Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

IB Basic en digikeys DR4088LN

Gestart door guyremgabdel zondag 09 oktober 2022, 11:58:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB Basic en digikeys DR4088LN
Ik bezit een 2de hands IB Basic en wil met Rocrail gaan rijden.
Dus heb ik voor mijn 3rail baan terugmelders nodig met stroomdetectie.
Massadetectie komt niet in beeld wegens reeds bestaande baan.
Uit de handleidingen snap ik dat ik de IB Basic met de DR4088LN (3rail en via stroomdetectie) met de loconet kabel moet verbinden.
Moet er op de IB (en de DR4088LN) softwarematig iets ingesteld worden om het werkende te krijgen ?
Ik veronderstel van wel maar wat en hoe juist ?
Dank voor alle hulp.

Guy
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Citaat van: guyremgabdel op zondag 09 oktober 2022, 11:58:23

Moet er op de IB (en de DR4088LN) softwarematig iets ingesteld worden om het werkende te krijgen ?


LocoNet terugmelders moet je adresseren, hoe dat moet staat in de handleiding. En uiteraard de juiste kopen: DR4088LN-CS dus niet de DR4088LN-GND.

Voor de IB maakt het allemaal niets uit, die heeft geen weet van massa of stroomdetectie. Die ziet slechts dat er iets op de LocoNetbus wordt gemeld.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Thx. Volgens de handleiding bij de DR4088LN staat de CS voor 2-rail en de GND voor 3-rail. Jij stelt de CS voor ?
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Je schrijft dat je met stroomdetectie wilt werken vanwege een bestaande baan toch? Da's CS (van current sensing).
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
CiteerIk bezit een 2de hands IB Basic en wil met Rocrail gaan rijden.
Dus heb ik voor mijn 3rail baan terugmelders nodig met stroomdetectie.

Je zegt het zelf al dus waarom dan nog een keer vragen? Volgens mij werkt een combi van massa- en stroomdetectie niet echt goed. En die IB weet echt niet of jij nou met twee rail of met drie rail werkt. Dat maakt hem niets uit.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Neen, ik begrijp het niet zo goed.
Ik lees in de handleiding van de DR4088LN dat
- CS is voor 2-rail
- GND voor 3-rail
- OPTO voor 3-rail in combinatie met DR50xx
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
CS kun je ook voor 3rail gebruiken, dat doen M-railers vaak omdat de spoorstaaf niet van de massa te scheiden is. Voor C en K is het niet handig want daar kun je immers wel secties maken in de spoorstaaf dus daar ligt massadetectie voor de hand.

Maar misschien moet je nog eens vertellen wat je precies wilt.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Idd ik zie nu dat ik er niet bij verteld had dat mijn baan (totale lengte 178m) een mix is van M en C rails. Dus isoleren van spoorstaven is niet doenbaar.

Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Duidelijk. Maar je moet ieder geval de boel opbreken om geïsoleerde secties te maken in de puko middenrail.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
En je kunt zo je wilt zoveel mogelijk GND gebruiken bij het C-rail deel en alleen voor het M-rail deel CS. Het maakt voor de LocoNetbus en de IB niet uit.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
In de rails zitten er geen geisoleerde stukken (massa (bruin)), maar de stroom (rood) is in veel blokken ingedeeld. Dus daar kan ik heel goed bijkomen (onder de tafels).
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Nou aan de slag dan.....  :D
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
En dan maar hopen dat je analoge blok-indeling wel past bij wat je nodig hebt, nu je het anders wilt.
Ik veronderstel dat je nu aan het eind van ieder blok een stroomloze sectie hebt. Dat zou nu het begin van een blok kunnen zijn waar de trein na detectie gaat afremmen.
Anders moet je andere detectie-mogelijkheden uitproberen/toepassen: lichtsluizen, reedcontacten, hall sensoren... Kan ook allemaal.
En hoe schakel je nu de stukken stroomloos? Met seinen en drukknoppen? Als je goed werkende schakelrais hebt liggen, is die ook inzetbaar als melder.

Groet,

Peter
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Peter, ik gebruik reed-contacten en schakelrails. Die sturen signalen en relais aan die stukken zonder stroom zetten. De treinen rijden digitaal maar schakelen gebeurt op de analoge manier.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Kijk. Dat maakt het misschien allemaal wat minder stellig dat je met stroom detectie moet gaan werken.
Je kunt de schakelrails en reedcontacten ook gewoon inzetten met massadetectie-modules. De relais en stroomloze secties kun je weghalen, respectievelijk op je ringleiding aansluiten.
RocRail kan overweg met blokken die voorzien zijn van een enkele melder.
Je kunt er ook voor kiezen de stroomloze secties met CS-modules uit te rusten, wat je het beste uitkomt. Kan je allemaal in een string S-88 modules achter de eerste loconet-module hangen.


Groet,

Peter
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Oei dat wordt me al ingewikkeld op heden. Voorlopig wil ik eerst met een testbaantje beginnen en testen, testen.
Wel zag ik dat de terugmelders van Digikeys heel goed gelijken (zijn het dezelfde?) op die van Litfinski.
Daar geven ze zelfs een voorbeeld van stroomdetectie in 3-rail.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Citaat van: guyremgabdel op zondag 09 oktober 2022, 20:00:23
Wel zag ik dat de terugmelders van Digikeys heel goed gelijken (zijn het dezelfde?) op die van Litfinski.

Uhm... Nee, niet echt. Digikeijs is door iemand anders ontwikkeld. Dat zijn niet dezelfde printen.

Citaat van: guyremgabdel op zondag 09 oktober 2022, 20:00:23
Daar geven ze zelfs een voorbeeld van stroomdetectie in 3-rail.

Dat kan goed.

Citaat van: guyremgabdel op zondag 09 oktober 2022, 20:00:23
Oei dat wordt me al ingewikkeld op heden. Voorlopig wil ik eerst met een testbaantje beginnen en testen, testen.

Ga je dan compleet opnieuw beginnen met je baan? Zo nee: Dan moet je dus een testbaan maken met hoe je nu de baan schakelt en wat je daar aan wil veranderen. Wil een compleet nieuwe baan maken dan zou ik de boel aanpassen naar detectie en niet meer met schakelrails en stroomloze stukken. Heb je nog oude M-railsmeuk dan kan je kijken naar stroomdetectie omdat dat dan iets makkelijker is dan massadectie bij M-rails.

Citaat van: guyremgabdel op zondag 09 oktober 2022, 17:33:55
Peter, ik gebruik reed-contacten en schakelrails. Die sturen signalen en relais aan die stukken zonder stroom zetten. De treinen rijden digitaal maar schakelen gebeurt op de analoge manier.

Je moet je afvragen wat je nu eigenlijk wil. De oude baan gebruiken met alle oude schakelonderdelen of toch volledig op detectie inzetten door de baan opnieuw op te bouwen. Het ombouwen van een oude baan naar computergestuurd kost mogelijk meer moeite en tijd dan een compleet nieuwe rails leggen.

Ik zou eens goed nadenken wat je allemaal wil en met welke middelen.
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Het advies van Ronald lijkt me juist, ga eerst na wat je nu precies wilt, Guy.
Maar volledige detectie is ook bij PC-gestuurd rijden niet nodig. Je moet alleen op de juiste plekken melders hebben zitten.
Je eigen idee om een testbaantje te maken is ook prima en kijk dan eerst eens naar de heldere video 's van onze eigen AlbertG over RocRail.
Als je begrijpt wat nodig is voor digitaal blokgestuurd rijden, kun je kijken wat er aan je bestaande baan veranderen moet. Ik merk dat je daar nu nog op vastloopt.
En dan is het de vraag waarmee je testen gaat: stroomdetectie,  werken met schakelrails, reedcontacten (kan dus met goedkopere GNDdetectie modules) of allebei. En dan heb je nog loconet. Je testbaan gaat je direct twee of drie terugmeldmodules kosten. Die kun je uiteraard allemaal inzetten op de definitieve baan, maar het is toch een investerinkje.

Groet,

Peter
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Bedankt alvast voor jullie reacties. Weer wat wijzer geworden.
Het is idd mijn bedoeling om eerst een testbaantje te maken met 1 terugmelder en proberen inzicht te krijgen in Rocrail (met dank aan AlbertG wiens videos ik hier gebruik als cursus)
Daarna bekijk ik of ik mijn bestaande baan al of niet op PC zal aansluiten (of eventueel delen ervan).

Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Of eventueel delen hiervan? Dat zal niet gaan werken vrees ik, het is alles of niks.
Stel je hebt het linker deel in de PC zitten en het rechter deel niet. Nu rijdt een lok van het eene deel in het andere. Hoe weet het programma dan welke lok dat is en of dat nu wel echt is gebeurd. Er zal een detectie plaatsvinden maar zonder voorgaande detectie weet het programma niets, dus gaan alle alarmbellen af.

Snap je wat ik bedoel?
Re: IB Basic en digikeys DR4088LN
Citaat van: guyremgabdel op maandag 10 oktober 2022, 17:46:18

Daarna bekijk ik of ik mijn bestaande baan al of niet op PC zal aansluiten (of eventueel delen ervan).


Heb je ergens foto's gepost van de baan?