal tegenover elkaar liggende transistoren of FET's ingeschakeld, al naar gelang de stroomrichrichting.
Alleen dan voor een groter vermogen en met een kortsluit sense circuit.

Ik heb ooit eens zo'n trapje gebouwd om met een delta decoder een gelijkstroommotor aan te sturen.
De lichtwisseling werd dan gebruikt om de versterker te schakelen, maar het geheel werd erg heet.

Maar terugkomend op de boosterregeling: er vindt dan geen correctie plaats tussen verschillende boosterspanningen en dat is waar ik op doelde.
Re: mfx ecosboost
Freak
gast

Re: mfx ecosboost
Hallo Ad,

Kort gezegd nee, er vindt geen correctie plaats.
Al er wel correctie plaats zou vinden werd het ook kenbaar gemaakt.

Mvg,
Peter
Re: mfx ecosboost
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mfx ecosboost
Hoi Peter,

OK, dus dat is dan van de baan.
Dan wacht ik nog op reacties van anderen.

Thanx.
Re:mfx ecosboost
Lid sinds: 2006

offline
Re:mfx ecosboost
Even een vraag over de Ecosbooster 50010, die ik nu sindes 1 week in gebruik heb in combi met de CS1R.

Zit er een ventilator in ?, tot 2 keer toe hoorde ik een zacht gezoem , wat sterker werd, en dan weer afslaat.

Dacht 1st dat het de ventilator van m'n laptop was, staat 40 cm verder 8), maar het geluid komt toch echt uit de Ecosbooster :?

Mvg Gert
Re:mfx ecosboost
Freak
gast

Re:mfx ecosboost
Hallo Gert,

Gewoon even de booster open zagen. :lol:

Mvg,
Peter
Re:mfx ecosboost
KlaasZ
gast

Re:mfx ecosboost
Je kunt ook even in de handleiding kijken, blz. 3, paragraaf 5.1.1.
Daar gaat het over een Lüfter, en dat is Duits voor ventilator.
Schakelt automatisch aan en uit, al naar gelang de temperatuur.
Re:mfx ecosboost
Freak
gast

Re:mfx ecosboost
Gert,

Op de ECoS kun je zien wat de baanspanning en temperatuur is van de booster. Kun je ook zien bij welke temperatuur deze aan/uit slaat.
Verder ook even kijken of de (baan)spanningen van de centrale en booster gelijk zijn.

Mvg,
Peter
Re:mfx ecosboost
Lid sinds: 2006

offline
Re:mfx ecosboost
Heren,

dank voor jullie antwoorden, duidelijk dus.
Baan/booster spanning op 18,4 V, Cs1R temp. 41 C, en de Ecosbooster 52 C.

Maakt aardige herrie zeg die Fan :shock: 8)

Mvg Gert