Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

instelling lokpilot 5 ivm afremmen

Gestart door mattie zondag 09 oktober 2022, 21:06:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
instelling lokpilot 5 ivm afremmen
Hallo

ik heb een vraagje betreft het instellen van een lokpilot 5
Ik heb er een ingebouwd in een Brawa lok, maar ik krijg de instellingen niet helemaal goed met afremmen.

De lok komt niet mooi tot stilstand. hij remt wel af maar hij blijft een klein stukje doorrijden als hij eigenlijk stil moet gaan staan.
Als ik tijdens rijden de richting wijzig met de ecos, dan remt hij normaal af, maar komt niet eerst tot stilstand. maar gaat bij de laagste snelheid meteen de andere kant op. zeg maar na dat kleine stukje doorrijden..

heeft misschien iemand tips?

groet,
Mart

Re: instelling lokpilot 5 ivm afremmen
Wat heb je allemaal zelf aangepast om het goed te krijgen?
Re: instelling lokpilot 5 ivm afremmen
Laat ESU zelf de instellingen automatisch instellen: zie paragraaf 11.1.4 in de LokPilot V5.0 handleiding:

11.1.4. Automatisches Einmessen des Motors
LokPilot 5 Decoder ermöglichen ein automatisches Einmessen der Motorparameter. Dieser Vorgang führt in vielen Fällen zu einem sehr guten Lastregelungsverhalten. Ein gutes Ergebnis kann aufgrund der unendlich vielen Kombinationen zwischen Motoren und Getrieben allerdings nicht in jedem Fall garantiert werden. Einen Versuch ist es allemal wert.

Gehen Sie vor wie folgt:

• Stellen Sie das Fahrzeug auf ein gerades Stück Gleis, möglichst ohne Gefälle. Das Gleis muss so lange sein, dass die Lok ca 2 Sekunden mit Vollgas darauf fahren kann. Dies wird während des Einmessens automatisch erfolgen. Sorgen Sie für Prellböcke oder ähnliches, damit die Lok nicht abstürzen oder entgleisen kann!

• Rufen Sie die Lok auf Ihrem Handregler auf, und sorgen Sie dafür, dass die F1 Taste ausgeschaltet ist und der Motor ausgeschaltet ist. Stellen Sie die Fahrtrichtung so ein, wie die Lok losfahren soll.

• Schreiben Sie nun in die CV 54 den Wert 0 (auf dem Programmiergleis oder mittels Hauptgleisprogrammierung).

• Drücken Sie nun die ,,F1"-Taste. Die Lok wird sich nun automatisch mit voller Geschwindigkeit in Bewegung setzen. Sie wird während ca 1,5 Sekunden nicht steuerbar sein!

• Die Lok wird automatisch anhalten und die ermittelten Lastregelparameter werden in den CVs 51, 52, 53, 54, 55 gespeichert. Sie können nun ausgehend von diesen Werten weitere Optimierungen an den Lastregelparametern vornehmen.


Willy
Re: instelling lokpilot 5 ivm afremmen
Hallo,

Bedankt voor de reactie.
Ik had in eerste instantie de decoder in de basisinstelling gelaten. De lok liep hier al redelijk goed op, behalve het gemelde probleem.

Daarna heb ik hetgeen geprobeerd wat in de handleiding staat, maar dit lost het probleem helaas ook niet op. ik weet eigenlijk niet met welke instelling ik dit kan goed kan krijgen.

gr.
Mart
Re: instelling lokpilot 5 ivm afremmen
Nou, Mart, dan zal je de handleiding toch moeten lezen waarin staat hoe de variabelen CV51 t/m CV56 in te stellen voor bevredigend rijgedrag.
En het is altijd aan te raden eerst de DC motor op goede werking te testen met een gelijkstroombron vooraleer een decoder wordt ingebouwd.

Willy