Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Uhlenbrock 63330 aansluiten

Gestart door Graddy zaterdag 01 oktober 2022, 20:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock 63330 aansluiten
Lid sinds: 2022

offline
Uhlenbrock 63330 aansluiten
Hallo
Ik heb een Intellibox Basic met Loconet aansluiting. Daarom een Uhlenbrock 63330 gekocht. Mijn baan is bijna klaar en is ook door een clubgenoot in koploper gezet. Bij de club word er niet met Uhlenbrock of loconet gewerkt. En ik ben ook nog niet zo ervaren. Nu vraag ik graag hulp bij het instellen van deze terugmelder. Ik wil het liefst een eenvoudige uitleg als die bestaat.
Ik rij met Marklin K-rails. Of woon er iemand in de buurt van Assen die me dit kan uitleggen of even op een paar rails kan laten zien. Of zijn er topics die hier over gaan.
Bedankt voor de hulp alvast
Fijn weekend
Graddy
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Heb je de handleiding al bekeken?

En waar raak je het spoor bijster ?

aansluitvoorbeeld staat erin en als je niets bijzonders wil hoef je ook niet veel in te stellen.

Mvg Robin
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Hallo Graddy,
Dat materiaal is hier wel bekend maar wat is exact je probleem. Er zit een handleiding bij. Het aanmelden van de 63330 in de IB? Het maken van een bezetmelder?
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Hallo ik zal nog wat toelichten. Ik ben bezig met mijn eerste baan en doe het meeste zelf alleen bij de elektronica word ik wat op weg gewezen. Dus ben nu bezig met de ringleiding en de rails te solderen wat betreft de voeding.
Bij ons op de club word gewerkt met S88 en Rosoft en koploper. Werkt allemaal prima. Maar ik kocht Intellibox basic  met alleen een loconet aansluiting. Nu was daar ook wel een oplossing voor natuurlijk bij Rosoft. Maar ik kocht deze 63330 omdat ik wel met loconet en uhlenbrock wilde werken.
Nu komt het probleem. Ik kan geen Nederlandse handleiding vinden. Ik ben nogal een beginneling maar ik wil ze op de club graag laten zien dat ik ook wat kan op technisch gebied. De baan in blokken verdelen zijn we al mee bezig en dat lukt wel maar hoe sluit ik dan die 63330 aan. En die moet ik dan ook instellen ??
Ik werk met koploper en mijn baan staat daar ook al in en werkt goed. Ook een testbaantje met koploper en met de intellibox werkte goed. Mijn baan is met massadetectie en dat komt wel goed. Dus de blokken komen er. Wat ik wil is straks een loc op de baan laten rijden via de 63330 en dat ik die zelf aangesloten heb. Ik maak er dan een filmpje van voor de clubleden.  ;) ;) De handleing zit er wel bij maar in duits en Engels en het is nogal technisch. En daar ben ik een beginneling in. Maar vind het wel leuk.
Ik hoop dat het zo wat beter uitgelegd is. Wat voor de 1 normaal is en heel gewoon is voor de ander latijn.   (een nieuw spreekwoord maken kan ik dus wel)
Zijn er nog vragen dan hoor ik het graag.
Vr groeten
Graddy :thumbup:
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Technische praat moet je gewoon doorheen lezen.
Dan krijg je meestal nog net genoeg mee om het wel aan te kunnen sluiten.
Heb je nog een specifiek probleem dan wordt t tijd dat stukje handleiding te ontcijferen.

Ik lees meer angst om te beginnen. Of eigenlijk waar te beginnen.
Weet je wel hoe je een Rosoft terugmelder op je blokken aansluit?
Vervang die voor je Uhlenbrock module. Loconet kabel naar je IB en het zou moeten werken.

Meestal staan ze af fabriek op adres 1.  Dus bij de 2e module kom je het probleem tegen dat je het adres moet aanpassen.

Begin, laat hier zien wat je doet en waar je klem loopt. Dan springt er hier wel iemand bij.
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Ik heb die dingen ook en instellen stelt echt niets voor.

Sluit de 63330 aan met het LocoNet kabeltje op LocoNet T of B.
* Ga naar het keyboardmenu van de Intellibox en selecteer wissel 1.
* Druk op het knopje van de 63330, de rode ledje gaat knipperen.
* Bedien op de Intellibox de rode of groene toets van wissel 1.
* De led gaat uit en de module is geadresseerd als 1 t/m 16.

Als je een tweede module hebt doe je hetzelfde kunstje maar dan via wissel 17, je krijgt dan de terugmeld adressen 17 t/m 32. Een derde module adresseer je via wissel 33 voor de adressen 33 t/m 48 enz. (dus elke keer 16 verder tellen).
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Ik heb het boekje gelezen en zal eerst mijn baan verder afmaken. Dus de blokken etc. en dan maar gewoon maar eens proberen. Ik ben er nog nooit bij geweest om een S88 aan te sluiten. De baan op de club staat nu op de kop dus dat gaat wel gebeuren. Maar ik hoop dat ik wat sneller met mijn baan ben. Sinds kort met pensioen dus dat moet lukken. Ik ben misschien al te vroeg met mijn vraag maar zag er al wel tegen op. Maar ik ga het gewoon doen en bij vragen ben ik hier wel weer.
Alvast bedankt, groet
Graddy
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
De 63330 is toch geen wisseldecoder. Ik gebruik hem als bezetmelder ???
Of ik begrijp het niet goed.

Vr groet
Graddy
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Ik snap je vraag maar het is de snelle manier om te adresseren. En zo staat het ook in de handleiding.
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Iedereen eerst bedankt. Ik denk dat ik hier wel uitkom. Ben al druk bezig met de bedrading. Ik heb alle Nederlandse vertalingen dus dat scheelt.
Ik vroeg me nog 1 dingetje af. Ik heb inmiddels twee 64310 en 63330. In de toekomst komen er nog wel wat bij.
Kunnen die door elkaar aangesloten worden of bij elkaar. Ze komen bij mij op een plaatje hout en ik vind het overzichtelijk als elke soort modules bij elkaar staan. Heb ik wat voor nodig ?? 
Iedereen bedankt voor de antwoorden In een volgende vraag zal ik eens proberen een foto er bij te sturen. Al lijkt het nu nog op spaghetti boven op de baan maar die komt aan de onderkant.  :thumbup: :thumbup:
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
tja, dat lijkt makkelijk en overzichtelijk hé, al die modules netjes bij elkaar op een plankie. Maar dat is het niet. Daarmee krijg je een grote zooi aan draden. Hele kabelbomen groeien onder je baan want die moeten allemaal naar dat eene plankie. Het is echt veel gemakkelijker om ieder module op de plaats te monteren waar zijn eindgebruikers ook in de buurt zijn. Dan heb je veel minder draad nodig en dat maakt het geheel ook veel overzichtelijker. Echt waar.
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
Oke niet meer op 1 plankje. Woensdag woed de buitenste ring aangesloten. 63330 lijkt geen probleem me geen probleem meer met juliie hulp die ik heb gehad. De andere stukken probeer ik zelf. Ik denk wel (hoop) dat dit gaat lukken. Nu gebruik ik voor de wissels de 63410 maar ik zat dat even door te lezen. Ik zal wel te moeilijk lezen. Natuurlijk kan hier meer op aangesloten worden. Dus kunnen jullie me duidelijk maken hoe. Gewoon kort en makkelijk. De andere mogelijkheden komen later wel. Ik heb er 2.
Maar we vorderen wel. De trein heeft al test gereden en hopelijk woensdag ook digitaal.  :thumbup: :thumbup:
Re: Uhlenbrock 63330 aansluiten
hoi,

Citaat van: Graddy op maandag 31 oktober 2022, 11:52:03
Maar we vorderen wel. De trein heeft al test gereden en hopelijk woensdag ook digitaal.  :thumbup: :thumbup:

Voor de duidelijkheid: Je rijdt al digitaal. Je wilt alleen automatisch gaan rijden. Dat is een groot verschil. Märklin levert al jaren geen nieuwe analoge treintjes meer. Ze zijn allemaal digitaal.

Citaat van: Graddy op dinsdag 18 oktober 2022, 15:58:40
Kunnen die door elkaar aangesloten worden of bij elkaar. Ze komen bij mij op een plaatje hout en ik vind het overzichtelijk als elke soort modules bij elkaar staan. Heb ik wat voor nodig ?? 

En dat is het mooie van LocoNet. Gewoon een standaard kabeltje van en naar de diverse LocoNet modules. Lekker op de baan waar ze in de buurt zitten van waar ze gebruikt moeten worden. Niets meer, niets minder. Anders krijg je van die zooi draden waar je u tegen zegt. Dan kom je er helemaal niet meer uit.

Citaat van: Graddy op maandag 31 oktober 2022, 11:52:03
Natuurlijk kan hier meer op aangesloten worden. Dus kunnen jullie me duidelijk maken hoe. Gewoon kort en makkelijk. De andere mogelijkheden komen later wel.

Onder andere lampjes voor op de baan / in de huisjes.