De laatste keer dat ik met scenery bezig was, was in de 70-er jaren. Hoewel dat tamelijk bescheiden was, ging daar véél meer tijd in zitten dan in het plannen en het neerleggen en aansluiten van de rails en de electronica en ik denk dat dat nog steeds zo is.
Dat neemt niet weg dat het naar mijn idee verstandig is om goed na te denken over wat je wilt en daarna iets te plannen wat daar bij past. Daarna kun je gaan bouwen. Daarbij loop je ongetwijfeld tegen uitdagingen aan en bij het proefrijden ontdek je misschien beperkingen in het baanontwerp waar je iets aan wilt doen. Dan kun je kiezen tussen aanpassen van het ontwerp of doorbouwen. Af en toe iets aanpassen moet natuurlijk kunnen, maar als je dat te vaak doet, schiet de bouw niet op en als het te lang duurt, heb je er misschien geen zin meer in.
Als de baan er eenmaal ligt kun je rijden en kun je je helemaal gaan uitleven op de techniek, ook als er nog helemaal geen scenery is. Sterker nog, scenery ligt daarvoor alleen maar in de weg.
Citaat van: DutchBoss op dinsdag 11 oktober 2022, 07:33:10
De afmetingen van de zolder zijn 4x4 meter. Deze ruimte ligt tussen de balken op 60 centimeter hoogte
Daarboven word het al smaller en daarom moet ik ook dichter bij de vloer blijven? Onze zolder is echt laag ik kan er zelf namelijk ook niet staan
Dat is al iets, maar er is meer informatie nodig om een baanontwerp te kunnen maken.
Stel je eens voor dat je vraagt om een zolder te bouwen, met niet meer dan deze beschrijving. Geen enkele zichzelf respecterende aannemer zal daar genoegen mee nemen. Voor het maken van een baanontwerp is weliswaar minder informatie nodig dan voor het bouwen van de zolder, maar dit is nog niet voldoende. We weten nu alleen maar dat wanneer de baan 60 cm van de grond komt te liggen, hij niet groter kan worden dan 4x4 meter. Maar hoe zit dat als de baan lager komt te liggen, bijvoorbeeld op de grond? Is dat ook 4x4 of is het meer? Welke wanden zijn recht en welke schuin? En zijn de schuine wanden overal even schuin, van grond tot plafond? Je kunt er niet staan: hoe hoog is de ruimte dan wel?
Aangezien je schrijft dat je er niet kunt staan, ga ik uit van een baan op de vloer of er dicht boven. Met de laagste sporen op de vloer heb je dan tenminste nog wat ruimte voor een baan met wat hoogteverschillen. Bij het ontwerpen en bouwen van een baan speelt bereikbaarheid altijd een belangrijke rol. Met een vlakke baan met sporen los op de vloer is dat zelden een probleem, maar bij een vaste baan moet je van tevoren nadenken hoe je problemen oplost. Bij een ontsporing moet je er bij kunnen komen om de trein van de rails te pakken. Met sporen op (of vlak boven) de vloer met daarboven scenery of andere sporen moet dat bovenste deel afneembaar zijn, anders gaat dat niet goed lukken. Verder gaat er incidenteel nog wel eens iets kapot. Misschien moet je ooit een wisselaandrijving vervangen bijvoorbeeld. Van onderen kun je er niet bij, dus dat zal ook van boven moeten en daarvoor moet je de wissel los kunnen halen.
Op zich is dit allemaal best te doen, als je er maar van tevoren rekening mee houdt. Als er voldoende ruimte is tussen CV-ketel en de muur, dan heb ik daarvoor alvast een idee: leg langs die hele muur een aantal opstelsporen vlak boven de grond en dek ze af met een paar opklapbare deksels. Zo heb je een schaduwstation om treinen te parkeren, vrij van stof bovendien. Links, rechts of aan beide kanten kun je één of twee sporen uit het schaduwstation laten komen als verbinding met de rest van de baan. In het begin hoef je niet de hele verborgen ruimte vol te leggen met sporen. Je kunt klein beginnen en later, als je meer rollend materiaal koopt, extra sporen toevoegen. Ook bij het proefrijden is het handig als er nog niet zo veel sporen liggen.
Maak de constructie sterk genoeg om op te staan en leg er als afwerking iets als parket of linoleum bovenop. Dan heb je in feite langs die muur een 15 cm verhoogde vloer waarop je kunt zitten om naar de baan te kijken en tegelijk blijft de CV-ketel prima bereikbaar.